Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:08

Vanmiddag werd ik gebeld dat Jimmy kreupel liep. Wist verder niks over hoe of wat, want het zijn verder geen paardenmensen.

Roel (mijn man) was al onderweg vanuit zijn werk dus ik in de zenuewen op hem gewacht en direct door naar stal.

Daar aangekomen zag ik al vanuit de auto dat het goed mis was. Roel heeft gelijk een halster gepakt en heeft Jimmy gepakt zodat hij niet verder zou proberen te lopen en ik heb direct al de DA gebeld.

Ik ben me echt kapot geschrokken toen ik geen kijken, mn trotse mannetje stond daar zielig te zijn en duidelijk heel veel pijn te hebben. Zijn voorbeen bewoog hij niet meer en met lopen tilde hij zijn borst op en het been bungelde er dan onderaan.

Toen mn kereltje ook nog een plukje hooi onder mn neus duwde om uit elkaar te halen omdat hij zelf niet meer met zijn hoefje het hooi uit elkaar kan doen barstte ik in tranen uit, net als nu weer.

Dat het goed mis was was me duidelijk en het wachten op een DA duurt dan lang ook al komt die met spoed je kant op.

DA heeft gekeken maar kon nergesn een wond vinden of een verdikking of iets anders. Duidelijk was wel dat hij het been niet kan gebruiken. DA kon uiteraard niet zo zeggen wat het was alleen dat ze hoopte dat het alleen maar een zweepslag zou zijn en geen probleem met de pees.

Mn mannetje staat nu op rust met een klein stukje afgezet voor zijn stalletje en krijgt twee keer daags pijnstillers.

Als het inderdaad een zweepslag zou zijn moet het morgen of uiterlijk zondag met de pijnstillers al wat beter gaan, zoniet dan moet ik maandag bellen en dan gaan we foto's maken om eventuele breuken uti te sluiten te kijekn hoe nu verder.
Als er wel verbetering in komt wat we dan maar hopen moet ik dinsdag terug bellen om te bespreken hoe we de behandeling gaan vervolgen.

Zo naar om je paard op karakter voetje voor voetjes voorruit te zien strompelen omdat jij dat van hem vraagt. Te weten dat je paard gewoon zoveel pijn heeft.

Ik maak me uiteraard ontzettend zorgen over hoe het nu verder gaat en wat ik kan verwachten, enz.

Zit eigenlijk nog steeds in tranen, wil zo graag iets doen en weten wat het is zodat ik weet hoe het verder moet vanaf nu.

Zo weer even van me afgeschreven hopenlijk helpt dat weer iets.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:11

Is het niet een hoefzweer ?

brenpasbeau
Berichten: 3900
Geregistreerd: 24-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:14

klinkt niet fijn idd. kan het geen hoefzweer zijn mij paard was ook van de ene op andere moment kreupel en deed er ook niet opstaan en dachten ook dat het een kneuzing was
sterkte voor je paard en jou. :(:)
hoop dat er gauw duidelijkheid komt.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:15

Zoasl Letsdunit hierboven al zegt heeft hij geen hoefzweer ? hopen dat Jimmy snel opknapt arm mannetje, geef hem maar een dikke knuf.

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:17

dat is idd alles behalve leuk :(:) hopen dat t meevalt! sterkte

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:17

Inderdaad kijken naar een hoefzweer.

Denk trouwens niet te licht over een zweepslag, zeer pijnlijk en je hebt er heel erg lang last van (heb het zelf ook gehad...!)

Hoop niet dat hij iets gebroken heeft...! Hou ons op de hoogte!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:20

Nee het is geen hoefzweer het zit echt in zijn schouder. Hij beweegt gewoon vanaf zijn schouder zijn hele voorbeen niet meer.

En nee denk zeker niet te licht over een zweepslag maar dat is het dus in het gunstigeste geval volgens de DA. Zweepslag gaat weer over. Elke diagnose die weer over gaat en wat dus volledige herstel geeft ben ik op het moment blij mee eerlijk gezegd

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:23

Bungelt het voorbeen erbij? Staat hij alleen nog een beetje op de punt van zijn hoef?

StalBerguil

Berichten: 344
Geregistreerd: 12-01-09
Woonplaats: Ostfriesland Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:24

Nou heel veel sterkte en hopen dat het allemaal goed komt :)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:24

Zijn voorbeen bungelt erbij ja. Als hij gewoon staat, rust zijn voetje wel in normale stand zeg maar, alleen hij zet er geen gewicht op.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:28

Owh wat rot voor jou en Jimmy!! Hoop echt dat het niets ernstigs is en dat hij snel weer de oude is!!!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:28

Jemig!!!! is dit niet iets voor een kliniek? Ik zou voor de zekerheid Emmeloord bellen!

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:29

Lijkt het of zijn voorbeen langer is? (doordat het de schouder erg laat zakken?)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:36

@ Suleilitha: Op dit moment nog niet, de DA hoopt nu nog dat het een zweepslag of iets dergelijks is, vandaar dat we het nu twee dagen dan aankijken met rust en de pijnstillers.

@ Zammie: Nee zijn schouder hangt verder niet

Anoniem

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:42

Het kán een gebroken schouder zijn, ik vind het een klein beetje eh... roekeloos om hem twee dagen met pijnstiller te laten staan vandaar dat ik toch adviseer de kliniek te bellen voor een eventuele opinie...

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:44

smid laten komen! Hoefzweer!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:52

als de dierrenarts zou denken dat de schouder gebroken zou kunnen zijn warener al lang foto's gemaakt natuurlijk.

Nogmaals het is geen hoefzweer smid is pas geweest en hij heeft ook geen pijn aan zijn voetjes

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:54

LADPR schreef:
als de dierrenarts zou denken dat de schouder gebroken zou kunnen zijn warener al lang foto's gemaakt natuurlijk.

Nogmaals het is geen hoefzweer smid is pas geweest en hij heeft ook geen pijn aan zijn voetjes


We hebben hier een tuiger staan die van de een op de andere dag mank liep: hoezweer, smid was een week daarvoor geweest. You never know...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 19:57

Voor de laatste keer het is geen hoefzweer het been hangt slap en hij kan zijn knie en voetje niet buigen of bewegen.

Anoniem

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:59

Maar LADPR, waarom bel je gewoon niet even naar de kliniek voor hun mening? Ook met een peesblessure zou hij zich wel moeten kunnen bewegen, tenzij de pees volledig is afgescheurd.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:01

Hun kunnen toch ook niet over de tel zien wat er aan de hand is. Dan kan ik het wel zo goed en zo kwaad als het lukt uitleggen hoe hij erbij staat. Maar daar kunnen ze natuurlijk ook geen diagnosie aan stellen.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:01

suleilitha schreef:
Maar LADPR, waarom bel je gewoon niet even naar de kliniek voor hun mening? Ook met een peesblessure zou hij zich wel moeten kunnen bewegen, tenzij de pees volledig is afgescheurd.


Dat zou een DA toch meteen vast moeten kunnen stellen? Ik vind het ook te veel risico het paard zo te laten staan. Had hem meteen op de aanhanger getrokken om te kijken wat er loos is hoor...

Anoniem

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:03

Ik heb een keer een aantal keren een dierenarts bij een paard met peesblessure gehad, en die kwam er niet uit. Ten einde raad de hoefsmid gebeld om advies en die stelde wel degelijk een juist diagnose, die later op de kliniek werd bevestigd. Paard in kwestie heeft het helaas niet mogen overleven.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:05

Adil18: Nee dat is verstandig een paard op de trailer zetten die er zo aan toe is.

Nogmaals ook jullie zien het niet, ik leg zo goed en zo kwaad uit hoe hij erbij staat en wat de DA zei

Suleilitha: Als de DA er neit uit komt is een ander verhaal, als na het weekdn geen verandering is komene r zoals ik alz ei eerst foto's en dan word beslist waar of wat er gaat gebeuren. Dat is dus neit te vergelijken met de situatie die jij noemt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:06

Vandaar ook mijn vragen over de schouder. Er loopt nl een zenuw over het schouderblad die dit beeld ook geeft, maar dan heb je dus wel een afzakende schouder en niet meer normaal de hoef onder het been kunnen brengen. Maar paard staat dus wel op de volle hoef..Bij een hoefontsteking gaat het paard juist de hoef ontlasten, dus niet volledig opstaan. Bij pijn voorin gaan ze op de verzenen staan en bij pijn achterin de hoef gaan ze juist op de teen staan.
En inderdaad wat Sul ook al zegt: er kan ook een peesblessure zitten op een plek dieper in het lichaam of zelfs in de hoef. Zou in zo'n geval als dit ook richting een goede kliniek gaan. Liever voor niets, als te laat met m'n paarden...