wie kan mij vertellen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 15:24

oke, ik ben benieuwd...

ik rijd sinds kort op een manege...dat is heel wat anders dan recreatief... nu rijd ik daar op een paardje dat heel erg voorwaarts wil in draf. ik wil dat niet, dus neem hem wat terug. ik zit al genoeg naar achteren... dan moet ik bij corrigeren met de teugel??? maar ik heb het gevoel dat ik dan de hele tijd aan dat bit moet blijven trekken, zodra ik ook maar weer iets lossere teugels laat gaat hij al weer harder... wat te doen?

hij heeft trouwens ook altijd zijn hals mooi lang, en hoofd zoals hij zelf wil... nu ben ik totaal geen dressuurtype, maar ik vraag me af hoe ik hem ONTSPANNEN toch iets meer bij mij kan krijgen. want volgens mij ligt daar het probleem...

ik ben benieuwd naar jullie reacties... ik vraag alleen om uitleg, niet om commentaar als ik iets fout doe. ik wil er alleen van leren...

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:31

je zou ook rustiger kunnen gaan lichtrijden maar dat even ter zijde, bespreek het het je instructie, die weet meer van het paard en ziet ook e.e.a.

amanda2

Berichten: 3037
Geregistreerd: 14-12-02
Woonplaats: Zuid- Holland

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:31

quote="ikenindi"]dat is heel wat anders dan recreatief......[/quote]
ROFL Nagelbijten / Gniffelen Blond Doei!

conDios

Berichten: 178
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:52

je kunt het beter corrigeren door het paard op een volte te zetten, en aan het werk te zetten,
dan hem in het bit gaan zitten trekken en tegen proberen te houden..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18006
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 16:28

Inderdaad, zwaar gaan zitten, langzamer lichtrijden en hem aan het werk zetten. Veel voltes, veel (schijn)overgangen en niet constant terug rijden. Verder erom denken dat je je been er wel aan houdt, niet je been gaan afsteken als hij te hard gaat.

Maar ik neem aan dat er op die manege een instructie is????????

Succes er mee

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:19

helaas: ik rijd zonder zadel, en kan niet lichtrijden. moet constant doorzitten(op therapeutische basis voor mijzelf) en het is `maar` een gehandicapteles...

ik heb het er met mijn instructrice wel over gehad. we gaan kijken of priveles mogelijk is, maar het is therapeutisch rijden, en daar leer je niet het paard goed te bereiden, maar meer je eigen lichaam `verbeteren`. zegmaar...

voltes mag ik niet zomaar maken, we moeten helaas allemaal braaf achter elkaar aan rijden...

Kimmikky

Berichten: 659
Geregistreerd: 06-09-07

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:29

korte ophoudingen maken, als je blijft trekke gaat paard uiteindelijk terug trekke en word het een touwtrek wedstrijd die het paard waarschijnlijk wint (naja afhankelijk van het paard dan)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-07 18:31

hij wint idd;) maar kleine ophoudingen maken doe ik al soms. helpt helaas niets... is er niet iets waardoor ik in stilstand al het hoofd netjes kan laten houden? ik hoor wel eens spelen met de teugels bijvoorbeeld? lijkt mij ook weer niet het ideale, want dan trek je nog in de mond(mss niet als je het niet te hard doe?), en als dat even is, is dat mss beter dan de hele tijd terugtrekken?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 11:01

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TIJXLJDK.jpg dit is een foto van afgelopen donderdag. geeft wel een beetje weer hoe hij loopt. dit is dus zo in stap, draf, en galop (al heeft hij afgelopen donderdag mss maar 3 meter gegaloppeerd omdat ik en ook mijn instructrice hem maar niet in galop kregen...)

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:25

Je wilt dus langzamer draven, maar het paard is waarschijnlijk wat hard in de mond en luisterd slecht naar bithulpen.

Ik zou er dan idd voor kiezen om wanneer hij harder gaat dan jij wilt in de draf je een kleine volte rijdt, waarbij het prima is als hij terug valt in stap. Dan stap je naar de hoefslag en draaf je weer aan. Dit blijven herhalen tot hij begrijpt dat het de bedoeling is bij je te blijven.
Op deze manier hoef je niet in te houden door aan de teugels te trekken.

Manege paarden zijn vaak niet de meest makkelijkste paarden om op te rijden, ze krijgen veel over zich heen, slechte of verschillende rijstijlen, grove hulpen en vaak weinig afwisseling. Je kan niet te veel gaan verwachten, dat is gewoon niet echt eerlijk tegen over het paard.
Zorg dus eerst dat het draven goed gaat, galop komt daarna wel. Als je intructrice er op heeft gezeten en hij bij haar niet gallopeerd dan kan je rondvragen hoe het paardje het in andere lessen doet tijdens de galop. Dan kan je achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:11

En dat is ook wat mijn merrie doet. En door trager te gaan lichtzitten gaat ze dus totaal niet trager, ze loopt lekker door die hulpen heen. En ook ik heb het gevoel dat ik constant hard contact heb met haar mond, en soort van treksituatie want als ik wat los dan gaat ze sneller en galoppeert ze aan.. Zodus ook ik volg dit topic nauwlettend mee!

Edit : kleine voltes helpen bij mijne ook niet, vanaf ik weer aandraaf is ze weer weg, ze raakt snel opgejaagd en denkt altijd dat ik ga galopperen maar ik weet gewoon niet meer wat te doen...

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:07

Het zijn niet 'maar' manegepaarden en ook niet 'maar' gehandicaptenlessen hoor Lachen Dus dat is geen excuus, aanpakken die hap Knipoog

Nee, serieus, de meeste manegepaarden kunnen heel veel. Maar naast een boel ervaring in het lopen, hebben ze ook een boel ervaring in het hun eigen gang gaan en zich niet te veel aantrekken van de ruiter.

Dat betekent dus dat je als ruiter eerst even de aandacht moet trekken. Maar daarna snappen vrijwel alle paarden het principe prima Ja

Als ik de foto zo bekijk is het een leuk ding, maar is 'ie op dit moment niet erg met jou bezig. Het zou me niet verbazen als je ook bij de voorwaartse overgangen daarbij moeite hebt. Je hebt dan eigenlijk 3 dingen die je aan wilt pakken:
- gehoorzaamheid aan jouw hulpen
- rustiger blijven draven
- hoofdhouding enzo

Alledrie tegelijk krijg je ze waarschijnlijk niet. Ik zou dus beginnen bij de eerste: alert en gehoorzaam maken. Overgangen, figuren, veel doen, en duidelijk en consequent reactie vragen. Je kunt ook je stem gebruiken, zeker paarden op gehandicaptenmaneges zijn vaak goed bekend met stemhulpen. Maar eis gehoorzaamheid, ook als dat de eerste paar keer even erg duidelijk moet. Grote kans dat dit nog niet leidt tot rustig draven Lachen Maar dat geeft niet zo. Desnoods draaf je kortere stukken met steeds even een overgang naar stap ertussen. Ook oefeningen met achterwaarts erin zijn goed, dan moet 'ie zijn lichaam wel wat dichter bij elkaar brengen.

Daarna kun je die hulpen vaak rustiger en kleiner maken, en dan begint ook het rustige wat meer te komen. Je kunt dan ook overgangen proberen te rijden waarbij je nadrukkelijk let op zo klein mogelijke hulpen: vrijwel alleen op je zit (+stem?) en zo vloeiend mogelijk.
Wat je in elk geval niet moet doen is blijven trekken, paard gaat er lekker tegenin hangen en stoomt lekker door. Maar je kunt wel duidelijk terugnemen, loslaten, kalmeren met je stem en als 'ie dan toch weer harder gaat weer even duidelijk terugnemen en loslaten. Verder helpt het vaak om de vaart eruit te halen met kleine voltes en sturen. Maar dat werkt beter als je de aandacht van je paard hebt, dus eerst alert maken, dan de rust er in brengen.

Ik denk dat als je hiermee bezig bent, de galop eigenlijk al vanzelf komt en je ook al een stuk verder bent met de hoofdhouding. Maar als dat nog niet zo is, dan is dat niet het eerste wat aandacht heeft, dus met dingen als met de teugels spelen zou ik niet gaan beginnen.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:17

Ik was trouwens wat te snel, want je mag dus niet zelf overgangen of figuren rijden. Dat is jammer, maar zelfs dan kun je bv een beetje varieren met de tussenafstand (van de C naar de E wat terugnemen bv en dan van de E tot de A weer wat meer tempo). En in elke hoek goed de hoek insturen (buiten de hoefslag om zeg maar).

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 15:07

Lise81 schreef:
Je wilt dus langzamer draven, maar het paard is waarschijnlijk wat hard in de mond en luisterd slecht naar bithulpen.

Ik zou er dan idd voor kiezen om wanneer hij harder gaat dan jij wilt in de draf je een kleine volte rijdt, waarbij het prima is als hij terug valt in stap. Dan stap je naar de hoefslag en draaf je weer aan. Dit blijven herhalen tot hij begrijpt dat het de bedoeling is bij je te blijven.
Op deze manier hoef je niet in te houden door aan de teugels te trekken.

Manege paarden zijn vaak niet de meest makkelijkste paarden om op te rijden, ze krijgen veel over zich heen, slechte of verschillende rijstijlen, grove hulpen en vaak weinig afwisseling. Je kan niet te veel gaan verwachten, dat is gewoon niet echt eerlijk tegen over het paard.
Zorg dus eerst dat het draven goed gaat, galop komt daarna wel. Als je intructrice er op heeft gezeten en hij bij haar niet gallopeerd dan kan je rondvragen hoe het paardje het in andere lessen doet tijdens de galop. Dan kan je achterhalen waar het probleem vandaan komt.


dank voor je reactie:)
helaas mag ik alleen maar een volte rijden wanneer mij dat gezegd wordt te doen. en dat is niet vaak...
instructrice heeft er niet op gezeten, maar ging mee rennen met een zweep... hielp niet echt... vorige week kreeg ik hem wel gewoon in galop... hij had gewoon echt geen zin...
Celia schreef:
En dat is ook wat mijn merrie doet. En door trager te gaan lichtzitten gaat ze dus totaal niet trager, ze loopt lekker door die hulpen heen. En ook ik heb het gevoel dat ik constant hard contact heb met haar mond, en soort van treksituatie want als ik wat los dan gaat ze sneller en galoppeert ze aan.. Zodus ook ik volg dit topic nauwlettend mee!

Edit : kleine voltes helpen bij mijne ook niet, vanaf ik weer aandraaf is ze weer weg, ze raakt snel opgejaagd en denkt altijd dat ik ga galopperen maar ik weet gewoon niet meer wat te doen...


same problem idd:)

Shadow0 schreef:
Het zijn niet 'maar' manegepaarden en ook niet 'maar' gehandicaptenlessen hoor Lachen Dus dat is geen excuus, aanpakken die hap Knipoog

Nee, serieus, de meeste manegepaarden kunnen heel veel. Maar naast een boel ervaring in het lopen, hebben ze ook een boel ervaring in het hun eigen gang gaan en zich niet te veel aantrekken van de ruiter.

Dat betekent dus dat je als ruiter eerst even de aandacht moet trekken. Maar daarna snappen vrijwel alle paarden het principe prima Ja

Als ik de foto zo bekijk is het een leuk ding, maar is 'ie op dit moment niet erg met jou bezig. Het zou me niet verbazen als je ook bij de voorwaartse overgangen daarbij moeite hebt. Je hebt dan eigenlijk 3 dingen die je aan wilt pakken:
- gehoorzaamheid aan jouw hulpen
- rustiger blijven draven
- hoofdhouding enzo

Alledrie tegelijk krijg je ze waarschijnlijk niet. Ik zou dus beginnen bij de eerste: alert en gehoorzaam maken. Overgangen, figuren, veel doen, en duidelijk en consequent reactie vragen. Je kunt ook je stem gebruiken, zeker paarden op gehandicaptenmaneges zijn vaak goed bekend met stemhulpen. Maar eis gehoorzaamheid, ook als dat de eerste paar keer even erg duidelijk moet. Grote kans dat dit nog niet leidt tot rustig draven Lachen Maar dat geeft niet zo. Desnoods draaf je kortere stukken met steeds even een overgang naar stap ertussen. Ook oefeningen met achterwaarts erin zijn goed, dan moet 'ie zijn lichaam wel wat dichter bij elkaar brengen.

Daarna kun je die hulpen vaak rustiger en kleiner maken, en dan begint ook het rustige wat meer te komen. Je kunt dan ook overgangen proberen te rijden waarbij je nadrukkelijk let op zo klein mogelijke hulpen: vrijwel alleen op je zit (+stem?) en zo vloeiend mogelijk.
Wat je in elk geval niet moet doen is blijven trekken, paard gaat er lekker tegenin hangen en stoomt lekker door. Maar je kunt wel duidelijk terugnemen, loslaten, kalmeren met je stem en als 'ie dan toch weer harder gaat weer even duidelijk terugnemen en loslaten. Verder helpt het vaak om de vaart eruit te halen met kleine voltes en sturen. Maar dat werkt beter als je de aandacht van je paard hebt, dus eerst alert maken, dan de rust er in brengen.

Ik denk dat als je hiermee bezig bent, de galop eigenlijk al vanzelf komt en je ook al een stuk verder bent met de hoofdhouding. Maar als dat nog niet zo is, dan is dat niet het eerste wat aandacht heeft, dus met dingen als met de teugels spelen zou ik niet gaan beginnen.

dat allert krijgen is mss wel iets dat beter kan, maar hij let ook wel redelijk op hoor. ik zal wat meer foto`s plaatsen in een haw topic...wie weet krijg ik dan meer tips (en wss een hoop commentaar;))

Shadow0 schreef:
Ik was trouwens wat te snel, want je mag dus niet zelf overgangen of figuren rijden. Dat is jammer, maar zelfs dan kun je bv een beetje varieren met de tussenafstand (van de C naar de E wat terugnemen bv en dan van de E tot de A weer wat meer tempo). En in elke hoek goed de hoek insturen (buiten de hoefslag om zeg maar).


idd, dat kan dus niet... , maar iets terugnemen en dan weer iets sneller deed ik idd ook al. blijf het gewoon proberen:)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 15:24


Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:07

Celia schreef:
En dat is ook wat mijn merrie doet. En door trager te gaan lichtzitten gaat ze dus totaal niet trager, ze loopt lekker door die hulpen heen. En ook ik heb het gevoel dat ik constant hard contact heb met haar mond, en soort van treksituatie want als ik wat los dan gaat ze sneller en galoppeert ze aan.. Zodus ook ik volg dit topic nauwlettend mee!

Edit : kleine voltes helpen bij mijne ook niet, vanaf ik weer aandraaf is ze weer weg, ze raakt snel opgejaagd en denkt altijd dat ik ga galopperen maar ik weet gewoon niet meer wat te doen...


Heel herkenbaar. Heb ook heel lang met dat probleem gesukkeld. Altijd maar vooruit willen lopen, te snel gaan lopen, volledig door mijn hulpen lopen.

Grote tip:
Benen eraan en vooruit Lachen (best wel grappig. Bij elk topic praktijkproblemen kom ik aan met dezelfde tip. Vooruit rijden). Weglopen en door de hulpen door lopen is gewoon een vorm van ongehoorzaamheid. Zij is op die moment de baas, niet jij. Wat doe je dan als ze vooruit wil, zorgen dat ze op JOU hulp vooruit loopt, zodat jij degene bent die controle heeft over het tempo. Gewoon benen erbij houden en met je been vooruit rijden. Je zal merken dat ze na een tijdje (neem max een rondje of twee/drie denk ik) echt op jou benen vooruit loopt inplaats van dat zelf te doen. Als je dat voelt, dan kan je gaan terugrijden op je zit... Want dan is ze weer op aan jou hulpen, inplaats van zelf te controleren. Van de moment dat ze weer te veel zelf controle neemt over het tempo: terug vooruit rijden totdat jij die controle terug hebt.

En geloof me of niet, het werkt Clown. Mijn merrie is altijd heel erg vooruit, opgejaagd, altijd naar voren willen. Ik rij nu gewoon van start af vooruit. Teugels vast, maar niet meer (in het begin is dat hoofd ook gewoon naar boven), en maar vooruit. Bewust wat boven haar tempo. Na een tijdje gewoon beginnen te verzamelen, maar altijd vooruit denkend. Ze is nog NOOIT zo rustig en ontspannen geweest als nu..

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:16

ja, en dan er af stuiteren zeker? nee, laat mij maar rustig draven... met zadel erop vind ik alles prima, maar zonder zadel is soms niet heel ideaal als je een paard echt even aan moet pakken;) roos moet ik soms ook aanpakken. dan gaat ze stuiteren, bokken en stijgeren en opzijspringen, maar ik denk dat als macho dat zou doen (waar ik dus zonder zadel op rijdt) dat ik er dan direct naast lig...

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:21

Daarnet gereden en het ging eigenlijk wel goed! Ze wou weer snel gaan in draaf maar ikk kreeg ze elke keer terug bij me, maar ik heb wel galop voor het einde gehouden. Heb constant been gegeven en af en toe kwam er wat nageefelijkheid, maar ze had enorm veel poer om te galopperen maarja ze was een week niet gereden dus heb haar eventjes laten razen in de galop. En dan na de galop een sprongetje genomen en dan uitgestapt, vond het super gaan deze keer tov de laatste keer. Ben blij Lachen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:22

mooi:)

Elixir

Berichten: 1749
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: België

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:24

ikenindi schreef:
mooi:)


Bedankt dat ik tips uit jou topic kon halen Knipoog!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:26

haha daar moet je de rest voor bedanken;)

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 17:39

Aan de foto's te zien klem je erg met je onder benen om je evenwicht te houden. Eigenlijk mag je kuit pas inkomen als je een reactie van je paard wil. Als jij dus doorlopend drukt met je kuit in draf, vraag je aan je paard om sneller te gaan, wat hij dus heel braaf doet. Probeer om zonder zadel op je billen te gaan zitten en mee te veren vanuit je heupen. Druk vanaf je knie naar je voet is voorwaartse hulp, bovenbeen sluiten is terug in tempo. ( dit is HEEL simpel uitgelegd!!) Maar eigenlijk vind ik dat je instructrice je daar veel beter bij moet helpen en meer moet uitleggen wat de hulpen zijn voor de dingen die je vraagt aan je paard. Lukt het nu niet zonder zadel, dan zou ik toch voorlopig met zadel gaan rijden tot je goed voelt waar de hulpen zitten.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 17:44

met zadel heb ik ook geen problemen, omdat je dan heel anders kan rijden... maar wat jij zegt klopt wel... ik ga er proberen op te letten... donderdag weer een kans:)

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:55

Ten eerste wil ik zeggen dat ik heel vele respect voor je heb hoe jij rijdt! Ik zou het je denk ik niet na kunnen doen...

Misschien zou een tip voor je kunnen zijn ophoudingen te geven, maar niet de hele tijd vastzetten in de mond. Je geeft een ophouding, houdt hem ongeveer drie seconden vast en laat hem dan weer los in zijn mond (geen lange teugel hoor, gewoon netjes op maat Knipoog) en dan ook niet de hele tijd denken 'je gaat me te hard' want dan zet je m onbewust nog vast. Waarschijnlijk zal hij dan wel weer harder gaan, en daarom herhaal jij dit na ongeveer drie tot vijf passen. En dan laat je hem weet naar ongeveer drie seconden los, en zo ga je door tot hij op jou tempo gaat lopen. Het verschilt erg per pony na hoe lang dat is.

Ik heb dit op een stal geleerd omdat een pony daar gewoon veel te hard ging, maar niet gemeen ofzo, gewoon omdat ze graag wou lopen en ik niet duidelijk genoeg was. Daarna heb ik ergens anders op een pony gereden die er altijd bij het aandraven er vandoor schoot en dan niet meer terug te halen was (ze deed verder niks, gewoon een handgalop over de hoefslag waarbij de rem zeg maar kapot was Tong uitsteken) ook bij haar heeft het heel goed geholpen. Maar ik zie dat je al heel veel tips heb gehad dus je bent de komende tien weken nog wel bezig met uitproberen Tong uitsteken

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: wie kan mij vertellen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:56

Ai ai ai, dit topic is wel heel oud...
Gaat t inmiddels al beter ???