Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:39

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, dat Posttraumatische / Reflex dystrofie heet. Ik heb het vorig jaar gekregen in m'n voet na een ongeluk.

Nu ben ik in het bezit van lieve paarden die ik nu stukje bij beetje weer zelf kan verzorgen en kan longeren, met behulp van hele lieve mensen en mn krukken en rolstoel. Uiteraard wil ik niets liever dan zelf weer kunnen rijden maar ik kan door deze aandoening mijn rechterbeen niet gebruiken en mijn voet ook niet in mn beugel plaatsen. Aangezien mijn ruin van 1.85m niet zonder zadel te rijden is vanwege zijn hoge schoft en het hoge opgeven in de draf vormt dat dus een probleem.

Weet iemand of/hoe/waar je je zadel aan kan laten passen? Of is er iemand met dezelfde aandoening hier die ondanks dat wel paard kan rijden, reageer dan alsjeblieft.

Alvast bedankt

Groetjes

Marjolein

Angg

Berichten: 1113
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:25

he mar ik hoop dat er hier wat uitkomt voor je en dat je weer is op je paard kan rijden

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 10:26

Ja dat hoop ik op zekers ook!!

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:31

Ik heb het ook gehad en na injecties in mijn kuit is het uiteindelijk na een jaar weg gegaan.
Ik reed alleen brave paarden, waaronder 1 van 1.78m daar heb ik gewoon een kruk naast gezet en zo stapte ik op. Ik voelde niet wanneer mijn voet in de beugel zat en kon ook niet goed drijven. Vandaar dat ik een spoortje met een glad wiel had.
Ik kon wel in balans blijven zitten.

Nu gaat alles weer, behalve opstijgen dat doe ik nog altijd met krukje (laat ze maar lachen), en springen, ik kan niet altijd op onverwachte momenten op mijn voet steunen.

Houdt er wel rekenuiing mee dat je problemen met je werkgever kunt krijgen als je rijd en zeker als er een keer iets gebeurd.

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:19

Bedankt voor je reactie Raket. Goed om te horen dat het bij jou uiteindelijk is weggegaan! Ik zou zelf ook niet gaan rijden zolang ik in de ziektewet zit, maar aangezien het bij chronish lijkt te zijn vind ik het wel handig om zoveel mogelijk info te verzamelen want ik moet en zal weer op mn paard rijden Haha! In elk geval bedankt!!

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:23

Waarom kun je je been niet meer in je beugel krijgen? Omdat je het zelf niet voelt?
Je zou een soort klittebandsysteem aan je beugel kunnen maken die je voet in de beugel houdt (en weer loslaat mocht het misgaan natuurlijk). En aan die kant met een zweepje rijden zodat je wel de voorwaartse hulp kunt geven (of leer je paard voorwaarts gaan op een zithulp).

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:26

heb je pijn aan dat been?

mijn vriendin heeft een hersenbloeding gehad en is verlamd aan de rechterkant,met een brace kan ze iets lopen,en zij rijd op een westernzadel met haar been vast getaped aan het zadel.
zij heeft een tinker.[ eerst ook op een gewoon zadel,maar op een westernzadel heb je meer houvast]

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:33

@Lianne: Ik kan nog alles voelen in mn been, maar het probleem is dat ik haast niets op en tegen mn voet verdragen, omdat ik daar een zeer pijnlijke reactie op krijg. Ik kan nu heel even een sok en schoen aan maar die moet ik dan echt na ong. een uur weer uittrekken. Dus ook de beugel onder mn voet voelen is zeer pijnlijk. Mijn paarden lopen alle 2 goed op zithulpen maar een zweepje aan die kant er tegen aan leggen om mn been hulp te vervangen is wel een goed idee, thanks!!

@Mirgino: Dank je voor je reactie! Het idee van een Western Zadel is idd wel handig! Hoe taped zij haar been vast aan het zadel als ik vragen mag?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:45

ze heeft haar onderbeen in een beugel [ brace], en haar man heeft klitteband vastgemaakt aan het zadel en dan dat klitteband om haar been heen.
weet niet precies hoe het dat gedaan heeft,maar zij kan rijden nu stapt ze alleen nog, maar wil straks ook draven.
het is uitvogelen hoe jij het beste vast gemaakt kan worden.

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 11:51

oke dat klinkt handig! bedankt voor je tip!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:58

Ik heb in 2003 Posttraumatische Dystrofie aan mijn rechter been gehad. Ik heb een maand of 3 in een rolstoel doorgebracht. Ik ben kleurentherapie (na een heel aantal andere behandelingen) gaan doen. Na een week of 3 kon ik een beetje lopen zonder krukken en nog een maand later heb ik de rolstoel en krukken definitief vaarwel gezegd. ik ben er dus helemaal vanaf gekomen.

Ik heb in die periode een keer of 3 op mijn paard gezeten, en reed dan zonder beugel. En een zweepje in mijn rechterhand. Maar het was gewoon niet makkelijk. En deed vooral erg veel pijn.

Ik weet een beetje wat je doormaakt !! Ik hoop dat je toch een manier kunt vinden om te rijden. En wellicht er nog vanaf komt !!!!!!

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:03

Bedankt voor je reactie Ludora!! Het punt dat ik weer op mn paard kan zitten is het punt waar ik naar toe werk en waardoor ik mezelf positief hou, dat is mijn houvast. En met al de reacties en tips hier gaat het me zeker lukken

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:36

ik heb ook dystrofie. ook dystonie er bij, maar evt per pm mag je best vragen stellen Knipoog

ik kan `gewoon` rijden en heb ook een eigen paard Lachen zelf ingereden (ondanks dystrofie en dystonie). er is best nog een hele hoop mogelijk.

btw, ik heb het in 2 voeten en 1 arm Knipoog

Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:41

Oh mijn god wat zal dat pijn doen. Ik heb zelf dystrofie in een hand gehad echt verschrikkelijk. Kon er ook niets op verdragen. Ik weet nog wel dat ik altijd zei gelukkig heb ik het in een hand en niet in een voet want dan heb je pas echt een probleem met schoenen en lopen enzo. Wat knap dat jullie er toch mee kunnen rijden. Lijkt me vreselijk pijn doen.

Veel sterkte ermee in ieder geval. Petje af.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:57

't is misschien een heel raar idee, maar aangezien het je rechter voet is; heb je ook een dameszadel overwogen? Dan hangt je voet helemaal vrij, stoot hij nergens tegenaan (kan je desnoods zonder schoen rijden) en daarin kan je toch stabiel (leren) zitten!

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 10:17

Ja daar heb ik inderdaad wel eens aangedacht, maar ik weet niet of dat gaat werken bij mijn paard Tong uitsteken Hij kan nog wel eens gigantische kuren hebben. In elk geval heel erg bedankt voor je reactie!!

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:58

Jullie hebben het over je voet los laten hangen, maar bij mij werkte het het beste als hij ergens stabiel tegen aan zat. Ik reed in die tijd dan ook maar 1 paard van 1.78m met iets kortere beugels dan normaal, als mij voet los hing had ik juist meer last.

judith_irene

Berichten: 1101
Geregistreerd: 19-12-07
Woonplaats: alphen a/d rijn

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:16

ik heb ook posttraumatische dystrofie. En ook een paard met hoge schoft die hoog opgooit.
Ik heb een zadel waar ik veel steun aan heb, dikke wrongen en een diepe zit en ik heb een rijbroek met leren zitvlak. Door dit alles is het voor mij makkelijker mijn balans te houden.
Jaren geleden kon ik ook nauwelijks druk verdragen aan mijn voet maar helemaal los laten klotsen was ook niets. ik deed mijn beugel wel aan. vrij lang zodat er weinig druk op je voet komt. Daarbij heb ik mijn paard geleerd heel langzaam te draven zodat ik kon doorzitten. Mijn beenhulpen links had ik vervangen door een zweepje op de schouder. Ging prima, ik rij alleen recreatief.
Tegenwoordig ben ik stabieler en kan ik meer hebben. mijn beugels kan ik weer normaal aan, wel heb ik verende beugels van sprenger. normale beugels is een ramp, dan kan ik binnen 10 minuten niets meer. beenhulpen kan ik weer geven, echter wel alleen heel zacht. Hierop heb ik mijn paard geleerd: hoe langer ik drijf, hoe meer reactie ik wil. Ik leg mijn kuit aan zegmaar en laat pas weer los als ze de juiste reactie geeft. Dit omdat ik geen verschil kan maken tussen een zachte of een iets stevigere kuithulp.
Het enige lastige hiermee is dat als iemand anders een keer mijn paard rijd, dat diegene eerst een gebruiksaanwijzing door moet lezen. mijn hulpen zijn nou eenmaal anders dan standaard. maar dit zie ik niet als een probleem.

voor meer vragen over hoe en wat pb je maar.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:54

Ik heb ook al 6 jaar PD. In mijn linkerpols, ik kan dus wel gewoon lopen, alleen dus niet mijn linkerhand gebruiken.

Ik ben gestopt met rijden omdat het gewoon geen doen meer was, zowel kwa pijn als gewoon kwa rijden. Ik heb me gestort op het mennen.

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 12:25

Heeft er iemand trouwens ervaring met het rijden op een boomloos zadel? Ik heb van de week op zo'n zadel gezeten, niet op mn eigen paard, maar op 1 van de makste pony's van stal die een goed passend zadel heeft en die er ook aan gewend is. Nu viel mij op dat het heel ontspannend was voor mijn been omdat ik hem zeg maar gewoon kon laten hangen, maar zelf wel in balans kon zitten.

Lovemischa

Berichten: 80
Geregistreerd: 02-05-04

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:27

Ik rijd ook altijd met een boomloos zadel. Is veel zachter en minder pijnlijk. Ik heb na een ongeluk pd in mijn hand gekregen. Ik heb het dus niet in mijn been, maar heb wel ander blijvend letsel aan mijn benen. Ik rijd het liefst zonder zadel, de warmte van het paard doet me goed. Maar ik heb een vrij drukke pony, en ben niet zo'n held. Boomloos is een goed alternatief!
Ik durfde in het begin nauwlijks paardrijden omdat ze mij verteld hadden dat als je eenmaal pd had, je het heel makkelijk in een ander ledemaat krijgt. Ik was als de dood dat ik eraf viel en wat brak. Daar ben ik nu wel overheen. Ik kan nu op een aangepaste manier toch paardrijden.
Is mennen geen alternatief voor jou?

Marjolein84
Berichten: 81
Geregistreerd: 19-06-07

Re: Posttraumatische/ Reflex Dystrofie en paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 18:23

Ik vind mennen op zich wel leuk, maar ik zit toch liever op het paard. Vooral springen doe ik graag en lekker buiten rijden. Mijn paarden zelf zullen denk ik ook niet echt geschikt zijn voor de kar. Als ze al een aangespannen paard zien, gaan ze al de lucht in Haha!