Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:08

suleilitha schreef:
Ik heb een keer een aantal keren een dierenarts bij een paard met peesblessure gehad, en die kwam er niet uit. Ten einde raad de hoefsmid gebeld om advies en die stelde wel degelijk een juist diagnose, die later op de kliniek werd bevestigd. Paard in kwestie heeft het helaas niet mogen overleven.


Hebben hier dito een merrie gehad, pees doorgescheurd, diagnose ook door de smid vast laten stellen, later door de kliniek bevestigd. Merrie was dragend van mijn veulen, dus moest nog zo lang in leven worden gehouden tot het veulen er was (zou nog een dikke twee maand duren) en deze groot moeten brengen. Met speciaal beslag ging het wel. Helaas hebben we haar iets van 5 weken voor haar 'doe-datum' in moeten laten slapen wegens koliek...Veulen natuurlijk ook dood (niet te redden, alten we het zo zeggen)...Wat dat arme diertje allemaal heeft moeten doorstaan, dat me nu nog pijn in mijn hart...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:09

Niet te vergelijken? Ik had ook te maken met een DA die mij en paard afscheepte met pijnstillers en twee dagen rust. Achteraf ben ik nog altijd nijdig dat ik het dier niet een shot Sedalin heb gegeven en linea recta naar de kliniek ben gegaan!
Verder heb ik gezegd dat het wijs is naar de kliniek te bellen voor telefonisch advies LADRP, ik heb niet gezegd dat je het dier linea recta in moet laden, al zou ik dat zelf wel hebben gedaan.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:09

LADPR schreef:
Adil18: Nee dat is verstandig een paard op de trailer zetten die er zo aan toe is.


Wat denk je dan hoe je je paard moet vervoeren als maandag blijkt dat het niet beter is geworden, neem aan dat je hem dan naar de kliniek bent en dan moet hij ook op een trailer...

Nu staat hij er ook maar te staan...

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:10

Wat is dat nou weer voor gegis wat het kan zijn, waren jullie erbij toen de DA er was? Volgens mij niet toch? Lijkt mij dat een DA niet zomaar pijnstilling toedient en hij weet vást wat hij doet. *Typisch Bokt hè... :?

Hoop dat Jimmy er snel bovenop komt, dat het met een sisser mag aflopen! :(:)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:10

Zammie: Nee dat heeft hij inderdaad niet, zijn voet staat gewoon plat op de grond als hij zijn been op de grond heeft.

Maar nogmaals ik ga hem echt niet zo maar op de trailer zetten, dan zou ik er met twee man bij in moeten staan omdat ik neit denk dat hij anders in de bochten overend blijft.

Daarbij is mijn DA zeker geen prutser en heeft zei hem gezien dus ga ik op haar advies af om te kijken hoe hij morgen is.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:11

Beetje vreemd; TS haalt er een dierenarts bij die naar beste kunnen een diagnose stelt en dan zijn er enkelen hier onder ons die op basis van 5 zinnen info meteen de DA incompetent verklaren...
Sommigen hebben zelfs al een nieuwe diagnose paraat...

TS: ik duim voor je! Sterkte!
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-02-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:11

Muzefee schreef:
Wat is dat nou weer voor gegis wat het kan zijn, waren jullie erbij toen de DA er was? Volgens mij niet toch? Lijkt mij dat een DA niet zomaar pijnstilling toedient en hij weet vást wat hij doet. *Typisch Bokt hè... :?

Hoop dat Jimmy er snel bovenop komt, dat het met een sisser mag aflopen! :(:)


De DA is ook een mens die fouten kan maken en zaken verkeerd in kan schatten, daar ken ik helaas genoeg verhalen van, gelukkig persoonlijk nog niet ervaring mee gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:12

Ik heb toen die van mij voorzien van banden onder de buik door zodat er niet te veel kracht op het aangedane been kwam te staan en ben met een slakkegangetje naar de kliniek gereden, het was een afstand van 60 km, maar het paard vertoonde bij aankomst geen stress of extra pijn. Het is maar net wat je wilt en hoe je het doet, denk ik.
Verder maakt de beste dierenarts wel eens een fout, zelf bel ik die niet meer als ik beenproblemen/kreupelheden constateer maar bel ik altijd als eerste mijn smid, die weten doorgaans meer van het bewegingsapparaat van een paard. En als die het niet weet: kliniek!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:12

beantsje schreef:
Beetje vreemd; TS haalt er een dierenarts bij die naar beste kunnen een diagnose stelt en dan zijn er enkelen hier onder ons die op basis van 5 zinnen info meteen de DA incompetent verklaren...
Sommigen hebben zelfs al een nieuwe diagnose paraat...

TS: ik duim voor je! Sterkte!


Volgens mij zeggen mensen hier alleen maar wat ZIJ zouden doen in hetzelfde geval, meer niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:13

beantsje schreef:
Beetje vreemd; TS haalt er een dierenarts bij die naar beste kunnen een diagnose stelt en dan zijn er enkelen hier onder ons die op basis van 5 zinnen info meteen de DA incompetent verklaren...
Sommigen hebben zelfs al een nieuwe diagnose paraat...

TS: ik duim voor je! Sterkte!


Ik duim natuurlijk ook mee, maar de ervaring heeft me geleerd dat een hoefsmid doorgaans meer kijk heeft op alles wat met de benen te maken heeft dan een DA ;)

unoxpup

Berichten: 24
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:17

LADPR: ik snap nu niet helemaal waarom je zo boos reageert want je zet hier je verhaal neer zodat bokkers kunnen reageren en degene die nu gereageert hebben hebben het allemaal met jou en je paard te doen en proberen met vragen en opmerkingen je te helpen.

ik geloof ook niet echt in een hoefzweer na je verhaal maar afwachten tot na het weekend vind IK niet humaan. paard moet namelijk nog al wat pijnstillers in zijn lijf krijgen wil hij pijn vrij zijn. ik zou hooguit tot morgen aan kijken en als er niks geen verbetering in zit toch een kliniek bellen en vragen hoe je hem het beste kan verplaatsen om hem daar naar toe te krijgen.
want hoe dan ook als het paard na het weekend niet beter is zal hij sowieso op transport moeten en waarom nog langer wachten met een hulpeloos en zielig paard die vergaat van de pijn.

nogmaals dit is mijn mening en hoop dat je er iets mee kan

succes!!! en natuurlijk ook beterschap voor je paard

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:20

Ik ben helemaal niet boos weet niet waarom je dat denkt?

Hij krijgt gewoon een normale dosis pijnstillers, pijnvrij is hij niet juist ook om te zorgen dat hij rustig blijft en niet gaat lopen spelen en doen.

Ja als hij inderdaad op de trailer moet dan moet dat, dan overleg ik met desbetreffende arts over hoe we dat het beste kunnen doen.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:32

De hoefsmid heeft me ook terug gebeld, heb het verhaal voorgelegd en hij denkt ook neit dat het een hoefzweer is en heeft me aangeraden om net als wat de DA zegt het weekend even af te wachten.

Ragdollcat
Berichten: 14677
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:38

Arme paard toch.

Als het morgen niet veel beter is, of hetzelfde blijft als vandaag, dan zou ik maar naar de kliniek gaan, want een heel weekend duurt zo verdomd lang als je erge last/pijn hebt.

Ik duim heel hard voor je paard.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:42

soms moet je gewoon wel eens even afwachten... we kunnen toch niet allemaal naar de kliniek rennen zodra je eigen DA het niet gelijk oplost? en zoiezo in de kliniek is ie ook niet gelijk pijnvrij! dus als je het dan toch moet aankijken kan ie dat beter thuis in een vertrouwde omgeving doen dan dat ie gelijk naar een kliniek gesleept wordt... in de kliniek werken ook gewoon dierenartsen die ook wel eens fouten maken dus geen verschil met de situatie nu alleen een flinke trailer rit wat het diertje niet ten goede komt, toen mijn pony heel erg kreupel was heb ik er zelfs voor gekozen om Xrays op locatie te laten maken en die waren super gelukt en geen kreupel paard op de trailer!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:43

Wat naar om je knollie zo te vinden zeg! Ik duim ook heel hard mee!

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:45

LADPR schreef:
Ik ben helemaal niet boos weet niet waarom je dat denkt?

Hij krijgt gewoon een normale dosis pijnstillers, pijnvrij is hij niet juist ook om te zorgen dat hij rustig blijft en niet gaat lopen spelen en doen.
Ja als hij inderdaad op de trailer moet dan moet dat, dan overleg ik met desbetreffende arts over hoe we dat het beste kunnen doen.


Dat zal wel niet gebeuren als hij echt zoveel pijn heeft denk ik, heb je in de wei gekeken naar glijsporen?
Met deze nattigheid is dat goed te zien!
Ik hoop voor je dat het meevalt, sterkte :(:)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:59

Bedankt allemaal.

Wildgirl: Nee geen glijsporen, maar moet zeggen de grond was ook gewoon droog. Ik heb wel eht idee dat hij gevallen is. Hij speelt altijd heel fanatiek en wil nog wel eens uit de bocht vliegen en op zn kont glijden, normaal loopt dat met een proest af maar zou natuurlijk best kunnen dat hij heel naar gevallen is.

Ik heb ook nog even met de fysio gebeld die hem een aantal jaren terug ook behandeld heeft en die denkt ook aan een spier/pees of zenuw aandoening. Die bel ik zondag even terug over hoe het gaat en anders komt zei ook even een kijkje nemen.

Eve_lien

Berichten: 12252
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:00

Wildgirl schreef:
Dat zal wel niet gebeuren als hij echt zoveel pijn heeft denk ik, heb je in de wei gekeken naar glijsporen?
Met deze nattigheid is dat goed te zien!
Ik hoop voor je dat het meevalt, sterkte :(:)


Nee, maar als je er genoeg pijnstillers in pompt voelt ie weinig meer. En dat willen ze voorkomen.
Sterkte voor je paardje! Hoopt dat het meevalt.. :(:)

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:08

Wat erg Lian, ik weet wat je nu doormaakt.. Het is vreselijk om in onzekerheid te zitten.
Hopelijk valt het allemaal mee :(:)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:49

Bedankt allemaal weer!

Nou we zijn ngo even naar stal geweest en de pijnstillers is een goede dosering zo in ieder geval, hij ziet er nog fris uit en probeerd zelfs zijn beentje te bewegen weer. Wil nog niet echt lukken maar hij probeerd het in ieder geval wel! Grote kans dat het probleem dus in een spier zit. Ben in ieder geval weer opgelucht, spieren genezen op zich altijd goed dus ziet er al weer iets fleuriger uit.

Nog even afwachten hoe het de komende dagen gaat of hij voorruit blijft gaan en of het dan inderdaad ene probleem met een spier is. Dan kijken hoe we gaan revalideren, ect.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:01

Adil18 schreef:
Muzefee schreef:
Wat is dat nou weer voor gegis wat het kan zijn, waren jullie erbij toen de DA er was? Volgens mij niet toch? Lijkt mij dat een DA niet zomaar pijnstilling toedient en hij weet vást wat hij doet. *Typisch Bokt hè... :?

Hoop dat Jimmy er snel bovenop komt, dat het met een sisser mag aflopen! :(:)


De DA is ook een mens die fouten kan maken en zaken verkeerd in kan schatten, daar ken ik helaas genoeg verhalen van, gelukkig persoonlijk nog niet ervaring mee gehad...


En zo ga jij een DA in twijfel trekken? Ik vraag me af, zijn hier al DA's gesignaleerd in het topic? Ik heb er nog geen één gezien. :roll:

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:22

Hoi, klinkt een beetje als het zelfde verhaal wat mijn paard had toen hij een bloeding in de peesschede had. Heeft je dierenarts de voorknie gebogen, en onder de voorknie geknepen?
Groetjes Kimmie1

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 23:06

Ja de dierenarts heeft de knie gebogen en hij gaf ook geen pijn of iets dergelijks aan daar. Voetje hetzelfde verhaal.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat gebeurd er nu verder met mn kereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:15

En ook de buigpezen afgevoeld/geknepen? als ie daar ook geen reactie op gaf kun je een bloeding daar idd wel uitsluiten.