Paardrijden met knieprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:23

In dit topic zijn flexibele beugels al een paar keer genoemd.

Hier kun je daar meer over lezen. Veel mensen met knieproblemen.
Ik heb er zelf veel profijt van gehad, heb één knie die na een ongeval erg lang klachten heeft gegeven en dat soort beugels waren voor mij toen een uitkomst.

Verder is het denk ik zo dat je in iedere situatie moet bekijken/voelen wat gaat en wat niet. Sterkte ermee en ik hoop dat je nog veel rijplezier kunt hebben.

Joke89
Berichten: 86
Geregistreerd: 26-11-12
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:40

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Flexbeugels doen voor mij al een hele hoop goeds. Verder zoals al genoemd is in en uitstappen zonder beugels, en ik stap halverwege mn training ook een stukje zonder beugels.


Zo heb ik bijna mijn rug gebroken ... ik deed dat dus ook maar mijn paardje wat ik toen had schrok ergens van en sprong de lucht in. Doordat ik geen steun had aan mijn beugels ben ik soort van gelanceerd en ongelofelijk hard van mijn paard gevallen. Scheur in SI gewricht, zwaar gekneusde rug, zware hersenschudding etc.... echt nog nooit zo hard eraf gegaan -O-

En ik ben echt een ervaren amazone met jarenlange ervaring met allerlei paarden.
Dus ik durf dat niet meer.

Maar het is wel een hele goede methode om je benen even te ontlasten alleen ... 't kan verkeerd aflopen.


Tsja het kan verkeerd gaan ja.. Maar dat kan ook met verkeerd uitkomen voor een hindernis, zonder zadel rijden, enz..

Rebbocop
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:42

Een vriendin van mij rijd ook paard met knieproblemen. Lopen (vooral traplopen) gaat bij haar niet zo goed. Paardrijden gaat wel goed. Ik zou zeggen: Begin rustig, en kijk of het goed gaat. Dan kun je beoordelen of je verder gaat.

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 02:18

jetm schreef:
In dit topic zijn flexibele beugels al een paar keer genoemd.

Hier kun je daar meer over lezen. Veel mensen met knieproblemen.
Ik heb er zelf veel profijt van gehad, heb één knie die na een ongeval erg lang klachten heeft gegeven en dat soort beugels waren voor mij toen een uitkomst.

Verder is het denk ik zo dat je in iedere situatie moet bekijken/voelen wat gaat en wat niet. Sterkte ermee en ik hoop dat je nog veel rijplezier kunt hebben.


Dank je wel en hopelijk voor jou ook nog veel rijplezier !! :-)

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 02:19

Rebbocop schreef:
Een vriendin van mij rijd ook paard met knieproblemen. Lopen (vooral traplopen) gaat bij haar niet zo goed. Paardrijden gaat wel goed. Ik zou zeggen: Begin rustig, en kijk of het goed gaat. Dan kun je beoordelen of je verder gaat.


Zal ik zeker doen :-)<3

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 02:21

Ik ga morgen paardrijden na anderhalf jaar tijd en hopelijk ga het allemaal goed ik laat het jullie zeker nog even weten hoe het is afgelopen let the party start hihi :-) <3

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 03:18

Ik heb het ook alleen een ander probleem. Als ik over de grens ben gegaan en dus niet direct gestopt met iets toen ik pijn voelde, dan kan ik 6 weken niet rijden omdat ik er nauwelijks op kan Lopen. Ik mag dus eigenlijk niet rennen en fietsen dan afstappen met pijn, helaas Is dit heel snel. Ik kan echter wel paardrijden zolang ik niet over pijn ben gegaan.

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 17:00

Hallo :)

Ik heb gister gepaardrijd en het was GEWELDIG hihi ik heb nergens last van gehad en ben zelfs in galop gegaan was echt cool okal valde ik er bijna van af omdat ik mijn evewicht een beetje verloor en niet te veel druk op mijn knie wou zetten maar al bij al ging het beter dan verwacht :)

Noukie_1807
Berichten: 54
Geregistreerd: 22-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:46

ik heb ook erg lang met knie problemen gelopen en deed ook erg veel zeer als ik harder ging dan stap... nu gelukkig weer hard aan de slag!

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 01:35

Noukie_1807 schreef:
ik heb ook erg lang met knie problemen gelopen en deed ook erg veel zeer als ik harder ging dan stap... nu gelukkig weer hard aan de slag!


Knieen zijn soms echt een lastenpost haha blij dat je er nu geen last meer van heb zeker als je van paardrijden hou zijn knieen van groot belang :D

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 05:28

Ik heb een oude knieblessure (waaraan ik ook geopereerd ben) die af en toe weer op speelt. Dan is lopen bijvoorbeeld wel eens pijnlijk.
Paardrijden gaat eigenlijk altijd goed; dan heb ik nooit last van mijn knie.
Alleen merk ik wel dat ik dat been wat moeilijker netjes stil kan houden.

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 15:38

mairead schreef:
Ik heb een oude knieblessure (waaraan ik ook geopereerd ben) die af en toe weer op speelt. Dan is lopen bijvoorbeeld wel eens pijnlijk.
Paardrijden gaat eigenlijk altijd goed; dan heb ik nooit last van mijn knie.
Alleen merk ik wel dat ik dat been wat moeilijker netjes stil kan houden.


Wat akelig zeg :(:) gelukkig hoef ik niet geopereerd te worden lijkt me echt zo eng :n

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:25

love_animals schreef:
Hallo :)

Ik heb gister gepaardrijd en het was GEWELDIG hihi ik heb nergens last van gehad en ben zelfs in galop gegaan was echt cool okal valde ik er bijna van af omdat ik mijn evewicht een beetje verloor en niet te veel druk op mijn knie wou zetten maar al bij al ging het beter dan verwacht :)


Leuk voor je! Fijn dat je lekker kan blijven paardrijden!

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-15 17:30

horses_XD schreef:
love_animals schreef:
Hallo :)

Ik heb gister gepaardrijd en het was GEWELDIG hihi ik heb nergens last van gehad en ben zelfs in galop gegaan was echt cool okal valde ik er bijna van af omdat ik mijn evewicht een beetje verloor en niet te veel druk op mijn knie wou zetten maar al bij al ging het beter dan verwacht :)


Leuk voor je! Fijn dat je lekker kan blijven paardrijden!


Dankje ben er ook super blij mee doe zelf al weer een beetje yoga hihi +:)+ *\%/*

Chamisa
Berichten: 30
Geregistreerd: 17-07-15
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:07

Goh...ik had niet verwacht dat er nog zoveel meer mensen de paardensport beoefenden met knieproblemen. Ik mis zelf aan mijn linker knie mijn volledige kruisband en is mijn achterste kruisband overbelast. Nu heb ik dit probleem al sinds mijn 17de, maar het is pas een jaar geleden vastgesteld. Doordat ik scheefloop door onbalans is mijn rug en nek ook enigzins aangetast. Ik heb al met verschillende braces gereden en heb na veel vijven en zessen de perfecte brace gevonden. Helaas heb ik door mijn knieproblemen weinig aan sport kunnen doen de laatste jaren en heb ik een conditie van 0. Wat ik dus met paardrijden goed kan merken. Mijn beenspieren lopen ook heel erg achter qua sterkte en deze hoop ik nu met paardrijden ook weer op te kweken. :D

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 03:06

Chamisa schreef:
Goh...ik had niet verwacht dat er nog zoveel meer mensen de paardensport beoefenden met knieproblemen. Ik mis zelf aan mijn linker knie mijn volledige kruisband en is mijn achterste kruisband overbelast. Nu heb ik dit probleem al sinds mijn 17de, maar het is pas een jaar geleden vastgesteld. Doordat ik scheefloop door onbalans is mijn rug en nek ook enigzins aangetast. Ik heb al met verschillende braces gereden en heb na veel vijven en zessen de perfecte brace gevonden. Helaas heb ik door mijn knieproblemen weinig aan sport kunnen doen de laatste jaren en heb ik een conditie van 0. Wat ik dus met paardrijden goed kan merken. Mijn beenspieren lopen ook heel erg achter qua sterkte en deze hoop ik nu met paardrijden ook weer op te kweken. :D


Wat erg om te horen zeg :(:) gelukkig is het bij mezelf niet zo ernstig ze weten nog geen eens de oorzaak maar wat jij heb is toch wel een serieuze blessure hopelijk heb je er snel geen last meer van of in ieder geval een stuk minder :j mijn been conditie was ook wel verslechterd maar het ga nu al stukken beter kan ook al langere afstanden lopen enzo behalven in een attractie park heb ik een rolstoel nodig maar dat vind ik niet erg haha
Spoiler:
je hoef niet in de rij te staan }:)

maar hakschoenen kan ik absoluut nog niet dragen dan voel ik echt dat er iets mis is en krijg ik mestal al naar 5 min pijn zelfs op mijn tenen staan zoals als ik for the fun ballet doe voel je het ook al echt in je knie.
Wat doe jij allemaal met jouw knie ?

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 06:48

Heb al vanaf dat ik 2 jaar ben last van mijn knieën die werd gegooid op groeipijnen. Mijn ouders kwamen er achter dat ik als 2 jarige ineens niet meer wilde lopen. Helaas nog steeds last van mijn knieën ze weten alleen niet wat het is en leer alleen maar steeds beter te worden in het verleggen van de pijngrens.

Enige optie die er nu is eventueel kijkoperatie om te zien wat er is, maar eigenlijk raad de HA dit toch af. Heb daarbij ook nog eens last van oedeem benen. Problemen variëren van vetbult onder de knie die blauwig is tot gewoon wat vocht in de knieën zelf (en vaak dan ook koude knieën).

Bij mij is door paardenrijden juist minder problemen met mijn knieën en ook door gebruik van steunzolen.

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 02:24

Marcella schreef:
Heb al vanaf dat ik 2 jaar ben last van mijn knieën die werd gegooid op groeipijnen. Mijn ouders kwamen er achter dat ik als 2 jarige ineens niet meer wilde lopen. Helaas nog steeds last van mijn knieën ze weten alleen niet wat het is en leer alleen maar steeds beter te worden in het verleggen van de pijngrens.

Enige optie die er nu is eventueel kijkoperatie om te zien wat er is, maar eigenlijk raad de HA dit toch af. Heb daarbij ook nog eens last van oedeem benen. Problemen variëren van vetbult onder de knie die blauwig is tot gewoon wat vocht in de knieën zelf (en vaak dan ook koude knieën).

Bij mij is door paardenrijden juist minder problemen met mijn knieën en ook door gebruik van steunzolen.


Dat heb ik vroeger dus ook gehad en zei de huisarts ook dat het gewoon groeipijn was :j
het deed soms zoveel pijn dat ik ervan moest huilen en mijn jongste zusje heb dit ook wel een beetje raar mischien heb het wel iets met elkaar te maken :wow:

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:59

2013 Is er wel een scan gemaakt van mijn knieën en daar kwam wel al uit dat de binnenkant niet bij mijn leeftijd hoorde (zag er niet best uit). En aantal jaren terug in andere dorp gewoond en dus ook andere arts die liet tussen neus en lippen vallen dat ik jammer genoeg nog te jong was voor nieuwe knieën.

Nu zijn knie problemen ook nog bekend probleem in de familie. Mijn moeder is op jonge en oudere leeftijd diverse malen geopereerd. Mijn vader is ook al een paar keer geopereerd aan zijn knieën. En diverse broers van mijn vader hebben al nieuwe knieën.

Dus zou ook heel goed genetische kunnen zijn.

annloess
Berichten: 22
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:42

Hier ook al heel lang een knieprobleem, waar bijna niks aangedaan kan worden (of hele ingewikkelde operatie met een kleine kans van slagen). Rennen en traplopen is voor mijn inderdaad ook niet moeilijk. Paardrijden was voor mij altijd iets wat ik wel kon doen. Kan meestal wel gewoon paardrijden, ben ook iemand die vaak door de pijn heen rijd. Maar inderdaad die tips die zijn gegeven zijn wel goed!

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:51

Ook hier een knie probleem, naast dat ik hypermobiel ben blijf ik enorm last van m'n knie houde.
Tijdens het rijden maar ook erna en als ik dan moet afstappen is het een hel. Wat mij helpt is van te voren ff knie oefeningen doen en strekken. Als ik dat doe heb ik al een heel stuk minder last. Mischien werkt het ook voor jullie?

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 13:24

Dawn1993 schreef:
Ook hier een knie probleem, naast dat ik hypermobiel ben blijf ik enorm last van m'n knie houde.
Tijdens het rijden maar ook erna en als ik dan moet afstappen is het een hel. Wat mij helpt is van te voren ff knie oefeningen doen en strekken. Als ik dat doe heb ik al een heel stuk minder last. Mischien werkt het ook voor jullie?


Goede tip :) dan zijn de knieen misschien wat soepeler

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:29

Hoor zelf ook al vanaf mijn 9e (of eerder geen idee) dat ik groeiknieën heb xD Als mijn knie goed getraind is gaat het gelukkig wel goed. Maar dit heeft echt te maken met niet door de pijn heen gaan maar wel de pijngrens opzoeken en steeds verschuiven ;)

Helaas heb ik dat 4 maanden terug ook gedaan, maar bleek dit keer dat mijn klachten gekomen zijn door een verdraaing (val van paard) wat mijn aanhechtingen had geirriteerd en overbelast. Heel leuk dus extra overbelast geraakt door mijn poging om op te bouwen :S Moet zeggen dat ik ook bang en onzeker was om weer paard te gaan rijden toen ik weer een beetje normaal kon lopen, maar ik heb het toch gedaan :o Ik kan nog niet mijn knieën langdurig meer dan 90 graden buigen, op mijn knieën zitten is helemaal een no go en fietsen/rennen/zwemmen/(meer dan 2) trap lopen gaat ook nog niet. Toch gaat paardrijden goed zolang ik langere beugels heb. Alleen als ik vaak moet aansporen krijg ik last.

Tis dus inderdaad heel erg aanvoelen en proberen en gelukkig is paardrijden dus over het algemeen goed te combineren met knie klachten *\o/* Het blijft alleen altijd oppassen!

love_animals hoe gaat het inmiddels met jou knie? Tis al bijna een jaar geleden dat je het topic opende zag ik

love_animals

Berichten: 392
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 19:29

maliejane schreef:
Hoor zelf ook al vanaf mijn 9e (of eerder geen idee) dat ik groeiknieën heb xD Als mijn knie goed getraind is gaat het gelukkig wel goed. Maar dit heeft echt te maken met niet door de pijn heen gaan maar wel de pijngrens opzoeken en steeds verschuiven ;)

Helaas heb ik dat 4 maanden terug ook gedaan, maar bleek dit keer dat mijn klachten gekomen zijn door een verdraaing (val van paard) wat mijn aanhechtingen had geirriteerd en overbelast. Heel leuk dus extra overbelast geraakt door mijn poging om op te bouwen :S Moet zeggen dat ik ook bang en onzeker was om weer paard te gaan rijden toen ik weer een beetje normaal kon lopen, maar ik heb het toch gedaan :o Ik kan nog niet mijn knieën langdurig meer dan 90 graden buigen, op mijn knieën zitten is helemaal een no go en fietsen/rennen/zwemmen/(meer dan 2) trap lopen gaat ook nog niet. Toch gaat paardrijden goed zolang ik langere beugels heb. Alleen als ik vaak moet aansporen krijg ik last.

Tis dus inderdaad heel erg aanvoelen en proberen en gelukkig is paardrijden dus over het algemeen goed te combineren met knie klachten *\o/* Het blijft alleen altijd oppassen!

love_animals hoe gaat het inmiddels met jou knie? Tis al bijna een jaar geleden dat je het topic opende zag ik


Sinds je 9 is best al een tijdje zeg := ik denk jammer genoeg dat mijn knieen ook altijd een zwakke plek gaat zijn maar eigelijk ga het best wel goed nu met mijn knieen alleen sinds 4 maanden terug had ik last van mijn andere knie die werd om de week dik enzo maar daar heb ik sinds een maand geleden ook geen last meer van +:)+ hopelijk blijft het zo maar daardoo kon ik dus weer een tijd niet paardrijden maar wil het nu wel weer gaan doen dus snel een manege zoeken voor het lekkere weer wat er aan gaat komen {:} *\o/*
Fietsen kan ik wel maar met trappen lopen heb ik ook wel moeite ik train nu wel iedere keer met mijn knieen en volgens mij helpt het wel :j

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Paardrijden met knieprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 23:08

Gelukkig gaat het al beter dan ;) en ja meestal speelt je andere knie wat later op.. overcompenseren enzo :P