Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:56

Firedancer schreef:
Kun je trouwens niet op je andere heup liggen, want volgens mij mag dat wel mits je het geopereerde been dan maar zodanig ondersteund dat het niet je lichaam kan torderen (dus je knie ondersteunen zodat je niet niet voor je lichaam uit kan draaien en op het matras rust).


Klopt hoor, je mag op de niet geopereerde heup liggen, zolang je waar een kussen tussen de knieen legt.
Ligt er echter wel aan of je op de gewone manier geopereerd bent of via de voorste benadering (dan gelden er weer hele andere leefregels, een stuk simpeler!)

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 16:16

Ilse schreef:
Firedancer schreef:
Kun je trouwens niet op je andere heup liggen, want volgens mij mag dat wel mits je het geopereerde been dan maar zodanig ondersteund dat het niet je lichaam kan torderen (dus je knie ondersteunen zodat je niet niet voor je lichaam uit kan draaien en op het matras rust).


Klopt hoor, je mag op de niet geopereerde heup liggen, zolang je waar een kussen tussen de knieen legt.
Ligt er echter wel aan of je op de gewone manier geopereerd bent of via de voorste benadering (dan gelden er weer hele andere leefregels, een stuk simpeler!)


In de "leefregels" die ik heb mee gekregen staat: Blijf de eerste 3 maanden op uw rug liggen met een kussen of stevig opgerolde deken tussen de benen.
Moet morgen naar fysio en zal het daar nogmaals vragen en anders maandag bij de orthopeed.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 16:59

Nou nog een keer proberen want hij doet het weer niet!

Ik had al een heel bericht getypt en alles was weer weg.

Vandaag ben ik weer een paar stapjes verder in de goeie richting. Ik ben van alle pompjes afgehaald! Ik heb nu dus alleen nog maar mijn tramadol en paracetamol en indomectanice medicijnen. Ik heb vandaag weer gelopen gister voor het eerst met een rolator en vandaag voor het eerst met krukken. Ik loop met een soort spalken voor mij enkels en die zijn rond aan de onderkant waardoor ik iedere keer naar achter neig te vallen dat is wel vervelend. Ik mag als ik morgen mijn knie 90graden kan buigen lekker weer naar huis. De hoofdverpleegkundige vond dat ik wat hard van stapel liep maar ik ben het zat hier. Ik wil weer lekker naar mn ouders terug, mn vriendin wat vaker zien en lekker naar mn paardje terug al kan ik haar maar even een dikke kus geven. Een beter medicijn is er niet. En lekker even met mn hondjes spelen. Heerlijk!

De fysio zei dat het enige wat mij nu nog in de weg staat is de bewegelijkheid van mn knie. Als die morgen 90graden buigt is het ok dat ik wegga. Ik moest vandaag dus traplopen en op de gang lopen. Dit ging super. Ik liep de trap op als of ik jaren niks anders deed haha... alleen naar beneden was wat lastiger. Ik verstapte mezelf waardoor mn spieren een klap kregen en verkrampte. En toen moest ik nog naar beneden. Maar goed het is gelukt!
Ik moest toen nog op de stoel oefenen en dat lukte niet. Ik boos weer naar bed en een uur later kon ik ineens met mn knie over de rand van mn bed hangen zonder pijn. Het was nog steeds geen 90 graden die buiging maar het gaat erop lijken Haha!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 23:50

Hoop voor je dat je de 90 graden morgen haalt! Voor straks slaap lekker!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 00:45

Mijn huid gaat ontvellen van de pleisters (gebruik leucosilk), hoop dat het laatste stikje snel ophoudt met lekken anderswordt plakken wel erg lastig en vervelend.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:00

Nou helaas heb ik de 90graden niet gehaald maar ik ben toch thuis. Ik ga nu even liggen want voel mij niet zo lekker ik vertel later mijn verhaal wel,

Groetjes nancy

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:02

nancyimka schreef:
Nou helaas heb ik de 90graden niet gehaald maar ik ben toch thuis. Ik ga nu even liggen want voel mij niet zo lekker ik vertel later mijn verhaal wel,

Groetjes nancy

Fijn dat je thuis bent Nancy, doe wel rustig aan hoor!

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:04

@nancy: doe je rustig aan meis? Fijn dat je naar huis mag, maar misschien daar toch maar even een versnellinkje terug schakelen en wat meer naar je lichaam luisteren?

@ Winnitou: wij gebruikten Leukopor, de papieren uitvoering dus, omdat mijn man voor al het andere allergisch is.

Kun je niet een wat groter gaasverband aanleggen en dan met leukopor op een "nieuw" stuk huid plakken? Desnoods zit het maar een beetje minder charmant, maar een kapotte huid zit je ook niet op te wachten.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:05

Ilse schreef:
Firedancer schreef:
Kun je trouwens niet op je andere heup liggen, want volgens mij mag dat wel mits je het geopereerde been dan maar zodanig ondersteund dat het niet je lichaam kan torderen (dus je knie ondersteunen zodat je niet niet voor je lichaam uit kan draaien en op het matras rust).


Klopt hoor, je mag op de niet geopereerde heup liggen, zolang je waar een kussen tussen de knieen legt.
Ligt er echter wel aan of je op de gewone manier geopereerd bent of via de voorste benadering (dan gelden er weer hele andere leefregels, een stuk simpeler!)

winnitou schreef:
In de "leefregels" die ik heb mee gekregen staat: Blijf de eerste 3 maanden op uw rug liggen met een kussen of stevig opgerolde deken tussen de benen.
Moet morgen naar fysio en zal het daar nogmaals vragen en anders maandag bij de orthopeed.

Heb het nog eens nagevraagd, maar mag op rug en op de geopereerde kant liggen (je leest het goed). dat ligt naturlijk voor geen meter.
Mag absoluut niet op de niet geopereerde kant liggen ook niet met kussens ter ondersteuning.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:08

Firedancer schreef:
@ Winnitou: wij gebruikten Leukopor, de papieren uitvoering dus, omdat mijn man voor al het andere allergisch is.

Kun je niet een wat groter gaasverband aanleggen en dan met leukopor op een "nieuw" stuk huid plakken? Desnoods zit het maar een beetje minder charmant, maar een kapotte huid zit je ook niet op te wachten.

Heb nu ook weer leucopor.
Ben al steeds op een ander stukje aan het plakken. In het verleden ook met leucopor klachen gehad en de Leucosilk ging altijd goed maar nu ook niet meer. Hoop dat het gewoon snel dicht is en niet meer hoeft.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 17:10

Firedancer schreef:
Desnoods zit het maar een beetje minder charmant,

ga toch niet in korte broek of minirok lopen

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:04

Nou hier weer een bericht van mij. Ik verplicht mij nu om op een stoel te zitten maar ik vind het vreselijk om die knie te laten afhangen. Ik denk dat ik 6 keer in een minuut kijk of dat half uur wat ik er voor uit trok al voorbij is.

Mijn knie kan nog steeds geen 90 graden buigen. En mijn been voelt savonds of er een elastic om mn heup heen zit en mn hele been afkneld VRESELIJK!!! Huilen Huilen Huilen Ik kon al niet meer van de pijn voor de operatie maar nu ben ik helemaal moe ervan!

Afbeelding Mn been, op dit moment is hij nog veel blauwer ook beneden op mn enkel is het dik en blauw Huilen
Afbeelding Dit is het prothese wat erin zit

Een foto van de wond heb ik niet tenminste niet op mijn album want hij pakt hem weer niet Boos!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:13

Ik kon mijn vorige bericht niet meer aanpassen dus dan maar eronder nog een foto hij doet het nu namelijk...

Afbeelding

He meiden met prothese, hebben jullie dat ook dat het tegen de avond niet uit te houden is...? Je been zwelt op. Het doet zeer, je vel steekt net als of er een elastiek om je heup zit. Ik heb gister wartme en kou geprobeerd ik werd er gek van. Draaien liggen zitten niks hielp.... Gelukkig is het tegen de ochtend aan weer iets beter uit te houden. Ik hoop dat deze ellende snel over is! Huilen

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:58

nancyimka schreef:
Ik kon mijn vorige bericht niet meer aanpassen dus dan maar eronder nog een foto hij doet het nu namelijk...

Afbeelding

He meiden met prothese, hebben jullie dat ook dat het tegen de avond niet uit te houden is...? Je been zwelt op. Het doet zeer, je vel steekt net als of er een elastiek om je heup zit. Ik heb gister wartme en kou geprobeerd ik werd er gek van. Draaien liggen zitten niks hielp.... Gelukkig is het tegen de ochtend aan weer iets beter uit te houden. Ik hoop dat deze ellende snel over is! Huilen

Dat valt tegen he. We weten van te voren dat je een dik been krijg maar hoe dat voelt dat kun je je van te voren niet voor stellen.
Juist die stomme dingen er om heen die het zwaar maken. (in het ziekenhuis hadden ze van die heerlijke therapeutische stpoelen waar het voeten bij omhoog konden, wat heb ik die gemist)
Zolang er iedere dag maar iets vooruitgang inzit, hoe langszaam ook. Als ik nu terug kijk ben ik toch al flink vooruit gegaan. Moet zeggen dat ik de afgelopen weken best wel als traumatisch heb ervaren.
Ik vind vooral de nachten een ramp!
Probeer niet te veel te willen, kan gewoon nog niet. En geduld is een schone zaak (maar af en toe....). Een keer lekker je tranen laten stromen helpt ook wel (heb ik vannacht nog even gedaan).

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:16

ik heb met me heupprotheses gewoon op me zij gelegen zodra ik thuis was knieprothese idem dito, ik kan echniet op me rug liggen , maar ja was wel een risico trouwens .
a nancy mooi dat je thuis benti k zal ook eens een foto van me mooie knietje zoeken

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:21

Afbeelding

zal binnenkort foto's maken van me heuplittekens en nog maar een keer me knie hoe die nu is

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 13:46

Nancyimca, Arnica Montana D6 tabletjes, helpen echt tegen de blauwe beurse plekken

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:51

winnitou schreef:
Nancyimca, Arnica Montana D6 tabletjes, helpen echt tegen de blauwe beurse plekken


Dan ga ik die snel halen morgen want het is niet prettig zo. Ik wilde al die zalf gaan halen. En ik laat zoiezo morgen de huisarts komen misschien heeft die wel iets Knipoog

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:07

nancyimka schreef:
winnitou schreef:
Nancyimca, Arnica Montana D6 tabletjes, helpen echt tegen de blauwe beurse plekken


Dan ga ik die snel halen morgen want het is niet prettig zo. Ik wilde al die zalf gaan halen. En ik laat zoiezo morgen de huisarts komen misschien heeft die wel iets Knipoog

Ik gebruikte ook de zalf maar die kan je niet bij je wond smeren. De tabletjes (volgens mij zijn ze er ook in druppels) helpen van binnenuit.
Zou ze niet zelf halen maar laten halen. want volgens mij ben je nog niet zo ver om dit zelf te doen.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:55

Dan ga ik die snel halen morgen want het is niet prettig zo. Ik wilde al die zalf gaan halen. En ik laat zoiezo morgen de huisarts komen misschien heeft die wel iets Knipoog[/quote]
Ik gebruikte ook de zalf maar die kan je niet bij je wond smeren. De tabletjes (volgens mij zijn ze er ook in druppels) helpen van binnenuit.
Zou ze niet zelf halen maar laten halen. want volgens mij ben je nog niet zo ver om dit zelf te doen.[/quote]

Dat bedoelde ik ook Haha!

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:42

Nancy, dat vocht is heel vervelend, maar komt omdat je lymfensysteem nogal van de rel is en het vocht maar slecht afgevoerd krijgt.

Benen omhoog is daarvoor de enige echte remedie. Ik neem aan dat je overdag nog wel gaat rusten, dus dan kun je er even een kussen onder doen en je voeten hoger brengen dan je hart. Je zult zien dat als je een uurtje gelegen hebt, je benen dunner zullen zijn en je waarschijnlijk wel een tripje naar de WC kunt doen.

Daarnaast kan ik je aanraden wat ik voor Winnitou al geschreven hebt over het zachtjes masseren van je huid. Als je iemand kunt vinden die dat voor je wil doen 1 of 2 keer per dag, dan zul je merken dat dat echt heel goed werkt. Ten eerste is het lekker, omdat het je huid een beetje ontspant en ten tweede stimuleer je je lymfensysteem om het vocht vlak onder de huid af te voeren waardoor je echt de druk voelt zakken. Ook hierna is een rondje WC gegarandeerd...

Verder: koppie op hoor! Het heeft gewoon allemaal even zijn tijd nodig en als je nu al terug kijkt naar de eerste dagen na je operatie, zie je dat het elke dag een beetje beter gaat.

Waarom kun je trouwens die 90 graden niet maken? Zou dat door het vocht in je been kunnen komen?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 22:32

Ik eet regelmatig een blikje asperge leeg (is ook vochtafdrijvend) of het ook helpt, heb natuurlijk geen vergelijk maar ik vind het ook erg lekker en ik wordt er niet dik van. Wel van alle dozen chocola die ik heb gekregen die probeer ik dan ook om niet op te eten (ik zeg ook probeer).

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:36

Hoe gaat het nu met jou Winnitou? Is die wond nou al weer een beetje gesloten en hoe gaat het met lopen?

Sparky10

Berichten: 2674
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Swifterbant

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:42

winnetou waarom heb jij eigenlijk en prothese daar heb ik geheel overheen gelezen Bloos
ik heb mijn knie en heupen en ttoekomsige enkels door botnecrose van de sle en prednison

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 01:26

Firedancer schreef:
Hoe gaat het nu met jou Winnitou? Is die wond nou al weer een beetje gesloten en hoe gaat het met lopen?

Hallo Firedancer, sinds vandaag is ook het laatste plekje van de wond dicht, gisteren lekte het nog steeds door een heel klein gaatje.
Lopen gaat voor mijn idee nog steeds niet lekker. Op de loopband gaat het de eerste 3 minuten redelijk (met ondersteunig) en daarna red ik het tot 6 1/2 minuut met alleen flinke kracht op mijn armen.
Oefeningen gaan goed en ik merk wel dat het met de dag beter gaat.