Auch.. mijn hoofd en ego ..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Auch.. mijn hoofd en ego ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:43

Pff.. gisteren had ik 3 paarden te rijden; één jonkie, één die niet goed tegen de warmte kan en één die wat intensiever werk moet doen. Dus ik dacht, laat ik het jonkie als eerste pakken. Hij hoeft toch nog niet zo hard te werken en kan goed tegen de warmte. Er was één klein probleempje, mijn ouders waren bijde weg en mijn broertje zat als enige nog binnen (mijn broertje is panisch voor paarden). Geen probleem dacht ik, hij is de laatste maanden zó braaf geweest.. Hij heeft geen een keer gebokt.. Opzadelen ging makkelijk, hij leek helemaal niet druk of gespannen. Ik erop, een paar rondjes gestapt, op bijde handen. Ik was goed in mijn hum, paard was goed in zijn hum. Ik draaf een stukje aan, ik merk dat hij een beetje druk is dus ik neem hem een beetje terug. Daarna loopt hij super fijn, lekker los. Ik wend een stukje af en vanuit het niets geeft hij toch een rotbok! Maar dat bleef niet bij één.. hij gaf er nog twee en bij de laatste ben ik er langs zijn schouder vanaf gevallen.. Waarschijnlijk op mijn hoofd. Mijn hoofd en lijf deed zo verschrikkelijk zeer dat ik even bleef liggen. Nog geen 5 seconde later kwam er een behulpzame fietser het pad op gerend. Hij liep het huis in en heeft mijn broertje gewaarschuwd. De fietser heeft mij voorzichtig overeind geholpen. Blijkbaar weer eens geluk gehad, alles zat er nog aan, had alleen ongelooflijke pijn aan mijn hoofd en mijn enkel deed een beetje zeer. Ik ben er meteen weer opgeklommen, met mijn zere hoofd en enkel. Even gestapt, stukje gedraafd.. Niets aan de hand :? Dat draven heb ik niet lang volgehouden, want ik werd flink misselijk. Waarschijnlijk van de schrik.. Ik had verdomme net weer het vertrouwen terug in dat beestje en dan gebeurd er zoiets ;( ... Lekker voor je ego ;( Ook was het de bedoeling dat mijn moeder er langzaam ook eens een paar keer op zou kunnen, maar na dit geintje durf ik dat echt niet aan.. :n Vandaag longeerd mijn moeder hem en als mijn hoofd het toelaat, stap ik er morgen weer op.

Wat het nu geweest is, ik weet het niet, ik weet het niet.. Wespensteek? Dazensteek? Energie teveel? Zat het zadel niet lekker? .. Het rare is dat ik op het moment voor de bokpartij écht niets maar dan ook niets deed, ik trok niet, ik gaf geen been, deed niets met mijn zit. Normaal zie ik het altijd aan komen, maar dit zag ik echt niet aankomen..

Anoniem

Re: Auch.. mijn hoofd en ego ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:47

Ehhhh... val van paard, hoofdpijn, misselijk... Ik hoop dat je niet een lichte hersenschudding opgelopen hebt...

Had je een cap op? Want als je ondanks goede bescherming toch zo'n last hebt, zou ik je toch adviseren om even langs je huisarts te gaan. Een verwaarloosde hersenschudding kan de rest van je leven hoofdpijn betekenen...

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 13:50

Cap had ik op, dat ding zet ik altijd op als ik op een paard ga zitten. ;) Ik ben geen pennymeisje zonder verantwoordelijkheidsgevoel.

Ik ga vandaag even langs de huisarts.. maak je geen zorgen :j en maar eens rond kijken voor een nieuwe cap ..

wake_up

Berichten: 2413
Geregistreerd: 03-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:52

jeetje. :(:) Heel veel sterkte, en inderdaad hopen dat het geen hersenschudding is. :(:) Kan best een dazensteek zijn, vooral jonge paarden willen er nog wel eens heftig op reageren.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:00

Toen je merkte dat ie fris was had je hem naar voren moeten rijden en niet terug..een jonkie kan je beter iets over het tempo rijden dan hebben ze iig geen tijd voor dit soort streken! Hopen dat je je snel beter voelt en het vertrouwen niet al teveel beschadigd is!

vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:03

Ik heb nu ook zo een jonkie, en die was ook super braaf eerst nog gelongeerd opgestapt nou niks aan het handje braaf lekker nageefelijk zijn oefeningetjes aan het doen en ineens uit het niets begint hij toch te bokken. Gelukkig was ik bedacht op rare sprongen dus bleef zitten. Maar het voelde gewoon echt als uitproberen hoever hij kan gaan, paar dagen vol gehouden. Daar heb ik hem toen doorheen gereden en toen was het klaar. Mischien dat het dit was? Kan natuurlijk van alles zijn, ze zijn jong.

Maar fijn dat er zo een behulpzame fietser langs kwam! hier zijn ze niet zo bijdehand om me uit de bak te plukken...Gelukkig viel het mee maar ik zou nog een dagje afwachtten met rijden. Heb zelf ervaren dat het na 2 dagen ineens heel wat minder kan zijn, en je zo voor 5 weken op de bank/bed ligt. Goed op jezelf passen! sterkte.

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:07

Jeanine84 schreef:
Toen je merkte dat ie fris was had je hem naar voren moeten rijden en niet terug..een jonkie kan je beter iets over het tempo rijden dan hebben ze iig geen tijd voor dit soort streken! Hopen dat je je snel beter voelt en het vertrouwen niet al teveel beschadigd is!



Dat wordt vaak geroepen ja, maar is echt niet altijd de beste oplossing....
Als ze het gevoel krijgen dat hun loperige gedrag getolereerd wordt is het eind vaak helemaal zoek.
Vaak zijn die jonkies niet ver genoeg ontwikkeld om te begrijpen dat het voorwaarts rijden dan bedoeld is als "actief en gecontroleerd voorwaarts" en zien zij het als een vrijbrief om eens lekker los te gaan met alle gevolgen van dien.........

@ TS: Beterschap, en ja laat je idd even nakijken bij de huisarts. #)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:08

Heb ik ook wel eens gehad:super braaf beest en toen ik vd stal onder het zadel naar de bak stapte ineens bokken en toen kaars recht overeind.Ik er af natuurlijk en heb daar zeker nog een week of 2 last van gehad,die bleef het proberen!Nu gelukkig weer hardstikke braaf.

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:27

Gelukkig niets ernstigs aan de hand :) Ik moet het wel een paar dagen rustig aan doen en rust houden. Mijn enkel was ook niets mee gelukkig, die heeft waarschijnlijk een klap gehad van de stijgbeugel en is schuin doorgeklapt. Met een paar dagen moet ik weer de oude zijn :).

Ik kalmeer een jong dier liever dan dat ik hem vooruit ga rijden, maar dat ligt waarschijnlijk ook aan het paard. :) Als ik hem terugrijd word hij vanzelf rustiger, als ik hem vooruit rijd wordt hij alleen maar drukker.

Ik vond het ook een heel fijn idee dat die fietser mij heeft zien liggen. Die man vind ik ook echt een held! Nu viel het nog mee, maar stel dát ik niet meer op kon staan .. Dan had ik daar mooi een tijd gelegen..

Anoniem

Re: Auch.. mijn hoofd en ego ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:28

Gelukkig dat het alsnog meevalt!

vera_pino

Berichten: 1897
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Auch.. mijn hoofd en ego ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:24

fijn dat het meevalt!

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:29

Oreo schreef:
Jeanine84 schreef:
Toen je merkte dat ie fris was had je hem naar voren moeten rijden en niet terug..een jonkie kan je beter iets over het tempo rijden dan hebben ze iig geen tijd voor dit soort streken! Hopen dat je je snel beter voelt en het vertrouwen niet al teveel beschadigd is!



Dat wordt vaak geroepen ja, maar is echt niet altijd de beste oplossing....
Als ze het gevoel krijgen dat hun loperige gedrag getolereerd wordt is het eind vaak helemaal zoek.
Vaak zijn die jonkies niet ver genoeg ontwikkeld om te begrijpen dat het voorwaarts rijden dan bedoeld is als "actief en gecontroleerd voorwaarts" en zien zij het als een vrijbrief om eens lekker los te gaan met alle gevolgen van dien.........

@ TS: Beterschap, en ja laat je idd even nakijken bij de huisarts. #)



Even tussendoor, hier ben ik het niet mee eens, het is niet HUN loperige gedrag, jij zegt dat ze moeten lopen. Hier lossen wij het altijd zo op, kunnen ze juist daar hun energie in kwijt, ipv in rare bokken.

Beterschap TS

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Re: Auch.. mijn hoofd en ego ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:57

Mss schrok hij gewoon?