Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:05

Geen idee waar ik dit neer moest zetten..

Hoi hoi allemaal!

Als eerste, ik voel mij nu echt zo'n klein penny meisje.. Heerlijk is dat zeg, zo'n gevoel! :D

Elano is iets meer dan 3 maanden in mijn bezit en we doen al veel samen. Van de lente/zomer wil ik langzaam aan beginnen met fietsen. Eerst in stap en uiteindelijk in draf. Maar om zeker te zijn dat ie blijft stappen, vind ik het wel handig dat hij de commando 'stappen' ook kent vanuit een draf.. Want het is natuurlijk leuk als je paard stilstaat en dan gaat stappen.. Maar als ie vervolgens in draf zou schieten om welke reden dan ook.. Is het wel zo fijn dat hij ook weer rustig kan stappen op commando en je niet mee gesleurd wordt. En leuk als je paard 'ho' kent en dan stil gaat staan.. Maar ik heb al een aantal keer met mijn honden gehad dat dat niet heel handig is op de fiets als ze plots stil gaan staan.. :+


Maarja, om dan van draf naar stap te leren.. Moet hij eerst leren draven op commando.. Wat een feest.. Meneer snapte het niet, want hij mag helemaal niet aan de hand draven. Dus gaat hij mij dom aankijken en als een ezel stilstaan. %)


Afgelopen dinsdag waren er enkele meiden op het land die dan een paar pony's borstelen enzo. Maar ze hadden ook een halster en touw.. Dus gingen ze in het land een beetje lopen en draven. Hé, daar kan ik natuurlijk gebruik van maken. Toch nog ergens nuttig voor, die penny meisjes. :)*


Nou, uiteindelijk ging hij een keer in draf dus uitgebreid beloond.. Zijn hoofd spreekt boekdelen, zelfs een leek zou kunnen zien dat hij er toen niks van snapte.. Maarja, het zal wel goed zijn?
Na een paar keer gestopt en nog een beetje geknuffeld.


Donderdag ging ik met hem naar buiten en probeerde ik het alleen. Iets waarbij ik dacht: Zal toch nooit lukken.. Hij zal het niet doen.. Maar wonder boven wonder, hij bleef lopen.. Hij liep zelfs sneller. En toen, toen liep hij in draf.
Mijn paard die de commando totaal niet kent, denkt dat het niet mag.. Ging in draf! :wow:

Wat voelde ik mij blij! Ik ging het nog 3 keer proberen en toen vond ik het goed. Iedere keer een paar pasjes. Met ieder pasje was ik zó blij.


Vandaag ook weer, een groter rondje dit keer. En toen ik weer om een draf vroeg, hij deed het weer.. Alsof hij wist wat hij moest doen! Niet te geloven..
En toen ik het voor de 2e keer wilde proberen.. Dacht meneer er even anders over.. Hij stond echt met zo'n hoofd 'geen zin'. Maarja, nu ik het eenmaal gevraagd heb, moet ik wel doorgaan. Mensen die mij een tijdje zagen lopen, stonden mij nog net niet uit te lachen denk ik.. _O-
Uiteindelijk een ander straatje in gegaan en daar weer geprobeerd. En wat doet hij, gelijk in draf..

En daarna? Daarna bleef hij het braaf doen, ow wat voelde ik mij blij! En hij vindt het nog best leuk om te doen! <3

Een van de keren draf:



En voor degene die het zich afvragen: Nee, het is geen handige combi om te gaan filmen, paard sturen, letten waar je loopt, letten waar je paard loopt en nog op het verkeer letten. Maar, meneertje is zo braaf.. Met hem kan het wel. :D

Zoiets simpels, maar o zo blij! Toch nog een kans dat er gefietst kan worden deze lente of zomer! *\%/*

Beetje lange tekst.. Whoops!

Pannenkoek11

Berichten: 28
Geregistreerd: 04-04-15

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:08

Haha dat enthousiasme !! Geweldig :p erg herkenbaar

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 18:24

Pannenkoek11 schreef:
Haha dat enthousiasme !! Geweldig :p erg herkenbaar


Hihi, dankje! :D

KittyDylan

Berichten: 8911
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:48

Wat super leuk! :D
Wat zullen de mensen in die straat gedacht hebben, haha :')

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 20:30

KittyDylan schreef:
Wat super leuk! :D
Wat zullen de mensen in die straat gedacht hebben, haha :')


Ik wil het niet weten. _O-

Heb al genoeg bekijks met een pony door de straten. Straks als we ijsjes gaan halen wordt het natuurlijk helemaal leuk. :))

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:42

Gefeliciteerd! Mooie stap gezet en wat heeft hij dat snel opgepikt.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:49

Die kleine dingetjes zijn vaak de grootste overwinningen :D

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 21:27

Ilayla schreef:
Gefeliciteerd! Mooie stap gezet en wat heeft hij dat snel opgepikt.


Ja hij leert zeer snel. Simpele maar ook moeilijke dingen. Het is vooral het begin wat moeilijk is. Een been optillen kan je desnoods zelf nog doen.. Maar draven? Duwen tegen zijn kont word hem ook niet. Staat ie net zo goed stil en kijkt hij achterom: wat doe je? :roll:


Chasey schreef:
Die kleine dingetjes zijn vaak de grootste overwinningen :D


Ja inderdaad! :D

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:17

Super zeg!!! Geweldig hoe hij het doet en ook top zoals hij terug naar stap gaat!! Dat wordt nieuwe doelen bedenken ;)

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:38

Heel leuk dat het gelukt is maar ik vraag dan direct af waarom je hem eerst hebt geleerd dat hij NIET mag draven aan de hand en nu het juist wel wilt? Dat is toch ook verwarrend?

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 08:58

Ineke2 schreef:
Heel leuk dat het gelukt is maar ik vraag dan direct af waarom je hem eerst hebt geleerd dat hij NIET mag draven aan de hand en nu het juist wel wilt? Dat is toch ook verwarrend?


Haha, er zit een verschil tussen uit zichzelf doen en als ik het vraag. Als hij het uit zich zelf doet mag het niet.. Want als ie mag draven, mag hij toch ook galopperen, gek doen, stil staan alles wat hij wilt.. Want hé, hij mag toch ook uit zichzelf draven? :)*

Dus nee. Uit zichzelf dingen doen mag niet en dat leer ik af. Hij blijft daardoor nu keurig bij mij, zelfs als hij schrikt.

Je gaat bv stijgeren toch ook niet belonen omdat je dat over een jaar aan wilt leren? Heb je straks een levensgevaarlijk paard? :+


AdemoJoey schreef:
Super zeg!!! Geweldig hoe hij het doet en ook top zoals hij terug naar stap gaat!! Dat wordt nieuwe doelen bedenken ;)


Bedenken? Heb er nog zat hoor. Voor we op de fiets gaan, bevestig ik eerst links en rechts er nog goed op. En een noodstop is ook fijn. :D
En dan heb ik nog wel veel meer doelen die ik met hem wil bereiken en wil gaan doen. Dat het nu of over 2 jaar is, is wat anders. Want rijden wordt hem nog niet met een bijna 2 jarige. :P

Getty_Maan

Berichten: 2604
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:07

Haha super leuk en lekker enthousiast jij :D

Maarehhh... dit is toch ook beter voor joun conditie ernaast rennen haha!

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:22

Maar TS dat is wat anders als niet mogen draven zoals jij het hier stelt.
Hij mag het niet doen uit zichzelf. Niet mogen draven aan de hand is sowieso niet handig, want stel dat hij kreupel is dan moeten ze ook voordraven aan de hand.

Ook als je iets afleert zoals zomaar gaan draven kun je dat ipv verbieden gewoon ombuigen naar iets dat je wel wilt door bijvb de eerste 2x dat hij doet erin mee te gaan en duidelijk het commando drrraf te geven en na 3 passen weer terug te nemen met inderdaad stáppen met zwaardere stem.
Juist als ze nog niet zo groot en sterk zijn lukt dat beter als wanneer ze dadelijk 3/4 jaar zijn.

Oja filmen, rennen en op het verkeer letten is echt niet verantwoorlijk als je in je eentje bent met zo'n jonkie ook al is hij nog zo braaf sorry...

Je weet wel dat ze nog niet zo'n concentratieboog hebben?

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 09:44

Ineke2 schreef:
Maar TS dat is wat anders als niet mogen draven zoals jij het hier stelt.
Hij mag het niet doen uit zichzelf. Niet mogen draven aan de hand is sowieso niet handig, want stel dat hij kreupel is dan moeten ze ook voordraven aan de hand.

Ook als je iets afleert zoals zomaar gaan draven kun je dat ipv verbieden gewoon ombuigen naar iets dat je wel wilt door bijvb de eerste 2x dat hij doet erin mee te gaan en duidelijk het commando drrraf te geven en na 3 passen weer terug te nemen met inderdaad stáppen met zwaardere stem.
Juist als ze nog niet zo groot en sterk zijn lukt dat beter als wanneer ze dadelijk 3/4 jaar zijn.

Oja filmen, rennen en op het verkeer letten is echt niet verantwoorlijk als je in je eentje bent met zo'n jonkie ook al is hij nog zo braaf sorry...

Je weet wel dat ze nog niet zo'n concentratieboog hebben?


Ik mag toch aan nemen dat je wel snapt dat als ik zeg "niet mogen draven aan de hand" dat er dan bedoeld wordt met uit zichzelf draven? Je gaat toch niet zeggen: drrraf. Gaat hij draven en dan afstraffen? Dan gaat hij het helemaal niet meer snappen. En ik ook niet. :+

Zo doet iedereen het anders. De een mept een paard in elkaar want het moet vandaag binnen 10 minuten geleerd zijn.. De ander heeft geduld en wilt dat het paard het ook gewoon leuk vind om te leren. En niet ieder paard is het zelfde natuurlijk. Gelukkig maar.. Anderd zou er niet voor iedereen wat leuks te vinden zijn! :D

En aangezien hij geen klein shetland veulentje is.. Maakt het niet uit of hij mij nu mee zou sleuren of over 3 jaar.. Dusja dan doe ik het liever zoals ik het nu doe. Zal niet het eerste paard zijn die er misbruik van maakt dat ie uit zichzelf mag draven.. :n
En als ie eerst wel uit zichzelf mag draven en jij dus commando draf erop zet. Wie weet blijft hij dan uit zichzelf draven en moet je hem afleren dat dat niet mag. Dat lijkt mij ook verwarrend? Want dan is het een gevalletje dat het eerst wél mocht? :P

Overigens is het daar erg rustig kwa verkeer. Ik loop op de stoep. Ernaast is een fietspad, daarnaast nog een stuk gras en dan pas de auto's. Dus hoef alleen te kijken of er van achter iig niks aan komt. Mocht hij toch uitwijken (wat overigens ook gewoon kan met stappen ;) ) dat er geen fietser plat is. Camera kan je samen met halstertouw in 1 hand nemen.. En touwtje van de camera om je pols.. Mocht je om welke reden dan ook, je camera los moeten laten.. Dat dat ook gewoon kan zonder dat ie stuk gaat. :D

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:55

Sommige mensen moeten ze*ken om het ze*ken TS. Leuk hoe enthousiast je bent en aan deze opvoeding ga je veel hebben.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:01

ik leer al mijn dieren om dingen te doen..
om vervolgens aan te geven wanneer ze het niet mogen.

mijn hond heb ik leren blaffen en leren stoppen.
dus als hij zomaar aanslaat zonder commando, en ik zeg klaar, stopt hij.

idem met mijn pony, ik leer ze aan de hand (immers longeerlijn is gewoon een lange hand ook) alle commando's stap draf en galop.. aan de hand (halstertouw of alleen halster) pak ik alles wat binnen mijn tempo ligt ook op, stap draf stop achterwaards zijwaards.. en Nee, is Nee op alles.


heel veel plezier met het opvoeden van je pony, jullie zien eruit als een leuk stel.

leer ze juist wat wel mag en hoe je dat stopt, zodat als ze iets uit zichzelf doen je het gemakkelijk kunt stoppen.. en verder alleen duidelijk aanleren wat 'nee' betekent.. Nee kun je overal op gebruiken, betekent gewoon 'ongewenst gedrag, stop er mee'.. door zijn grenzen af te tasten binnen wat hij mag, komt hij vanzelf zijn 'nee's' tegen en weet hij waar hij moet stoppen.

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 10:29

suikermeisje schreef:
Sommige mensen moeten ze*ken om het ze*ken TS. Leuk hoe enthousiast je bent en aan deze opvoeding ga je veel hebben.


Bedankt! :D


elenaMM77 schreef:
ik leer al mijn dieren om dingen te doen..
om vervolgens aan te geven wanneer ze het niet mogen.

mijn hond heb ik leren blaffen en leren stoppen.
dus als hij zomaar aanslaat zonder commando, en ik zeg klaar, stopt hij.

idem met mijn pony, ik leer ze aan de hand (immers longeerlijn is gewoon een lange hand ook) alle commando's stap draf en galop.. aan de hand (halstertouw of alleen halster) pak ik alles wat binnen mijn tempo ligt ook op, stap draf stop achterwaards zijwaards.. en Nee, is Nee op alles.


heel veel plezier met het opvoeden van je pony, jullie zien eruit als een leuk stel.

leer ze juist wat wel mag en hoe je dat stopt, zodat als ze iets uit zichzelf doen je het gemakkelijk kunt stoppen.. en verder alleen duidelijk aanleren wat 'nee' betekent.. Nee kun je overal op gebruiken, betekent gewoon 'ongewenst gedrag, stop er mee'.. door zijn grenzen af te tasten binnen wat hij mag, komt hij vanzelf zijn 'nee's' tegen en weet hij waar hij moet stoppen.


Bedankt! :D

Nee kent hij hier heel goed. Ik zeg 1 keer lief nee. Daarna dwingend en als ie dan nog niet luisterd dan weet hij het heel snel. Nu luisterd hij keurig naar een nee en anders wel naar een dwingende nee.

En als ik brul dan rent ie nog net niet gillend weg. Want dan doet hij iets wat écht niet mag zoals bijten. Daar ben ik ook heel duidelijk in. Gelukkig hoef ik niet vaak te brullen. Zeker als je dat er in 1 keer goed opzet. :+

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:39

elenaMM77 schreef:
ik leer al mijn dieren om dingen te doen..
om vervolgens aan te geven wanneer ze het niet mogen.

mijn hond heb ik leren blaffen en leren stoppen.
dus als hij zomaar aanslaat zonder commando, en ik zeg klaar, stopt hij.

idem met mijn pony, ik leer ze aan de hand (immers longeerlijn is gewoon een lange hand ook) alle commando's stap draf en galop.. aan de hand (halstertouw of alleen halster) pak ik alles wat binnen mijn tempo ligt ook op, stap draf stop achterwaards zijwaards.. en Nee, is Nee op alles.


heel veel plezier met het opvoeden van je pony, jullie zien eruit als een leuk stel.

leer ze juist wat wel mag en hoe je dat stopt, zodat als ze iets uit zichzelf doen je het gemakkelijk kunt stoppen.. en verder alleen duidelijk aanleren wat 'nee' betekent.. Nee kun je overal op gebruiken, betekent gewoon 'ongewenst gedrag, stop er mee'.. door zijn grenzen af te tasten binnen wat hij mag, komt hij vanzelf zijn 'nee's' tegen en weet hij waar hij moet stoppen.

Zo is wat ik het ook bedoel. Blijkbaar niet goed uitgelegd al schrijvend.

Ts op de stoep lopen met een paard is verboden overigens. Ook lopend ben je een bestuurder en hoor je officieel op de weg thuis. In de praktijk is dat in de meeste gevallen gevaarlijk en word het daarom gedoogd op het fietspad. In woonwijken waar je 30 mag moet je dus op de weg waar de auto's rijden ook lopen.
Op de stoep mag nooit, krijg je echt een boete voor als oom agent het ziet :j

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 10:44

Nou ben een hoop agenten tegen gekomen.. Nooit wat van gehoord. Vonden het eerder leuk om te zien.

In straten loop ik ook over de weg. Stoep is niet heel handig daar.. Staan wel eens auto's half op de stoep en ik wil wel ruimte hebben. :P

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:51

Jeetje, wat doet hij dat leuk! Je bent ook lekker enthousiast +:)+

En wat een bekende omgeving weer haha. Was even vergeten dat dit de tinker was die op het land bij het juco staat, tot ik in je profiel keek. Dacht nog van 'goh wat grappig, zulke huizen hebben wij hier in het dorp' _O-

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 11:42

Sincere schreef:
Jeetje, wat doet hij dat leuk! Je bent ook lekker enthousiast +:)+

En wat een bekende omgeving weer haha. Was even vergeten dat dit de tinker was die op het land bij het juco staat, tot ik in je profiel keek. Dacht nog van 'goh wat grappig, zulke huizen hebben wij hier in het dorp' _O-


Bedankt! :D

Haha ja dat heb ik ook wel eens. maar soms heb ik ook: Goh, dat lijkt daar wel wat leuk!.. En dan zit het aan de andere kant van het land. Laat maar. :')

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:18

puppy1128 schreef:
Nou ben een hoop agenten tegen gekomen.. Nooit wat van gehoord. Vonden het eerder leuk om te zien.

In straten loop ik ook over de weg. Stoep is niet heel handig daar.. Staan wel eens auto's half op de stoep en ik wil wel ruimte hebben. :P

Dan heb je tot nu toe geluk gehad.
https://www.knhs.nl/disciplines/buitenr ... n-menners/

Op het fietspad mag officieel ook niet, maar in de praktijk is dat te paard en lopend natuurlijk een stuk veiliger dan op een drukke verkeersweg dus word daar geen boete voor gegeven. Uiteraard moet je je wel aan de rest van de verkeersregels houden en geen andere verkeerdeelnemers hinderen.

Ben misschien een zeikerd nu, maar als ruiters hebben wij al zo weinig echt de ruimte wegens onbegrip van de andere weggebruikers. Dan moet wij ruiters en wandelaars die er naast lopen ons in elk geval wel aan de basisregels houden om juist meer begrip te kunnen krijgen van de rest :)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:23

Ik ga echt nooit op de weg rijden hoor... hoef mijn paard en mezelf niet dood te hebben.
Mijn buurman deed het wel ooit met paard en wagen op een 80 weg. Daar is een auto opgeklapt en ze zijn er heelhuids vanaf gekomen. Alleen onze wagen lag in tweeen..

Ineke2

Berichten: 33171
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe trots kan je zijn, met een simpel drafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:28

Heb je mijn bericht wel echt gelezen?

Ik zeg toch ook dat als het niet veilig is in de praktijk ( en ja een 80 weg is niet veilig) dan word rijden / lopen op een fietspad gedoogd.

puppy1128

Berichten: 5024
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 18:34

Laat ik daar ook maar niet op de weg lopen met 70 km per uur.. Als ze niet harder rijden. :=
Wordt een beetje onhandig als je +/- 5 km per uur loopt midden op de weg. :')


Hooguit op een andere weg waarbij de stoep plots ophoudt en je alleen nog een mini berm over hebt en een fietspad.. Daar loop ik dan klein stukje op de weg maar daar kunnen ze dan ook ruim om mij heen. We gaan liever niet in de sloot lopen.. :+

En aangezien ik hem altijd rechts van mij wil hebben, loop ik dus ook rechts van de weg. Hou er niet van als dieren aan de 'auto kant' lopen. De honden heb ik ook altijd rechts van mij.


Regels aan het verkeer houd ik mij ook aan. Kijk goed om mij heen voor ik oversteek en hij moet altijd stilstaan van mij. Of er nou wel of niet wat aankomt. Als het kan pakken we de zebrapad. Zeker op een bepaald punt waar je anders 5 minuten stilstaat voor je eindelijk eens een keer kan oversteken. :')

Overigens kom ik tot nu toe hele 'goede' automobilisten tegen. Geven mij vaak ook voorrang als ik het helemaal niet heb. De meeste vinden het helemaal geweldig om te zien dat er een paard loopt.. Want die kom je niet even tegen daar. Van jong tot oud. :D