Omgang paarden met een evenwichtstooring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:18

Hoi,
Zoals de titel het al zegt.
Ik heb een evenwichtstooring doordat ik als kindzijnde om de week fikse oorontstekingen had, dit heeft mijn evenwicht aangetast.
Ook heb ik 2 jaar terug een brommer ongeluk gehad, waardoor ik een verschoven nekwervel heb, een wiplash, en contstante rugpijn. Ook is mijn evenwicht er nog erger door geworden.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En hoe ga je er mee om? zijn er handige tips en trucs?
Als er iemand naast mij heel hard in mijn oor praat, kan ik omvallen. Als mijn pony ook maar even tegen mij aanbotst als ik het zelf niet zie dan lig ik plat, en soms voel ik zelfs niet dat ik val, pas als ik op de grond terecht kom.

Met rijden kan ik bijvoorbeeld niet rechtop blijven zitten, ik ga altijd naar voren leunen, en kan soms heel erg als een zoutzak in mijn zadel zitten zonder dat ik dat zelf weet. Dat is niet alleen heel vervelend voor het oog, Maar je kan je pony er ook mee hinderen, Gelukkig kan mijn 3 jarige pony zig heel goed aanpassen aan mijn storing, Maar dit is niet altijd zo! Hoe Gaan jullie hiermee om? En jullie paarden?

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:33

helemaal niemand?? Verdrietig

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:06

Ik lees het nu pas. Door een andere oorzaak is mijn evenwichtsorgaan totaal van slag en heb ik last van draaiduizeligheid. Wat met rijden en blijven zitten uiteraard erg lastig is.

Wat mij zo'n beetje helpt om te blijven zitten is een zadel met extra steun voor en achter. Hierdoor zit ik steviger en minder wiebelig als met een gewoon dressuur of veelzijdigheidszadel. Als je pony een beetje normale maat heeft zou je bv een spaans zadel of een autralien stock of westernzadel kunnen proberen of dat beter en steviger zit.

Voor de extra duizeligheidsmomenten heb ik een beugelriem om de nek van mijn pony vastgemaakt die ik altijd kan vastpakken samen met een pluk manen.

Daarnaast heeft hij leren aanvoelen wanneer ik duizelig wordt. Vaak staat hij al stil voor dat ik zelf door heb dat ik eraf ga kiepen.

Ik was een hele tijd gestopt met zonder zadel rijden maar sinds kort ben ik dat weer heel voorzichtig aan het oppakken. het is maar 5 minuten stappen maar het traint mijn evenwichtsorgaan een beetje waardoor de rest beter gaat.

Wel is het zo als ik erg duizelig ben ik niet ga rijden en als ik naar buiten ga altijd een wandelende begeleiding meeneem om problemen te voorkomen.

Hopelijk heb je er wat aan.

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 10:13

karuna schreef:
Ik lees het nu pas. Door een andere oorzaak is mijn evenwichtsorgaan totaal van slag en heb ik last van draaiduizeligheid. Wat met rijden en blijven zitten uiteraard erg lastig is.

Wat mij zo'n beetje helpt om te blijven zitten is een zadel met extra steun voor en achter. Hierdoor zit ik steviger en minder wiebelig als met een gewoon dressuur of veelzijdigheidszadel. Als je pony een beetje normale maat heeft zou je bv een spaans zadel of een autralien stock of westernzadel kunnen proberen of dat beter en steviger zit.

Voor de extra duizeligheidsmomenten heb ik een beugelriem om de nek van mijn pony vastgemaakt die ik altijd kan vastpakken samen met een pluk manen.

Daarnaast heeft hij leren aanvoelen wanneer ik duizelig wordt. Vaak staat hij al stil voor dat ik zelf door heb dat ik eraf ga kiepen.

Ik was een hele tijd gestopt met zonder zadel rijden maar sinds kort ben ik dat weer heel voorzichtig aan het oppakken. het is maar 5 minuten stappen maar het traint mijn evenwichtsorgaan een beetje waardoor de rest beter gaat.

Wel is het zo als ik erg duizelig ben ik niet ga rijden en als ik naar buiten ga altijd een wandelende begeleiding meeneem om problemen te voorkomen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Bedankt voor je reactie Lachen

Ik zat idd ook soms al te denken aan australien stock, ook omdat ze gewoon heel cool zijn.

Mijn pony begint mij ook al aardig aan te voelen, want zora hij ook in draf voelt dat ik naar vore kieper, dan probeert hij langzamer te lopen zodat ik mezelf terug kan zetten als dat nodig is, Ook al heeft hij soms schijt aan mij, want ja hij is 3 jaar, nog een puppy dus.
Heb hem ook zelf ingereden en dat was voor mij echt een sport, maarhij heb nu wel dankzij mij een erg geode balans haha omdat ik hem zo erg uit balans heb gebracht heeft hij zig zo snel aan kunne passen dat zijn balans nu juist uitstekend is geworden

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:46

een bokriempje voor aan het zadel kan erg prettig zijn als houvast. Verder hangt het denk ik ook een beetje af van je duizeligheid. net als Karuna heb ik draaiduizeligheid gehad, maar helpt het juist om 'gewoon' te rijden.

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 19:41

Ik heb ook een evenwichtsstoornis.Bij mij komt het door een hersenoperatie (had een hersentumor)
Mij is aangeraden niet meer te rijden hierdoor.
Ik heb ervoor gekozen toch te blijven rijden, maar alles gaat gewoon veel moeilijker erdoor..Ik zorg ervoor dat er altijd iemand op me let, en me kan helpen met bijv. mijn paard vasthouden als ik opstap.Ook heb ik een ander zadel gekocht met een diepe zit, dat scheelt ook enorm.
Ik longeer meestal mijn paard even voordat ik ga rijden, zodat hij als ik erop zit iets rustiger is Knipoog
Ook heb ik altijd mijn cap op en meestal een bodyprotector, omdat ik gewoon veel meer kans heb om te vallen!

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 13:15

Wishper schreef:
Ik heb ook een evenwichtsstoornis.Bij mij komt het door een hersenoperatie (had een hersentumor)
Mij is aangeraden niet meer te rijden hierdoor.
Ik heb ervoor gekozen toch te blijven rijden, maar alles gaat gewoon veel moeilijker erdoor..Ik zorg ervoor dat er altijd iemand op me let, en me kan helpen met bijv. mijn paard vasthouden als ik opstap.Ook heb ik een ander zadel gekocht met een diepe zit, dat scheelt ook enorm.
Ik longeer meestal mijn paard even voordat ik ga rijden, zodat hij als ik erop zit iets rustiger is Knipoog
Ook heb ik altijd mijn cap op en meestal een bodyprotector, omdat ik gewoon veel meer kans heb om te vallen!

Ik heb nu ook een zadel met een diepere zit, een ainsley, en moet zeggen dat het super gaat!
Bij mij is het niet nodig om mijn paard vast te houden want die is nog te lui om uit zijn ogen te kijken dus di eblijft lekker staan hahaha

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:59

Haha ja die van mij niet, maar hij is ook nog jong en speels.
Voor mij maakte een ander zadel met diepere zit ook zóveel verschil!
Ik zat er ook aan te denken om een rijbroek met leren zit te kopen, lijkt mij dat dat ook wat steviger zit doordat het stroeft.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee ? Lachen

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:15

Ik kom nu pas toevallig dit topic tegen....

Ik heb 21 jaar geleden 2 ongevallen gehad waardoor ik een hersenbeschadiging heb opgelopen.
Hierbij is ook mijn evenwichtsorgaan beschadigd.

Ik kan ook op het paard mijn evenwicht niet zo heel goed bewaren.
De ene dag is dat erger dan de andere. Heb dan zelfs problemen met het lichtrijden.

Ik heb het grote geluk gehad een paard te vinden die mij fantastisch aanvoelt.
Hij corrigeerde altijd mijn bewegingen... als ik naar rechts wiebel beweegt hij ook die kant op om mij ongeveer in het midden te houden. Haha!

Een zadel met een hele diepe zit heeft inderdaad veel goed gedaan, evenals een goede strakke rijbroek met leren zit.
(juist een strakke broek is fijn).
Ook goede (in mijn geval leren) rijlaarzen geven steun!

Omdat ik altijd duizelig ben (vanwege dat gestoorde evenwicht) heb ik ook een tijdlang gebruik gemaakt van jacht teugels. Zo kon ik mijn handen beter op dezelfde plaats houden.
Nu heb ik die niet meer nodig. Ergens in die 8 jaar tijd heb ik het toch geleerd om mijn handen onafhankelijk stil te houden.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:22

jachtteugels? wat zijn dat?

Gelukkig gaat het met mij nu heel goed. Het fijne is, dat duizeligheid van het rijden beslist minder wordt in mijn geval!

Tjinta

Berichten: 3793
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Bauernhof im Emsland

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:14

Jachtteugels zijn eigenlijk gewone teugels maar dan met lussen eraan.
Dan heb je vastigheid over de plek van je handen. De teugel glijdt je dan niet zonder het te merken uit de handen.

Ik had er steun aan... ja ik weet dat is niet de bedoeling om te steunen op de teugels maar ik kon niet anders en mijn paard accepteert dat zonder problemen.
Door al mijn problemen kan ik toch niet trekken en hangen in de teugel dus komt er geen gewicht op.

Inmiddels heb ik een onafhankelijk hand. Heb geen steun meer nodig.

Ook heb ik tijdenlang met de beugels vast aan de singel gereden.
Zo konden die niet "swabberen".
Heb nog steeds wel moeite met mijn benen hoor, voeten goed in de beugels is een ramp.
Maar dat hebben meer ruiters geloof ik....

PinkyBubble

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Omgang paarden met een evenwichtstooring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:01

Wishper schreef:
Haha ja die van mij niet, maar hij is ook nog jong en speels.
Voor mij maakte een ander zadel met diepere zit ook zóveel verschil!
Ik zat er ook aan te denken om een rijbroek met leren zit te kopen, lijkt mij dat dat ook wat steviger zit doordat het stroeft.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee ? Lachen

Die van mij is ook jong en speels, hij is 3,5 jaar.. maar hij heb gewoon de behoefte niet om weg te lopen ofzo met opstappen.

een leren kont kan idd steviger zitten, ik had zon zemen zit die was ook wel goed