EK Akhal-Teke in Luxemburg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:59

Dit weekend werd het Europese Championat van de Akhal-Teke in Luxemburg gehouden.
Wij hadden zelf geen tijd om onze eigen Teke keuringsklaar te krijgen dus we zijn zonder Muzanna naar Luxemburg afgereisd.
Sommige paarden werden afgerekend op hun conditie, omdat ze te mager werden bevonden.
De keuring werd geleid door Dr. Riabova, manager van het internationale stamboek, gevestigd in Rusland.
Sommige namen zijn (extra) aanklikbaar.

Jaarlingen.
1e plaats Beurma (merrie)
Afbeelding

2e plaats Meksane d'Akhal (merrie)
Afbeelding

3e plaats Gauhat Shah (merrie)

Deze klasse was gemengd.
Eervolle vermelding: Abnar (hengst)


2-Jarigen.
1e plaats Bagrakhanum (merrie)
Afbeelding

2e plaats Albion (hengst)

3e plaats Mar Geli (merrie)
Afbeelding

Deze klasse was gemengd.
Video

3 en 4 jarige merries.
1e plaats Miramichi
Selection Hope of the Breed
Afbeelding

2e plaats Alnisa

3e plaats Meretgul
Afbeelding

3 en 4 jarige hengsten.
Aan deze klasse zou de verongelukte Göv Döl hebben meegedaan.
1e plaats Sagon
Selection Hope of the Breed
Afbeelding

2e plaats Shaitan Shael
Afbeelding

3e plaats Mazeppa (2-jarige die te laat arriveerde om aan zijn eigen klasse te kunnen meedoen)


Volwassen merries.
1e plaats Durana
Afbeelding

2e plaats Selesta
Afbeelding

3e plaats Paya
Afbeelding

Volwassen hengsten.
1e plaats Gumbat Shael

2e plaats Altair

3e plaats Akshamly vK

Video (incl ruinen)

Volwassen ruinen.
1e plaats Sheitan Saphir

2e plaarts Guneshli

Oudere hengsten.
1e plaats Sugun

2e plaats Gapur

---------------------------------------------------


Best of Show
Merries: Beurma (2008)
Hengsten: Gagarhan (2006)

Gagarhan
Afbeelding

Overall Winner: Beurma.
Afbeelding


---------------------------------------------------

Afbeelding
Tweejarigen Almazar en Antares.

Afbeelding
Al Bali

Van de prijsuitreiking heb ik helaas geen foto's. Fotograferen was bovendien lastig omdat lang niet alle paarden was geleerd aan de hand te draven, netjes stil te staan, etc. Voor de rest mea culpa. ;)

Lontje

Berichten: 9350
Geregistreerd: 01-04-05
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:31

Wat zijn het toch dieren met een aparte bouw. Ik vind het gaaf dat er toch zoveel zijn dat er een keuring gehouden kan worden. Dit is 1 van die oude rassen die behouden moet blijven vind ik. Ze hebben ook van die mooie kleuren, net als Muzanna.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:31

Leuk, is eens iets anders op bokt! :P

Jammer dat je zelf nog niet hebt meegedaan met Muzanna, behalve dat ze in verhouding tot haar rasgenoten op het moment behoorlijk volslank is, past ze er prima tussen!

Wat bedoel je met de laatste zin in je bericht? Dat het toch een beetje een zooitje was?

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 16:38

@Lontje: er deden ongeveer 50 paarden mee aan de keuring en daarnaast nog 16 die meededen aan de virtuele keuring (afmetingen, foto's en video's) dus totaal meer dan 60 paarden binnen een Europees bestand van enkele honderden.

@Capriole: hihi ja Muzanna is een beetje een weidemonster momenteel maar qua kwaliteit deed ze voor de meesten echt niet onder, vind ik. Wat ik bedoel is dat ik zelf niet ben gegaan om foto's te maken en dit dus meer kiekjes zijn, en dat veel paarden niet goed keuringsklaar waren (konden niet goed meelopen en sommigen waren ook te mager). Voor de rest vond ik het al aardig professioneel en erg leuk dat er mensen uit verschillende landen aanwezig waren, waaronder Rusland, Slowakije, Denemarken, Frankrijk, Tsjechië, Duitsland en Nederland.

janique

Berichten: 3053
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Friesland/ groningen

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:45

prachtige paarden om te zien :j Vooral die Meksane d'Akhal vind ik echt geweldig. Mooi om te zien dat ze ondanks hun ranke bouw veelal toch nog zoveel borstspier hebben, erg mooi!
Is het wel je bedoeling om zulke keuringen mee te lopen met Muzanna? Vind haar ook zeker niet onder doen met haar chique hoofdje1

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:38

Bedankt voor het sturen van de link!
Wat een prachtige foto,s van deze mooie paarden, echt genieten, gaaf zeg dat je er bij bent geweest.
Gagarhan en Selesta zijn mijn favo,s die kleur en de uitstraling vind ik echt wat hebben.
Jou Muzanna doet zeker niet onder voor de rest, ze is ook een schoonheid!

Naoom_

Berichten: 1979
Geregistreerd: 06-02-08
Woonplaats: Rotterdam

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:50

Prachtige paarden vind ik het met een hele aparte maar mooie bouw. Muzanna zou zeker niet onder doen zoals al werd gezegt, met haar lieve hoofdje.. :)
Die Selesta vind ik erg mooi om zo te zien.

manutjuh

Berichten: 1299
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:52

Vind het erg mooie paarden. Almazar viel mij erg op. Vind haar met die kleur echt iets zweverigs hebben, beetje spookachtig maar daarom juist heel erg bijzonder en mooi.

Zoiezo mooie paarden, niks voor mij maar wel mooi om te zien.

Muzanna zou er inderdaad zo tussen kunnen.

EveliNero

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-07-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:53

Mooie paarden hoor, ik vind er een paar alleen wel erg mager. Ik vind de merie van de TS beter in verhouding!

Berdien

Berichten: 64539
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:52

Wauw, wat zijn het toch bijzondere, prachtige paarden.
Die gouden gloed vind ik zo bijzonder, echt heel mooi.
Muzanna had er zeker niet misstaan (voor zover ik er verstand van heb :P )
Hoeveel Akhal-Tekes zijn er nou in NL?

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:09

ze zijn heel speciaal, maar ik vindt ze echt lelijk. :o
mar ze hebben wel erg mooie kleuren allemaal! :))

avensis

Berichten: 736
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:15

ik vind ze eerlijk gezegd ook lelijk, en schraal, maar dat hoort bij het ras toch? (ben ook dikke kwpners gewend)
Wèl mooie en bijzondere kleuren!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:54

iloonaa__ schreef:
ze zijn heel speciaal, maar ik vindt ze echt lelijk. :o
mar ze hebben wel erg mooie kleuren allemaal! :))

De mening van de ts-er daarover staat al in haar onderschrift. _O-
Het blijft natuurlijk moeilijk om zo`n apart niet alledaags ras te beoordelen als je een heel ander beeld gewend bent. Je moet ze wat vaker gezien hebben voor je ze mooi gaat vinden. Ik moet zeggen dat ik ze steeds machtiger begin te vinden sinds ik steeds overspoeld word met AT-plaatjes door de ts-er. :+

iloonaa__

Berichten: 2827
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Meerdere plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:47

Citaat:
They're freakishly skinny and weirdly convex, they look a little bit like giant greyhounds. I heard they're total @$$holes, and yet, I can't help but think they're f*ckin' cool! I have one..


deze ja! hahaha _O- inderdaad, lijken wel hazenwindhonden! :')
nee zonder dollen, het is niet mijn smaak. en sommige zijn inderdaad wel aan de dunne kant.
maar ik vind bij sommige het lichaam gewoon (erg) slank, en dan zo'n onwijs iel nekje, en zo'n grote kop erop.. ik houdt eerlijk gezegt wel van een plak spieren op een paard.. hoe meer een paard gespiert is hoe machtiger ik hem vindt ( westernpaarden uitgesloten) *D


vooral Bagrakhanum vindt ik helemaal niet mooi :=

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:53

Als je deze paarden als `normaal` gewend was was het waarschijnlijk juist omgekeerd en keek je heel vreemd tegen onze westerse paarden aan. Als je die ranke bouw gewoon bent lijken onze paarden wel hangbuikzwijnen. :')
Gelukkig dat er zoveel afwisseling is over de wereld.

Anoniem

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:43

Ieks, dit is niks voor mij.
Bijzonder en apart is dan wel leuk maar het hoeft dus niet altijd mooi te zijn.

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:35

ik vind dat je echt voor deze paarden moet zijn om ze mooi te vinden. Helaas is dit bij mij niet het geval.

Ik vind dat ze eruit zien alsof ze gemummificeerd zijn!
Ik zie liever wat vlees :)

Surface

Berichten: 1460
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:06

Ik vind het echt een heel bijzonder en mooi ras. :+:
Jammer dat ze voor mij wat aan de kleine kant zijn, anders had ik er ook graag een gewild! :D

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:19

er zijn ook echt wel grote paarden onder dit ras en wat ik gemerkt heb is dat ze bijzonder lief en aanhankelijk zijn, ja ze zie er anders uit dan onze overvolle beesten maar deze dieren zijn als ze in goede konditie zijn schraal in onze ogen en ze zijn spijkerhard dus zeer geschikt en daar oorspronkelijk ook voor gefokt voor lange afstanden onder zware omstandigheden, verbaasd me dat je ze in de endurance in nederland niet zoveel ziet.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:08

Erg speciaal.

Heb een Akhal Teke gekend die werd uitgebracht op lichte tour niveau. Hij was erg op zijn amazone gesteld, en zou haar met zijn leven beschermd hebben. Voor vreemde mensen had hij het niet zo.

Aan de hand van welke maatstaven/kenmerken worden deze paarden beoordeeld?

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:15

janique: we zijn absoluut van plan haar mee te laten lopen in AT keuringen. Het is alleen jammer dat het dit jaar niet zo super uitkwam voor ons.

ieris: graag gedaan. Selesta komt van dezelfde stoeterij als Muzanna, Gagarhan komt van de privé hengst van de manager van die stoeterij. :D

Naoom: Muzanna heeft idd een hele meisjesuitstraling, wat haar een leuke merrie maakt. Selesta komt van dezelfde stoeterij.

manutjuh: heb het niet zo handig neergezet (wat geleid door de nummers denk ik); Antares is de cremello, Almazar de valk.

EveliNero: grappig dat je dat zegt want mijn merrie is veel te rond momenteel. Vergeet niet dat dit geen warmbloeden zijn. :D Dat terzijde waren een aantal idd aan de schrale kant, dat had deels van doen met het transport dat onderweg pech had gekregen.

Berdien: ong 35 volbloeden, misschien wat meer, en dan nog een stel partbreds. De laatste jaren is hun aantal sterk gegroeid, hoewel het gros van dat stel op de stoeterij staat.

iloona: smaken verschillen he? :D En idd wat Capriole zegt is het ook een beeld waar je aan moet wennen. Als je nog nooit een windhond hebt gezien denk je misschien hetzelfde. En daarbij zijn deze paarden juist onwijs gespierd, het verschil is dat ze geen grammetje vet hebben omdat hen dat in de woestijn alleen in de weg zou zitten.

[***]: niet mooi in jouw optiek misschien, want ik vind ze werelds. ;)

woest: hahaha. Is misschien ook wel heel erg wennen als je een haflinger gewend bent en dan een woestijnpaard als deze voor je neus krijgt. :j

Surface: ik weet niet wat je klein vindt, want de stokmaat loopt uiteen van 150 tot 170 (ruwweg, de standaard is rond 160) en je hebt drie types waaronder een zwaar type dat heel wat voller is dan de meeste die je hier ziet (zijn minder extreem in type en hebben daardoor algemeen minder punten gekregen en de top 3 dus veelal niet gehaald). Bij de video van de hengsten zie je al een aantal die een beetje zwaarder zijn en dat zijn zeker niet de zwaarste of grootste. Er loopt nog steeds een hengst rond, inmiddels in Amerika, die haalt de 170 wel. Dat is dan natuurlijk nog steeds niks vergeleken met een flinke KWPN, maar vergelijken met een warmbloed is ook niet eerlijk. :P

bigone: ik denk dat ze hun reputatie niet mee hebben; veel mensen denken dat ze duur zijn en ze zijn ook duur vergeleken met een Arabier die de eerste paar klasses wel aankan. Daarbij komt dat ze te boek staan als moeilijk (niet iedereen kan omgaan met een slim paard) en ze nog niks hebben laten zien in de recente endurance sport (wat logisch is omdat de sport nog jong is en de prijs van AT pas in recente jaren aan het zakken is, en hun populatie pas in recente jaren in Europa aan het groeien is). Ik denk dat het nog wat tijd nodig heeft (of ik ben een optimist haha).

SarahJ: Veel AT zijn erg eenkennig idd en hechten zich heel erg aan hun mens. Bij deze keuring werd gelet op conformatie, type en conditie. De paarden die niet goed in conditie waren werden daar in de puntentelling op afgerekend. Normaal gezien worden ook de afmetingen (stokmaat, lengte rug, pijpbeen) meegenomen maar vanwege de verschillende leeftijden van de paarden en het ontbreken van tijd om ze te hermeten werd dat niet meegenomen. Type houdt oa in de lengte en vorm van hals en hoofd.


Bedankt voor de reacties! Zo zie je maar dat smaken heel erg kunnen verschillen. :D :D Ik vind dit ras zo machtig mooi...

Woest

Berichten: 4453
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: BELGIE!!

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:23

Maar ik vraag me af of de albino's niet verbranden? Nu weet ik niet of deze kleur ook voorkomt in de woestijn, maar zijn ze dan niet extreem "verbrand" gevoelig?

JoSav

Berichten: 4695
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: EK Akhal-Teke in Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:01

@Woest: het zijn dan wel geen albino's maar van oudsher werden deze paarden Chakan genoemd ofwel 'blauwe ogen' en afgemaakt omdat de nomaden ervan overtuigd waren dat boze geesten huizen in deze double dilutes.
Dat ze gauwer verbranden heb ik niks van gemerkt, hoewel ze wel vaker hun ogen dicht houden in direct zonlicht. Denk dat zonnebrandgevoeligheid niet direct gekoppeld is aan huidskleur bij paarden. Heb een AT nog nooit zien verbranden, heb palomino's zien verbranden en ook palo's gezien die totaal niet verbranden, enz... dus heb niet die indruk in elk geval...

Maar van oudsher werden blauw-ogen afgemaakt. Tegenwoordig niet meer.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:21

JoSav schreef:
Bij deze keuring werd gelet op conformatie, type en conditie. De paarden die niet goed in conditie waren werden daar in de puntentelling op afgerekend. Normaal gezien worden ook de afmetingen (stokmaat, lengte rug, pijpbeen) meegenomen maar vanwege de verschillende leeftijden van de paarden en het ontbreken van tijd om ze te hermeten werd dat niet meegenomen. Type houdt oa in de lengte en vorm van hals en hoofd.

Kan je aan de hand van deze kenmerken (type, stokmaat, ruglengt, pijpbeen) een mooie Akal Teke beschrijven? Wat heeft de winnaar van een klasse m.a.w meer dan de anderen?

Surface

Berichten: 1460
Geregistreerd: 09-06-06
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:01

JoSav schreef:
*knip*

Surface: ik weet niet wat je klein vindt, want de stokmaat loopt uiteen van 150 tot 170 (ruwweg, de standaard is rond 160) en je hebt drie types waaronder een zwaar type dat heel wat voller is dan de meeste die je hier ziet (zijn minder extreem in type en hebben daardoor algemeen minder punten gekregen en de top 3 dus veelal niet gehaald). Bij de video van de hengsten zie je al een aantal die een beetje zwaarder zijn en dat zijn zeker niet de zwaarste of grootste. Er loopt nog steeds een hengst rond, inmiddels in Amerika, die haalt de 170 wel. Dat is dan natuurlijk nog steeds niks vergeleken met een flinke KWPN, maar vergelijken met een warmbloed is ook niet eerlijk. :P


Ik dacht dat ze gemiddeld rond de 1.55 oid. waren, maar niet dus! :D
Opzich kan ik wel op een wat 'ieler' type, maar ik vind een wat zwaardere mooier voor het plaatje. :)
Ben later zeker van plan er éen te nemen, ik vind ze echt prachtig. :+: