Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:32

Er zijn een paar erg leuke combinaties bij. Maar van zo'n hackamore wordt ik ook niet vrolijk hoor. Dan heb ik er toch liever een goed passend bit in.

Lotje, ik heb je niet zien rijden, maar ik vind het leuk dat je dit doet met alleen een neckring.
Het plaatje is misschien niet helemaal mooi, maar ik ken je en als je je site bekijkt hoef je jezelf ook niet meer te bewijzen.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:36

mijn optoming valt écht onder een hackamore. word er zelf heel vrolijk van, paardje ook.
ik nodig je uit om het verschil eens te komen voelen, mét passend bit (myler bitje lvl1) óf hackamore.

die overginds wél past en niet in de oogjes kruipt.

heleenxx

Berichten: 3796
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:53

Pas op of ik ga de uitnodiging aan hoor! :D
Dat is vaak het probleem denk ik, van niet passende spullen.
Natuurlijk kan een hackamore vriendelijk zijn, als je hand vriendelijk is. Dan zal die vriendelijker zijn dan een te groot enkelvoudig gebroken trens. Maar het kan ook wel verschrikkelijk grof inwerken.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:54

mooie foto's :D

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 10:33

haha :>

ik zeg niet eens perse dat mijn hackamore vriendelijk is. maar ik merk aan mijn paard dat hij er zo blij mee is, en als ik het extra met bont onderleg bij de kaak, loopt hij te duwen en te trekken, dan is er niks aan oprichting in te krijgen, doe ik het niet onderleggen, kan ik hem heel fijn en licht aan mijn hand rijden, maar durft hij wel aanleuning op te zoeken.
soms is vriendelijker niet vriendelijker wil ik daarmee zeggen.

als ik hem een super vriendelijke optoming omdoe, moet ik hemel en aarde bewegen om hem toch nog zo ver te krijgen dat hij niet lekker als een bulldozer rechtuit walst (bij wijze van spreke) dat is toch niet meer vriendelijk rijden dan.

als iemand die dressuur rijd, heel veel gewicht in de handen heeft bij het oprichtten en dan kiest voor een stang en trens waardoor de aanleuning veel lichter word, vind ik dat persoonlijk vriendelijker mits de stang en trens niet te groot is voor zo'n paardenbekkie :P

pasdedeux
Berichten: 1385
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:23

Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een bitloze optoming tenzij het niet anders zou kunnen door bijvoorbeeld problemen in het paard zijn mond, maar ik vind de foto's eenzelfde beeld geven van wat je ook bij wedstrijden met bit ziet.

Evelienepien

Berichten: 3309
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:59

Bonita_Bon schreef:
*\o/* +:)+ voor de Schimmel en amazone met bruine laarzen! Heel leuk paard onder je kont en je rijd haar/hem prachtig!


Cinnepin schreef:
idd die schimmel met ruiter met bruine laarzen wat een prcht paar en loopt heeel netjes toppie hoor


Tjonge, ik word er verlegen van :o . Dank jullie :D !
Maar ff voor de goede orde; dit zijn toevallig 2 momentopnames en het lukte me dus niet om hem in de proef zo te laten lopen :(:) . Maar ja, dat lukt met bit ook niet altijd _O-

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:14

Weet iemand of dat meisje op die tinker met dat zandkleurige jasje en Casco cap (op de foto's van Sjol)ook een bokker is: Wil heel graag weten waar dat jasje wegkomt nl.

Gilbey

Berichten: 2390
Geregistreerd: 18-11-05
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:24

Ik ben ook een bokker. :D

Heb dat jasje jaren geleden gekocht bij een tentenkamp.
Ik reed toen al met dameszadel en wilde wat anders dan alleen dat zwarte pak.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:27

Thanx!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:25

Leuk om zo eens vanalles voorbij te zien komen!!


crossmonster schreef:
Pfoeh ik zie niet allemaal fijne plaatjes....

Die schimmel :x

En die fries... een hackamore zouden ze moeten verbieden is mijn mening...


pfoe idd zeg, die 2 zijn écht niet fijn om naar te kijken, anderen hebben wel een fijn beeld.

en het andere schimmeltje(met ruiter in bruin/zwart) ken ik ook van wedstrijd met bit, die combi geeft met/zonder bit hetzelfde beeld dus het kan wel :D

Wil dan alleen die andere schimmel&fries niet met bit zien denk ik...

Anoniem

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:16

Hackamore is ook niet de bedoeling dat je hem zo aanneemt. Die mogen ze van mij verbieden bij bitloos wedstrijden.

Maar vind er echt leuke combi's bij lopen, super dat die paarden bitloos ook zo kunnen presteren en dat alles dus niet 1 schijnvertoning is waar je elke keer aan het bit loopt te prutsen!

Vooral dat het ook echt gedaan word vind ik super, bitloos betekent niet altijd kop in de lucht of lang en uit elkaar gevallen, je kan er ook echt goed mee trainen en dat hebben een aantal ruiters laten zien :)

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:41

van een hackamore is dat niet gebruikelijk nee.
maar mijn paard heeft geen plekjes / wonden / protest of spanning door de hackamore, en toch heb ik hem aangenomen.

tuurlijk is mijn streven, een zo licht mogelijk contact, en soms lukt dat al aardig, en soms nog niet.

maar mijn paard heeft er duidelijk geen problemen mee. Dus misschien niet de oorspronkelijke manier van gebruik, maar juist bij een scherpe optoming vind ik, kun je beter een beetje constant contact hebben, dan af en toe uit het niets (losse teugels) een haal geven dat hij zich te pletter schrikt.

ik vind wel dat de hackamore toegstaan mag worden in het Z.
en dan wel onder de voorwaarden dat hij goed zit, en dus niet wiebelt en schuurt. maar dat spreekt voorzich

Anoniem

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:47

In het Z rijden ook ruiters waarvan je denkt van..... :?
S&T is ook niet voor verkeerde handen... maar hack heb ik persoonlijk echt problemen mee...

in mijn mening kun je die het beste gebruiken voor een buitenrit met lange teugel. Je snoert er zo snel de boel mee af ookal is dat niet de bedoeling, je neemt heel snel veel meer druk dan je zelf denkt!

maar dit is natuurlijk mijn mening, die hoeft niet gedeeld te worden :D

amo500
Berichten: 619
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:47

mag ik vragen wat er met die schimmel aan de hand was?

sorry als het al ergens staat!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:48

Die 35 pagina's gescheld en gevloek zijn net allemaal verwijderd. Niet weer beginnen aub ;)

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:31

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zie eigenlijk niets verkeerds aan de schimmel. Ik vind het juist wel knap zo met een touwtje om de hals. Geeft wel een leuk beeld.

En echt complimenten aan de amazone op de donkere schimmel. Hele fijne combinatie zeg! :9

Tevens mooie foto's. Goede impressie! Enkel vind ik de hackemore een beetje ongepast in deze wedstrijden. Een hackemore is bijna nog scherper dan een trensje...

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:40

smeetjoew schreef:
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zie eigenlijk niets verkeerds aan de schimmel. Ik vind het juist wel knap zo met een touwtje om de hals. Geeft wel een leuk beeld.

En echt complimenten aan de amazone op de donkere schimmel. Hele fijne combinatie zeg! :9

Tevens mooie foto's. Goede impressie! Enkel vind ik de hackemore een beetje ongepast in deze wedstrijden. Een hackemore is bijna nog scherper dan een trensje...


Zucht..... Hackemore is zo scherp als de ruiter..... wanneer komt zoiets nou eens door????

Hoezo ongepast? Was geen wedstrijd voor naturals hoor... merendeel waren normale wedstrijdruiters die gewoon durfden te laten zien dat het ook zonder bit kan.
KNHS is ook zeker niet van plan om alles om te gooien... Je moet voldoen aan het"plaatje" voordat je een WP kan scoren.

smeetjoew

Berichten: 10662
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:42

Dat begrijp ik ook wel hoor. Maar de combinaties die met een hackemore rijden doen het niet bepaald vriendelijk. Waarom hangen ze er sowieso een hackemore om? Heb veel meer eerbied voor iemand die eigenlijk slechts met een neusriem rijdt. Dát is bitloos.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 20-07-09 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:45

En een hackamore is wel een bit :+ ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:02

amondi schreef:
smeetjoew schreef:
Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zie eigenlijk niets verkeerds aan de schimmel. Ik vind het juist wel knap zo met een touwtje om de hals. Geeft wel een leuk beeld.

En echt complimenten aan de amazone op de donkere schimmel. Hele fijne combinatie zeg! :9

Tevens mooie foto's. Goede impressie! Enkel vind ik de hackemore een beetje ongepast in deze wedstrijden. Een hackemore is bijna nog scherper dan een trensje...


Zucht..... Hackemore is zo scherp als de ruiter..... wanneer komt zoiets nou eens door????

Hoezo ongepast? Was geen wedstrijd voor naturals hoor... merendeel waren normale wedstrijdruiters die gewoon durfden te laten zien dat het ook zonder bit kan.
KNHS is ook zeker niet van plan om alles om te gooien... Je moet voldoen aan het"plaatje" voordat je een WP kan scoren.



met een hack moet je alleen rijden zonder enig contact... bij dressuurwedstrijden word doorgaans met licht contact gereden (nouja dat is de bedoeling, helaas is het meer dan licht contact) en daarom vind ik persoonlijk de hackamore hier niet geschikt voor.

Lady1969
Berichten: 1183
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:15

Leok om deze foto's te zien!

Ik rijd zelf ook zo'n kleine 2 jaar bitloos maar mij zul je niet zo zien rijden, ik ben meer van de losse teugelstjes, vindt mijn knollie zalig.

Een hack heb ik ook eens geprobeert, had hem er alleen maar omhangen, netjes op zijn plek niks te strak gedaan ofzo en zelfs toen ging Jasper zijn hoofd al omhoog.
Ik toch erop en ff proberen, het was helemaal niks, hij kwam vollop in protest, dat zei mij genoeg, kop omhoog, rug heel erg wegdrukken, ik had namelijk een aantal bitloze optomingen om te proberen en bij geen 1 reageerde hij zoals op de hack.....

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:10

ik "moet" niet rijden zonder contact.
ik rijd wel met hackamore...

maar mijn paard geeft duidelijk aan wanneer hij iets onplezierig vind. daar komt nog eens bij dat hij geen plekjes of wondjes heeft van zijn hackamore.

en dressuur rijden zonder contact. dat vind ik geen dressuur.

moet jij eens nagaan hoe scherp de hackamore is, wanneer je constante aanleuning hebt, of wanneer je af en toe zo hier end aar is een haal geeft.

dat laatste is onprettiger.

maar er zullen paarden zijn die die druk op de neus helemaal niet verdragen, mijn paard verdraagt druk op de lagen slecht. en op de neus goed.

petradek

Berichten: 507
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:56

Wat gaaf!! Mijn instructrice reed ook mee (had gewonnen in L1 met het vosje). Haar paard kan geen bit verdragen, dus rijdt ze alleen met neusriem en een bontje erom. Super dat het zo kan toch! +:)+

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re: Bitloze dresuurwedstrijd te Ermelo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:22

op Horses.nl staat een opinie van Johan Hamminga nu.

Voor de mensen die interesse hebben.

Ikzelf vind dat de man( hoe zeer ik hem ook respecteer!) geen kaas heeft gegeten van de perikelen in de basisdressuur....
Als hij dan toch regelmatig met een hackemore rijdt had ie wel mee kunnen doen ipv afgeven op de deelnemers!