Wat een topper toch, die Silence.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:52

Hallo Bokkers,

Vandaag hebben we weer een top dag gehad met Silence en heb ik definitief besloten een stapje verder met hem te gaan.

Ongeveer een jaar geleden kwam er meisje bij Silence en mij omdat ze ontzettend verlegen was, niet zoveel durfde met paarden en niet zoveel vertrouwen had. Haar moeder had mij gemaild n.a.v een advertentie die ik had staan op marktplaats (wat overigens over iets anders van paarden ging) met het verzoek of ik haar dochter misschien wilde helpen. Ik wist verder niet hoe Silence dat zou vinden, maar we hebben de stap genomen en hebben het geprobeerd. En wat bleek nou, Silence vond het super leuk. Hij zocht het meisje echt op en was super voorzichtig met haar.
We konden haar steeds meer leren en al snel veranderde ze in heel haar doen en laten. Haar moeder stond ervan versteld.
Uiteindelijk deed ze zonder zadel gymnastiek oefeningen op Silence en konden ze uren samen spelen in de bak.
Dit was ook voor mij een ontzettend leuke ervaring.
Helaas moesten we van dit meisje afscheid nemen omdat ze ging verhuizen. Gelukkig zoekt ze ons nog op als ze in de buurt is.

Ondanks dat ik er zelf geheel open mee begon is ook mij dit ontzettend goed bevallen.
Vandaar dat ik een advertentie had geplaats met uitleg over waarmee ik kinderen wilde helpen en daar is een meisje uit naar voren gekomen wat erg druk is en zichzelf soms niet goed onder controle kan houden.
Zij komt niet om extreem veel nieuwe dingen te leren, maar het contact hebben met Silence doet haar geheel veranderen.

Omdat zij enkel komt wanneer de tijd het toelaat had ik afgelopen week geantwoord op een nieuwe reactie van een moeder van een hoogbegaafd meisje wat gek is op paarden maar nog geen respect, grenzen en inlevingsvermogen tegenover ze kent.
Vanavond is zij kennis komen maken en Silence deed wederom hetzelfde als met het eerste meisje. Heel voorzichtig contact zoeken, haar aandacht vragen en haar gezellig opzoeken. Het meisje vond het geweldig.
Ik kreeg nog een mailtje van haar moeder dat ze stralend is gaan slapen. :o

Omdat ik dus merk dat Silence dit echt leuk vind om te doen en ik door mijn studie SPW ook ontzettend graag met kinderen werk lijkt dit voor mij de perfecte combinatie te zijn. Ik kan mijn passie combineren met mijn studie.
Daarom wil ik in de toekomst meer kinderen deze kans gaan geven. We gaan hier een vaste dag in de week voor uitkiezen waarop er 1 of 2 kinderen komen.
Ik ga kijken of we cursussen kunnen gaan volgen op dit gebied zodat ik hier later zeker meer mee kan.
Het is zo fijn om kinderen op te zien leven en helemaal in hun element te zien zijn. Deze kans wil ik graag bieden aan kinderen met bijv. autisme, adhd, down syndroom, maar ook aan kinderen die gewoon nog een beetje onzeker zijn. Ook deze kinderen mogen ervaren hoe geweldig een paard is.

En Silence.......tja, die verrast elke keer weer opnieuw.
Ondanks dat we dit al een jaar doen, waren er eigenlijk weinig tot geen bokkers die hiervan wisten.
Ik wilde niet de indruk wekken dat ik nog altijd niet wist wat we nu moesten en dat ik maar wat deed (ondanks dat we dat wel degelijk weten nu) Zonder studie SPW was ik hier ook nooit aan begonnen. Ik wilde altijd graag een combinatie van kinderen en dieren en die hebben we nu dus gevonden.
Maar nu ik zeker weet dat dit een goede keuze is, wilde ik het toch even met jullie delen.

Alvast bedankt voor het lezen.
Laatst bijgewerkt door Silence op 17-08-09 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:57

Leuk zeg om dit te lezen! En goed van je dat je dit doet voor die kinderen! :)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:58

Dank je, ja als de kinderen stralen is dat wel erg leuk hoor. Zeker als je paardje ook zo goed erop reageerd.

orient11

Berichten: 70
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Malden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:58

inderdaad erg leuk :)

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 22:59

Dank je wel. Fijn dat het gewaardeerd wordt.

mvs

Berichten: 812
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:00

idd heel erg leuk om te lezen!
Ik heb wel vaker gehoord dat paarden een hele bijzondere werking kunnen hebben :j T voelt vast heerlijk om je passie en werk zo te kunnen combineren

succes!

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:01

Ik vind het een prachtig initiatief van jou & Silence, mijn complimenten! :)

Mooi om te horen dat Silence zo bijzonder lief reageert op zulke kindjes.

Ik heb zelf een vorm van autisme, en ik weet dus uit eigen ervaring hoe zulke mensen het contact met een paard en het rijden als heel fijn kunnen ervaren.

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar het heeft heel vaak een erg positieve uitwerking op deze kindjes. :j

Heel mooi initiatief, en fijn dat jullie er samen wat mee gaan doen!

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:02

mvs: Ja inderdaad.
Ik roep al heel lang dat ik zo graag iets met kinderen én dieren zou willen doen.
Gevonden nu dus ;)

Ragnaaa; Heel erg bedankt voor je lieve berichtje :o

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:05

Super hoor dat je zo bezig bent met kinderen en je paardje. +:)+
Wat is er mooier dan dat??

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:06

Niks eigenlijk....

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:08

Silence, zoek eens op equitherapie (ook hier op bokt) :)
Er bestaan opleidingen deze richting uit, wil zelf na mijn studie psychologie ook misschien deze kant uit.

Super dat Silence zo goed op die mensen reageert, pas wel een beetje op dat het hem niet te veel wordt want het kan echt mentale energie slurpen.

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:09

Silence schreef:
Niks eigenlijk....


Dat wou ik maar even zeggen :D ;) Volg je hart heel belangrijk in het leven.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:10

Heino: Ben ik inderdaad mee bezig ;) Had ik al gevonden en spreekt me erg aan.

Daar let ik wel op, daarom houden we het ook maar echt op 1 dagdeel.
En veel meer dan poetsen en wat spelen in de bak is het meestal ook niet. Maar voor die kinderen betekend het wel heel veel.

Zeeuwtje68: Dat gaat hier zeker gebeuren ;)

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:19

ik vraag me alleen wel af of je dit zomaar kan doen of je hier geen opleiding voor nodig hebt, en wat als het wel mis gaat en een kind komt te vallen ofzo?

voor de rest vind ik het natuurlijk hardstikke goed wat je doet en geloof ik ook echt wel in dit soort vormen van therapie!!

Laux

Berichten: 3476
Geregistreerd: 21-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:23

wat leuk zeg, vind het heel goed van je!
mooi dat er zulke mensen zijn op de wereld! :D

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:13

Mjay: daarom houden wij het nu ook op simpele dingen zoals enkel wat spelen in de bak en poetsen.
Kinderen rijden in principe niet op Silence dus er kan ook eigenlijk niks gebeuren.
Daarnaast hebben de meeste kinderen die behoefte niet en in het voor hun voldoende om bij een paad in de buurt te zijn en betekend het poetsen van een paard al enorm veel voor ze.

Lauste: Dank je wel.

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:40

Silence schreef:
Mjay: daarom houden wij het nu ook op simpele dingen zoals enkel wat spelen in de bak en poetsen.
Kinderen rijden in principe niet op Silence dus er kan ook eigenlijk niks gebeuren.
Daarnaast hebben de meeste kinderen die behoefte niet en in het voor hun voldoende om bij een paad in de buurt te zijn en betekend het poetsen van een paard al enorm veel voor ze.

Lauste: Dank je wel.


Heel erg leuk dat je dit doet voor de kinderen, absoluut. Heb zelf op een zorgboerderij gewerkt waar ook kinderen kwamen die geen gelukkige thuissituatie hadden en of gedragsstoornissen, het is voor die kinderen echt fijn.

Alleen met het dikgedrukte gedeelte ben ik het niet helemaal eens.. Op een paard zit je miss nog wel veiliger dan dat je er naast staat.. Een ongeluk zit in een klein hoekje en er kan altijd wat fout gaan. Zeker met jongen kinderen die nog maar weinig besef van "gevaar" hebben.

Dus let daar wel goed op.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:51

Wat een ontzettend goed initiatief!
Zit zelf ook regelmatig in deze richting te denken voor na mijn huidige studie, om paarden met therapie te verbinden :)
Wel wil ik je idd aanraden zoals bovenstaande reacties, je te verdiepen in de risico's. Vooral als je het wat serieuzer naar buiten gaat brengen en ouders dus ook echt het idee hebben dat zij met een prof te maken hebben, kan het in tienduizenden euro's lopen als er dus daadwerkelijk wat gebeurt. Jij bent meerderjarig, dus jij bent gewoon aansprakelijk. Er is geen verzekering die dat dan vergoed, dus je betaald je helemaal scheel! Nogmaals: ik vind het echt een goed initiatief, en ik zie daar zeker wel mogelijkheden, maar om vervelende situaties te voorkomen zou ik als ik jou was toch even je verzekeringsmaatschappij informeren :)

Succes met het voortzetten van je leuke initiatief :)

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:54

Wat een prachtig verhaal Silence!!! Veel succes ermee , echt goed dat je dit doet +:)+

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:58

wauw!!!
wat goed!
ik geloof er al heel lang in dat paarden een genezende therapeutische uitwerking hebben op kinderen met een 'probleem' zoals o.a faalangst!
Je maakt je supernuttig zo!

Sandeman

Berichten: 1886
Geregistreerd: 29-12-06
Woonplaats: Zandvoort

Re: Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:12

Bij mij in de winkel komt altijd op zondag een verstandelijk gehandicapte jongeman, Hij verteld altijd over de babykippen en een haan. Al jaren hetzelfde verhaal Sinds kort rijd hij ook paard. Vertel hem dan dat ik ook paard rij. Vinnd ie zo leuk leuk. Nu zijn de paarden op vakantie vertelde ie me laatst.

Baron31

Berichten: 449
Geregistreerd: 07-01-07
Woonplaats: Gorinchem

Re: Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:16

super dat je dit doet voor die kinderen! zullen ze je vast heel dankbaar voor zijn!

Amanda__

Berichten: 1790
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:32

mooi verhaal..
dieren kunnen zoveel doen en betekenen...
wil zelf ook equitherapie gaan studeren na mijn huidige opleiding.

Sandra..je moet wel oppassen, het werken met paarden op therapeutisch gebied is sinds een tijdje een beschermd beroep, en mag dus niet meer vrij en door iedereen worden uitgevoerd zonder de bijbehorende diploma's of certificaten.
In principe 'pik' je nu het werkaanbod van de mensen die hierin al hun opleiding hebben gehad.
Nu zal dat niet zo een vaart lopen...

Als je onbevoegd een beroep uitvoert, hoeveel uur het ook is, dan hangen daar ook bepaalde dingen aan vast die jij dan niet hebt ,omdat je diploma niet hebt. Bepaalde wetten,weet het niet precies, met aansprakelijkheid etc etc.
Stel dat gebeurd;daar gaan we niet vanuit; dan heb je een fix probleem
en meer van dat soor dingetjes..

Het is super mooi en zeer goed! maar ik zou wel beetje oppassen en het goed uitzoeken!
Succes!!

Mar_84

Berichten: 547
Geregistreerd: 05-06-08
Woonplaats: gem. steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:46

Super initiatief !!! +:)+ Heel veel succes!!

En ik hoop dat je op deze manier veel kinderen kan helpen!!

ladyjoy

Berichten: 4966
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wat een topper toch, die Silence.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:23

Hartstikke leuk van je hoor Slinence.. maar idd zoals het al gezegd wordt, misschien kan je het beter overlaten aan de mensen die zich er meer in verdiept hebben dan SPW. Wat voor stages heb je gelopen met je SPW opleiding? Misschien kan dat wel iets helpen.. maar.. een verdiepende cursus of opleiding is wel gewenst. Bedoel.. maak je ook werkplannen, voer je deze uit, evalueer je ze? Je kan niet 'zomaar' een kind met een gedragsstoornis laten komen spelen en poetsen en dan weer weg laten gaan.. want waar ben je dan eigenlijk mee bezig?

Het is niet aanvallend bedoeld.. ik werk zelf met jongeren/volwassenen met psyschiatrische problemen + een verstandelijke beperking (duale problematiek) en dit vind ik al erg moeilijk (is ook zeker niet makkelijk, vooral door alle agressieproblemen die erbij komen ;)) maar wat jij nu aan het doen bent is ook niet makkelijk, helemaal niet als je het wat dieper bekijkt.

Ik wil je even de site van een vriendin/stalgenootje van mij laten zien, die doet dit werk al een paar jaar en zij heeft dan ook een eigen bedrijfje opgericht. Ze laat deze kinderen wel degelijk paardrijden, op NH stijl, zonder zadel en met touwhoofdstel. Zo voelen ze de bwegingen, warmte van het paard (pony) in dit helpt ze ook. Er is bijvoorbeeld een zwaaar autistisch jongetje, hij praat helemaal niet en is altijd gespannen, maar zodra hij op Bonnie (pony) zit, begint hij allemaal scheetjes te laten en heel diep te zuchten en daardoor raakt hij super ontspannen. Er zit dus meer achter wil ik zeggen!

http://www.natuurlijkremedialteaching.nl/contact.html