Slechthorendheid en lessen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:07

Hoi,
Tot zo'n 1,5 jaar geleden reed ik nog wekelijks op de manege.
Ik heb een verstoorde fijne motoriek, evenwichtsproblemen en ong 65% gehoorsverlies.
Mijn motoriek en evenwichtsproblemen zijn verbeterd door het paardrijden. Lachen
Wat ik echter merkte was dat ik bij sommige instructrices de aanwijzingen niet/nauwelijks hoorde.
Mijn "vaste" instructrice heeft een vrij heldere stem en wachtte ook tot ik bij haar in de buurt was, voor ze aanwijzingen gaf, echt top! Ja
Hierdoor kon ik ook zonder toestellen lessen, als ze kapot waren of met oorontsteking oid.
Dit gaf ik wel altijd even aan, ook als ik verkouden was (dan hoor ik ook gelijk minder).
Met wedstrijden leest ze meestal alleen de M en Z proeven voor, maar voor mij maakte ze een uitzondering, plus dat ik mijn proef zoveel mogelijk uit mijn hoofd leerde om evt "gaten" in de tekst op te vangen.

Wie is hier ook slechthorend en hoe doen/deden jullie dat?

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 20:26

op de manege waar ik reed, reed een doof meisje. Zij keek altijd om d'r heen wat de rest deed (stap, draf, van hand veranderen enz.) en aanwijzingen apart naar haar gericht moesten opgeschreven worden.
Ik denk dat als je les krijgt van een andere instructrice je van te voren maar even moet vertellen wat er aan de hand is, zodat ze daar rekening mee kan houden Lachen

lor1_1984

Berichten: 12054
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 20:56

Dat vertelde mijn "vaste" instructrice altijd even voor de les begon en gaf dan aanwjzingen hoe ze dat het beste konden aanpakken.
Helaas hielden de andere instructrices daar niet altijd rekening mee.
Eentje probeerde het altijd wel (en dat ging dan ook wel goed, al vergat ze het soms maar dan vroeg ikhaar gewoon wat ze zei), een ander heeft, net als mijn "vaste" instructrce, een vrij duidelijke stem, maar de andere 2 gaven aanwijzingen als ik aan de andere kant van de baan was om vervolgens doodleuk te zeggen dat ik beter moest luisteren/opletten. Rolleyes
Verder keek ik altijd veel om me heen wat mijn lesgenoten deden.
Ik heb ook voorgereden bij beginnerslessen met mijn verzorgpaard of een manegepaard, maar dan staat de instructrice al vlak bij je in de bak.

Er reed bij ons ook een vrouw die bijna niets meer hoorde en die moest bij persoonlijke uitleg altijd even stoppen bij de instructrice om dan gewoon de uitleg te krijgen die zij begreep dmv liplezen.

supertammy

Berichten: 2235
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Meliskerke

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:42

Ik hoor ook erg slecht en mede daarom volg ik privélessen. In groepslessen keek ik ook altijd wat de rest deed. Nu heeft mijn instructeur eenhele duidelijke stem, dus meestal gaat het wel. Hij moet wel erg hard schreeuwen, maar het is te doen.
Al smijn moeder mijn proefjes voorleest probeert ze altijd te lezen op het moment dat ik naar haar toe rijd. Als ik het dan niet hoor kan ik nog liplezen en zien wat er gezegd wordt.

Hopelijk is dit nu verleden tijd, want ik heb sinds een week gehoorapparaatjes!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:48

ik heb geen gehoorsprobleem, maar ik hoor ook vaak dingen niet ivm te weinig geconcentreerd op de instructrice en te veel op mijn paard.

wel fijn dat je instructrice er rekening mee houdt zeg!

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:57

Mijn broertje is ook slechthorend en daardoor heb ik automatisch wat dingetjes aangeleerd, zoals idd praten als hij naar mij kijkt. Of even wat harder eerst zijn naam zeggen en dan w88 tot hij kijkt en dan de rest zeggen terwijl hij kijkt.
Wat ook helpt is als je instructrice van te voren even vertelt wat ze allemaal wil doen in de les (zover mogelijk) want dan kun je als je wel een paar woorden opvangt, maar geen hele zin vaak zelf al bedenken waar ze het over heeft.
Rustiger en duidelijker praten helpt meestal ook een heleboel. Ook zorgen dat er zo min mogelijk geluid op de achtergrond is (zover mogelijk).
Als je heel geconcentreerd aan het galopperen bent, is dat niet het moment om iemand met een verminderd gehoor aanwijzingen te geven. Iemand daarna aanwijzingen geven en met deze aanwijzingen opnieuw beginnen werkt beter.
Ook werkt het om veel met je handen te ' praten' . Ik doe dit vrij automatisch, maar het werkt wel. Als ik ho zeg, maak ik er ook een gebaar bij.
Als ik nog opmeer kom (zoals gezegd ik doe veel dingen automatisch) dan meld ik het!
Succes

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:39

ik geef een jongetje les dat half doof is, omdat hij van zichzelf ook best druk is, is de enige mogelijkheid priveles, af en toe rijdt hij wel eens in een groepsles mee, maar dan kan hij zich niet concentreren op wat er gezegt wordt,

gelukkig hoort hij wel wat, maar je moet goed oppassen dat je niet te veel tegelijkertijd zegt Clown , tevens roep ik 'm heel vaak even bij me om het rustig te kunnen uitleggen. of zonodig te tekenen in het zand.
en dat veel met je handen gebaren dat ken ik Haha! , dat gebeurde automatisch, zoals volte, gebroken lijn etc. hebben nu een eigen handgebaar,
mooiste is dat ik dat nu ook automatisch doe bij goedhorende kinderen, maar die begrijpen daardoor figuren ook sneller.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 19:01

Ik ben zelf slechthorend maar ik heb lieve instructeurs en instructrices die daar rekening mee houden Lachen Als er bijvoorbeeld een nieuwe is zeg ik dat gewoon en dan let die persoon er speciaal op Lachen Soms vergeten ze dat ik slechthorend ben en zeggen ze soms geïrriteerd dat ik niet goed oplet maar later herinneren ze het zich weer en zijn ze niet meer boos... Lachen En soms verontschuldigen ze zich wel... Ik kan gerust aan de andere kant van de baan rijden. Maar zelf rij ik niet zo graag op kop en als ik een figuur niet gereden heb door niet gehoord te hebben is dat zo stom dat de rest die figuur niet kon doen en dan weer opnieuw.. Das zo nutteloos... Ik kijk ook wel naar de anderen hoor Lachen
Maar colonne per 2 en individueel figuren rijden moet ik wel opletten... Ofwel bij tegelijkertijd afwenden enzo... Maar ik rij nogaltijd 5 jaar in dezelfde manege! Geen problemen ermee! Lachen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 17:41

Ik heb ook iemand in een groeples die niet zo goed meer hoort, als ik dan iets tegen hem zeg dan doe ik dat wanneer hij in de buurt is. Hij wilde al bijna stoppen omdat het misschien teveel last zou zijn! Ik zei nee je blijft gewoon lekker rijden Ja

Anoniem

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:03

Ik heb nu eigen pony's en les daarom eigenlijk haast nooit meer. Voor de zeldzame momenten dat ik wel les heb, gebruik ik meestal de Phonak Microlink Lachen Is met zo'n hoesje over je gehoorapparaat, dat rijdt ook wat makkelijker en fijner dan met de oude ringleiding systemen (lus - microfoon). Werkt uitstekend Ja Geluid is duidelijk en helder.

Ik maak wel altijd de afspraak dat ik eerst mijn naam / paards naam wil horen, anders luister ik niet Clown Lachen

Vroeger werd er idd gepraat als ik in de buurt was, of ik werd geroepen en reed dan naar de instructeur en luisterde zo Lachen

lisjolienbob

Berichten: 255
Geregistreerd: 23-09-07

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:16

Een meisje bij ons op de vereniging rijd met dopjes in haar oren. Ik dacht eerst dat ze muziek ging luisteren onder het rijden maar toen kwam haar instructrice binnen. Met uiteraard een microfoontje... Geen idee of het bij jou zou kunnen werken, maar misschien kun je het proberen!

ktink

Berichten: 2221
Geregistreerd: 12-02-06

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 02:53

Een tijdje geleden bij ons op de manege was er een meisje die ook erg slecht hoorde. Ze had een kastje die de instructrice dan om haar nek moest hangen, en zij had oordopjes in.
Zo kon ze alles goed en duidelijk horen.
Ik vond het echt een goede oplossing *LOL*

Rosie

Berichten: 5654
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Kop van NH

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 03:18

Ik had die oordopjes ook tijdens m'n lessen en ben niet slechthorend of doof. Zo kon m'n instructrice op een normale toon praten door een microfoontje die aan d'r koptelefoon vast zat zegmaar, en ik hoorde het via mijn oordopjes. Ideaal, helemaal als je in een grote bak rijdt. Maar dat was dan wel privéles.

Snuitje88

Berichten: 29
Geregistreerd: 05-03-08

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:51

hey, ik heb er zelf geen ervaring mee maar die oordopjes lijken me een goed idee. verder zou ik misschien privé les overwegen. één op één contact met de leidster is voor jou vast bevordelijker dan in een groep met allemaal omgevings geluiden.Veel succes!

jodoc
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-08-07

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:06

Hoi ik ben ook slechthorend en heb een vrlies van 65 DB aan beide kanten.
Ik rijdt al van kleins af paard. altijd in groepslessen. Ik voelde me ook altijd heel dom als ik iets niet gehoord had of een verkeerd figuur reedt omdat ik het verkeerd hoorde.
Ik had gelukkig wel een vaste instructrice die er rekening mee hield. Toen ik van manege veranderde kreeg ik ook een andere instructrice en die hield er geen rekening mee. Ik ben daar dan ook na 1 jaar gestopt.
Ik ben toen verzorgpaarden gaan rijden en heb veel prive-lessen gekregen van de eigenaresse. Daardoor is mijn zelfvertrouwen weer gegroeid. Sinds een aantal jaren heb ik 2 eigen paarden. Ik merkte dat ik toch les nodig had om problemen op te lossen. Ik ben lid geworden van de club. ik rijdt nu in een les met 3 andere en mijn instructeur houdt veel rekening met mij. Hij praat alleen tegen me als ik in de buurt ben of herhaald het nog een keer extra tegen mij als ik bijv. de volgorde van het springconcours niet heb gehoord.
Als hij me aanwijzingen geeft als ik aan het rijden ben en ik hoor het echt niet, dan stop ik gewoon even naast hem zodat hij het me uit kan leggen.
Ik merk wel dat ik doordat ik op mijn eigen paard rijd, dat ik dus door en door ken, ik ook makkelijker mijn aandacht kan verleggen naar het luisteren omdat het geven van hulpen gedeeltelijk automatisch gaat omdat ik het paard dus door en door ken en het paard mij.
Als je op manegepaarden rijdt moet je iedere keer weer opnieuw nadenken over de hulpen die je geeft en op letten of zo aankomen zoals je bedoeld (beetje krom uitgelegd maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).

Heel veel succes met alles en gewoon blijven zeggen dat je slechthorend bent!!!

Novase
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:10

Hoi allen, speciaal voor dit onderwerp ook maar een account aangemaakt. Ik ben ook slechthorend, en sinds kort weer begonnen met paardrijden. Ik heb wel twee hoorapparaten, maar kan de instructeur nog steeds vaker niet dan wel verstaan. Ik ben dus reuze benieuwd naar de dopjes met microfoon waar jullie het over hebben. Zou dat ook gewoon in de groepsles gebruikt kunnen worden? Waar koop je zoiets? Is bij Phonak Microlink ook nog een microfoon nodig of zoiets? Sorry voor de vele vragen in mijn allereerste boktbericht Bloos

Anoniem

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:17

Welk merk apparaten heb je? En wat gebruik je nu aan solo-apparatuur op school / werk / oid?

Phonak Microlink werkt dmv zo'n huls / opzetstuk. Dat kan je hier een beetje nakijken :
Afbeelding

En de instructeur (of leraar bijv.) heeft dan de Microlink zelf om zijn nek hangen. Dat is dit (linkse) ding :
Afbeelding
Dat is in feite de microfoon Lachen

Voor hoe je eraan komt : Naar je audioloog, aanbeveling vragen, naar je audiciën, diverse systemen testen (er is een boel meer op de markt hoor, dit is wat ik toevallig heb). Een goeie uitzoeken, aanvragen bij de verzekering en laten vergoeden.

Novase
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-03-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:32

Dank voor je uitleg. Ik ben nu nieuwe hoortoestellen aan t uitzoeken. Ik heb nu nog CIC (kleine in het oor toestellen), maar wil graag achter-het-oortoestellen, omdat die wat meer mogelijkheden bieden. Ik heb nu achter-het-oor-toestellen (Oticon) op proef, dus ik zit weer regelmatig bij de audicien. Bij mijn volgende afspraak dus gelijk vragen naar solo-apparatuur, want dat gebruik ik nu helemaal niet. Op mijn werk heb ik het ook eigenlijk niet echt nodig (of ik weet nog niet wat ik mis), dus ik hoop dat ik wel in aanmerking kom voor een vergoeding, anders is t misschien wel wat aan de prijzige kant als ondersteuning voor 1 x in de week paardrijden. Uit eerdere berichten begreep ik dat er ook gewone microfoontjes met met dopjes zijn (ik ga er maar vanuit dat iemand die gewoon kan horen niet speciaal voor paardrijden hoortoestellen met solo-apparatuur aan gaat schaffen). Hoe duur zijn die ongeveer? en waar zijn die te koop?

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:59

Hoi,Lastig hoor als je slechthorend bent, ik ben zelf lawaaidoof, als er lawaai om me heen is hoor ik niks meer van wat er gezwegd word.
Bij mij hielp het om prive-les te nemen op een tijdstip overdag dat er niemand was, in de groepsles deed ik gewoon mee met de rest.
Je kan je instructeur ook vragen om met armbewegingen duidelijk te maken wat de bedoeling is, ik had namelijk toen voor de groepslessen ook wel wat dingen afgesproken met hem, waardoor ik gewoon op afstand kon zien wat ik moest doen.
Nadeel is wel dat je heeeel vaak naar je instructeur moet kijken, maar dat went.

Succes!

Goldenflower

Berichten: 1616
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: Gelderland-zuid

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:24

Ik volg al jaren geen lessen, maar ga binnenkort weer lessen.

Ik gebruikte altijd solo apparatuur en het is heel handig ding. Je instructeur draagt microfoon bij zich en je hebt ontvanger aan je gehoorapparaat zitten of een soort lus om je nek. Je kunt je gehoorapparaat op een stand zetten dat je alleen je instructeur hoort. Informeer eens bij je eigen audicien. Die kan je verder helpen. Knipoog

Maar ik versta ook niet alles en ik let ook altijd goed op als ik in een groep rijd (vroeger lesde ik bij een ponyclub). En vaak reed ik in een volte om een instructeur voor een uitleg als ik haar niet goed verstond aan een andere kant van een rijbak. Bloos Maar een vaste instructeur is wel fijn. Dan ken je haar stem en het is makkelijker om haar te verstaan en zij kent jou en jouw paard.

Met de wedstrijden moest ik zoveel mogelijk uit mijn hoofd leren voor het geval als ik haar niet goed versta. Ik reed nooit voorop met viertal. Dat is wel logisch omdat ik niet alles versta en dan missen we met zijn allen een figuur. Sigaar

Ziolette

Berichten: 17743
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:05

Ik ben ook slechthorend, rechts ben ik geheel doof, links heb ik een verlies van tussen de 30 en 120dB afhankelijk van de toon. Hoge tonen hoor ik vrijwel niet meer. Normaal heb ik een gehoorapparaat (in het oor), dit apparaat is nu al een jaar of 7 oud en ik wil wel een nieuw apparaat maar mijn gehoor is al een jaar lang erg aan het fluctueren dus dat is nog geen optie. Momenteel draag ik geen apparaat. Voor de lessen maak ik gebruik van een simpele headset die ook gebruikt wordt bij bijv. paragliding. Zolang mijn oor niet te slecht is (door de fluctuaties) werkt dat prima voor mij. Ik heb een oortje in dat verbonden is met de ontvanger en de instructriceur/instructrice heeft zo’n zelfde kastje om te zenden. Mijn gehoorapparaat haalde ik er voor de les dan even uit.

Wedstrijden rijd ik ook, ik ga zelfs regelmatig alleen op concours en de meeste verenigingen waar ik start weten al hoe en wat. Meestal rij ik de proeven uit mijn hoofd en wordt de jury vooraf ingelicht dat ik slechthorend ben. Een enkele keer vraag ik de jury of ik met headset mag starten (ik kreeg daar geen dispensatie voor van de KNHS want ik was niet slechthorend genoeg Rolleyes ), bijvoorbeeld de 1e keer in een nieuwe klasse of bij de proevenwissels om de 3 maanden.

Lizette89
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-08-08

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:04

Ik weet sinds nu 4 weken dat ik een geboorteafwijking heb en ben nu 19...
Binnen een half jaar was mijn gehoor 60% achteruit gegaan,, maar dat kwam niet door mijn oren.
Ik kan alles wel horen, maar mijn hersens kunnen (als het heel erg remoerig enzo is) het niet verwerken!
Nu krijg ik 2 gehooraparaatjes en een microfoontje die veel praat, zodat ik wel alles mee krijg!!

Maar bij ons op de manege geef ik ook paardrijdles,, aan ADHD-ers en Authisme,
Ook heb ik een doof meisje leren paardrijden. Zij wou zoo graag leren paardrijden en kwam elke week weer
vrolijk binnen wandelen!! Met gebaren (wat ik niet kon) heb ik haar leren paardrijden, en kon ze helemaal
alleen rijden!! Ik moest idd wachten tot ze de bak rond was, en ze weer mij kon zien!!
Jammer genoeg is ze gestopt met paardrijden, omdat haar ouders geen tijd meer hadden!

Liefs Lizette89

Ineke282
Berichten: 39
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Eindhoven

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:38

Bij ons op de manege was er een meisje die nagenoeg doof is. Zij rijd met een gehoor aperatje in en haar instructrise heeft een mitrofoontje zodat ze toch de hele les alles hoort. Lachen

xx

_Teska_

Berichten: 3
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 09:41

Wat fijn dat er hier ook aandacht wordt besteed aan dit soort dingen. Ik draag zelf twee achter-het-oor toestellen van Phonak, de Savia Art.
Morgenavond heb ik mijn eerste introductieles en ik heb er helemaal niet bij stil gestaan dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden qua verstaan. Nu zal het de komende lessen waarschijnlijk nog wel meevallen want ik heb de eerste 10 lessen privéles, maar hierna kom ik gewoon in een groep terecht en dat zal een stuk rumoeriger zijn.
Toch maar eens goed opletten hoe het horen mij afgaat en anders maar direct een afspraak maken bij de audicien voor dat fm-apparatuur. Gelukkig hebben ik, de audicien en de audioloog het er al eens eerder over gehad om zoiets aan te schaffen, mede om te gebruiken tijdens colleges.

Anoniem

Re: Slechthorendheid en lessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:13

Heb je een goede verzekering Teska? Veel kan namelijk voor een groot deel vergoed worden. Solo-app is vaak ook best essentieel voor lessen te volgne. Wat is je verlies in dB's? Je kan het best zonder vaak, maar het is net een stuk makkelijker en minder vermoeiend vaak Lachen

Nadeel van manegelessen vind ik eigenlijk dat je in zo'n grote ruimte met vaak een zeer slechte akoestiek moet proberen te luisteren. Het geluid draagt ver, wordt vervormd en raar weerkaatst. Je kunt iig wel al als tip aangeven (voor groepslessen) Dat als je instructeur iets tegen jou wilt zeggen, dat hij dan jouw naam of dat van je paard noemt. Zodat jij weet dat je moet luisteren. Zo luister ik bijvoorbeeld nooit naar wat anderen zeggen, tenzij mensen mij specifiek aanspreken. Het is ondoenlijk om alles proberen te volgen.

Succes en veel fun iig!