Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:18

femmielove schreef:
wat voor een beperking woorden der bedoelt want ik heb autisme pddnos en nog een paar dingentjes

Volgens mij alle fysieke en mentale belemmeringen/beperkingen waardoor rijden voor ons anders is. Of anders ervaart wordt in ieder geval.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 01:22

femmielove schreef:
wat voor een beperking woorden der bedoelt want ik heb autisme pddnos en nog een paar dingentjes


Ik ben wel beetje benieuwd naar de nog een paar dingetjes.
pdd-nos valt namelijk onder de autisme spectrum stoornissen dus komt wel erg op hetzelfde neer.
(niet aanvallend bedoeld hoor)
Ik heb pdd-nos, een angststoornis en ook nog iets met een aandachttekortstoornis en werd ook nog aan ADD gedacht.. maar ik was er wel een beetje klaar mee dat ze alles zo nodig een naam moesten geven. Ik krijg nu gewoon medicijnen waarmee ik een stuk prettiger kan functioneren. Praat af en toe nog met de psychiater en het hoeft allemaal niet zo nodig een naam. Ik ben gewoon een beetje anders.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:15

Ik heb eerder hier gepost ivm beperking van mijn zoon. Hij is nu bijna 11 en rijdt niet meer maar doet grondwerk en lange teugelwerk met onze ("zijn") Fries. Van de zomer wil hij hem voor de wagen zetten. Nu wil mijn tiener steeds meer zelf doen, maar bijv hoevenkrabben is lastig als je maatje kolenschop met 1 hand moeilijk kan vast houden. Wie herkent dit en hoe krab jij de hoeven uit (als je lch beperkt bent)? Ik zit te denken aan een hoefbok zoals vd smid (met zo'n inleghangmatje) maar kan ze lastig gevonden krijgen. Wel voor 100 bij hoefnatuurlijk maar vind dat een fikse prijs voor eens per week gebruik eigenlijk. Tips?

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:45

Zilfstar, tips heb ik niet, maar ik zit zelf met hetzelfde dus lees even mee. Door mijn nekhernia kan ik moeilijk uitkrabben en mijn paard maakt daar helaas wat misbruik van en stampt zijn been op de grond.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:50

L*llig he dat ze dat door hebben. Onze fries werkt wel mee trouwens maar voetjes zijn gewoon te zwaar voor mijn zoon.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:07

Is een simpel plastic opstapje van de blokker ofzo geen optie? Ik zou zelfs zeggen dat je met een omgekeerde emmer van de juiste maat (hengsel er even afhalen) een eind moet komen.

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:13

En daar zijn voet op laten rusten bedoel je? Hmmm is het proberen waard.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:47

Hmmm meneer heeft laatst zijn plastick voer-wasteil vakkundig gemold met 1 niet zo nauw gerichte lompe actie (ging anders staan in zijn box en krakte er zo doorheen) dus of een opstapje nou bestendig is... Heb wel een houten ikea-keuken-kruk. Kan kijken of dat goede hoogte is en op zijn minst gebruiken om te oefenen dat hij zijn hoef daar op juiste manier oplegt.

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:55

Ik denk eigenlijk ook dat die van mij een emmer sloopt :+
Dat krukje van hoef natuurlijk ziet er wel erg mooi uit. Beetje duur is het wel. Er staat ook een handleiding voor zelf maken, maar ik ben dan wel niet zo handig...
Maar misschien jij wel?

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:03

Nope, no way :)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 16:50

Vandaag Ikea kruk erbij gepakt in een eerste poging tot... En tot mijn grote verrassing schijnt mijn paard gedachten te kunnen lezen :D . Voetjes gevraagd, gebogen been op de kruk gelegd onder commando "neer" en braaaffffff paard bleef zo staan. Meteen even onderkant vd hoef met handen afgeveegd (geen krabber bij de hand want was eerste poging) en zo heb ik alle vier de hoeven kunnen 'doen'. Kon zelfs wegstappen en dan bleef Fries zo staan *\o/* Wat heb ik toch een wereld beest!

kaetifeng
Berichten: 168
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:05

Hallo,
Eigenlijk hoop ik dat iemand hier me misschien kan helpen.... Ik heb MS en heb krachtsverlies en atactie aan mijn rechterbeen.
Ik rijd nog wel heel veel, met mijn IJslanders gaat dat prima.
Totdat ik thuiskom en eraf moet... Met zadel lukt het uiteindelijk wel, als ik maar goed na blijf denken en voorover ga en dan draai met m'n heupen.
Nou wil ik in de winter ook weer zo graag zonder zadel op mijn wollies rijden, maar ik ben zo bang dat ik er niet meer af kom....
Zijn daar handige trucjes voor?

Groetels

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:08

paard leren knielen/liggen?? Nou ja is ook weer rigoreus natuurlijk maar was eerste waar ik aan dacht.

Wat is de grootste moeite die je hebt? Het weer terug over de rug zwaaien van je been? En waarom lukt het met zadel wel en zonder niet?

kaetifeng
Berichten: 168
Geregistreerd: 22-10-08

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:15

Idd het over het zadel terug zwiepen van m'n been. Dwz ik krijg m wel omhoog, maar vergeet te draaien dus dan schiet het niet op.
Mat zadel kan ik leunen op de kniewrong, dan ga ik automatisch ook voorover. Daarna moet ik er dus bij nadenken dat ik draai met m'n heupen, maar dan gaat het wel.
Zonder zadel weet ik niet waar ik me vast kan houden met m'n rechterhand, links pak ik een pluk manen ( die hebben ze genoeg gelukkig)

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:18

Kaetifeng: been voorlangs over de hals? Dat kun je wat helpen met je handen. Daarna zijwaarts op je paard zitten, alvast 1 arm over de hals voor de balans, en je af laten glijden.
Andere mogelijkheid: aan de 'verkeerde' kant afstappen? (Dan moet je je linkerbeen overzwaaien, niet je rechter.)
Als het makkelijker gaat met een beugel kun je ook nog denken aan de opstaphulp in omgekeerde volgorde ( http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... _Hulp.html )
En als echt niets meer werkt, kun je ook nog je armen om de hals slaan, onder de nek je handen vastpakken, en je dan opzij laten zakken. (Werkt wel beter bij grotere paarden volgens mij, maar je komt dan niet hard neer.)

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:18

Hmmmm buitenzinnig heeft wel de buitenzinnige OPstaphulp, die gebruik ik zelf om op te stappen als ik met mijn schapenvachtzadel ga rijden. Misschien kan het idee je op een spoor brengen iets te maken als AFstaphulp

http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... _Hulp.html

Want als je op je paard zit dat ding om zijn voorbeen knopen is niet zo makkelijk :)

(HAHA Shadow... wij dachten hetzelfde)


Ander idee: Als je links een hoge kruk oid hebt staan die precies dus onder je voet past of zelf iets hopger zodat je op kan staan daarop. Zou dat helpen?

dinek123
Berichten: 619
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:02

Ik heb zelf geen beperking, maar naast mijn vorige manege stond een manege voor (geestelijk) gehandicapte mensrn, daar gingen ze.soms.zo ver.dat ze op (speciaal.hiervoor.getrqinde) paarden een soort van bedden legde
erg ontroerend om te zien

bertine37

Berichten: 2128
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:35

Zilfstar schreef:
Vandaag Ikea kruk erbij gepakt in een eerste poging tot... En tot mijn grote verrassing schijnt mijn paard gedachten te kunnen lezen :D . Voetjes gevraagd, gebogen been op de kruk gelegd onder commando "neer" en braaaffffff paard bleef zo staan. Meteen even onderkant vd hoef met handen afgeveegd (geen krabber bij de hand want was eerste poging) en zo heb ik alle vier de hoeven kunnen 'doen'. Kon zelfs wegstappen en dan bleef Fries zo staan *\o/* Wat heb ik toch een wereld beest!


Goed zeg! Ik heb nog niet geprobeert eigenlijk. De sneeuw helpt mij om de hoeven schoon te houden :o
Voel me momenteel zelfs te ziek om naar mijn paard te gaan. :(
( zo een nadeel als hij iets verder weg staat). Heb hem eigenlijk juist nodig nu. Hij is altijd een beetje mijn "dokter". Ik knap er altijd zo van op :j

yinneke1
Berichten: 68
Geregistreerd: 01-01-13

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:15

Mijn dochter heeft het syndroom van down en rijd op de manege 1op1 ze rijd niet regelmatig maar alleen alsze daar zelf om vraagt voor haar werkt het niet als ze moet en niet wil.ze vind het wel heel leuk .als ze met mij mee gaat dan helpt ze mee met poetsen en heel veel knuffelen mn paard is super rustig altijd als ze naast dr staat ome poetsen.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:14

Even off-toppic !

20 april 2013 organiseren wij een wedstrijd voor de aangepaste sport.

RSV-Millenniumruiters te Zuidwolde

Je kan 2 proeven rijden, een reguliere proef ( B t/m Z2 ) voor promotie en een grade proef.
( twee grade proeven mag natuurlijk ook.)
Alle 4 de proeven zijn toegestaan dus ook de Kür, en voor grade IV zowel op 40 als op 60 meter !

Deze wedstrijd is alleen opengesteld voor dispensatiepashouders !

Zegt het voort !!

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:43

Nawamooks schreef:
Ik sluit me bij je aan Myca.
Bij mij was het de eerste keer zo raar en dan ook nog op een manege rijden pfffff.
Kreeg vrij snel daarna Fernando. Waar ik nu mee kan lezen en schrijven.
Hij begreep alles ook al gaf ik verkeerde hulpen.
Je bent echt dan in de zevende hemel.

Het gaat nu even wat minder met me. Mijn benen zijn er even mee opgehouden, door alle spanningen
In m'n hoofd zit nu. Ik MOET fernando trainen i.v.m z'n rug.
Hopelijk ben ik snel weer op de been en daar hoop ik echt op.
Mijn wil heeft me nooit in de steek gelaten.


Heb ook je profiel gelezen, wat geweldig dat je er zo voorstaat!
Wat een wilskracht!

Alexandra_

Berichten: 941
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Wijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:45

dinek123 schreef:
Ik heb zelf geen beperking, maar naast mijn vorige manege stond een manege voor (geestelijk) gehandicapte mensrn, daar gingen ze.soms.zo ver.dat ze op (speciaal.hiervoor.getrqinde) paarden een soort van bedden legde
erg ontroerend om te zien


Dat van die bedden vind ik echt niet kunnen..

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:50

Alexandra, wat vind jij het probleem met huifbedrijden (zo heet dat met die bedden)? De paarden lopen in span in een soort kar, waar een deken overheen gespannen is.
Zie ook http://www.bokt.nl/wiki/Huifbedrijden voor een beschrijving en foto's. Er gebeurt niets geks met de paarden, en ook niet met de gehandicapten. Wat vind jij er mis mee?

lammie2701
Berichten: 3027
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in overijssel

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:22

Ik vind dat huifbedrijden geweldig en gebeurt over het algemeen paardvriendelijker dan menig andere tak van paardensport...www.manegezonderdrempels.nl

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:28

Alexandra_ schreef:
dinek123 schreef:
Ik heb zelf geen beperking, maar naast mijn vorige manege stond een manege voor (geestelijk) gehandicapte mensrn, daar gingen ze.soms.zo ver.dat ze op (speciaal.hiervoor.getrqinde) paarden een soort van bedden legde
erg ontroerend om te zien


Dat van die bedden vind ik echt niet kunnen..

Heb je enig idee wat huifbedrijden kan betekenen voor gehandicapte mensen? Daar zou ik eerst eens naar kijken voor dat je het "niet vind kunnen". Mensen met een beperking kunnen ongelooflijk veel baat hebben bij de therapie....
Op de manege waar ik rij, wordt deze therapie ook aangeboden. Gebeurd niets engs of vreemds met de paarden hoor!



Ik ga volgende week voor het eerst sinds oktober weer rijden. Omdat de kosten voor aangepast rijden (veel) hoger zijn dan manegelessen, heb ik bij de zorgverzekering gevraagd of deze therapie (fysio te paard) vergoed wordt. Paar jaar geleden ook geprobeerd en toen was het antwoord nee. Toch nog maar eens opnieuw geprobeerd en nu krijg ik het bedrag vergoed voor een zitting bij een vrijgevestigde fysiotherapeut *\o/*. Dankzij de tegemoetkoming in de kosten kan ik nu weer gaan rijden!!!! En dat is echt hard nodig want de klachten zijn behoorlijk toegenomen sinds ik in oktober noodgedwongen (tijdelijk) moest stoppen vanwege mijn 5e hernia.