Rugklachten en paardrijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingelbell
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-06-08

Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 18:51

Hallo! Hopelijk kan iemand me adviseren over het volgende..

Al sinds mjin kinderjaren problemen met mijn rug. Ik heb een scoliose (schefgroeiing van de rug) en daarnaast sinds 2 jaar een blokkade in het SI gewricht. Van mijn scoliose heb ik tegenwoordig vrijwel geen last meer, maar die blokkade in mijn SI gewricht heeft me flink de das om gedaan . Ik ben 22 jaar, maar voelde me wel 90! Het was zo pjinlijk dat ik 6 weken alleen maar plat kon liggen en koelen, op advies van de chiropraktor. (Ik heb al vanalles geprobeerd, maar de manueel therapeut, orthopeed, fysio, etc konden me allemaal niet helpen, het bleef te hardnekkig. De chiropraktor daarentegen heeft me tot nu toe het beste van allemaal geholpen!).
Nu gaat het weer stukken beter, maar ik heb dan ook al bijna twee jaar niet meer kunnen paardrijden. Morgen ga ik het weer heeeeel voorzichtig proberen!! Pling

Nu heb ik eens gehoord dat het goed zou zijn om een brace / corsetje om de heupen en onderrug te dragen tijdens het rijden ter ondersteuning (zoiets wat men wel eens om heeft met motorrijden). Heeft iemand hier ervaring mee? Of misschien tips? Laat het me dan alsjeblieft weten!!

Alvast heel erg bedankt Knipoog

Liefs, Inge

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:52

Wat vervelend dat zo'n last van je rug hebt, ik had vroeger ook last van me rug, niet echt een 'ziekte' maar mijn rug is ook heel hol dus ik had heel snel hele erge soort kramp. Na een tijdje paardrijden is dat gewoon weggegaan, ik denk dat je rug daar oook een beetje in getraind word!

Een bodyprotector zit je rug ook 'steviger' toch? Ik heb daar geen ervaring mee dus excuse me if im wrong maar misschien is dat te proberen?

Edit:
http://www.proximedia.com/catalogue/photos/190161_a.jpg
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 20-06-08 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:53

daar heb ik geen ervaring mee,maar ik heb een hernia waar ik gelukkig niet zo heel vaak meer erg last van heb,en ik ga elke week naar de sportmasseur om me soepel te houden.misschien is dat ook wat voor jou..groetjes en succes er mee hoor,hoop dat t rijden een beetje weer gaat!! deess

JohannaVL
Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-08

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:39

Beste Ingelbell,

Ook ik heb een (dubbele) scoliose, en kan alleen maar zeggen..

Ik heb enorm baat gehad bij een paar jaar ceasartherapie (houdings- en bewegingstherapie). Met paardrijden nooit last gehad, omdat je dan toch al op je houding moet letten.

Meer kan ik er zo helaas niet van zeggen.

Succes!

Lynn_Nikita

Berichten: 25491
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:05

ik heb versleten tussenwervels, een holle rug , gekanteld bellen en vergroeining ana mn bekken
zoalng ik niet spring of teveel in verlichte zit rijd, gaat het gelukkig wel

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 01:57

er was laatst zo`n topic over en daar kwamen een hoop ervaringen en sites tevoorschijn. mss kun je hem nog terugvinden via de zoekfunctie?

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:35

Ik ben ook al jaren rugpatiƫnt en heb een poosje met brase rondgelopen/gereden. Wel eentje speciaal voor de rug (geen nierbeschermer voor motorrijders, er zit een groot verschil in) en ik vond het persoonlijk niets. Je wordt heel erg belemmerd in je bewegingen en kunt dus niet goed met de bewegingen van het paard mee. De brase helpt wel als je als je door de pijn een verkeerde houding hebt aangenomen. je wordt dan in de juiste houding gehouden, maar verslapt daardoor juist de rugspieren. Ceasartherapie helpt voor goede houding en de juiste spieren weer sterk te maken. Ik zelf ben al een paar jaar een paar stappen verder en slik dagelijks medicijnen (pijnbestrijding) en ga nu weer een stapje verder om toch zoveel mogelijk mijn "dingen" te kunnen doen. O.a. dus paardrijden. Heb ik echt slechte dagen, dan rijdt ik niet. Weet dat het dan toch erger wordt en dat het te pijnlijk is. Voor de rest zou ik proberen met rijden zoveel mogelijk stapwerk te doen om je eigen spieren los te krijgen en het rustig aan weer op te bouwen, neem er de tijd voor. Je hebt al een poos niet gereden, dus zal wel ff weer wennen zijn. Succes ermee!

h0rsesgirl
Berichten: 75
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:36

Ik heb zelf sinds kort ook rugklachten vanwege mijn reuma artritis...Het is idd erg lastig met paardrijden maar aan de andere kant het paardrijden is je afleiding zodat je er even niet aan hoeft te denken. De rugklachten ga ik pas weer erger merken als ik van het paard afstap.
Het is idd erg vervelend.Maar kan er niks aandoen.

Ezelinetje
Berichten: 66
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Enschede

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:46

Zo'n corsetje zal je zeker helpen bij paardrijden. Het ondersteund en stabiliseerd je rug. Vervelend als je je hobby niet kunt doen! Hoop voor je dat het goed gaat. Als fysio zou ik je zeker aanraden om het te proberen maar ook wel langzaam op te bouwen! Succes!

groeten ezelinetje

LoTjE22

Berichten: 124
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:27

Ezelinetje schreef:
Zo'n corsetje zal je zeker helpen bij paardrijden. Het ondersteund en stabiliseerd je rug.


Zo'n corset is ideaal ik raadt het echt iedereen aan die wil paardrijden met rugklachten.
Heb sinds een jaar chronisch last van mijn rug,valt ook te opereren het loopt te dicht langs mijn zenuwbaan en dat is te risico vol.
Dus ik ben op zoek gegaan naar goede zadels, veel geprobeerd maar ik kom uit bij een wintec cair van isabell werth. Die ondersteunt weer meer de schokken zit ook errug lekker, maar ongeloofelijk duur, dus ik heb hem 2e hands en je kunt nog naar meer mogelijkheden zoeken voordat je besluit om te stoppen met rijden etc.

mo1988

Berichten: 70
Geregistreerd: 11-07-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:58

Ik heb sinds een ongeluk ook erge pijn in mijn rug. Moest eigenlijk een corset gaan dragen naast elke week bezoek bij fysio/cesar therapie etc... Hoop gedoe en gezeur. Maar juist doordat bij mij paardrijden erg helpt tegen de pijn in mijn rug, gaat het (langzaam) steeds beter. Ik draag geen corset. Maar ik reed wel elke dag paard.
Onlangs is mijn paard plotseling overleden. Ik heb meteen meer last van mn rug en weer wat fysio abbonementen rijker:(

Kimmy19

Berichten: 65
Geregistreerd: 07-06-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:28

Ik heb wegens een ongeluk ook last van mijn rug. kreeg tijdens de rijles een auto achterop me.
heb nog altijd last van mijn rug denk ook niet dat dit ooit weggaat.
bij fysio geweest en die zij je probleem verplaatst ene keer bovenin dan weer onderin enz. ja het trekt door mijn rug als het onderin begint trekt het zo hups naar boven.

maar ze vertelde mij dat ik goed moest gaan fitnisse om mn rug sterker te maken. dit doe ik nu maar voel er niets van nog vaak last van mijn rug.

Maar tijdens het paardrijden word het stukken minder. door de rustige gelijdelijke beweging word de stofwisseling tussen de schijven in mijn rug blijkbaar gestimuleerd.
heb er op dat moment dus bijna geen last van.

verder werk ik op een manege voor mensen met een beperking en ook daar rijden mensen met scoleose paard.
kan dus wel maar ben voorzichtig en laat je goed adviseren

ellennn_

Berichten: 519
Geregistreerd: 30-06-08
Woonplaats: Haulerwijk

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:49

Heb je wel eens van een Shiatsu-therapeut gehoord?
Ik weet niet of dat ook wat is voor wat jij hebt.
Maar deze therapeuten kunnen je rug (ook andere lichaamsdelen) vaak wat minder pijnlijk en losser maken.

Brendaaa
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-08

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:26

Ik heb artrose in mijn onderrug, en daarbij een vergroeiing in mijn wervels. Ik heb 24/7 rugpijn, maaaarrrr, paardrijden doet mijn rug juist GOED! De stap is erg ontspannend voor mijn rug, de galop eveneens, en de draf zorgt dat ik mijn bekken kantel (goede oefening) daarbij ben je continu je kleine rugspieren aan het trainen omdat je je balans moet vinden (zoals op zo'n trainingsbal) dus het is heel goed!

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:30

Ik heb helaas ook last van scoliose, maar sinds ik regelmatig bezig ben met paardrijden is de pijn minder geworden(de reden waarom ik mocht gaan paardrijden). maar toch kan ik niet lang stil staan, slaap ik op een waterbed en als mijn houding even niet goed is voel ik dat gelijk.

Geena909
Berichten: 40
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:42

vanaf dat wij een zadel hebben met een hele diepe zit heb ik geen last meer van rugklachten

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:07

Hmm jammer dat de topicstarter niet meer reageert.. Ik heb ook last van mn rug, en dat vooral bovenin, tusse mn schouders zeg maar. Loop nu ook bij een Shiatsu therapeut en doet nog andere vormen van massage. En al 1 keer merk ik al verschil.. Ben al wat losser en bovendien krijg je tips mee..

MiltonB

Berichten: 25
Geregistreerd: 10-09-08
Woonplaats: Zaandijk

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:59

Mijn dochter loopt ook bij therapeuten voor scoliose, zijn advies is buiten haar oefeningen om vooral door te blijven gaan met paardrijden.
ze heeft het dan nog niet heel erg maar dat willen we zo graag voor houden.

Neantje

Berichten: 347
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Meppel

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 15:20

Heej.

Balen va nje rug maar wel super dat je weer gaat rijden, iemand die ik ken heeft ook wel eens rug klachten met rijden ( niet zo erg als jou) maar die zij dat door de beweging die een paard maakt in stap ze er niet super vel last van heeft, ik weet niet of je er wat aan hebt..

groetjes

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:16

weet wel dat voor je heupen paardrijden wordt aanbevolen door de fysio, maar voor je rug? Misschien dat zo'n korset inderdaad baat kan bieden en anders misscihen even aan de fysio vragen?

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:04

ik heb ook giga last van mijn rug, mede door een val van een schatje van een ijslander ( hij kon er niks aan doen) maar ik rij sinds kort op een gel back pad, zonder stijgbeugels zodat je echt helemaal bent aangewezen op je zit, dat kan niet op elk paardje maar vooral een paardje met een vlakke gang zorgt dat ik minder pijn heb, laatst de paarden 4 daagse gedaan en kan al 2 weken niet normaal lopen maar ja het is je passie he!! haha. ik loop sinds kort bij een osteopaad dus wellicht kan hij iets voor me doen.

Jackyy

Berichten: 303
Geregistreerd: 04-12-07
Woonplaats: Papendrecht

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:12

Ik heb ook rugklachten. Dit komt omdat mijn bandjes te lang zijn, en dus me wervels verplaatsen. Zelf loop ik bij een osteopaat, en moet nu me rugspieren en buikspieren enorm trainen. Zelf heb k er wel last van met paardrijden, hoop dat het op ten duur toch echt minder wordt.

Ts, laat je nog even weten hoe het rijden gegaan was?

TheLoes

Berichten: 409
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:24

ik heb zelf geen rugklachten, maar iemand met een paard bij mij in de gang wel.. die heeft een speciaal soort zadel, maar ik weet niet hoe die heet, sorry, hopelijk helpt het een beetje Lachen

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:21

Ik heb ook snel last van mijn rug (heb een te holle rug) en met een corset rijden werkt zeker voor mij! Ook is het bij mij wel helaas zo dat ik de rugpijn van een paard ook overneem, dat schiet er dan meteen in, terwijl ik er bij een ander paard veel minder last van heb Lachen

X_Lientje

Berichten: 62
Geregistreerd: 19-09-08
Woonplaats: Woudenberg

Re: Rugklachten en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:32

Ik heb zelf geen last van mun rug.
Maar probeer een bodyprotector die verstevigt je rug ook Hyper!