Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-07 20:35

Ben weer thuis, operatie is geslaagd, had wel veel bloedverlies en een lage bloeddruk met de daarbij behorende verschijnselen.
Moet zeggen dat ik het een harde dobber vind. Heb het gevoel dat er een kudde paarden over mijn bil en been zijn gegaan. Liggen en zitten is niet echt prettig.
Zal deze week wel verslag uitbrengen, ben nu te moe.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2008!!!!!!!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 12:51

winnitou schreef:
Ben weer thuis, operatie is geslaagd, had wel veel bloedverlies en een lage bloeddruk met de daarbij behorende verschijnselen.
Moet zeggen dat ik het een harde dobber vind. Heb het gevoel dat er een kudde paarden over mijn bil en been zijn gegaan. Liggen en zitten is niet echt prettig.
Zal deze week wel verslag uitbrengen, ben nu te moe.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2008!!!!!!!


He meid fijn dat het goed gegaan is. Balen van dat bloedverlies zeg. Nou ik ben aankomende maandag aan de beurt. Ik weet echt niet wat ik mij ervan moet voorstellen. Ik hoor van de week je verhaal vast nog wel.
Jij ook een heel goed 2008 en dat je maar weer snel op de been bent

Groetjes nancy

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 13:26

nancyimka schreef:
winnitou schreef:
Ben weer thuis, operatie is geslaagd, had wel veel bloedverlies en een lage bloeddruk met de daarbij behorende verschijnselen.
Moet zeggen dat ik het een harde dobber vind. Heb het gevoel dat er een kudde paarden over mijn bil en been zijn gegaan. Liggen en zitten is niet echt prettig.
Zal deze week wel verslag uitbrengen, ben nu te moe.
Iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2008!!!!!!!


He meid fijn dat het goed gegaan is. Balen van dat bloedverlies zeg. Nou ik ben aankomende maandag aan de beurt. Ik weet echt niet wat ik mij ervan moet voorstellen. Ik hoor van de week je verhaal vast nog wel.
Jij ook een heel goed 2008 en dat je maar weer snel op de been bent

Groetjes nancy

Nancy, gaan ze twee knieen tegelijk opereren?
Op de revalidatieafdeling zat ik met allemaal mensen met heup en knie protheses.

wat zowel bij de heup als knie voorkomt is het vocht in je been. Wat van te voren niet voor te stellen is hoe dat aanvoelt. Zorg in iedergeval voor een lekker bodylotion want je huid droogt snel uit en dan wordt je weer gek van de jeuk.

Een lippenbalsem is ook aan te raden.

daarnaast kreeg ik het advies om Arnica Montana D6 (VSM) te gaan slikken en had ik een tube Arnicazalf mee.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:41

Hehe, je hebt het achter de rug! Gefeliciteerd met deze eerste grote hobbel en dat je weer lekker thuis kunt zijn. Toch prettiger om in je eigen omgeving te zijn, dan zo'n ziekenhuis/revalidatiecentrum. Kun je wel een beetje slapen?

Jammer van het bloedverlies, maar dat gebeurt wel vaker (mijn man heeft ruim 2,5 liter verloren....). Hebben ze je ook gezegd waarom je zo veel verloren hebt, duurde de operatie langer of was hij moeilijker dan verwacht? Wel belangrijk om te weten in verband met je revalidatie traject.

Het valt echt tegen he? Mensen doen zooooo makkelijk over een heupoperatie, maar het is echt een flinke hak en slachtpartij om zo diep in je lijf te komen en dat heeft een flinke weerslag op je lichaam. Ik denk overigens dat een knie operatie zelf wel minder drastisch is als een heup, alleen schijnt daar de revalidatie weer veel pijnlijker en langduriger van te zijn.

Daarbij heb je ook nog eens een volledige narcose gehad en ook dat moet je lichaam nog verwerken. Bij mijn man heb ik bij allebei de operaties gemerkt dat het gewoon echt twee tot drie weken duurde voordat het "lichtje weer aan ging". Als je begrijpt wat ik bedoel. Je bent toch lichamelijk (en dus ook geestelijk) best wel getraumatiseerd en dat had althans bij mijn man gewoon echt ruim de tijd nodig voordat hij weer een beetje zichzelf werd. Vreselijk moe, zelfs iet wat depressief kun je wel zeggen.

Ik wens je heel veel kracht, geduld en licht de komende tijd en hoop vooral dat je niet te veel pijn zult hebben en lekker kunt slapen!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 18:04

Bedankt voor al je wensen.
't viel echt wel tegen. Zoals je zegt er wordt zo makkelijk over gepraat.
er zijn best wat traantjes gevloeid een paar dagen na de O.K, maar dat schijnt er bij te horen, werden al de kraamtranen van de Korenaar genoemd (de rev.afd. waar ik verbleef). en echt janken om niks, ging ook vanzelf weer over hoor.

Heb behoorlijk veel spierpijn maar voel wel dat dit ook al naar beneden in mijn been aan het zakken is.
Daarnaast gwoon last van andere kleinigheden, die er voor zorgen dat je niet comfrtel zit en ligt (zere kont) en een hele gevoelige hiel. (maar van die hiel heb ik vannacht gelukkig geen last gehad.
En dan natuurlijk nog het stil op je rug liggen in bed. Wat een ramp!!Maar met de dag gaat het vooruit!

Moet alles uit handen geven en loslaten. Best moeilijk voor mij maar wel een hele goede levensles.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:18

Dat in bed liggen was voor mijn man ook zo'n probleem. Op een gegeven moment kon hij niet langer dan een half uur aaneengesloten liggen... pff... half uurtje slapen.. kramp... uurtje op... half uurtje slapen.. kramp.... eindeloos was het. Dat werd op een gegeven moment wel beter (met minuutjes tegelijk), maar aangezien hij ook niet zelfstandig uit bed kon komen vanwege de pijn en de kramp, hebben wij echt ons leven een paar weekjes in de ho-ijzers moeten zetten.

Die spierpijn herken ik ook heel goed, de hele stand van je bekken is nu ineens anders, want als het goed is is het nu niet meer 'ingezakt'. Je hele lijf moet zich nu aanpassen en dat is nogal wat! Ga je wel al regelmatig naar een fysiotherapeut om te oefenen met technisch goed lopen?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 13:34

Heb nu al sinds de operatie geen rug pijn meer, wat ik voor die tijd met veel reglemaat wel had, hoop dat ik dus zo'n dubbel gezegend mens ben en dat met mijn nieuwe heup de rugpijn is verdwenen. Ik heb ook zo'n last van krampen gehad, lag mijn been helemaal te schokken. En de spierpijn zit er nog steeds goed in, wordt met de dag beter. Slik braaf mijn Arnica tabletes en regelmatig smeren met Arnica zalf.
Heb de eerste nacht thuis redelijk goed geslapen maar vannacht was het niks, halve uurtjes, en dan om 7 uur eindelijk goed in slaap vallen (tot 8.30 uur)
Moet morgen voor het eerst sinds ik thuis ben naar therapie. Ben benieuwd hoe het daarna gaat.
Op revalidatie afd.liep een therapeut rond die mijn spieren flink ging oprekken en knieschijf losmaken. Was pijnlijk om te ondergaan maar daarna voelde het allemaal wel beter aan en liep ik ook weer beter. Maar nu na een paar dagen geen therapie ben ik er wel weer hard aan toe. thuis is het even overleven.
Ik kan gelukkig wel zelf in en uit bed komen. (met hulp middel om mijn been er in te tillen). Heb aardig liggen piekeren toen ik dat nog niet kon, zag het al voor me, wederhelft wakkermaken omdat ik weer in bed moet.
Ben nu een paar uurtjes alleen. Zoonlief van net 5 bij een vriendje en manlief even naar de zaak.
Ben nu even mijn grote en kleine hulp kwijt. Mijn wederhelft vind het erg onwennig allemaal maar ik ben supertrots op hem, had ook nooitverwacht dat hij zo zou zijn (ik ben degene die altijd alles doet en regelt).

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 19:58

Heb vanmiddag een bloeding gehad. Er was vanmorgen een stukje korst afgegaan en om een uur of vier voelde ik iets warms langs mijn been stromen.
In totaal 3 pakjeszakdoeken doordrenkt, een theedoek en een handdoek ondergeknoeid. Waarschijnlijk is het oud bloed met wondvocht, Als ik iets op mijn been drukte gutste het eruit. Er zat een bult tergrote van een doorgesneden tennisbal onder de wond en die is nu grotendeels weg. Ondertussen laten alle hechtstrips los (een deel van de agraves/nietjes was er al uit). Bij de apotheek nieuwe gehaald (mijn wederhelft) en de boel weer bijelkaar geplakt.
Er komt nog steeds wonvocht uit maar de spanning is er af. Kan nu mijn been al veel beter neerzetten.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:52

[quote="winnitou"]Jemig, schrik je je toch ook helemaal 't rambam als je zo'n bloeding krijgt.... maar er staat inderdaad een heleboel interne druk op en dat ben je nou toch wel "lekker" kwijt. Is de wond nou wel weer netjes tegen elkaar gekomen, zonder dat hij wijkt?

10 dagen na operatie de nieten verwijderen is toch niet voor iedereen "goed", zo blijkt maar weer. Bij mijn man hebben ze ook langer gezeten omdat er zoveel druk op de wond stond en het litteken de neiging had om te gaan wijken. Ik als wederhelft heb zelfs het "schaartje" mee naar huis gekregen om ze er een paar dagen later dan de afspraak in het ziekenhuis, zelf bij mijn man uit te kunnen halen.

Hoe is het met het vocht in je benen nu je weer een beetje in beweging komt? Misschien dat je je wederhelft kunt verleiden tot het zachtjes masseren van de huid van je been, bijna een soort aaien en vooral niet (hard) drukken. Van de tenen omhoog naar de lies toe. Daarmee stimuleer je je lymfensysteem en de afvoer van het vocht. Dat kan echt een vreselijke opluchting zijn, want ook de spanning van je huid gaat daarmee even weg. Mijn man kon het vocht echt voelen kruipen als ik hem zo masseerde. Het kan ook geen kwaad om aan je fysiotherapeut te vragen om je de basics van een eenvoudige lymfedrainage techniek bij te brengen.

Moest jij nou nog een operatie voor de andere heup, of ben je nu "klaar"?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:14

Kom ik net van de toilet begint de wond weer te spuiten, op de muur en de grond een flinke plas, het geeft wel een opgelucht gevoel in mijn been bij de wond maar dit vind ik wel een beetje te veel worden.Heb voor de zekerheid de doktersdienst gebeld, wordt straks terug gebeld.

Mijn ander heup is in goede staat dus voor mij maar 1 heup. Moet er ook niet aan denken dat ik nog een keer moet.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:23

Huisartsenpost heeft net gebeld, heeft overleggehad met mijn orthopeed en ik moet morgenochtend naar hem toe op de poli.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:14

Er is een wondkweek afgenomen en bloed geprikt, afh. van de uitslag moet ik met antibiotica beginnen. Moet straks weer naar het ziekenhuis voor fysiotherapie en meteen even langs orthopedie voor de uitslag.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:00

Jeetje zeg, het moet niet te spannend worden hoor.

Ik zou die antibiotica maar gewoon aanpakken. Beter een keer te veel dan een keer te weinig, zeker met een prothese!

Waarom denken ze dat die wond zo reageert, te vroeg de krammen eruit of verdenken ze een ander probleem?

Ik hoop voor je dat de uitslag niks verontrustends laat zien. Hier wordt voor je geduimd in ieder geval!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:35

Ben begonnen met AB, voor de zekerheid. de orthopeed vermoedt een ophoping van vocht welke zijn weg naar buiten heeft gevonden.
Morgen gaan de rest van de nietjes (nog 10) eruit. Er was al een deel uitgehaald opdat de huid flink rood werd (ontsteking). de huid was daar al dicht. er zitten wel zwaluwstaarten/hechtstrips over heen voor de zekerheid.
Maandag moet ik weer bloed laten prikken en terug naar de orthopeed (en ook naar de fysio).
Heb vanmiddag anderhalf uur op de taxi zitten wachten, was dan ook helemaal op toen ik eindelijk thuis kwam. Lig nu uitgeteld op bed. Ik kan m'n been wel al meer bewegen nu de spanning eraf is. Was wel een hoop rotzooi maar het lucht wel op in het been.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:03

Nou, laten wij dan maar hopen dat dit het was en je verdere zorgen bespaard blijft!

Kan mij heel goed voorstellen dat je helemaal leeg bent. Het genezingsproces is al heftig genoeg, zonder dat je een hele dag in touw bent. Ik hoop voor je dat je vannacht in ieder geval even lekker een paar uurtjes kunt slapen.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 21:22

Mag hopen dat een meer dan een paar uurtjes slaap zijn. Heb ik nu echt wel nodig, mern dat ik emotioneel op het moment toch wat minder kan hebben.

Vind het fijn dat jullie zo met me meeleven. Bedankt!!
Voor mij is het goed om mijn verhaal kwijt te kunnen.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 22:04

Hoe is het gegaan vandaag? Heb je al uitslag van van de kweek of moet je daar een aantal dagen op wachten.

Het valt niet mee, he? Het is gewoon een hele zware ingreep en het is zeker een aantal weken lang een levensbepalende toestand. Mijn man was ook emotioneel helemaal van de leg, zoals ik al eerder schreef was hij bijna depressief. Geen spijt van de operatie, maar het scheelde niet veel.

Het zou al heel fijn zijn als mensen gewoon beter voorbereid werden op dit soort ingrepen. Vele tienduizenden zijn je voorgegaan en ze zouden toch beter moeten weten dan zo veel mensen als jij te "overvallen" met hoe zwaar het uiteindelijk is?

Maar goed, volgens mij heb jij je voor zover binnen je macht lag goed voorbereid en deze pech met je wond daar had je waarschijnlijk toch niet veel aan kunnen doen om het te voorkomen.

Wil het al een beetje lukken om je been echt vol te belasten, of gaat dat nog niet?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 23:42

Echt vol belasten gaat en mag nog niet 50%, alhoewel de fysiotherapeuten daar allemaal verschillend over denken. heb aangegeven dat ze daar eerst met elkaar op een lijn mee moeten itten voordat ik het verander. Moet maandag weer naar de Orthopeed, eerst bloedprikken van de voren en dan anderhalf uur daarna de uitslag en hij gaat dan weer naar het been kijken.
En meteen eens horen hoe het nou zit met de belasting.

Vind het allemaal veel zwaarder dan ik het van te voren had kunnen bedenken. Ik had natuurlijk geen keus in wel of niet maar als ik dit had geweten had ik er niet zo naar uitgekeken, is misschien wel goed ook. Nu ging ik heel positief heel.
Waar ik heel blij mee ben en wat ik op het laatst moment nog heb kunnen regelen (zaterdag voor ik thuis kwam) is een bed in de woonkamer. Zeker voor mijn zoontje van 5 is dit goed en ik kan nu gewoon weer een beetje deel nemen aan het gezinsleven, wat anders als je steed naar boven moet. Maar 's nacht lekker in mijn eigen bed . ga er nu ook in want ik heb het`weer gehad voor vandaag.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:22

Hey,

Ik had gister snel gereageerd maar blijkbaar is het niet op bokt verschenen. Misschien de zenuwen bij mij...

Ik ben gister de hele dag in het ziekenhuis geweest. Foto's van mijn nek laten maken, omdat ik ook net als jij onder gehele narcose ga. Ik hoef het allemaal niet zo nodig te zien. Niet dat ik dat niet intressant vind maar gewoon om het feit dat ik dat stil liggen daar niet zie zitten. Als ze het zouden filmen zou ik het graag terug zien. Gewoon om te kijken hoe het allemaal gaat en hoe het er van binnen nou uitziet.

Ik ben tot op heden niet zenuwachtig. Tenminste niet zoals ik mij voelde als ik bijvoorbeeld met Imka naar de kliniek moest voor een echo van dr pees ofzo. Wel zie ik er gigantische tegen op om daar te moeten blijven liggen! Ik lig op de reuma-afdeling met allemaal ouderen Boos!

Als ik jou verhaal lees weet ik niet wat mij te wachten staat. Gister had ik er echt spijt van dat ik het ondergaan moet. Maar goed ik weet ook dat dit geen leven is. De napijn is iets waar ik erg bang voor ben. En als ik jou verhaal dan lees maakt dat het er niet beter op. Misschien dom om te lezen, maar aan de andere kant wil ik het ook gewoon weten. Ik weet helemaal niet wat ik er van verwachten moet!

Klote zeg dat het jou zo tegen gevallen is. Ik heb andere verhalen gehoord. Misschien bij jou pech, of andere hebben een hogere pijngrens? Ik weet niet wat ik mij er dan van moet voorstellen. En dat die wond niet sluit heb ik niet eerder gehoord laat staan over na gedacht. Vreselijk lijkt mij dat! En dan te bedenken dat je zo goed voorbereid was. Hoe gaat het vandaag weer met jou? En hoe bevalt het lopen jou?

Meid heel veel sterkte!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 13:23

Hoi Nancyimca,
Weet van mij zelf datik een vrij hoge pijngrens heb, maar dit is wat anders dan alleen een pijn ondergaan.
Er spelen veel meer factoren mee.
en waarschijnlijk als ik weer een paar weken verder ben ben ik het meest weer vergeten. Moet hier gewoon doorheen en iedere dag gaat het beter.
door de vochtophoping in het wondgebied kwam er zo'n druk op alle weke delen. Heb ook nu nog moeite met zitten liggen staan en lopen. Ja en wat moet je dan als je niet anders kunt.
Ik heb een paar behoorlijkgespierde bovenbenen waar de orthopeed flink wat ruimte in heeft moeten maken om de prothese te kunen plaatsen dus alles is ook flink opgerekt.
de orthopeed zijndonderdag nog dat het een zeer grote ingreep en het een waar slagveld in mijn been is geweest.

Daarnaast geldt voor mij dat ik uit een actief leven (wist een maand voor mijnopname pas wat er aan de hand was) heb doorgelopen met hup even doorzetten zal wel niks zijn. gaat wel weer over voor ik een jongetje word.
En mijn heup zat kop tegen kom bleek tijdens de operatie, zat geen ruimte meer tussen en bot was al behoorlijk vervormd.


Op de revalidatie afdeling liep een man van 87 al weer te huppelen 1 1/2 week nadat hij een nieuwe heup had gekregen.
Mijn buurvrouw liep na een paarweken met haar nieuwe knie alweer de hond uit te laten.

Ook genoeg andere verhalen, De eerst dagen na de operatie zullen geen pretje zijn, neem je pijnmedicatie, laat je tranen lekker vloeien (want die komen na een paar dagen wel hoor EN HET LUCHT OP).
en waarschijnlik zullen we in februari/ maart weervan alles kunnen doen zonder pijn en zijn we 9 maanden verder dan zijn we het bijna al weer vergeten wat er rond de jaarwisseling is gebeurd.

Ik wens je heel veel sterkte voor a.s. maandag en de tijd erna en ben benieuwd naar jouw ervaringen.
(p.s. neem een slaappil of goede nachtrust the o.i.d. voor het geval je niet kunt slapen want de nachten zijn erg lang als je steeds wakker ligt)

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:36

Ik wil ook nog wel even reageren op die "pijngrens".

Mijn man heeft een HELE hoge pijngrens en zal ook echt niet eerder aangeven dat het niet gaat dan dat hij bij wijze van spreke op instorten staat.

Hij was echt op het punt aangeland dat lopen eigenlijk gewoonweg niet meer ging (maar verdomde het om met krukken te lopen, laat staan in een rolstoel te gaan zitten), had hernia's aan de lopende band (vanwege de in elkaar gezakte heupgewrichten en het compenseren van het lichaam), slikte zich helemaal suf aan pijnstillers waar je een paard mee plat kon krijgen om maar door te kunnen blijven lopen.

Toen eenmaal duidelijk werd wat er met hem aan de hand was, bleek het "simpelweg" om twee versleten heupen te gaan. Zeer ernstig versleten heupen, zodanig dat de orthopeed verbaasd was dat hij nog kon lopen. Binnen 6 weken lag hij op de operatietafel voor de eerste heup, en de tweede heup stond wederom 6 weken later gepland. Dat doen ze normaal nooit zo snel, maar zoals ook in de praktijk zou blijken, de tweede heup was (hoewel de beste van de 2) zo slecht dat hij de revalidatie van de eerste heupoperatie eigenlijk al niet meer dragen kon.

De operatie zou naar verwachting niet zoveel problemen opleveren en voor hem werd dus de gewone operatietijd ingepland van 45 minuten, operatiekamer in tot en met operatiekamer uit.
Het werd dus 3,5 uur.
2,5 liter bloedverlies.
Een en al slachtveld in zijn bovenbeen, want tijdens de operatie bleek dat ze het heupgewricht helemaal niet meer uit elkaar kregen. Zo verzakt was het en zo vervormd was inmiddels het heupbeen. Terplekke hebben ze dus de heupkop in stukken gezaagd en in delen uit de kom moeten verwijderen.

Tja, en toen kwam hij dus hondsberoerd terug op de zaal met alle andere joint care patienten. De volgende dag werden de andere 5 voor het eerst weer op de beentjes gezet. Zo ook zijn buurvrouw van 85. Stapte twee stapjes, riep "oei, dat doet wel pijn" en liep vervolgens gewoon met haar looprekje op het dooie gemakje naar de woonkamer.

Als laatste hebben ze mijn man uit bed geholpen en op zijn benen gezet. Nou, dat was dus een drama. Dat kon hij niet. Hij verging werkelijk van de pijn. Hoe vreselijk hij ook vond van zichzelf dat hij MOEST, dat hij het moest verbijten en een grote jongen moest zijn. Dat oma'tje liep toch ook gewoon weg? Zou het dan echt gewoon aan zijn pijngrens liggen?

Na 5 dagen gingen de anderen in zijn groep lopend naar huis, met krukken welliswaar. Mijn man kon nog niet eens met krukken STAAN.... dus moest een dag extra blijven. Na die dag hebben de fysiotherapeuten hem geleerd om achter een rollator te kunnen staan zonder om te vallen, een hele mijlpaal en later om twee stappen (letterlijk) te kunnen zetten met zijn krukken.

Zo, zeiden ze, we moesten maar gewoon naar huis gaan want ze konden toch niks voor hem doen. De operatie was zo'n slagveld geworden en zijn benen zaten zo vol met vocht (heeft er uiteindelijk zelfs een open been van gekregen) en oud bloed, dat dat op eigen kracht eerst genezen moest.
Dus heb ik hem in de auto gelepeld, naar huis gereden (anderhalf uur, acherme) en hem thuis uit de auto in een stoel gehesen. Voor de drempel van de voordeur helpen opstaan (au, au), zijn benen vastgepakt en 1 voor 1 over de drempel gezet (kon hij zelf niet), na de drempel in een bureaustoel met wieltjes gezet en op de begane grond naar onze woonkamer gereden.

Hij moest geholpen worden met alles. Van naar het toilet gaan (probeer je billen maar eens af te vegen als je heup zo gehavend is), in en uit bed komen, in en uit een stoel komen, aankleden, begeleid worden met lopen omdat hij nog te instabiel was en het zoveel inspanning koste dat hij van uitputting na een paar stappen tegen de vlakte dreigde te gaan... etc. etc. etc. Echt op dat been staan kon hij eigenlijk pas na 2 weken ipv na 3 dagen.

Nou weet ik wel dat onze situatie best extreem was. Ze hebben met 3 stevige mannen aan zijn been staan rukken (manlief was helaas wakker tijdens dat deel van de operatie, had een ruggenprik en zijn slaappil werkte niet) en gehakt en gebeiteld. Alles was kapot, alle pezen verrekt en spieren zwaar verzuurd.

Maar deze man is bikkel, bikkel hard voor zichzelf en heeft een pijngrens waar ik alleen maar van kan dromen en die zeker ook niet altijd in zijn voordeel werkt.
En ja, zijn buurvrouwtje huppelde na 5 dagen het ziekenhuis uit op haar 85ste. Het hangt dus helemaal van de omstandigheden af en zeker niet in de laatste plaats van wat ze kapot gemaakt hebben tijdens de operatie. Ook bij Winnitou hebben ze zo te horen best stevig moeten trekken en duwen om haar pezen zo ver te rekken dat ze de kop en kom uit elkaar konden krijgen en dat maakt je initiele revalidatie gewoon heel, heel zwaar.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 20:17

En dan heb ik maar 1 heup die gedaan is.... moet er niet aan denken dat de andere ook zou moeten.
Hoe gaat het nu met je wederhelft... en met jou, want het heeft nog al een impact.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 20:31

Inmiddels zijn we nu "al" twee jaar verder en het gaat met hem helemaal super! Boven alle verwachting.

Die heupen zijn allebei fantastisch en ondanks de vreselijk moeizame revalidatie heeft hij nu helemaal nergens last meer van. Bij wijze van spreken kan hij vergeten dat hij uberhaupt heupprotheses heeft.

Het was een enorme investering en in ons geval omdat de operaties en revalidaties van allebei de heupen zo zwaar waren, hebben wij echt ons "openbare leven" een maandje of 4-6 helemaal stil gelegd. Ik werkte al niet meer, dus ik was fulltime verpleegster/thuiszorg medewerker.

Maar de investering was het absoluut waard, want hij loopt als een kievit en heeft geen rugklachten meer.

Ook heeft hij inmidddels NOG een prothese ..... als bijwerking van de heupoperaties en de genezing daarvan kon hij na vele jaren eindelijk van de zware pijnstillers af. Toen bleek dat hij een nieuw probleem bleek te hebben...

Hij heeft een jaar of 15 geleden zijn schouder verbrijzeld en deze is toen door de orthopeed weer in elkaar gezet. Er was toen geen enkele verwachting dat hij die arm ooit weer fatsoenlijk zou kunnen gebruiken, maar die prognose is gelukkig niet uit gekomen en hij heeft bijna zijn volle functie van die schouder terug gekregen.
Toen hij van de pijnstillers af kwam, bleek ineens dat die schouder toch problemen had gekregen. Bij controle bij de orthopeed bleek dat in die jaren de genezen schouderkop inmiddels ten prooi gevallen was aan necrose, dus botsterfte en deze ook vervangen moest worden.

Ach, dat kon er ook nog wel bij.... we wisten inmiddels hoe het werkte...

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:01

Hoe zijn jullie dat tijdperk ingegaan met de geschiedenis in jullie achterhoofd?

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-08 21:02

Had net weer een spuitende wond, wat een vocht kan daar achterzitten zeg.