17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:29

Nou dat was een zoektocht zeg :D
Mijn dochter woont bij mijn ouders en tja mist de paarden.
(Ze doet de kappersopleiding in Amsterdam vandaar)
Nou klitten mijn knollies aan elkaar als stroop, ook die 2 van haar dus tja dan maar op zoek naar een andere ware liefde.
Waar ik al niet geweest ben ongelovelijk.
Voorwaarde is niet te groot en lief, lief en nog eens lief.
Komen we bij (handelaar) een prachtige super dikke Criollo uit .
17 jaar maar liefde op het eerste gezicht, wat een snoepie zeg.
Wel korte staart (zonde zeg) maar misstaat haar ook niet.

Lief en voorwaarts maar jawel allemaal commentaar vanwege haar leeftijd.
Kan me niet schelen verder hoor en heb haar al gekocht maar wat is dat toch het lijkt wel alsof paarden vanaf 12 jaar niet meer meetellen.

Ze is gekeurd, altijd ingeent geweest en zo braaf wat wil je nog meer toch.
Nee niet goedkoop want goedkoop is vaak duurkoop maar echt hoor alleen maar te oud te oud.
Hoe denken jullie daarover?
17 jaar, oke ze is geen 10 meer maar als je naar haar conditie en geheel kijkt is ze nog piepjong en wie zegt dat als je een paard koopt van 3 jaar dat die wel oud wordt toch?

Jammer he die houding want echt die oudere dames en heren zijn vaak de allerbeste paarden die er zijn.

Quartusje
Berichten: 650
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:32

ja idd je hebt gelijk 17 is helemaal niet oud als hij nog fit en gezond is kan hij nog jaren mee hoor en meestal zijn dat juist de beste leerpaarden ;)

Sabine_Duco

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-07-08

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:36

Mijn leasepony is ook 17 en dit jaar gekocht door de huidige eigenaar. Ze heeft energie voor tien en als ik kijk naar Duco, mijn verzorgpony, die 29 is, kan ze nog heel lang voort. Duco is nog superfit en die loopt al een aantal jaar manegelessen.

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:37

Punt is, dat je een 3jarige wel kunt laten verzekeren, en een 17jarige niet.

Daarom vind ik 17 dus wel veel te oud. De ideale leeftijd om mee te beginnen met een paard is voor mij tussen de 4 en de 8. En dat Abeltje 2 was dat ik hem kocht, heb ik ook alleen maar aangedurfd omdat ik dan 4 keer in de week les kreeg met inrijden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:38

Mijn eigen pony is ook 17, nou dat zou je d'r zeker niet geven hoor! Die gaat minstens nog wel 10 actieve jaren mee!

En wat een leuk ras, een criollo. :) Zo vaak kom je die niet tegen!

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:40

Lieveli nee hoor mijn eigen paarden (deze is ook eigen natuurlijk maar nu van mijn dochter) zijn ook verzekerd.
Leeftijd is geen handicap althans niet bij mijn verzekering (hippo)
Maar wel goed dat je het aanbrengt morgen meteen even verzekering bellen.

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:41

Toen mijn pony 22 was, werden we individueel 8e op de Gelderse in het B springen. Een jaar later deden we mee in de L nadat we kringkampioen en clubkampioen waren geworden. Toen ze 24 was, we over moesten naar de M en dat te zwaar werd, is ze nog 2 jaar gereden door een kleiner meisje dat af en toe een sprongetje en buitenritje met haar maakte. Ze is nu 27 en met pensioen.

Als je het zo bekijkt kan de jouwe dus nog 10 jaar mee! Lekker samen genieten dus :)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:43

Het valt mij ook vaak op dat de oudere paarden al een soort van afgeschreven worden. Terwijl het vaak de beste en braafste leermeesters zijn. Ik vind oudere paarden juist het leukst. Zo'n ouder en wijzer paard heeft heel veel charme vind ik. Ik vind het helemaal niet gek hoor, geniet lekker van het beestje!

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:44

Mijn vorige verzorgpaard was 18 toen hij bij zijn baasjes aan kwam. Hebben we met zijn allen vreselijk veel plezier van gehad tot hij afgelopen jaar moest worden ingeslapen met artrose. Als het het paard is waar je de klik mee hebt, waarom niet.

Annatje
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

Inderdaad zeker als je een leerpaard zoekt is er niets mis met een 17 jarige daar kan je nog wel wat jaartjes mee vooruit.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

17 is ook helemaal niet zo oud. Genoeg sportpaarden die dan pas op hun top zitten. Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat een oudere pony moeilijker te verkopen is mocht dat nodig zijn.

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop *D

En wij kochten mijn pony toen ze 18 was. Nou dat beest kon nog jaren mee en heb er echt veel plezier van gehad! En er was kwa leeftijd niks van te merken...
Een beestje van 17 kan ook nog jaren mee hoor!

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:46

Ik rij een merrie van 19 die zich gedraagt als een 4-jarige :D Dus leeftijd zegt niet zo heel veel en een paard van 17 kan nog best wel wat jaartjes mee :j

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:47

Afbeelding
Kijk leuk he is ze, eeeh oke fotoos maken is niet mijn favoriete opdracht en ze heeft hier nu wel een heel groot hoofd :D
Maar ze is zo leuk
Afbeelding
Dit is mijn dochter en Salina, als moeder geniet je hier toch van, onbetaalbaar.
Ik hoef nu niet bang te zijn dat er iets gebeurdt, heb compleet vertrouwen in Salina en natuurlijk me meisje maar als moeder voel je je toch ietsjes geruster als ze op een braaf vrouwtje rijden toch?
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 02-09-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:47

eppie38 schreef:
Lieveli nee hoor mijn eigen paarden (deze is ook eigen natuurlijk maar nu van mijn dochter) zijn ook verzekerd.
Leeftijd is geen handicap althans niet bij mijn verzekering (hippo)
Maar wel goed dat je het aanbrengt morgen meteen even verzekering bellen.


Ik zou dan nog maar eens goed je eigen verzekering lezen
Het afsluiten van een verzekering is mogelijk voor paarden en pony's tot de 16 jarige leeftijd.

Je kunt hem dus niet verzekeren

Huberta
Berichten: 378
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:48

17 is niet oud, je kan er nog jaren plezier van hebben.
Als je een 3 jarige koopt, wat koop je dan???
De geschiedenis weet je meestal bij een ouder paard, een jongere moet dat eerst allemaal nog meemaken.

LadyLaura
Berichten: 137
Geregistreerd: 12-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:48

Mijn verzorgpaard is ook 27 en nog topfit!
Dus 17 jaar vind ik nog best meevallen.
Als ik zelf een paard zou kopen zou ik toch wel voorkeur hebben op een wat jonger paard. Puur omdat die nog wat langer meegaan en je minder snel bij de dierenarts zou zitten ivb met rugklachten etc (kan een jong paard natuurlijk ook hebben, dat sluit ik niet uit). Maar als iedereen zo zou denken waar moeten de 'oude' paardjes dan heen?

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:48

Ik heb vorig jaar een 19-jarige gekocht, is nog hardstikke pittig! (is nu 21) Ik heb ook nog een 16-jarige...nou die kan gaan! Zit nog steeds te wachten tot ze eindelijk eens wat rustiger wordt! ;)
Veel plezier van je nieuwe paard! Ze ziet er leuk uit en de Criollo staat bekend om zijn betrouwbaarheid, wel zo fijn toch?

(ik heb overigens nooit aan verzekeren gedaan, wel een spaarpotje voor het geval dat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:49

Ziet eruit als een hartstikke leuk beest!
Ik heb de mijne gekocht toen 'ie 14 was & toen was 'ie ook al afgeschreven vanwege z'n leeftijd := Net wat je zegt, de wat oudere zijn vaak de allerbeste die er zijn :+:

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:53

nee hoor in de bloei van dr leven,lekker genieten ermee!
je zal misschien wel eerder geconfronteerd worden met senior probleempjes,bv wat minder door de rui komen of moeilijker op gewicht blijven [ spreek van ervaring uiteigen doos]maar daar is genoeg voor te krijgen

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:55

MarcoBorsato schreef:
eppie38 schreef:
Lieveli nee hoor mijn eigen paarden (deze is ook eigen natuurlijk maar nu van mijn dochter) zijn ook verzekerd.
Leeftijd is geen handicap althans niet bij mijn verzekering (hippo)
Maar wel goed dat je het aanbrengt morgen meteen even verzekering bellen.


Ik zou dan nog maar eens goed je eigen verzekering lezen
Het afsluiten van een verzekering is mogelijk voor paarden en pony's tot de 16 jarige leeftijd.

Je kunt hem dus niet verzekeren

oke ga ik doorlezen, zou best kunnen hoor, ik heb ze natuurlijk al lang in de verzekering en i meschien anders zeg ik eerlijk.
Bel er gewoon morgen even heen om zeker te zijn.
Als het niet kan zou ik jammer vinden echt maar ja is niet anders.

bloempje08
Berichten: 245
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: ergens waar het gezellig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:55

gefeliciteerd met je paard.

hoezo te oud?? het gaat er om hoe jij je er bij voeld! laat de rest ma zeuren en jij lekker genieten van je knapperd!

Winterhold

Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-09
Woonplaats: Assen-city

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:59

Als dat paard het goed aankan is e rniets aan de hand en trouwnes; al zou hij te oud worden, dan kun je alsnog hele leuke dingen met 'm doen, dus gewoon laten zeuren die lui en go for it ;)

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: 17 jarig paard gekocht, hoezo te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:03

Wij hebben een welsh cob van 30 op de manege.
Ze heeft tot vorig jaar nog mee gelopen op buitenritjes.
(met de beginnertjes, half uurtje stap en beetje draf.)

Daarnaast is nog steeds pleeg mama voor alle veulentjes die gespeend moeten worden.

Heel leuk hoor z'n oude dame erbij!

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:04

Dat komt doordat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard nog maar 6 jaar is.
Maar ik ken zoveel oude paardjes die het nog prima doen en ook een aantal nog gewoon wedstrijden rijden tot ongeveer M-dressuur.

Bij mijn oude manege liepen heel veel oude pony's nog mee in de lessen. Zo gauw je zo'n pony's stil zet gaan ze heel hard achteruit. Rust roest.