En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 11:48

Een operatie... het is ons zo plots overkomen.

Hier ons verhaal...

Maandag 23 januari waren we naar het UG Gent gereden (dierenkliniek)
Onze merrie had al zo'n 2 weken last van een gezwollen kogel en pees, de veearts was al bij ons geweest maar die raadde me aan om enkel maar te koelen met koud water, leem op te smeren en bandages rond te draaien en weer lekker verder rijden.
Beetje teleurgesteld dat er niet meer onderzoek was gedaan heb ik dan toch onze ouders kunnen overtuigen om naar Merelbeke te rijden.
Ik had al een tijdje het gevoel dat er iets mis was, en heb ze helemaal op rust gelaten en enkel wat gestapt tot we op onze afspraak kwamen maandag om 8u15 's morgens.
Lekker verwelkomd door de lieve studenten die de receptie deden, mij enkele vragen gesteld tot de veearts toekwam (waren nog met hun ronde bezig).
Dan zijn we naar hun binnenpiste gegaan, eerst wat gedraafd op harde grond met buigproef maar geen manken aan te zien. Daarna aan de longeerlijn in de piste... helaas ook niets te zien.
het enige wat we moesten doen was een echo laten maken... zo gezegd, zo gedaan.
Na enkele tellen was onze dame half in slapenland, ze kreeg een lichte dosis slaapmiddel toegedient.
we hebben lang in de echo gezeten, met haar hoofd op mijn benen.
We vonden wel een oneffenheid in de sesamschede...maar door de enorme vochtophoping zag men niet alles.
Na de echo heeft men ons 3 keuzes gegeven.
Of naar huis en op cortizone en enkele maanden rust, of een nieuw product die nog helemaal nieuw was en via de bloedbaan wordt gegeven of een tenoscopie met ook maanden stalrust was de laatste optie.
Omdat onze merrie een sportpaard is hebben we gekozen voor de operatie, zodat we zeker waren van de exacte schade.
Maandag dus met een lege trailer naar huis... Dinsdag na mijn werk onmiddelijk doorgereden naar onze meid.
We hebben uitbundig staan poetsen en knuffelen en om 20uur moest de pot op haar neus omdat ze nuchter moest blijven.
Woensdag ochtend samen met mijn moeder opgereden en aangekomen om 8uur in de ochtend.
Nog maar net de stoffige schafelingen van haar afgehaald of ze kwamen mijn pruts al ophalen.
Samen eerst even naar de echo gestapt, daar weer eens een spuit met verdoving, ze vond het echt helemaal niet meer leuk.
Daar heeft de Professor zelf nog even enkele echo's gemaakt en toen werd het duidelijker dat er wat meer aan de hand was... Ik stond daar nog met meer buikkrampen van de zenuwen.
Met een nog slapend paard zijn we vertrokken richting operatieruimte.
Daar aangekomen werden we gewacht door een hele groep... de anesthesiste kwam al snel om haar katheter er in te steken... vreselijke naald zeg!
Hierna werd de mond goed uitgespoeld vermits daar nog een ademhalingsbuis in moest.
Helaas moest ik ze dan maar afgeven... met tranen in mijn ogen werd ons de weg gewezen naar de plaats vanwaar we achter het raampje mee konden kijken...
vermits ze al verdoofd was is de anesthesie heel snel gebeurd, enkele tellen later lag mijn grote trots helemaal plat in de recovery... met enorme snelheid werd ze vastgehangen aan de kraan en zo snel mogelijk op tafel gelegd.
Het beeld blijft nog nazinderen in mijn gedachten en het was helemaal geen mooi zicht om je paardje zo te zien bengelen.
Zachtjes werd ze op tafel gelegd op haar linkerzijde, de anesthesisten maakten er hun werk van om alles in orde te brengen voor de operatie... met telkens een opvolging van haar toestand.
Na een 20-30 min was haar been volledig klaar voor de tenoscopie, de lichten gingen uit en toen begon het werk.
Helaas stond het scherm zo gedraaid dat we niets konden zien... we moesten maar toekijken en afwachten...
Veearts kwam eens kijken in de operatiezaal en kwam daarna bij ons om uit te leggen dat er inderdaad wel een peesscheur was van 5 cm... misschien wel gelukkig, het was een oppervlakkige scheur.
Eens de operatie afgelopen was en de wondjes toegenaaid waren kwam de professor tot bij ons om ons uit te leggen wat ze gedaan had, ze heeft de pees afgeschraapt en nu moeten we hopen dat hierop weer een gezond vlies groeit zodat haar pees weer op orde komt.
Alles werd mooi afgekoppeld en haar been mooi ingepakt, ze werd opgehangen en zachtjes in de recovery gelegd om te ontwaken.
Ze heeft enige tijd nog plat gelegen met nog haar zuurstofbuis in haar mond, echt zo'n enorm ding.
Eens ze wakker werd werd deze zo snel mogelijk verwijderd...
Het opstaan was niet zo gemakkelijk, een 3 tal pogingen en ze stond recht, enorm bevend en onstabiel... en ik liep overal rond omdat ik nog niet bij haar mocht zijn.
Ze heeft ongeveer toch een uurtje in de recovery gelegen en eens ze beter op haar benen stond kwam men haar klaarmaken om haar de stal in te zetten, met weer een pot op haar neus slenterde we beide naar haar stal...
Ze was al iets wakkerder en maakte gelijk al muziek met haar ''bloempot'' op haar neus, ze probeerde deze af te halen door overal deze pot tegenaan te wrijven.
Ik ben nog even bij haar gebleven om wat te knuffelen maar ze liet me weten dat ze rust wou... we hebben haar met rust gelaten en zijn naar huis gereden...
Vanavond keer ik weer naar haar toe, ik hoop dat ze goed geslapen heeft en niet te veel pijn heeft.
Ze gingen vandaag het verband nog eens verversen en hopelijk als alles goed gaat mag ze morgenavond naar huis.
Voor geinteresseerden heb ik enkele foto's gemaakt van de hele voormiddag.
Ik heb er veel gemaakt maar zet er maar enkele online.
Sorry voor de wazige foto's.



De echo voor de operatie, een studente wast haar been alvorens de echo te maken.
Afbeelding

Op weg naar de operatieruimte met mijn waggelend paard
Afbeelding

De anesthesiste brengt de katheter erin
http://eponastable2.webs.com/P1010916.JPG

Hier hing onze trots omhoog om naar de tafel te gaan... zeer pijnlijke foto
http://eponastable2.webs.com/P1010925.JPG

Hier lag ze net op tafel
http://eponastable2.webs.com/P1010927.JPG

Alle machines en baxters worden aangekoppeld
http://eponastable2.webs.com/P1010929.JPG

Het werk kan beginnen
http://eponastable2.webs.com/P1010942.JPG

Einde operatie en we koppelen alles af
http://eponastable2.webs.com/P1010956.JPG

Hier wordt ze klaargemaakt om naar de recovery te gaan
http://eponastable2.webs.com/P1010959.JPG

Hier ligt ze in de recovery via het scherm met blijvende assistentie tot ze wakker werd
http://eponastable2.webs.com/P1010964.JPG

En eindelijk terug in haar stalletje!
http://eponastable2.webs.com/P1010980.JPG

http://eponastable2.webs.com/P1010989.JPG

Zo dit was ons verhaal!!
:wave:
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 26-03-09 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overigen na overleg met TS in link geplaatst.

Nolzuet
Berichten: 35
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:51

Agoss, hoop dat ze snel hersteld!!

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:58

Jeej meid wat moet dat idd erg zijn je paardje dat te zien ondergaan!
Hopelijk herstelt ze voorspoedig en kan ze over een tijd weer als sportpaardje functioneren en is dit alles meer dan de moeite waard geweest!
Zie je wel weer in peesjestopic :j

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:59

jeetje wat een verhaal
gelukkig dat je je eigen gevoel hebt gevolgt en niet meer bent gaan rijden met haar
veel sterkte de komende dagen, en ik hoop datze snel beter wordt

nexthorse

Berichten: 1682
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Hoofddorp/Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:00

agossie, het arme ding :(:)
Hopelijk mag ze snel weer mee naar huis en herstelt ze goed!!

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:01

Jacky91 schreef:
jeetje wat een verhaal
gelukkig dat je je eigen gevoel hebt gevolgt en niet meer bent gaan rijden met haar
veel sterkte de komende dagen, en ik hoop datze snel beter wordt

Ja zeker, ik ben héél blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb... Anders had ik ergere problemen kunnen veroorzaken.
We zien wel wat de slaagkansen zijn... Mocht ze niet meer mogen functioneren dan blijft ze wel om verder mee te fokken.
Maar ik denk wel dat er goede hoop is op volledig herstel... nu moet zij vechten!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:06

Ach jee, dan sta je ineens voor de keus en moet je paard geopereerd worden.
Denk wel dat je hiermee de juiste beslissing hebt genomen want nu hebben de artsen goed kunnen zien wat er aan de hand is en ook de juiste behandeling toepassen.
De foto's vind ik erg indrukwekkent, zeker als ze daar zo opgetakelt word, jeetje....
Kan me voorstellen dat je met pijn in je buik hebt gelopen hoor.
Maar gelukkig heeft ze het goed doorstaan en kan je nu naar de weg van hestel.
Ik wens jou en je paard heel veel sterkte en dat alles maar weer helemaal goed gaat komen!

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:06

Ahh.. Die foto waarop ze omhoog getild word.... Echt niet leuk om je paardje zo te zien...
Ik hoop echt dat het allemaal goed komt en dat ze niet teveel pijn heeft!!

Succes en beterschap!!

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:07

jee, wat een verhaal. Toch goed van je dat je op je gevoel bent afgegaan en meer onderzoeken hebt laten doen. Hopen dat ze snel weer hersteld

Nagyl

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-04-07
Woonplaats: Maastricht

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:08

Nee dat is niks om je paard zo te zien hangen enzo. Zo hulpeloos...

Hopelijk hersteld ze snel.

en we zien je weer in ons topic !

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:08

Wat zal het moeilijk voor je geweest zijn haar daar zo te zien hangen. Mijn hart keert al om, laat staan als het je eigen paard is....
Gelukkig is ze er goed door gekomen, en nu op weg voor een goed herstel!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:09

Goed dat je haar al op rust gezet had. Zo zie je maar weer dat het goed is om je gevoel te volgen.
Ik hoop dat het allemaal weer goed komt met je paard.
Het zijn trouwens wel interessante foto's hoor maar ik kan me voorstellen dat je er met een knoop in je maag af stond te wachten. Beterschap.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:10

Ik voel met je mee; ik weet hoe het is om je paard onder zeil te zien gaan en te zien hoe ´ie met de kraan naar binnen wordt getakeld := .
Gelukkig is de operatie goed verlopen en is ze ook weer goed bijgekomen uit de narcose (het opstaan is ook altijd zo´n risicofactor :\ )!
Sterkte en beterschap voor je paard :(:) !
(Bij ons is het niet zo goed afgelopen: binnen 5 min. na het begin van de operatie hebben we besloten om onze Balou in te laten slapen ...)

Mi_Amore

Berichten: 14851
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:10

wat een verhaal zeg. Super dat je zelf meer intuitie hebt dan je DA... Wie weet wat had er anders gebeurd. Prachtig paard heb je trouwens!

Hopen dat ze snel weer hersteld!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:13

Verplaatst van MD naar VVDD.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:18

Bedankt voor de lieve reacties...
Ik heb 3 dagen in een hel geleefd ... ik was bang voor die narcose, en toen ze in die recovery lag en ze niet zag bewegen ging ik echt als een gekke stressen...
Sorry voor die akelige foto daarom dat ik hem in een linkje laat staan.
Toen ze aan de kraan hing ben ik gelijk beginnen schreeuwen als een klein kind... erg é... :o
Je dierbaar diertje zo lusteloos zien hangen.

@ Katja: Sorry en bedankt voor het verplaatsen!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:19

Graag gedaan en heel veel sterkte.

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:22

Dat lijkt me inderdaad verschrikkelijk om je eigen paard zo te zien hangen! :(:) Fijn dat de operatie verder goed is gegaan en ik hoop voor je dat je paard weer helemaal opknapt en haar pees goed herstelt.

Ik vind het trouwens wel netjes dat je op afstand mocht blijven kijken!

Desty

Berichten: 5722
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:25

dat is niet zomaar eventjes iets...
hopelijk word ze snel beter!!
lijkt me echt verschrikkelijk om je paard daar zo te zien hangen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:26

gelukkig is alles helemaal foutloos verlopen, maar jeetje... Het lijkt me zo naar om je paard daar zo 'levenloos' te zien hangen :(:)

Hopelijk gaat het overige herstel voorspoedig!!

_Azra

Berichten: 73
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:27

Jeetje, dan schrik je ook even! Goed dat je, je gevoel gevolgd hebt!
Heel veel sterkte er mee, en ik hoop dat ze snel opknapt!

Mooi paard trouwens

Maydine

Berichten: 4472
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: De Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:29

Veel beterschap voor je paardje!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:34

Eponastable schreef:
Toen ze aan de kraan hing ben ik gelijk beginnen schreeuwen als een klein kind... erg é... :o


Nee hoor, helemaal niet erg, ik zou het denk ik ook gedaan hebben.
Ik hoop dat je je merrie weer snel lekker thuis hebt en idd, het is een prachtig paard!

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:37

wat een verhaal!
mijn eigen paardje heeft ook een peesblessure aan het ene achterbeen en een ontstoken gewricht aan het andere.
vorige week werd bij hem ook een echo genomen (overigens zonder sedatie) en besloten om hem pijnstillers, ontstekingsremmers en vooral rust te geven.
de situatie is ook anders, ik heb een buitenhobbelpaard/kinderpoown ;)

ik vind het een beetje vreemd van je eigen da dat je met gezwollen kogel en pees verder mocht blijven rijden :?
geweldig dat je de operatie kon blijven volgen, al is het vast niet leuk om te zien hoe je schat opgetakeld en opengesneden wordt.
veel succes met het herstel!

scoobydoo

Berichten: 2269
Geregistreerd: 09-09-03

Re: En toen lag je paardje op de operatietafel (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:39

ik heb het bij mijn eigen paard ook meegemaakt.
ik wilde er graag bij zijn en het mocht.
voor mij was het heel fijn maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die het eng vinden.
hopelijk komt alles goed