hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:00

De pijn in je rug wordt als het goed is in de loop der tijd wel minder.
Was tijdens en na mijn zwangerschap ook dat het na een paar maanden we wat minder werd.

Heb ff m'n oude fysiotherapeut gebeld :p
Die zei dat het bij mij inderdaad vocht was, door het los masseren van de spieren eronder kan je huid opzwellen en trekt vanzelf weg.
(Als het goed is. )

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 09:34

Kijk, dat is fijn om te horen! Dan laat ik mijn fysio (op vakantie) maar even met rust. ;)

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 16:19

He goedemiddag,
Ik heb een beetje een vreemd vraagje; ik zit momenteel niet lekker in mijn vel vanwege enkele gebeurtenissen en dit heeft veel effect op mijn HMS. Ik praat niet zo snel met vrienden over dit soort dingen, alleen met mijn vriend maar die heeft atm veel stress van zijn werk. Hem wil ik daarom niet te veel belasten met mijn dingen.
Ik vroeg me af of hier iemand is waar ik mijn ei even kwijt kan en die mij hierin onafhankelijk advies wilt geven. Ik vraag dit specifiek hier, omdat ik denk dat mensen uit dit topic beter begrijpen wat voor effecten HMS heeft op mijn leven. :o
Alvast bedankt!

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:52

Je kan bij mij je ei wel kwijt. En misschien kan ik je helpen. (Geef geen garantie haha)
X

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:25

Ik ben niet zo actief hier(wel kwa meelezen) maar mag ook bij mij je ei kwijt.

Paardrijden werkte voor mij zeer ontlastend. Als ik een week niet gereden had dan was ik in mijn hele lichaam stijf

sandranbr

Berichten: 571
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:28

Hoi Hoi ,
Mag ik me hier ook melden? ,
Ik ben 30 jaar en ondervindt vooral last van mijn hypermobiliteit in mijn knieën en onderrug
Ik rijdt op het moment met Baloe een grote KWPN'er van ongeveer 1,76 meter met veel schouder gebruik en maait met de voorbenen,
Achteraf misschien niet zo'n super keuze voor iemand met Hypermobiliteit :),
Maar heeft een geweldig goed karakter en rijden nu Z1.

Omdat mijn paard veel beweegt en onstabiel, en ik daarbij ook nog eens onstabiel ben,
Het heeft lang geduurd voordat ik hem goed kon uitzitten,

Sinds kort zijn we begonnen met de flexchair training bij een fysiotherapeut.
Dit werkt voor mij geweldig en zorgt ervoor dat ik leer om de juiste spieren aan te spannen,
Van nature zou ik op mijn paard het liefst alle spieren rondom mijn bekken aan willen spannen,
Om alles "bij mekaar"te houden.

En ik ga 1x in de +/- 10 weken naar de chiropractor, om er voor te zorgen dat geen blokkades in mijn lichaam zitten/komen. Door verkeerd gebruik van mijn spieren.

Ook tijdens het lichtrijden moet ik opletten dat ik mijn knieën niet overstrek,
Doordat Baloe zo hoog opgooit kan ik dit niet altijd goed opvangen met mijn knieën / bovenbenen

Hebben jullie wel eens met de BR flexx / Sprenger beugels gereden ?
Ik ben benieuwd of dit voor ons een goed te gebruiken product zou zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Dit wordt erbij verteld:
beweeglijke veiligheidsbeugels
gebogen bovenzijde voor optimale beugelpositie
verbetert je beenligging
4 schakel-veiligheidsbeugel
gaat makkelijk uit bij een eventuele val
natuurlijke aanpassing aan de beweging van je voet
optimale steun door het brede voetbed
eventuele klachten aan spieren en knieën worden duidelijk verminderd door de bewegelijkheid van de beugel

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:43

Hoi sandranbr :wave:

Lijken me wel hele fijne beugels!
Heb er helaas geen ervaring mee :p

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:40

Ik wiebelde met die beugels echt alle kanten op, vond het dus juist extra instabiel. Maar genoeg mensen hebben er wel baat bij, alhoewel ik niet weet of die hypermobiel zijn.
Vanwege knieproblemen (gescheurde kruisband) ben ik met GPG beugels gaan rijden en die vind ik goddelijk. Scheelt enorm in de impact op je gewrichten en daardoor in de rek van banden en kapsels. Die beugels hebben alleen een soort vering, de beugel zelf is stabiel.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:58

Ik wist niet eens dat er zulke beugels waren. Ik heb wel veiligheidsbeugels en ik heb er schuine steuntjes in. Zonder die krijg ik echt zere enkels.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:58

Wat mijn instructrice altijd opviel was bij paardrijden was dat bij 'normale' mensen je je hakken naar beneden doet en je tenen naar binnen en dat je knieën dan automatisch goed liggen, maar bij mij (door mijn hypermobiliteit) mijn voeten perfect lagen maar mijn knieën nog steeds alle kanten op wezen.

Ik rij inmiddels niet meer, maar ik vroeg me af of andere mensen hier ook last van hebben/hadden.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:09

Ik heb het ook :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:59

Heel herkenbaar! Ik snapte al nooit dat het dan automatisch goed zou liggen want ik moet toch altijd nog bewust mn knieen goed leggen, ook als mn voeten goed staan.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 00:09

Misschien heel fout, maar om die reden vind ik het fijner om de beugels een gaatje korter te zetten. Zit ik stabieler en ben ik me beter bewust van mijn benen!

En ik merk juist dat ik door dat ik niet meer (kan) rijden, ik meer pijn heb.. spieren die ik te paard trainde, laten het nu een beetje afweten.

AlwaysH

Berichten: 11275
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 00:11

miramii schreef:
Misschien heel fout, maar om die reden vind ik het fijner om de beugels een gaatje korter te zetten. Zit ik stabieler en ben ik me beter bewust van mijn benen!

En ik merk juist dat ik door dat ik niet meer (kan) rijden, ik meer pijn heb.. spieren die ik te paard trainde, laten het nu een beetje afweten.


Deed ik eerst ook;)
Inmiddels zit ik langer.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:26

Ik heb op buitenrit mn beugels wel een gat korter.
In de bak of beugels eraf of 2 gaten langer of zonder zadel :')

Babootje

Berichten: 26392
Geregistreerd: 25-06-05

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:11

Mijn dochter is ook hypermobiel. Komt ook in de familie voor, want mijn zus heeft het ook. Mijn zus niet zo erg en zonder pijnklachten. Mijn dochter klaagt soms over pijn in haar rug.
Mijn dochter is hypermobiel in schouders, armen, polsen bekken, knieen enkels. Door het paardrijden is juist haar rompstabiliteit erg hoog. De spieren vangen ahw de hypermobiliteit op. De fysio zegt ook dat ze zeker niet moet stoppen met paardrijden. Verder doet ze oefeningen voor knieen en enkels. Mijn dochter rijdt 4 x per week zo ongeveer en is 18 jaar. Wat ik mij afvraag: hebben jullie altijd veel pijn ervaren of neemt het toe naarmate je ouder wordt?

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 09:21

In de meeste gevallen is paardrijden zeker niet verkeerd! De spieren worden redelijk gelijk belast.

In mijn geval heb ik tot mijn 15e geen chronische pijn gehad. Vanaf toen heb ik er twee jaar zonder behandeling mee rond gelopen en verergerde het. Rond mijn 17e heb ik anderhalf jaar intensief fysio gehad, waardoor de pijn te hanteren werd en verminderde. In tussen is de pijn weer flink verergerd, mede doordat ik moest stoppen met rijden.

Over het algemeen gezien werd het erger, maar kwam vaak grotendeels door veranderende omstandigheden.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:55

Ik loop ook met chronische pijn nu vanaf mijn 12e.
De pijn is bij mij minder Hoe meer ik rij.
Nu rij ik al een tijd amper (ivm 2 kids) en merk ik goed dat ik stijver word en meer pijn heb helaas.

AlwaysH

Berichten: 11275
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:03

Ik heb het in mijn rug, stuit, bekken, knieën, heupen, nek, enkels... En ook erg in mijn handen...
Ik zeg altijd gewoon dat mijn hele lichaam Hypermobiel is, wat volgens mij is dat zo.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:40

Ik heb ook al vanaf ongeveer mijn 12de last. Altijd wel ergens. Het paardrijden doet juist goed. Vooral voor de rug en bekken. Ik weet wel dat ik altijd moet blijven trainen (fitness) je spieren moeten de flexibiliteit overnemen. Stop je met trainen worden de spieren weer slapper en kom er weer meer pijn.

AlwaysH

Berichten: 11275
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:12

kvulden schreef:
Ik heb ook al vanaf ongeveer mijn 12de last. Altijd wel ergens. Het paardrijden doet juist goed. Vooral voor de rug en bekken. Ik weet wel dat ik altijd moet blijven trainen (fitness) je spieren moeten de flexibiliteit overnemen. Stop je met trainen worden de spieren weer slapper en kom er weer meer pijn.


Heb ik gelukkig geen last van, doe bijna nooit oefeningen.
Heb alleen wel vaak droogtrainen met kunstrolschaatsen.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 14:34

Zolang ik maar blijf bewegen en gelijk oefeningen doe als ik last krijg, heb ik geen pijn. Ik heb wel een verkeerde baan, is fysiek te belastend dus dat levert wel meer klachten op.

Uitzondering nu ivm de nu post partum bekkeninstabiliteit. Daar moet ik wachten tot het hormonaal weer op de rit is.

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:19

vuurneon schreef:
Zolang ik maar blijf bewegen en gelijk oefeningen doe als ik last krijg, heb ik geen pijn. Ik heb wel een verkeerde baan, is fysiek te belastend dus dat levert wel meer klachten op.

Uitzondering nu ivm de nu post partum bekkeninstabiliteit. Daar moet ik wachten tot het hormonaal weer op de rit is.


Off topic:
Vuurneon Hoe gaat het met jou en je kindje? :D
Nog gefeliciteerd!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:00

Dank je wel!

Hij doet het geweldig! :D ik ook steeds wat beter, kan volledig voor hem zorgen nu (afgezien van met hem de trap oplopen, daar heb ik nog anderen voor nodig) :) alleen is mijn bekken nog zo instabiel als de pest dus ik loop nog alsof ik 9 maand zwanger ben en iets te lang zitten of staan levert gelijk veel pijn op. Zo soepel in de bekken zijn had voordelen, toen ik volledige ontsluiting had was hij in 20 minuten geboren haha. Bevalling is wel ingeleid met 39 weken. Maar t is echt genieten :D

RoosDeG

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-13

Re: hypermobiliteitsyndroom en paardrijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:54

Oh wat heerlijk vuurneon !
Fijn dat je bevalling zo vlot gegaan is!