links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daniekenzo
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-12-15

links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 17:57

hallo beste mensen,

ik zou graag jullie advies hierover willen hebben.
ik heb een vriendin die op mijn verzorgpaardje rijdt en die is links half verlamd, daardoor kan haar voet niet recht in de beugel. Wat kan ik daar tegen doen? ik dacht zelf misschien aan schuine beugelblokjes maar ik weet niet of dat handig zou zijn. Hebben jullie nog ideeën of dingen die zouden kunnen helpen?
alvast bedankt!

Gladijs
Berichten: 534
Geregistreerd: 11-04-14

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:25

Korfje? Op de beugel? En als ze de beugel snel kwijt raakt kan je ook een sperriempje van de beugel naar de singel doen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 18:30

Heeft je vriendin zelf geen oplossing ervoor?
Of heeft ze die verlamming nog niet zo heel lang?

Het zal immers niet voor het eerst zijn dat ze tegen een bepaalde beperking aanloopt, ze zal best creatief zijn geworden in het bedenken van oplossingen.

als je aangeeft bij haar wat het probleem is dat de voet niet recht in de beugel staat weet ze zelf misschien een goede oplossing?

blokje op de beugel, mits haar voet er in geval van nood nog wel makkelijk uitkan.
korfje misschien.

of als ze echt regelmatig rijd, kan er ook gekeken worden naar een aangepaste schoen..
Immers je hoeft niet persee met rijlaarzen te rijden, dit kan ook een werkschoen/wandelschoen zijn met een aanpassing (als deze ook in het dagelijks leven een meerwaarde heeft, kan het zelfs nog zo zijn dat het (deels) vergoed wordt)

daniekenzo
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-12-15

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:05

nee, zelf heeft ze er geen oplossing voor. ze is mentaal ook beperkt en heeft het denkvermogen van een 6jarige. ze is ook met de verlamming geboren.
een korfje heeft geen nut, want het is vooral het probleem dat ze alleen op de buitenkant van haar voet kan steunen, en daarom de hulpen moeilijker kan geven. ze rijdt 1x in de week, en ze heeft speciaal aangepaste schoenen voor het gewone lopen, en die heeft ze ook aan met het rijden. (wij zijn bezig met aan haar ouders vragen of ze voor alleen het paardrijden jophurs mag heben, omdat ze dan ook haar hakken kan uitdrukken wat onmogelijk is met deze schoenen.)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:11

Is het wel helemaal veilig dat ze rijd dan?

Behalve echt helemaal aangepaste zadels etc heb ik zo gauw ook geen oplossingen voor je maar zal eens nadenken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:16

RUI --> AP

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:27

Ik denk dat je aan haar voet-stand weinig kan doen. Dus dan kijken of je het met de beugel iets kunt verbeteren; bijvoorbeeld een andere beugel eraan, waar de ophanging dwars staat ten opzichte van de normale beugel? Of anders kijken of het scheelt of je met een bandje de beugel aan de singel vastmaakt tegen slingeren? Alles uiteraard bij een brave pony ;), maar ga er vanuit dat ze daar al op rijdt.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:32

Misschien kun je advies vragen bij een manege waar gehandicapte mensen rijden?
Die zullen ook vast wel moet zoiets te maken hebben.

meagen

Berichten: 952
Geregistreerd: 22-12-07
Woonplaats: deventer

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:37

heel simpel
een post elastiek
je doet hem eerst om de voet heen
voet in de beugen en dan terug naar de teen vast maken
werkt prima
voet blijft altijd op de plek

daniekenzo
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-12-15

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 15:52

ja, het is verder wel veilig dat ze rijdt, ze is dan wel verlamd en doof enzo, maar ze rijdt op een hele brave pony. wij staan altijd in de badk (stuk afgezet weiland) en als er wat gebeurt rent mijn verzorgje altijd naar mij toe, en ze heeft verder wel een goede zit en kan goed blijven zitten dus dat is het probleem niet. ze rijdt al op een manege waar meer gehandicapten rijden, maar daar weten ze er ook geen oplossing voor (niet dat het hun heel veel boeit, ze stapt daar toch alleen maar...), maar heel erg bedankt voor de tips. ik ga even rondkijken en uitproberen.

Puck2010
Berichten: 8
Geregistreerd: 29-07-15

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:55

Kun je niet eens navragen bij een ergotherapeut. Er zijn zoveel aangepaste dingen voor van alles en nog wat. Zij kunnen vast ook hiermee helpen.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:21

Ga alsjeblieft niet met elastiekjes / sperriempjes etc aan de beugels klooien, voeten en beugels vastmaken is echt levensgevaarlijk . Korfjes aan de beugels is veel beter.
Zolang de maat van de beugelriem goed is, moeten de korfjes ervoor zorgen dat de voeten blijven zitten

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: links half verlamd en een schuine voet, wat er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:40

Zou ook gewoon bij een korfje laten (gewoon voor extra veiligheid dat de voet niet door de beugel kan schieten bij onverwachtse beweging)... en niet teveel op het rijtechnisch correct willen hebben... hoe belangrijk is het dat ze haar voet recht in de beugel kan houdt? Hoeveel beter gaat ze rijden als ze haar hak kan uitdrukken? ...als ze voor de rest goed zit en veilig kan genieten van het paardrijden is dat toch het belangrijkst.