Eerste keer vrijheidsdressuur

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Eerste keer vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 16:38

Ben al een hele tijd van plan om met Beauty VD te gaan doen (vooral omdat met rijden ons vertrouwen soms in één klap wolledig weggeveegd is, dat moest dus bijgeschaafd worden, maar ook omdat het me fijn lijkt om zo'n onverwoestbare band te hebben met je paard), maar is er nooit echt van gekomen. Kreeg vrijdag telefoontje dat ik niet kon rijden. Paardentandarts geweest en die heeft 2 tanden getrokken bij het arme dier. Kwam eigenlijk goed uit omdat ik vrijdag te moe was om te gaan rijden. Zaterdag dan toch naar de manege geweest, om haar toch wat beweging te schenken nu ze 4 dagen geen bit in mocht. Lekker naar de longeerbak met halstertouw en longeerlijn, want ik besefte dat dit dé kans was om eindelijk wat VD te gaan doen.

Heb het al eens geprobeerd, maar was toen nog niet echt serieus bezig. Vorige keer volgde ze me correct aan het touw, maar eens het touw los weigerde ze me te volgen, ze stond gewoon maar wat aan het gras te snuffelen, geen sprankeltje aandacht aan mij schenkend. Was nu dus ook zo in het begin, tot ik mijn geheime wapen bovenhaalde ; lekkere snoepjes en ze volgde me meteen. Gewerkt aan het commando 'stap' en 'halt'. Draven aan de hand lukte niet (wat ik haar niet kwalijk kan nemen aangezien het 30°C was die dag) en als een vriendin haar opjaagde schoot dametje in galop. Daarom longeerlijn genomen en lekker gelongeerd, aan de stemhulpen gewerkt en ging perfect! geen problemen gehad!

Daarna al een stukje van de volgende oefening (het 'blijven') gedaan, maar eens ze het een beetje onder de knie had zijn we gestopt. Uitvoerig beloond met tal van snoepjes natuurlijk, daarna even de stal in om te bekomen. Dan kon ik het natuurlijk niet laten om haar mee te nemen naar de wasplaats, en waarom dan niet ineens wassen? Lekker afkoelend water, en wat genoot ze :P

Mijn oprechte excuses, dit was geen verslag van vandaag, maar van zaterdag. Ben van zaterdag tot vandaag naar onze caravan geweest, waar geen internet was). Nou ja, was een echte topdag voor mij :)