Fibromyalgie & eigen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 02:26

Ik heb sinds een klein jaar een C pony.
Rijden is hier al jaren praktisch onmogelijk: ik zit te geblokkeert in mijn rug en alles schiet van het rijden scheef/los/name it.
Hier sinds kort de diagnose fibromyalgie, door Lyme chronisch.
De pijn en klachten heb ik al heel lang en is nu redelijk controleerbaar.
Ik ben daarbij ook nog flexibel, niet zo erg als bij hypermobiel maar genoeg om flink last van mijn rug te hebben en verschietende wervels te hebben na inspanning.

Rijden begin ik niet meer aan, en met het idee dit is mijn kans de paardensport weer leuk te vinden overgeswitched naar mennen.
Het is goed uitgepakt hier, ik vind het echt heerlijk op goede dagen te kunnen trainen en hij houdt me echt op de been.
Ik heb wel veel napijn altijd, veel spierkrampen en scheve wervels wat dagen duurt voor ik weer mens ben, en tillen is al helemaal uit den boze.
Dan heb ik gegarandeerd gierende kop/nek/rugpijn, heel frustrerend is het.
Als ik binnen de lijntjes blijf heb ik nu weinig pijn, maar owee als ik besluit eens te willen trainen of iets tillen i.p.v. iets in een kruiwagen te leggen.
Zelfs mijn wagen verplaatsen gaf al ellende recent, 10 meter verplaatsen.. -O-

Recent begonnen met neuraaltherapie en dat is wel fijn, daarbij vorige week begonnen met acupunctuur/dry needling zelf.
Ik heb van mijn therapeut die mij goed kent naaldjes gevraagd en gekregen, en na het mennen grijp ik bij de eerste foute spanningen al in.
Dan breng ik die spieren gelijk tot rust en tot op heden heb ik dan niet zoveel napijn, wel flink spierpijn van de inspanning, maar dat voel ik met de tramadol toch niet. :+
Nu kan ik momenteel in elk geval een paar keer per week goed trainen, en weer echt dat ook redelijk aankunnen.
De dag erna is het trouwens kansloos, dan is mijn lijf echt doodop. :Y)
Hij staat trouwens volpension en ik sjouw ook gewoon pertinent niet.
De dag erna doe ik dus niks behalve losgooien, maar hij heeft genoeg vriendjes die hem fijn meerdere keren bezig houden.

Overigens geloof ik niet dat fibro perse erger wordt.
Hier zijn mijn klachten -wat veeeel meer omvat- door behandeling flink afgenomen.
Ik hoop dat ik ooit nog kan zeggen dat ik pijnvrij ben zonder tramadol.
Maar imo is fibro een naampje wat verder niks zegt over de oorzaak van de klachten.
Fibromyalgie is ook bij Lyme iets wat 70% waarschijnlijk heeft, en als je die oorzaak niet behandeld gaat men dus inderdaad mogelijk achteruit.