Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:25

Ik heb vorige week met het enten gevraagd of de DA een bloed onderzoek wil doen omdat ze zo slecht door haar vacht kwam. Ze is 20 jaar, dus ouderdom speelt ook mee. Maar gewoon voor mijn gevoel om alles uit te sluiten.

DA belt gister middag op, alle waardes zijn goed. Alleen zijn er aanwijzingen op een licht worminfectie, dus kreeg het advies om een wormenkuur te geven.

A fijn, ik belde vandaag de praktijk op voor een wormenkuur en kreeg de volgende twee opties:
1. het recept ophalen, zo'n 35 km rijden en ze zijn ook in het weekend niet open dus kan pas na het weekend ophalen.
2. een recept uitschrijven zodat ik het kan halen bij een ruitersportzaak, maar dat kost me wel ff 11 euro

Wat een gezeik, ik wil mijn pony gewoon zsm een wormenkuur geven, maar door dit beleid kan dat dus gewoon niet :(

Even ter informatie, ze wordt gewoon netjes iedere 3 maanden ontwormd maar heeft een tijdje op een schraal land gestaan omdat ze anders te dik werd en ik denk dat ze het daar opgelopen heeft... Ze staat inmiddels ook op een beter land.

LetsgoKelly

Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-08-08
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:27

Laatst bijgewerkt door LetsgoKelly op 07-08-09 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:27

Daarom regel ik het altijd als de dierenarts er is. Hij was er toch vorige week met enten? Regeren is vooruitzien.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 14:35

celano schreef:
Daarom regel ik het altijd als de dierenarts er is. Hij was er toch vorige week met enten? Regeren is vooruitzien.


Ja, maar ik ging niet uit van een worm infectie aangezien ze altijd netjes ontwormd wordt...

LetsgoKelly schreef:
Kijk hier even:
http://www.ontwormen.com/Ontwormen_paard.htm

Zou je eigenlijk niet beter een mestonderzoek doen om te weten waartegen je specifiek wil ontwormen? Kan nog wel eens verschil in zitten.


Dat is inderdaad ook wel een idee :)* ik ga even op de site kijken...

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:38

als je bij dochorse.nl besteld dan schrijven hun een gratis recept voor je uit en sturen de wormen kuur naar je op

EDIT: zie net dat ze dat dus ook niet meer doen :?

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:45


Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:46


Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 15:46

Ohhhh, ik zie dat er best nog wat te regelen is zo.... Pfiew...

Heb me er nooit zo in verdiept omdat de staleigenaren altijd ontwormen, maar denk dat ik het zelf ook maar ff in de gaten moet gaan houden.

Wel fijn om te zien dat je het gewoon via internet kan regelen, wordt al een stuk vrolijker hiervan :)

Anoniem

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 04:02

ik haal de kuren gewoon bij de da zelf op de praktijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:37

Als je bij je DA een wormenkuur koopt dan heb je geen receptkosten, mijn wormenkuur kostte laatst ongeveer 6 euro.

04_Chico
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:13

Tegenwoordig kan je ze geloof ik ook bij divoza bestellen

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:19

Ik had ze laatst ook opgehaald bij de praktijk zelf, en was behoorlijk verbaasd dat ze nog goedkoper waren dan dat ik normaal in de winkel betaalde ;)
Maar in jouw geval, hoe je het ook wendt of keert, je kunt de wormenkuur niet meer dit weekend voor elkaar krijgen..

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:03

Dabo schreef:
Ik had ze laatst ook opgehaald bij de praktijk zelf, en was behoorlijk verbaasd dat ze nog goedkoper waren dan dat ik normaal in de winkel betaalde ;)
Maar in jouw geval, hoe je het ook wendt of keert, je kunt de wormenkuur niet meer dit weekend voor elkaar krijgen..


Ja, mijn vriend moet daar maandag toch in de buurt wezen, dus die haalt ze maandag even op voor mij.
Het is opzich geen drama ofzo, maar ik had ze graag voor het weekend gehad inderdaad. Als ik weet dat ze een lichte worm infectie heeft, wil ik er graag meteen actie op ondernemen, maar nu moet het even wachten helaas.

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:39

Ik begrijp je irritatie wel, overigens.
wat is in vredesnaam de zin van de receptplicht?
Want een wormenkuur wordt toch niet in het paspoort genoteerd, alhoewel er een wachttijd op zit.
dus als ik vandaag ontworm, en mijn paard moet morgen onverwacht naar de slacht, dan kraait er geen haan naar dat het vlees eigenlijk niet voor consumptie gebruikt mag worden...
(ik geloof dat ik de paardenrookvlees toch maar even niet meer neem...)

manonlalala

Berichten: 535
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:42

ik regel het gewoon altijd met de dierenarts ;)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:42

Bij sommige kleinere ruitersportzaken verkopen ze wormenspuiten 'onder de toonbank'. Zorg dat je zo'n adresje vindt, wel zo handig!

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 08:55

beantsje schreef:
Ik begrijp je irritatie wel, overigens.
wat is in vredesnaam de zin van de receptplicht?
Want een wormenkuur wordt toch niet in het paspoort genoteerd, alhoewel er een wachttijd op zit.
dus als ik vandaag ontworm, en mijn paard moet morgen onverwacht naar de slacht, dan kraait er geen haan naar dat het vlees eigenlijk niet voor consumptie gebruikt mag worden...
(ik geloof dat ik de paardenrookvlees toch maar even niet meer neem...)



Dat snap ik dus ook niet, het wordt niet genoteerd, en het wordt verder ook nergens anders bijgehouden. Dus als ik mijn paard niet meer laat ontwormen vanaf nu, is er ook niemand die dit weet.

Nou wordt het bij ons op stal gedaan zo'n iedere 10 weken ofzo, maar het wordt een stuk minder eenvoudig en ik denk dat hierdoor juist minder paarden worden ontwormd dan voorheen...

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:08

PP >VVDD

Rapperijder
Berichten: 691
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:59

TS: waarom haal je niet even een kuur bij een DA die wat dichter bij woont? Er zijn toch praktijken in iedere gemeente? Ik kan me niet voorstellen dat ze niet overal bereid zijn om iemand een tube eqvalan oid te verkopen.

Anoniem

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:45

dat t niet bijgehouden word is niet helemaal waar, ik kreeg dus wel een registratie formulier mee bij de kuren en die moest ik bij mn paspoortjes van de paarden doen ( al ben ik t forliertje al weer kwijt hahahahah ff opzoeken dus )

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 14:08

Rapperijder schreef:
TS: waarom haal je niet even een kuur bij een DA die wat dichter bij woont? Er zijn toch praktijken in iedere gemeente? Ik kan me niet voorstellen dat ze niet overal bereid zijn om iemand een tube eqvalan oid te verkopen.


Er zitten bij ons weinig DA's in de buurt, de meeste doen alleen gezelschapsdieren...

Ik heb er na wat zoekwerk 1 gevonden in Castricum, maar dan ga ik eerst even bellen om te vragen hoe dat werkt.

Cinnepin schreef:
dat t niet bijgehouden word is niet helemaal waar, ik kreeg dus wel een registratie formulier mee bij de kuren en die moest ik bij mn paspoortjes van de paarden doen ( al ben ik t forliertje al weer kwijt hahahahah ff opzoeken dus )


Dat heb ik nooit gehad... En volgens mij is het ook niet verplicht hoor. Wat ik eigenlijk wel jammer vind, dan zou ik het stuk nuttiger vinden iig.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:50

Ook bij agradi kun je ze zonder recept bestellen, er zit daar en da die het recept verzorgt en het wordt keurig thuisgestuurd

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Wormenkuren, wat een gezeik zeg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 01:01

Mijn vriend is zo lief geweest vanmiddag even langs de DA te rijden voor me :) de schat...

GamblersCup
Berichten: 13428
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 01:23

Malibu schreef:
2. een recept uitschrijven zodat ik het kan halen bij een ruitersportzaak, maar dat kost me wel ff 11 euro

Wat een gezeik, ik wil mijn pony gewoon zsm een wormenkuur geven, maar door dit beleid kan dat dus gewoon niet :(


Je pony is niet in orde, maar omdat het 11 eurootjes duurder is kun je geen wormkuur kopen?!? Jij houd echt van je paard zeg. :Z Ik zou d'r geen seconde over nadenken, gewoon doen. Paard is ziek.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 09:11

GamblersCup schreef:
Malibu schreef:
2. een recept uitschrijven zodat ik het kan halen bij een ruitersportzaak, maar dat kost me wel ff 11 euro

Wat een gezeik, ik wil mijn pony gewoon zsm een wormenkuur geven, maar door dit beleid kan dat dus gewoon niet :(


Je pony is niet in orde, maar omdat het 11 eurootjes duurder is kun je geen wormkuur kopen?!? Jij houd echt van je paard zeg. :Z Ik zou d'r geen seconde over nadenken, gewoon doen. Paard is ziek.


_O- _O- _O-

Dit is wel de meest trieste opmerking die ik in tijden gehoord heb.... Ik kan wel ff 70 euro uitgeven voor een bloed onderzoek, maar ik hou niet van mijn paard omdat ik uit principe geen 11 euro wil betalen voor iets wat voorheen nooit nodig was :+

Meisje, dit gaat daar helemaal niet om. Het gaat mij echt om het principe, vroeger kon je die dingen gewoon in de ruitersportzaak kopen zonder recept. En nu gaan ze in 1 x 11 euro rekenen als ze een receptje voor moeten schrijven zodat ik het gewoon in de buurt kan halen.

Ik heb de duurste en beste wormenspuit genomen die er te krijgen zijn, en zoals je al kon lezen heeft mijn vriend ze gister al opgehaald voor me.

Dus ga mij nou niet vertellen dat ik niet van m'n paard hou. Ik ken genoeg mensen die aan blijven modderen met supplementen en dergelijk ipv een bloedonderzoek uit te laten voeren om te kijken waar het paard last van heeft ;)