zielige hengst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 19:01

ik zit al een tijd te denken of ik dit op bokt neer zal zetten, want als ik zulke topics lees word het meestal niet zo serieus genomen.

vorig jaar zomer heeft bij ons op stal een merrie een veulen gekregen, (hengst)
hij heeft een paar maanden in het land gestaan daarna meer dan een halfjaar bij de moeder in 1 kleine box.

nu staan bij ons alle paarden weer buiten maar omdat het een hengst is mag hij van de boer niet naar buiten
de baas van die paarden komt nooit ziet er nooit naar om. ze heeft gezegt dat vanaf mei het veulen naar de opfok zou gaan. maar wegens persoonlijke omstandig heden heeft zedat nooit gedaan.

het veulen is nu 1 jaar, een hengst en staat dag & nacht in een box die nooit word uitgemest. hij staat meestal helemaal stil en zn ogen half open. hij zit onder de vliegen ik geef hem elke dag water maar als ik 1 dag niet geweestben heeft hij een heledag geen water gehad. de box mest ik wel uit en mn nicht ook. omdat het gewoon zielig is. hij heeft ook hele dunne beentjes je ziet z'n ribben maar heeft toch een hele dikke buik. (geen vet)
zn hele hoef is ook gescheurt maar dat is bijgevijld.

de boer doet er ook niks aan ik, mn tante,nicht,moeder en vriendin hebben haar ook vaak gemailt maar ze antwoord niet.
ik heb er aan gedacht om de dierenbescherming in te schakelen maar ze zeggen dat dan alle paarden worden weggehaalt. ik weet gewoon echt even niet wat ik moet doen..

alsjeblieft geen onnodige reacties.

bedankt voor het lezen

Martine123

Berichten: 1663
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: Tilburg

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:04

jeetje dat is inderdaad niet normaal! ik zou gewoon proberen nog wat meer mensen in te lichten,, de DB in inderdaad niks in NL,
veel mensen zeggen dat het hier dierenbeulen zijn, vanwege Rodeo enzo, maar ze zorgen hier wel allemaal geod voor hun dieren..

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:07

Stel dat het zo zou zijn dat de DB vindt dat jouw klacht serieus genoeg is, dan zullen ze komen kijken. Stel dan dat ze vinden dat het paard er niet goed bij staat, zullen ze eerst een gesprek willen en de mensen (boer / eigenaresse) een bepaalde tijd geven om de situatie te veranderen. Mocht het dan nog niet op orde zijn, dan kijken ze verder.

Ik denk niet dat alle paarden weggehaald zullen worden, daar hoef je niet bang voor te zijn.

Jammer dat het zo moet gaan zeg...
Ik ken ook een paardje (van een bekende NLse zangeres) dat dag en nacht op een bodempje stro staat en waar ook helemaal niet naar omgekeken wordt. Mijn hart breekt als ik langs dat beestje moest lopen. Je zou die mensen toch wat... :(
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 14-08-09 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38364
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:08

dierenbescherming bellen, ze halen echt niet de paarden weg die goed verzorgt worden, het gaat alleen om de hengst en dit is geen leven voor dit dier, zo kweek je dus zieke en gestoorde paarden, waarschijnlijk heeft hij ook een flinke worminfectie gezien zijn buik, je kunt ook niets doen, gaat hij vanzelf wel dood aan koliek door de wormen of andere ontstekingen,dus de keus lijkt me niet zo moeilijk.

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:14

oke bedankt

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:24

Zou proberen om nog contact op te nemen met de eigenaresse, desnoods ga je bij haar langs ofzo, daar zou ik eerst mee beginnen. Zorg eerst dat je haar te spreken krijgt. Als ze er dan nog niets aan doet, DB bellen.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:23

Schandaliog zulke dingen, kan mij er zo kwaad om maken!
Tip, hoe afschuwelijk ook, mest zn box niet meer uit en geef hem geen water, als je de DB laat komen..natje en droogje zijn vaak al genoeg om een dier te laten staan en enkelt te vragen om verbetering..
Bel deDB dus wel..en meid, maak je geen zorgen, als jouw paard er staat, wordt die heus niet weggehaald als deze er goed bijstaat..een paard wordt niet zomaar weggehaald en ik heb bij de DB gewerkt, er gaat eerst een hoop waarschuwingen aan vooraf..helaas.

Good luck!

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:26

Bah. Dat is inderdaad om je kwaad over te maken Amy77 ;)
Het is natuurlijk geen super optie. Maar stel nou als jij nog een paardje nodig hebt? ... :o

Mallodie
Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-08-08

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:31

Zo erg dat sommige dieren aan hun lot worden overgelaten. Ik zou nog 1x proberen die eigenaresse te bereiken, als ze niet reageert heeft ze kansen genoeg gehad! Nu gaat dit arme dier voor... Na een jaar enkel maar zijn stal te zien is het wel genoeg he? Kansen zijn verspeeld als je't mij vraagt..

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:37

Wat verschrikkelijk sneu voor het paardje zeg. Maar kan de boer dan geen contact met die vrouw opnemen? En wat zegt de boer er eigenlijk van? Het gebeurt toch op zijn erf.

Manon262

Berichten: 1332
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:37

Dit is ronduit schandalig :( Meteen DB bellen,eigenaresse heeft het al een jaar 'aangezien' en heeft kansen genoeg gehad, het arme dier niet.
Gezien zijn opgezette buik zit hij inderdaad naar alle waarschijnlijkheid met een serieuze worm-en of andere infectie.
Ze halen heus niet de andere,verzorgde,dieren weg maar dit beestje verdient,veel,beter.
Wél, hoe akelig het ook is, meteen stoppen inderdaad met water,evtl eten, en stal uitmesten of grote kans dat de DB hem alsnog laat staan.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:41

Hey Manon,

Ik weet om welk beesje dit gaat en je hebt mij al eerder gevraagd van wat moet ik ermee..
Valt de eigenaresse niet persoonlijk te bereiken? Telefoon/aangetekende brief?
Wil de boer geen brief schrijven en aangetekend versturen dat ze binnen een week moet zorgen voor betere stalling voor dit dier?
Anders idd de DB eens een belletje doen en voorleggen.

kaas_

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-08-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:43

Dat is echt heel zielig voor dat paard!
Ik heb ook zoiets meegemaakt met een shet, die had ernstige hoefbevangenheid en werd niet naar gekeken, eerst met de eigennaar gepraat, die wou niet luisteren toen de DB gebelt, die zijn meteen komen kijken, later is dat beestje ook door hun opgehaalt. mijn shetlander stond daar ook bij en die werd niet weggehaalt, geen zorgen daar over maken dus :).

AmmersN

Berichten: 89
Geregistreerd: 26-01-09

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:49

Een dier haalt de DB ook nooit meteen weg. Je krijgt altijd eerst een aantal waarschuwingen.

MissPippin

Berichten: 2324
Geregistreerd: 21-06-02

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:52

zoek contact met eigenaar en/of praat met boer. waarom mag hij niet buiten? castreer dan. zo'n beest hoort buiten in opfok thuis, niet in een stal

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:21

gmgmelkert schreef:
Wat verschrikkelijk sneu voor het paardje zeg. Maar kan de boer dan geen contact met die vrouw opnemen? En wat zegt de boer er eigenlijk van? Het gebeurt toch op zijn erf.


ik heb het 100 x aan de boer gevraagd om contact op te nemen of het veulen gewoon op een stukje land te zetten.
maar hij denkt altijd zo simpel. "hij is niet ziek ofzo dus hij isgewoon gezond" zegt hij
maar iedereen ziet zo dat hij niet gezond is

SanneTilburg
Berichten: 234
Geregistreerd: 18-01-07
Woonplaats: Tilburg

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:24

De dierenbescherming haalt niet alle paarden weg hoor, als de anderen tenminste wel goed verzorgd zijn. Bel ze gewoon eens op, desnoods eerst anoniem, en vraag wat je kunt doen.
Veel succes!

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:25

misspippin: ze wil hem niet castreren omdat het een dekhengst moet worden.

Ans: nee ze neemt haar telefoon niet op. via hyves reageert ze niet en de boer wil geen adres ofwat dan ook geven.

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:26

Misschien moet je de eigenaresse eens mailen dat jullie gezamelijk (niet alleen op jouzelf betrekken) de dierenbescherming erbij gaan halen als ze niets doet. Wellicht dat ze dan wel reaktie geeft. En zo niet? DB bellen.

Oh, en stuur die mail met leesbevestiging zodat je weet of ie geopend is.

orange1
Berichten: 1364
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 15:30

gister avond heb ik de db gebelt
bedankt voor de reacties

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:46

dapper van je hoor +:)+

Ik hoop dat jet wat oplevert voor de hengst. En zoals gezegd, maar even geen stal meer uitmesten tot de DB is geweest.

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:49

goed zo, wat zielig voor dat beestje zeg!
Kan er zo kwaad om worden dat mensen dieren dit aan kunnen doen!
Ben beniewd hoe dit afloopt!

Calibra_
Berichten: 40
Geregistreerd: 23-05-07

Re: zielige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:56

Ik zou gewoon de DB bellen. Je hebt haar uiteindelijk al veel proberen te bereiken, dus haar kansen heeft ze wel gehad. Denk aan het welzijn van dat arme dier en zorg dat ze er wel iets aan moet doen, ofwel dat hij weggehaald wordt..
Als de andere paarden goed verzorgt zijn worden deze zeker niet weggehaald hoor ;)

Abeltje77

Berichten: 4701
Geregistreerd: 25-01-09
Woonplaats: Beneden de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:24

orange1 schreef:
gister avond heb ik de db gebelt
bedankt voor de reacties


En? Wat zij de db?

Nicole__1991

Berichten: 54
Geregistreerd: 18-03-09
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:02

Goed dat je gebelt heb naar de DB.
Wat zij de DB?