Artrose en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:16

Dag iedereen!
Onlangs te horen gekregen dat ik beginnende artrose in de rug heb. Was even slikken maar ben nu wel erg benieuwd of er meer mensen met iets dergelijks zijn die gewoon blijven paardrijden.
Omdat ik al een tijdlang klachten heb rij ik wel, maar minder lang en bouw het elke keer langzaam op. Die plannen voor enduranceritten van 160 km had ik al even in de ijskast gezet... Knipoog

Over artrose in het algemeen ben ik al een heel stuk wijzer, maar weinig tot niets over paardrijden kunnen vinden, al kan ik me ergens voorstellen dat dat niet de sport is als je het in de rug hebt. Is het wel verstandig om te blijven rijden, kies je voor extra bescherming/versteviging of juist niet, speciale tips of opletpuntjes?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringsdeskundigen !
(als die ergens zitten zal dat haast wel hier zijn Knipoog )

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:54

Ik heb geen ervaring met artrose, maar wel met rugklachten. ik kom dan altijd beter van het paard af dan dat ik begon. Maar geen idee hoe dat met artrose is. Ik hoop dat er veel nuttige reacties voor je komen.

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:58

ik heb wel last van slijtage (dus ook beginnende artrose) in mn knieën.
en soms ook in andere gewrichten.
de ene dag is de andere niet, maar ik weet bij mezelf wel dat ik niet echt intensief elke dag zou kunnen rijden,
half uur plantjes in de tuin zetten was laatst al te veel van het goede..
het is natuurlijk echt balen, maar ik denk dat je zelf wel voelt hoever je kan gaan.
en ik raad je aan binnen je eigen grenzen gewoon door te gaan met wat je altijd al deed.
beweging is juist goed he.
ik rijd nu soms op een pony, tot nu toe geen last van mn knieën gekregen, ook niet na die tijd.
heb mn beugels mooi lang, kort wil echt niet.
heb voor een jaar ongeveer terug wel een keer pijn gehad tijdens en na het rijden, het komt soms ineens weer op, en dan is het er een hele tijd weer niet, heel vaag dus.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 23:11

Blijven bewegen had ik idd al meegekregen en dat gaat ook echt wel lukken, ben niet zo'n stilzitter Knipoog . Alleen die grenzen vind ik heel moeilijk. Aan de ene kant omdat ik meestal pas merk dat ik eroverheen ben gegaan als ik eenmaal even ga rusten/zitten en aan de andere kant zitten die paarden gewoon veelste lekker. Vooral Prairie heeft een heerlijke galop, dan kun je gewoon bijna niet stoppen Haha! .
Wel al gemerkt dat om de dag rijden beter werkt, jammergenoeg...

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 00:13

ik heb voor iedereen met een aandoening die pijn met zich meebrengt een goede boeken tip:
De pijn de baas van de schrijver dr. Frits Winter. gaat onder meer over het vinden van de balans. dat je niet op een dag met weinig pijn 'oververbruikt' en dat de dag erna weer moet inleveren. ëcht een heel goed boek voor degene met pijnklachten, maar ook voor wie met die mensen werkt.

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:24

Ik ben een aantal keer met iemand wezen paardrijden die artrose had. Volgens mij kan het wel goedgaan, als je het wat vaker doet, maar er moeten geen lange tussenpozen tussen zitten.

DvdKloof

Berichten: 528
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: 's Gravenpolder

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:36

mijn moeder heeft atrose en rijd nu ook om de dag, Vork

Hilde_q

Berichten: 7947
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:38

ik heb al vanaf mijn 2e levensjaar reuma in mijn knieen Lachen ik heb er nooit echt last van gehad maar houdt er wel rekening mee met wntersweer en heel warm Lachen

je kunt gewoon blijven rijden !

mijn tip : luister gewoon naar je lichaam ! Lachen

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 17:52

meld zich
heb artrose artritis pees en spier reuma

gedoseerd bewegen gaat goed
teveel niet
teweinig bewegen geeft ook niet het gewenste resultaat
dus gedoseert proberen een middenweg te vinden

zelf heb ik veel baad bij mijn norton kunststof australian zadel
zit als een huis zonder gedwongen te zitten

actief trainen gaat niet meer
kan maar kort iets bewegen
maar ja der komt bij mij helaas meer bij kijken

zou wel asap met glucosamine beginnen
hoe eerder je begint des te beter het resultaat
je kan dit halen bji de DA drogist bv

ben er zelf pas meebegionnen nadat ik de resultaten bij mijn beesten
had gezien


voorals nog is mijn paard mijn fisio
rij m nu zelf door op een manier zodat ik op een slechte dag
nog kan sturen remmen ed , zeer lichte hulpen dus

dat gaat dus niet met dagelijkse trainingen
maar iedere keer een beetje bij beetje
duurt wat langer maar zo lukt het ook Knipoog

succes

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 19:35

nickyu schreef:
zou wel asap met glucosamine beginnen
hoe eerder je begint des te beter het resultaat
je kan dit halen bji de DA drogist bv

ben er zelf pas meebegionnen nadat ik de resultaten bij mijn beesten
had gezien

Gisteren gehaald, ik had er al het een en ander over gelezen...Maar wat voor een resultaten hadden jouw dieren dan? (moet haast wel erg goed zijn, maar ben wel benieuwd)

Ik rij zelf met westernzadels, deed ik al, en die zitten ook heerlijk. Paardjes zijn Quarters met heerlijk vlakke gangen dus dat scheelt ook wel. En vooral Prairie reageert ook op een zucht en een knipoog (hihi, alleen bij de baas en mij, bij anderen klooit ze dat het niet mooi meer is - miepje weet waar het voer vandaan komt Knipoog ). Dat ze allebei niet al te schrikkerig zijn is ook wel erg prettig. Ik had al gemerkt dat gekke plotselinge bewegingen niet echt meer mijn ding zijn...

Zou een extra ondersteuning van de rug nog iets verschil kunnen uitmaken? Bv met een gordel of corset of hoe die dingen ook heten, en dan alleen op momenten dat het wat zwaarder is?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 20:01

een niergordel Knipoog
bij de motor zaak heb je speciale vrouwen niergordels
die zijn wel fijn
maar dat dus echt voor de langere ritten
(zeg langer dan .. ja jeetje ik rij ook nog langere afstanden maar geen 160 km per dag Haha! )

resultaat bij de dieren

mijn hond kwam altijd piepend en kruenend overeidn
en na een lange wandeling was die 2 dagen stijver
en spelen deed die niet veel meer
nu speelt hij weer elke dag 3 uur zonder extra last

paardje loopt weer rad Haha!

bij mij merk ik wel iets vermindering vd pijn
maar ben voornamelijk iets bewegelijker / flexibeler

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 22:29

Aan de anderen ook, bedankt voor de reacties hoor! Heel fijn te lezen dat ik niet de enige mafketel ben die gewoon door wil rijden... Haha!
Ik was toch een beetje bang dat dat hele rijden een aflopende zaak zou zijn.

@StableEnable: Dat boek ga ik toch even opzoeken, klinkt interessant.

@nickyu: Mmm...dan is die glucosamine misschien ook wel interessant voor de kat van mijn moeder, die loopt af en toe wat stijf van achter - ouderdom. Als dat hem wat makkelijker kan maken...
Met langere ritten bedoel je dan denk ik een uurtje of twee/drie? Als zo'n niergordel idd kan voorkomen dat ik een maand lang uit de running ben is de aanschaf zeker de moeite waard dan...O, heerlijk, toch nog buitenritten straks. Ik was even bang dat ik veroordeelt was tot de bak (voordat ik bij het bos ben zit ik er al een half uur op, vandaar) altijd beter dan helemaal niets, maar toch. Ben van oorsprong meer een boscrosser (ookal heb ik de 160 ook nog nooit gehaald, niet in een dag tenminste Knipoog ).

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 03:50

ritjes van 10 a 25 km zijn bij ons geen uitzondering

hele slechte dag rij ik soms ook
dan 30 tot 60 minuten
en dan lekker mak an

weet niet of er gluco voor katten is
zou je eens aan de DA moeten vragen Knipoog

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:57

Yep, hier ook een artrose-muts. In mijn rug/bekken/heupen en handen.
Ik rijd wanneer ik kan. Kan het niet, dan niet. Er zit niet echt een 'schema' in, het komt
hoe het komt. Het is inderdaad wel belangrijk tijdig je grenzen te (her)-kennen en daarin
een balans te vinden. Maar ja, je hebt van die dagen dat zgn. 'moet'-dingen je balans
wat uit het evenwicht brengt.....

Op ons (89%) Arabiertje kan ik niet lekker, ontspannen rijden. Hij draaft heel ruim waardoor
voor mij het lichtrijden gewoon niet te doen is.
Gelukkig hebben we ook nog een IJslander, geweldige ervaring om door deze paardjes te ontdekken
dat paardrijden ontspannen en zelfs therapeutisch Knipoog kan zijn! Genieten met de hoofdletter G!

Ik heb nu (nog) geen ondersteuning in de zin van een corset o.i.d. Toch overweeg ik dit wel, ik
denk dat het me net even dat extra steuntje geeft welke m'n rug behoeft.

Succes!

J92
Berichten: 1238
Geregistreerd: 04-03-07

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:46

Mijn moeder heeft artrose in haar rug & nek..
Het is zo erg dat ze niet meer mag paardrijden
Dat zei de arts

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:54

Op een 'gewoon' paard kan ik ook heel moeilijk paardrijden. Voelt niet fijn, eigenlijk vreselijk.
Maar op ons IJslandertje kan ik heerlijk rijden. Dit vanwege de tölt. Misschien is dat een optie
voor je moeder?
Mijn voordeel door weer te rijden is dat mijn spieren rondom enorm versterkt zijn én daardoor
ook mijn balans enorm verbeterd.

Sterkte voor je mams!

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 09:21

@jaimy92: Sterkte voor je moeder...dan is het echt een rotziekte...
@Vlindie: Wat goed dat je op je IJsje geen last hebt! Ik had al vaker gelezen dat ook met 'gewone' rugklachten juist een gangenpaard dan nog fijn te rijden is. Mmm...misschien moet ik mijn eigenaar maar eens overhalen om een van de merries te laten dekken door een Singlefooter oid ( Haha! ), schijnt dat ze gangen nogal eens overerven...
Tot die tijd rijden de 'kwartjes' ook best lekker, ze hebben vrij vlakke gangen en ze zijn heel licht op de hulpen (als in denken aan en ze doen 't al, meestal Knipoog ).

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:56

Ik heb zelf reuma in licht vorm, rij gewoon wekelijks mijn les.
Als je een eigen paard gaat/wilt kopen zou je kunnen denken aan een gangenpaard, omdat de extra gangen makkelijker zitten, ook voor je rug.
daarnaast is het misschien handig om verende beugels te kopen, (volgens Bit nr. 58 - maart 2000 ong. €250,-) omdat dat de schokken deels opvangt en je dus minder hoeft op te vangen met je rug.
Inderdaad is het beter om te blijven sporten, waaronder paardrijden ook goed is, omdat je dan de spieren e.d. los houd en sterker maakt, waardoor je een betere houding krijgt en daardoor weer minder last van de artrose.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:03

Pluizebolpum schreef:
@nickyu: Mmm...dan is die glucosamine misschien ook wel interessant voor de kat van mijn moeder, die loopt af en toe wat stijf van achter - ouderdom. Als dat hem wat makkelijker kan maken...

Dat kan je beter niet geven, laat de kat lekker met rust, als hij echt te stijf is is hij gewoon op, dan is het beter om hem in te slapen..
Misschien een idee als de kat niet een te erge hekel aan water heeft, in het bad zetten met water tot de nek of iets meer en dan lekker laten trappelen.
Het belast niet en daardoor komt er geen pijn in de rest van het lichaam, het is (zeker als het water lauw is) goed voor de spieren en de kat zal dan liever bewegen dan dat jij hem in een regenbui de deur uit zet om z'n dagelijkse behoefde te doen!
Dit soort watermethodes worden ook uitgeoevend bij honden en paarden enz.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 19:59

@Loizy: Het was ook niet bedoeld om 'zijn tijd' meer uit te rekken hoor, zodra het niet meer leuk is voor hem dan mag ie naar de eeuwige jachtvelden. Als het hem net even lekkerder laat voelen tot die tijd, daar zat ik meer aan te denken. Dreyfuss in bad stoppen lijkt me niet echt een goed plan...hij heeft niet alleen compleet de schurft aan nattigheid, hij is ook nog eens een ongelovelijke stresskip. Iets zegt me dat hij er de therapeutische waarde niet van in gaat zien Knipoog . Meer iets voor mijzelf, dat 'gebadder'...

Jammergenoeg zit een eigen paardje er voorlopig niet in, maar het zou dan idd een gangenpaardje worden. Er zitten er echt heel wat leuke beestjes tussen... Vingers aflikken

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:10

Hier een knieen muts.

Flinke slijtage in mn linker knie (vergelijkbaar met de gewrichten van een 60 - 65 jarige vrouw, en ik ben pas 22) en rechts is het iets minder.

Paard rijden gaat opzich goed, maareen rit van 2 uur hou ik gewoon niet vol.
moet het echt oopbouwen.

Heb nu de pech dat ik eenmaand geleden een ongeluk heb gehad (en daarbij mn knie heb gekneusd, en de andere knie ook een flinke knal heetf gehad).
Zal dus over een paar weken weer helemaal moeten opbouwen... Voorlopig kan ik niet normaal langer dan 10 minuutjes lopen zonder pijn.

Paardrijden zit er dus niet, net als wandelen met mn paard..

laurahi
Berichten: 1028
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Oene

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:02

Pluizebolpum schreef:
Dag iedereen!
Onlangs te horen gekregen dat ik beginnende artrose in de rug heb. Was even slikken maar ben nu wel erg benieuwd of er meer mensen met iets dergelijks zijn die gewoon blijven paardrijden.
Omdat ik al een tijdlang klachten heb rij ik wel, maar minder lang en bouw het elke keer langzaam op. Die plannen voor enduranceritten van 160 km had ik al even in de ijskast gezet... Knipoog

Over artrose in het algemeen ben ik al een heel stuk wijzer, maar weinig tot niets over paardrijden kunnen vinden, al kan ik me ergens voorstellen dat dat niet de sport is als je het in de rug hebt. Is het wel verstandig om te blijven rijden, kies je voor extra bescherming/versteviging of juist niet, speciale tips of opletpuntjes?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringsdeskundigen !
(als die ergens zitten zal dat haast wel hier zijn Knipoog )


Ik denk dat natuurlijk paardrijden wel kan maar engels niet goed is.
Met natuurlijk rijden ga je mee in de bewegingen en plof je niet steeds weer terug in het zadel.
Als je interesse hebt in natuurlijk paardrijden stuur me dan een pb dan kan ik je tips geven.

friesabella
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-06-07

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:46

Hallo,
Ik heb artrose in de rug (SI-gewricht) en handen, en spierreuma (fibromyalgie).
Ik volg nu al 2 jaar fysio-fitness onder desk. begeleiding van een fysiotherapeut en manueel therapeut en ik heb er zeer veel baat bij.
Paardrijden is erg goed volgens mijn fysio, je traint onwillekeurig je buik- en rugspieren als je op je paard zit.
En dat is goed.
Wel natuurlijk op een rustig en evenwichtig paard.

Het gaat nu zo goed dat ik sinds een klein jaar weer een eigen paard heb en gemiddeld 4 x per week rijd.
De rest laat ik doen door mijn dochter, of ik longeer, grondwerk of wandel met mijn paard.

Dus blijf bewegen en paardrijden!
Succes!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Artrose en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 11:43

Ik heb artrose in mijn linkerknie. Rechts vertoont nog geen kuren. Ben vorige maand 50 geworden.
Al een tijd voelde die knie pijnlijk en ik heb daarvoor ijslanderbeugels aangeschaft, die zijn een kwart gedraid t.o.v. de beugelriem.Anders moet je consctant met je knie omdraaien, nu niet.
Heb een brace waar ik overdag mee loop, maar niet tijdens het rijden; dat zou averechts werken.
Heb een tijd lang mijn linkerbeugelriem een gaatje langer gelaten dan hoefde die knie niet te buigen. Met lange ritten bleef ik stappen of een kort galopje, lichtrijden gaat al jaren niet meer.
Rijd nu veel aangespannen; beter voor haar en voor mij Pling
Wel wat late reactie,maa rik hoop dat je er wat aan hebt.