Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiters met een visuele beperking

 
Profiel   

Zijn hier ook ruiters met een visuele beperking? En hebben jullie tips voor mij? Wat kunnen jullie bijvoorbeeld niet? Ik wil weer beginnen met paardrijden en was in zn algemeenheid even benieuwd :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-16 08:52 



 
Profiel   

Niet zelf, maar een vriendin van mij ziet echt nog maar iets van 20% met één oog. In het verleden reed ze daar zelfs onderlinge dressuurwedstrijdjes op de manege mee. Zij zei altijd dat ze alles anders zag dan wij. Zij telde heel veel. Zoveel stappen in draf voor een lange zijde, als ze dan een volte wil rijden, dan moet ze na stap zoveel af gaan wenden. Ik heb ook met haar buitengereden en ook dat ging prima. Alleen moest ik aangeven als er bijvoorbeeld een laaghangende tak was oid.

Succes in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-16 08:56 



 
Profiel   

Een tijdje geleden heb ik het verhaal gehoord van een amazone die slechtziend is. Op buitenwedstrijden gaan er familieleden of vrienden mee en net achter iedere letter staat iemand. Werkt prima. Ze melden het wel vooraf aan de jury zodat die weten waarom die mensen net op die plek staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-16 09:08 



 
Profiel   

Je kan op YouTube zoeken naar het kanaal van Marina Katarina Kovac. Dit meisje is volgens mij 11 jaar en blind. Ze rijdt paard en vlogt ook haar wedstrijden etc. Ze heeft ook veel video's met uitleg over paardrijden als je blind bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-16 17:09 



 
Profiel   

Hoi ik ben ook slechtziende vroeger reed ik ook paard maar nu niet meer omdat mijn rus het niet meer toelaat. vroeger ree ik ook wedstrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 16:24 



 
Profiel   

Ik ben ook slechtziend. Ik rijd al bijna tien jaar paard, natuurlijk heb ik er wel last van. Als het niet gaat, dan gaat het gewoon niet. Springen vind ik dan ook erg lastig, ik vind het de laatste tijd steeds enger...

Ik heb eerst op een aangepaste stal waar meer gehandicapten reden gereden. Later overgestapt naar een 'gewone' manege. Als kind zijnde (ik ben nu 16) is het behoorlijk moeilijk om het uit te kunnen leggen, zeker als er niemand in je omgeving is die hetzelfde ervaart. Ze snappen het nog steeds geregeld niet. Eerder liet ik mij vaak weer overhalen iets toch maar weer te doen, ook al ging het echt niet en had ik het idee dat alles draaide of keerde.. Inmiddels kan ik beter voet bij stuk houden. Als het vandaag niet lukt is het niet erg, we proberen het de volgende keer wel weer. Onbegrip is toch wel erg pijnlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-17 11:32 



 
Profiel   

bij ons op de manege zijn er 3 gehandicapten 2 ouderen en 1 jongen ik leer hem soms nog wat rijden maar het is wel moeilijk om hem te begrijpen maar ik doe me best we hebben ook 1 vrouw ik moest met haar de paarden in de wei zetten en zij liet ineens het paard los en gaf mij de schuld? maar ik doe mijn best ik geef ze een kans want iedereen verdient een kans :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 15:24 



 
Profiel   

xNadia100 schreef
bij ons op de manege zijn er 3 gehandicapten 2 ouderen en 1 jongen ik leer hem soms nog wat rijden maar het is wel moeilijk om hem te begrijpen maar ik doe me best we hebben ook 1 vrouw ik moest met haar de paarden in de wei zetten en zij liet ineens het paard los en gaf mij de schuld? maar ik doe mijn best ik geef ze een kans want iedereen verdient een kans :j



Als je leeftijd in je profiel klopt hoor jij helemaal niet iemand te leren rijden zeker niet met een handicap die verantwoordelijkheid kan je nog niet aan en kunnen ze jou ook helemaal niet geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 15:34 



 
Profiel   

Ik ben zeer slechtziend met een oog . Alles is wazig. Heb een sterkte van -13 aan mijn rechteroog. Is alleen vervelend als ik in een bak rij met meerdere mensen. Dan moet ik op de linkerhand opletten en ze even attenderen als ik het noet mocht zien. Mijn linkeroog heeft eigenlijk de functie van m'n rechteroog grotendeels opgevangen . Heb dit al vanaf dat ik op de lagere school zit. En er dus mee leren leven. Enige wat af en toe moeite kost is diepte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 16:03 



 
Profiel   

Zelf heb ik door een jarenlang geleden opgelopen ernstig hersenletsel problemen met het zien van diepte. Met mijn ogen zelf is niets mis, het heeft dus een neurologische oorzaak. Erg lastig voor omstanders en instructeurs om dit te begrijpen. Ik rijd op een manege waar we geregeld oefeningen doen met pionnetjes en balkjes. Voorwerpen lijken voor mij dichterbij dan ze zijn. Ik moet mij dan erg concentreren. Op zich zelf heel goed voor mij, maar echt ontspannen kan ik mij dan niet. Buitenrijden of rijden met wat meer ruimte om mij heen gaat veel en veel beter. Ik heb trouwens echt bewondering voor ruiters die zeer slechtziend zijn of zelfs blind! Lijkt mij tamelijk moeilijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 16:13 



 
Profiel   

Josefien1979 schreef
Zelf heb ik door een jarenlang geleden opgelopen ernstig hersenletsel problemen met het zien van diepte. Met mijn ogen zelf is niets mis, het heeft dus een neurologische oorzaak. Erg lastig voor omstanders en instructeurs om dit te begrijpen. Ik rijd op een manege waar we geregeld oefeningen doen met pionnetjes en balkjes. Voorwerpen lijken voor mij dichterbij dan ze zijn. Ik moet mij dan erg concentreren. Op zich zelf heel goed voor mij, maar echt ontspannen kan ik mij dan niet. Buitenrijden of rijden met wat meer ruimte om mij heen gaat veel en veel beter. Ik heb trouwens echt bewondering voor ruiters die zeer slechtziend zijn of zelfs blind! Lijkt mij tamelijk moeilijk.


Kost het jou ook zoveel moeite wanneer ze de ganse les op dezelfde plaats blijven staan, die pionnetjes? Of lukt het je dan steeds beter om je daaraan aan te passen?
Ik ben zelf slechtziend en kan ook geen diepte zien, maar zolang ik na een tijdje weet waar alles staat is 't wel ok. Ik zal niet altijd mooi op de letter rijden, maar ook geen haan die daarnaar kraait. Natuurlijk is heel precies rijden moeilijk als je geen dieptezicht hebt, maar misschien moet je de lat voor jezelf dan ook niet te hoog willen leggen.

Ikzelf vind het inderdaad wel moeilijk om met meerderen door elkaar in dezelfde piste te rijden. Daarom probeer ik op rustige momenten naar mijn pony te gaan zodat ik alleen in de piste kan rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 19:29 



 
Profiel   

Ik zie met mijn linkeroog ongeveer 5%, ik zie eigenlijk alleen wazige contouren van voorwerpen + de kleur. Mijn rechter oog heeft de functie eigenlijk geheel overgenomen. Ik heb wel moeite met diepte, in de bak waar ik altijd rijd heb ik er geen problemen mee, wel bij bv. balkjes/hindernissen of laag hangende takken buiten. Ik ga hierdoor eerder in de verlichte zit of buig eerder m'n hoofd wanneer de takken laag hangen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 19:33 



 
Profiel   

Bij mij heeft ook mijn rechteroog de complete functie overgenomen. Ik vind dieptes moeilijk in te schatten en als dingen met snelheid op me afkomen. Ik houd daar rekening mee. Met veel mensen in de bak rijden ervaar ik wel als stressvoller. Een goede springamazone zal ik helaas nooit worden hiermee, maar eigenlijk doe (en kan) ik alles.

Wat voor visuele beperking heb je Laurie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-17 19:52 



 
Profiel   

sandra1312 schreef
Ik zie met mijn linkeroog ongeveer 5%, ik zie eigenlijk alleen wazige contouren van voorwerpen + de kleur. Mijn rechter oog heeft de functie eigenlijk geheel overgenomen. Ik heb wel moeite met diepte, in de bak waar ik altijd rijd heb ik er geen problemen mee, wel bij bv. balkjes/hindernissen of laag hangende takken buiten. Ik ga hierdoor eerder in de verlichte zit of buig eerder m'n hoofd wanneer de takken laag hangen :+

Heb ik dus ook zo, precies zoals jij het zegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-17 13:40 



 
Profiel   

pateeke schreef
Josefien1979 schreef
Zelf heb ik door een jarenlang geleden opgelopen ernstig hersenletsel problemen met het zien van diepte. Met mijn ogen zelf is niets mis, het heeft dus een neurologische oorzaak. Erg lastig voor omstanders en instructeurs om dit te begrijpen. Ik rijd op een manege waar we geregeld oefeningen doen met pionnetjes en balkjes. Voorwerpen lijken voor mij dichterbij dan ze zijn. Ik moet mij dan erg concentreren. Op zich zelf heel goed voor mij, maar echt ontspannen kan ik mij dan niet. Buitenrijden of rijden met wat meer ruimte om mij heen gaat veel en veel beter. Ik heb trouwens echt bewondering voor ruiters die zeer slechtziend zijn of zelfs blind! Lijkt mij tamelijk moeilijk.


Kost het jou ook zoveel moeite wanneer ze de ganse les op dezelfde plaats blijven staan, die pionnetjes? Of lukt het je dan steeds beter om je daaraan aan te passen?
Ik ben zelf slechtziend en kan ook geen diepte zien, maar zolang ik na een tijdje weet waar alles staat is 't wel ok. Ik zal niet altijd mooi op de letter rijden, maar ook geen haan die daarnaar kraait. Natuurlijk is heel precies rijden moeilijk als je geen dieptezicht hebt, maar misschien moet je de lat voor jezelf dan ook niet te hoog willen leggen.

Ikzelf vind het inderdaad wel moeilijk om met meerderen door elkaar in dezelfde piste te rijden. Daarom probeer ik op rustige momenten naar mijn pony te gaan zodat ik alleen in de piste kan rijden


Het lukt mij wel om na een aantal keer er langs rijden en oefenen ( nadat ik pionnetjes omstoot, wat vervolgens de les ook weer verstoord :+ ) redelijk mee te doen. Punt is vaak dat de lessen redelijk vol zijn en er dus ook veel om mij heen gebeurd. Afstanden tussen mij en de andere ruiters inschatten is ook moeilijk.
Concentratie problemen heb ik ook op drukke momenten in de les. Dat is echter een ander onderwerp. Het is ook afhankelijk van mijn energielevel op zo'n moment. Voel ik mij fitter, dan kost dit mij minder moeite. Het is soms lastig uit te leggen aan derden. Er valt aan mij niet zoveel bijzonders te zien. Regelmatig komt het voor dat iemand geïrriteerd reageert als ik een inschattingsfout maak en een bocht iets te kort neem bijvoorbeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-17 16:37 



 
Profiel   

Laurie1991 schreef
Zijn hier ook ruiters met een visuele beperking? En hebben jullie tips voor mij? Wat kunnen jullie bijvoorbeeld niet? Ik wil weer beginnen met paardrijden en was in zn algemeenheid even benieuwd :)


Mijn vriend heeft een visuele beperking. Hij ziet 40%. Wat voor hem betekent dat hij de andere kant van de bak niet/nauwelijks kan zien.
Hij doet wel mee aan 'normale' wedstrijden, zowel onder het zadel als mennen. Als hij ment in een 30X60 bak is het zicht behoorlijk hopeloos. Ze zetten dan ook alle letters in de bak, als je dan B rijdt, is het erg lastig als je dus de letters op de bordjes niet kan zien. Tellen van bordjes gaat ook niet.
Meestal geef ik dan even de aanwijzing meer naar links of naar rechts. Voor de rest heeft hij er veel lol van. Met buitenrit moet ik wel even melden als er wat uitsteekt op het pad of dat er wat op de weg ligt/een gat is, omdat hij niet zo snel kan scherpstellen.
Hij heeft er no mather what lol in, alleen het onbegrip van anderen is wel eens lastig.

Veel plezier met het weer beginnen. Geniet ervan!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-17 13:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen