Ruzie met vriendin om paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimmetje01

Berichten: 576
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: Schiedam

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:41

Dit is het beste wat je kan doen... Ze zal uiteindelijk wel inzien waar ze aan begonnen is..

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:49

Bedankt voor jullie aardige reacties, ik liep er al een tijd mee rond en begon echt aan mezelf te twijfelen. Maar ik weet dat ik goed zit en dat bevestigen jullie ook, ik heb de deur van onze vriendschap op een kiertje gezet en wanneer ze inziet dat ze fout bezig is kan ze me bellen voor adviezen, etc.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:05

Ik ruik hier een beetje jaloezie en misgunning!
Als dit haar droom is moet je dat respecteren
mijn vriendin heeft ook een veulentje gekocht en die op stal gezet ding was 6 maanden maar ik vond het leuk voor haar eindelijk haar grote droom uitgekomen! Ze zal zelf wel proberen te regelen dat het veulen de wei in kan en eventueel andere stal zoeken als ze ziet dat het echt niet gaat!
En dat jij dit ook nog op een forum achter haar rug ga schrijven? In een word walgelijk nu besef ik weer waarom ik veel van mn vriendinnen heb gedumpt om dit soort dingetjes
wat kinderachtig zeg zo tegen haar te doen omdat je niet achter haar keuze staat :@

poetser

Berichten: 4309
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:13

DaanxBien schreef:
Ik ruik hier een beetje jaloezie en misgunning!
Als dit haar droom is moet je dat respecteren
mijn vriendin heeft ook een veulentje gekocht en die op stal gezet ding was 6 maanden maar ik vond het leuk voor haar eindelijk haar grote droom uitgekomen! Ze zal zelf wel proberen te regelen dat het veulen de wei in kan en eventueel andere stal zoeken als ze ziet dat het echt niet gaat!
En dat jij dit ook nog op een forum achter haar rug ga schrijven? In een word walgelijk nu besef ik weer waarom ik veel van mn vriendinnen heb gedumpt om dit soort dingetjes
wat kinderachtig zeg zo tegen haar te doen omdat je niet achter haar keuze staat :@



dus jij vind het kinderachtig dat de ts niet blij kan zijn voor haar vriendin, omdat ze zelf zo verstandig is om te weten dat een veulen in de wei hoort en niet op stal???? zodat haar vriendin haar zin kan doen en het niet geeft dat het veulen waarschijnlijk dood ongelukkig word? sorry, maar ik vind jou reactie zwaar overdreven

ik had in dit geval hetzelfde gedaan. mijn veulen gaat, als hij bij zijn mams weg is, ook lekker het land op tot hij 3 a 4 jaar is. dat betekend nog niet dat je er niks mee kan doen je veulen zal alleen veel gelukkiger worden aals hij kan spelen en rennen.

kinoa

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:13

ik vind dat je geen ruzie moet maken over een paard ?!
het is haar keus en zoals je zelf zegt is ze oud genoeg om zelf dingen te beslissen.
daar ga je toch geen valse dingen over zeggen.
in het begin dacht ik dat het over een kind van 16 ging ,
dan had ik je nog gelijk gegeven , maar dit is haar eigen keus en die zal jij moeten respecteren!
ik hoop wel dat het veulen lekker in de wei kan staan met andere paardjes

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:19

Jongens, alles wat ik bier geschreven heb heb ik ook al tegen haar verteld. Ik wilde gewoon even de mening van anderen hierover. Bovendien heb ik geen namen of adressen blootgegeven dus ze zal er niet door gestalkt gaan worden ofzo. Dit is toch een forum om ideeen uit te wisselen, ik wilde gewoon even checken ofdat ik nou overdreef of niet en wat anderen hierover denken.

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:21

Ja, maar DaanxBien moet je daarom je vriendinnen altijd steunen zelfs als je ziet dat ze geen goede beslissing maakt. Het gaat toch ook om het paard (in dit geval)? Als ik een veulen wil kopen en op stal wil zetten, waar het misschien maar een paar uurtjes naar buiten komt hoop ik ook dat iemand ingrijpt. Het kan wel mijn grote droom zijn, maar ik denk dat het allesbehalve de grote droom van het veulen is. Even extreem: als ik denk dat ik de top haal door mijn stalpaard 1 uur per dag te rijden, met stang en trens in de krul te trekken, scherpe sporen en ermee te schoppen en er bij alles wat hij fout doet erop los te slaan mag je dan mij niet waarschuwen, omdat het mijn droom is de top te halen en ik denk dat zo te behalen? Nee toch! Echte vriendinnen zijn eerlijk.
En wat het betreft op internet bespreken, ze noemt geen namen. Het gaat over haar eigen onzekerheid en frustraties en ze heeft het volgens haar ook al zo naar haar vriendin verwoord. Haar vriendin weet dus al dat ze dit van haar vindt.
TS ik vind dat je het goed hebt gedaan!

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:25

Kaartje23 schreef:
Ja, maar DaanxBien moet je daarom je vriendinnen altijd steunen zelfs als je ziet dat ze geen goede beslissing maakt. Het gaat toch ook om het paard (in dit geval)? Als ik een veulen wil kopen en op stal wil zetten, waar het misschien maar een paar uurtjes naar buiten komt hoop ik ook dat iemand ingrijpt. Het kan wel mijn grote droom zijn, maar ik denk dat het allesbehalve de grote droom van het veulen is. Even extreem: als ik denk dat ik de top haal door mijn stalpaard 1 uur per dag te rijden, met stang en trens in de krul te trekken, scherpe sporen en ermee te schoppen en er bij alles wat hij fout doet erop los te slaan mag je dan mij niet waarschuwen, omdat het mijn droom is de top te halen en ik denk dat zo te behalen? Nee toch! Echte vriendinnen zijn eerlijk.
En wat het betreft op internet bespreken, ze noemt geen namen. Het gaat over haar eigen onzekerheid en frustraties en ze heeft het volgens haar ook al zo naar haar vriendin verwoord. Haar vriendin weet dus al dat ze dit van haar vindt.
TS ik vind dat je het goed hebt gedaan!


Bedankt! Inderdaad, elk woord hier op het forum heb ik haar al verteld. Ik wist gewoon niet meer wat ik er mee aanmoest. Ik dacht eerst van laat maar gaan, maar daar ben ik het type niet voor, het vreet aan me. Ik dacht wat goede tips te kunnen krijgen hier. Vandaar het topic.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:26

Kaartje23 schreef:
Ja, maar DaanxBien moet je daarom je vriendinnen altijd steunen zelfs als je ziet dat ze geen goede beslissing maakt. Het gaat toch ook om het paard (in dit geval)? Als ik een veulen wil kopen en op stal wil zetten, waar het misschien maar een paar uurtjes naar buiten komt hoop ik ook dat iemand ingrijpt. Het kan wel mijn grote droom zijn, maar ik denk dat het allesbehalve de grote droom van het veulen is. Even extreem: als ik denk dat ik de top haal door mijn stalpaard 1 uur per dag te rijden, met stang en trens in de krul te trekken, scherpe sporen en ermee te schoppen en er bij alles wat hij fout doet erop los te slaan mag je dan mij niet waarschuwen, omdat het mijn droom is de top te halen en ik denk dat zo te behalen? Nee toch! Echte vriendinnen zijn eerlijk.
En wat het betreft op internet bespreken, ze noemt geen namen. Het gaat over haar eigen onzekerheid en frustraties en ze heeft het volgens haar ook al zo naar haar vriendin verwoord. Haar vriendin weet dus al dat ze dit van haar vindt.
TS ik vind dat je het goed hebt gedaan!



Toen mijn vriendin vledejaar een veulen kocht voor de 17e verjaardag en bij ons op de pensionstal kwam staan heb ik het haar nooit misgunt! Iedereen vond het zoon beetje niet de beste situstie voor een veulen maar ze stak er veel tijd in om het veulen te vermaken en heeft aan de boer gevraagt of het veulen meer naar buiten mocht in de winter dan de pension paarden. Op een gegeven moment ging het gewoon steeds beter allemaal en ik denk dat de vriendin van de ts dat ook kan . Mijn vriendin had ook niet ervaring met jonge paardjes maar ze heeft er het beste van gemaakt met veel hulp en advies van onze stal genoten! Ik vin dit gewoon misgunnen te bedenken dat de ts in de 20 is :(
Als het niet goed gaat op de pension stal of als er echt geen mogelijkheden geregeld kunenn worden voor het veulen dan zal ze wel naar een opfok gaan kijken

kinoa

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:28

ik vind het een beetje overdreven allemaal.
als je vriendin een hond zou kopen zou je je daar ook niet mee bemoeien en blij zijn, dit gaat over een paard is iets meer waard en iets meer tijd en kosten. maar .. daar moet je je ook niet mee gaan bemoeien.
als ze het niet aan kan ziet ze het vanzelf wel.

en myn veulen staat sinds haar 6e maand ook bij mij op stal.
kon altijd lekker naar buiten met andere en staat nu dag en nacht.
bij de opfok mocht ze in de winter maar half uurtje buiten dus dat is ook niet alles hoor!
ze is nu helemaal aan mij gewent en komt rennend op me af als ik de wei in loopt. k weet alles wat er met haar gebeurt check haar elke dag en geef haar zelf wormenkuur en alles.
ik ben er ook altijd bij als ze spuitje krijgt of hoefsmit komt.
dus ik maak haar gewoon helemaal mee, dat is een groot voordeel voor als ze lekker bij je op stal staat!

nogmaals vind ik zelf dat je je vriendin moet steunen ookal vind jij het geen goed idee.
een hele ruzie vind ik overbodig ! en ja goede vriendinnen zijn eerlijk dat klopt!
maar je heb het toch duidelijk gezecht hoe jij erover denkt?
meer kan je niet doen vind ik !

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:32

Luister ik misgun het haar niet, zij wil het paard niet op het land omdat ze er dan zelf niet veel aan heeft zegt ze. Ik gun haar haar paard, van harte zelfs. Ik misgun mijn vriendinnen niks, had zelfs nog haar willen helpen met alles, maar niet op deze manier. Beetje raar van je om te zeggen dat het afgunst is, dat slaat namelijk nergens op. Ik gun haar alles, maar ik gun het paard ook een fijn leven en deze twee dingen bijten elkaar nu een beetje, en dan vind ik het welzijn van het paard belangrijker dan haar paar uurtjes fun op een dag. Sorry als dat dan betekend dat ik een slechte vriendin ben. Ik heb een andere vriendin afgeraden een kat te nemen op haar studentenkamer. Zal ik haar die ook wel misgund hebben volgens jou -:(-

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:34

@ Daanxbien: Wel jammer dat het in jou ogen dan eerst mis moet gaan, voordat de eigenaar zou kunnen kijken naar andere oplossingen. Het dier moet dus eerst ongelukkig in zn stal staan, mensen aanvallen door een teveel aan energie, voordat het nodig is om te kijken naar een wei?

Ik vind dat de ts gelijk heeft, en vind het ook een ondoordacht plan. Vooral omdat ik lees dat de vriendin geen geld heeft om het dier alleen te onderhouden, daar had ze de ts voor nodig. Het stallingprobleem is tot daar aan toe, maar wat als het dier een DA nodig heeft, of weet ik veel wat? Ze heeft simpelweg geen geld om het dier te onderhouden, maar koopt wel een dier. Dat is bij mij de hoofdzaak om dit niet goed te keuren.

Edit: toegevoegd voor wie het bovenste stukje was..

kinoa

Berichten: 206
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:38

het paard komt heus wel goed!
als ze gevoel heeft zegt dat haar wel dat het paard niet op stal hoort!
Hebben jullie geen wei ? want elk paard hoort toch buiten !

ik lees net dat de vriendin geen geld heeft voor het dier.
Dat is dan wel een beetje dom, want een veulen krijgt hoe dan ook heus wel eens een griepje!

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:38

Ja, om dieren zou ik ruzie maken. En ook over een hond zoals er genoemd wordt, ook om een hond en konijn (heb ook eens een vriendin een konijn afgeraden omdat ie alleen in een hokje zou zitten). Zou een vriendin een hele dure auto kopen waar ze het geld niet voor heeft en geen ruimte om 'm kwijt te kunnen dan zou ik haar waarschuwen maar verder niet.

Er wordt gezegt dat je er vanzelf wel achter komt als het niet gaat op stal. Maar als je een dier koopt ga je toch eerst goed onderzoeken hoe je het het beste kan houden? En wanneer kom je erachter dat iets niet gaat? Wat is niet gaan? Als ie zich doodverveelt, of als ie zich doodverveelt en stalontdeugden ontwikkeld of als ie zich doodverveelt en onhandelbaar buiten stal wordt? Ben je dan al niet te laat? En er zijn zat mensen die er niet achterkomen, dan zouden er geen paarden meer te staan verpieteren.

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:39

Ik kan ts wel begrijpen en zie dit niet als afgunst. Je hebt je zorgen uitgesproken en daar is de vriendin niet blij mee. Die had liever gehoord dat je haar oplossing en ideeën geweldig vind. Maar ik vind ook dat als je ergens een ander idee over hebt je dit best mag uitspreken.

Lieszje
Berichten: 7184
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:41

Ik vind dat je gelijk hebt.
Jammer dat ze niet naar je wilde luisteren..
Ik snap eigenlijk ook niet wat ze allemaal met een jaarling wilt gaan doen.
Een jaarling kan je beter lekker samen zetten met leeftijdsgenootjes en lekker van zijn jeugd laten genieten.
Vraag me ook af of ze er wel goed over nagedacht heeft.

Ik kende ook een keer een jongen.
Die wilde voor zijn toenmalige vriendin een paard kopen zonder er goed over nagedacht te hebben.
'Gelukkig' kon ik het uit zijn hoofd praten, al weet ik niet of het gelukt was anders want hij had er niet meer dan €600 voor over..

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:41

Nou het geld is nog tot daaraan toe, ze had mij ook nodig voor de tijd, ze kan er niet zelf elke dag heen en nu zegt ze dus dat als ik niet ga ze haar vriend (die nog nooit een paard heeft vastgehouden) gaat sturen om hem te verzorgen. Vandaar dat ik het dilemma had van of eigen principes verbijten en gewoon gaan helpen of haar laten zien dat het niet kan (wat dan ten koste van het paard zal gaan).Beiden opties zijn gewoon niet relaxed omdat ik door mee te helpen bang ben haar het idee te geven het goed te keuren.
Bovendien snap ik het niet, ik had dit gewoon niet verwacht van haar.

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:48

Ik vind dit absoluut niks met misgunnen te maken hebben.
Kan me je standpunt heel goed voorstellen :j

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:48

Ik zou persoonlijk niet gaan helpen en ook heel duidelijk stellen dat ze niet op jou hoeft te rekenen qua verzorging en vooral geld! Als ze geen tijd hebt mag jij het doen, en laat me raden: als jij een keer niet kan, zijn de poppen aan het dansen.. Laat je niet gebruiken!

Laat haar zich er maar mee redden, laat haar vriend maar gaan, en wacht af hoe lang ze het nog leuk vind, een jong paard op stal. Ik denk dat ze dan haar ogen wel opent. Kun je dan altijd nog nadenken of je hier tijd voor hebt en wilt maken, en daar dan hele goede afspraken over maken.

_Desiree

Berichten: 610
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:49

Ik vind dat je heel verstandig heb gehandeld.
En boven dien, ze zou afhankelijk zijn van jou.

Wat nou als dat paardje ineens ziek word?
Wie gaat er opdraaien voor de kosten ect?

Stal_Fiore

Berichten: 9366
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:55

Je hebt helemaal gelijk en heel verstandig van je.

Als je nog studeert is het moeilijk om een paardje te onderhouden. Heeft ze er rekening mee gehouden wat ze moet doen als er wat met het paardje is? Kan ze de kosten dan betalen?
Verder vind ik het dier ook nog wel erg jong om op stal te staan. Helaas hoor je dit wel vaker.
Kan je haar niet adviseren om de pony in een opfok te plaatsen? Of in ieder geval naar een stal te verhuizen waar meer paardjes staan en waar de pony mee naar buiten kan?

kimmetje01

Berichten: 576
Geregistreerd: 13-07-09
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:03

Het beste is gewoon om een veulen op het land te laten staan. Natuurlijk zijn er mensen die er anders over denken en waar het wel goed bij gaat. Verder is het totaal onzin om te zeggen dat de TS haar vriendin het veulentje misgunt. Zoals ze al gezegd heeft is ze hartstikke blij voor d'r, alleen had ze haar wegens de onervarenheid toch liever een wat ouder paard zien kopen, of op zn minst het veulentje toch meer ruimte voor zichzelf zien geven.. Het is ook totaal waanzin om hier een leeftijd aan te hangen, het maakt niet uit of iemand 15 of 25 is, je gezond verstand is er, of het is er niet.

TS ik vind dat je goed hebt gehandeld. Je hebt je vriendin verteld waar het op staat en het is misschien heel rot voor het veulentje. Je vriendin zal er wel goed voor zorgen en alle liefde krijgen, daar zal je waarschijnlijk ook geen twijfels over hebben. Laten we maar hopen dat ze je adviezen van harte neemt en toch een stuk land voor het veulentje gaat zoeken.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:52

Ik vind dat jullie allemaal erg overdreven reageren. Ik denk absoluut niet dat TS jaloers is, ze wilt juist het beste voor het paard en probeert haar vriendin hier mee te helpen. Haar vriendin luistert niet, en maakt hierdoor verkeerde keuzes.
TS is benieuwd naar de mening van andere paardenmensen, om erachter te komen of ze niet fout zit, en om tips te vragen hoe ze het beste kan helpen, en wat ze het beste kan doen.
Vervolgens verteld ze ook nog alles tegen haar vriendin, en is er niks achter de rug van de vriendin om, TS heeft overigens ook géén namen ed. genoemd.

Niks aan de hand lijkt mij? TS doet dit allemaal met goede bedoelingen omdat ze gek is op paarden, net als de meeste hier, en het beste wilt, en ze haar vriendin wilt helpen met de goede keuzes maken.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:58

dicenbalt schreef:
Nou het geld is nog tot daaraan toe, ze had mij ook nodig voor de tijd, ze kan er niet zelf elke dag heen en nu zegt ze dus dat als ik niet ga ...

nog afgezien van het feit dat ik ook niet erg sta te springen om de gedachtengang van je vriendin, vind ik dít pas egoïstisch. Als je geen tijd hebt voor een eigen paard, moet je er geen kopen en je vriendin zowat voor 't blok zetten dat die maar moet komen helpen. Zet 'm dan idd op 't land, zodat het voor 't paard geen ramp is, als je een dagje niet komt. :n

TS, ik hoop dat je vriendin toch nog het licht ziet, zodat 't beestje goed kan opgroeien. Ik zou om zo'n situatie gewoon uit m'n sloffen schieten. :D

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:08

ik ben het me je eens hoor, misschien hoeft dit niet tussen jullie vriendschap in te komen, maar ik had mijn vriendin ook precies verteld wat ik er van zou vinden en in geen geval meewerk aan het plan zoals dat er nu ligt. uiteraard wel om mee te denken naar opties waar het paard centraal staat ipv het ego. ik snap je helemaal. wel vervelend dat het zo loopt! veulens horen op te groeien tussen soortgenoten, op deze manier doet ze het dier ernstig tekort. jammer!