Ruzie met vriendin om paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloempje08
Berichten: 245
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: ergens waar het gezellig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:18

miss ben ik nu hard ma waarom mag een veulen of jaarling niet op stal staan??? moeten ze dan altijd tot ze 3 jaar zijn op het land staan??

een veulen jaarling of wat voor leeftijd kan gerust op stal staan. als het ma overdag buiten komt met vriendjes. maar dat vind ik voor een paard die 20 is ook. dat ze snachts op stal staan is niets mis mee en dat je vriendin dingen met het paard wil gaan doen is ook niks mis mee. tuurlijk moet het wel dingen zijn voor de leeftijd dus een borstel er over of netjes aan een touw lopen is goed voor een paard.

ik zeg er niets over dat je haar niets gunt het zijn jouw gevoelends er bij. als je er niet achter staat moet je der ook niet gaan helpen maar om een vriendschap hier door te laten verpesten omdat jullie niet eens zijn om iets wat ze doet vind ik wel ver gaan

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:24

Ik vind je gewoon harstikke lief en eerlijk, lees het verhaal over mijn (nog niet) Billy maar eens en zie wat ontwetendheid doet met paarden.
Toch meschien ben je iets te streng voor haar,als zij dit doorzet probeer hierin dan en vriendin te zijn en haar te leren met paarden om te gaan.
Ik denk niet dat het echt heel erg slecht is om een jaarling op stal te zetten, mits hij voldoende beweging krijgt, bv overdags, buiten.
Dekjes opleggen vind ik persoonlijk overdreven maar je schaadt hem er ook niet mee echt.
Wel super lief dat je je zon zorgen maakt, je bent een rasechte paardengek.

oh_oh

Berichten: 1425
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: In het groene hart van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:43

vinurr schreef:
Ik vind dat jullie allemaal erg overdreven reageren. Ik denk absoluut niet dat TS jaloers is.


Lees het topic eens even door. Daar is denk ik maar 1 persoon voor jouw post die vind dat ze jaloers is. Vrijwel iedereen vind dat de TS goed gehandeld heeft.

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:18

Ik vind dat je top hebt gehandeld..als iedereen zou denken als DaanxBien zouden er heel wat nare situaties ontstaan, veulens op stal, belachelijk!
Dit heeft niets met misgunnen te maken, maar met het welzijn van een dier, wat voor ALLES gaat, dus ook vriendschappen (althans zo zie ik het) en als er een vriendin zo nodig impulsief een paard wilt kopen en niet weten hoe of wat en niet openstaan voor hoe of wat, sja, dan zou ik de vriendschap ook op een klein kiertje zetten...

Je handelen mag als 'hard en streng' omschreven worden, maar moeten we iedereen dan maar met zachte handen behandelen, omdat iemand zn wensen uit wil laten komen, met het gevolg dat een dier de dupe wordt?

Sterkte, ik hoop dat ze zich lekker gaat inlezen en erachter komt dat dit niet dé manier is..iedereen moet leren, jij, ik, iedereen..én koppigheid afleren :P

Valentine5
Berichten: 82
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Ergens op de wereld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:21

Zeeuwtje68 schreef:
Ik vind je heel verstandig. Het is een wijze les misschien voor je vriendin maar dit kan echt niet.
Maar om het paard te helpen zou ik wel meehelpen. Want het paardje kan er nl niks aan doen toch?

Dat vind ik ook. :j

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:51

Je hebt gewoon helemaal gelijk. Als ik het zo lees, denk ik dat je vriendin wel gauw genoeg met haar voetjes terug op de grons staat hoor. Zo te horen heeft ze geen flauw benul van wat ze in huis heeft gehaald. Een jaarling alleen maar op stal zal gauw genoeg fout gaan, zal ze weinig mee kunnen, zal vervelend worden en binnen de kortste keren zie ik hem gewoon in het land staan. Je kunt gerust al dingen met hem doen, hem laten wennen aan voetjes geven, halstertje om, meelopen, leren stilstaan, vastgebonden staan,... maar meestal ben je niet langer dan een kwartiertje bezig dan, dus ik denk dat ze iets heel anders voor ogen heeft, zeker als ze met dekjes zal afkomen :D. Ik heb zelf een jaarling, ze staat 24h/24, 7/7 buiten, maar wordt wel af en toe in de hand genomen. Ik kan er alles mee, maar verder mag ze gewoon jong paard wezen buiten. nu wordt ze bv 2 weken compleet met rust gelaten. Ik heb zelf genoeg ervaring met jonge paarden (al denk ik dat je nooit genoeg ervaring kunt hebben, en ik mag blij wezen met de brave paarden die ik al ben tegengekomen). Hopelijk ondervind ze snel genoeg waar ze in de fout is gegaan.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:57

en is het veulen er al?

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:44

Hoi,
Ik ben het met je eens dat een jaarling in de wei hoort met andere leeftijdsgenoten.
Maar ik vind ook dat je wel erg ver gaat door zo te reageren.
Wij hebben ook een jaarling op stal staan en de eigenaresse ervan (ook nog niet heel erg ervaren) steekt alle tijd in het beestje zoals wandelen en spelletjes met hem doen een keer wassen, ze leert hem alle dingen die makkelijk zijn voor later en geen invloed hebben op zn groei of psyche.
Wel staan de paarden bij ons overdag buiten en snachts op stal.
Maar dit is dus even om een voorbeeld te geven dat het wel degelijk goed kan gaan!!
Ik vind dat je je mening mag geven, maar naar mijn idee (als je tenminste echt een vriendin van/ voor haar bent) help je haar wel indien nodig. (jij kraakt haar nu af omdat ze suggereert dat alles fout gaat en het niet goed is voor het beestje, maar als jij je handen ervan af trekt ben je net zo goed slecht voor het beestje, want dan laat je hem ook maar aan zn lot over!!)
Denk daar maar eens over na.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:40

Hoi,

je hebt gelijk hoor, dat je je handen hier van af trekt. Het klinkt misschien bot maar als ze nu al niet naar je raad wil luisteren dan wordt het met helpen natuurlijk niks. Ze lijkt je hulp alleen maar te willen als het op haar manier gaat en als dat totaal anders is dan jouw manier dan werkt het niet.

Dit wordt alleen maar zwaar frustrerend voor jou om aan te zien hoe zij met het paard omgaat. Je hebt er voor gekozen zelf geen paard te nemen om goede redenen, laat je nou niet (emotioneel) opzadelen met het paard van een ander.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:43

idylle schreef:
maar als jij je handen ervan af trekt ben je net zo goed slecht voor het beestje, want dan laat je hem ook maar aan zn lot over!!)
Denk daar maar eens over na.


Dit riekt naar emotionele chantage. Zij is niet verantwoordelijk voor het paard van een ander en zeker niet wanneer die ander niet naar haar lijkt te willen luisteren. Wat kan je dan nog meer doen behalve zeggen: zolang jij het paard op stal laat staan help ik je niet.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:51

Het enige wat je kunt doen is alvast een lijstje van tel.nr.'s maken van opfokstallen/weides in de buurt en die bij je telefoon klaarleggen. Succes!

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:00

TS ik vind dat je heel goed gehandeld hebt, ik zou als ik jou was ook mijn handen ervanaf trekken, bedoel je vriendin maakt deze keuze prima eigen keuze maar heel jammer en zielig voor het veulentje maar ze zal tzt wel inzien dat je gelijk hebt gehad!

dicenbalt

Berichten: 454
Geregistreerd: 20-04-09

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:33

Nou, voor zover ik weet is het paard er. Ben wel een keer naar de stal gaan kijken en ben toen erg geschrokken. Kleine stallen, in totaal 9 paarden die dag en nacht op stal staan. Geen mogelijkheid tot weidegang. Ben bewust niet gaan kijken toen het paard arriveerde, heb wel telefonisch contact gehad. Ze wandelt nu 2 keer per dag met hem. Zo'n 20 minuutjes voor werktijd en een half uur a een uur na werktijd. Wil nog steeds geen raad horen. Het is triest. Enne Idylle: jullie paarden gaan overdag nog naar buiten. Dit beestje dus niet. En er worden zoveel dieren slecht behandelt op de wereld, is dat ook allemaal mijn schuld als ik niet iedereen met huisdier aanspreek op zijn of haar gedrag? Ik kan toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor iemands eigenwijsheid? Dat is de wereld op zijn kop vind ik. Ik heb besloten er niet heen te gaan, ik werk hier niet aan mee hoe zielig ik het ook vind. Heb haar inderdaad wel een mailtje gestuurd met leuke adresjes waar hij eventueel heen zou kunnen. Het is aan haar wat ze ermee doet.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:08

Nee dat is idd niet aan jou om iedereen op zn verantwoordelijkheid te wijzen.
Het enige wat ik je duidelijk wil maken is dat als je echt vriendinnen met haar bent, je haar niet laat vallen.
Je kunt idd niet meer als tips geven over hoe jij het zou doen en als ze die niet aan neemt is dat niet jou verantwoordelijkheid.
Maar om haar zo te laten vallen vind ik gewoon te ver gaan!!
@waves sorry hoor (niet aanvallend voor TS bedoelt) maare waar is TS dan mee bezig (als jij niet doet wat ik zeg trek ik mn handen ervan af!)
Ik geef gewoon mn mening en zeg dat ze daar eens over na moet denken! zeg niet dat ze het moet doen zoals ik zeg, TS is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen, maar TS vraagt wel om de mening van anderen, nou dan geef ik die...

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:17

Maar hoe kan je iemand steunen en achter iemand zn keuze staan als je het er compleet niet mee eens bent?
Kijk, ik neem mezelf even als voorbeeld..ik heb een lieve vriendin waar ik stapelgek op ben...nu heeft ze sinds vanmorgen weer een kat, terwijl ze vreselijk allergisch is, wilt dat beestje ophalen op de fiets in een tas met een tuigje (hoor je me al vloeken? baal ervan als een stekker, een vriendin die zo met dieren omgaat!!)..ik ben pisnijdig dat ze aan een dier begint, want dr hondje moest ook al weg..net zo impulsief gekocht als deze kat..ik weet nu al dat de kat eerdaags wéér een nieuw onderkomen voor gezocht gaat worden,. Ik heb dr duidelijk gezegd, je zoekt t maar uit, zoek maar iemand die er wel in meegaat, maar ik doe t niet. Dat zegt niet dat ik niet van dr houd, maar ik steun dr gewoon niet in die impulsaankopen..er is nl een dier bij betrokken en die hoeft niet de dupe te worden van impulsieve drammerige mensen die persé iets willen.
Als ze mij belt "wat kan ik doen, want zus en zo" tuurlijk luister ik en geef ik dr advies waar nodig..maar ik ga niet met dr mee en erin mee..en ben dan ook niet op kraamvisite daarstraks geweest, komt wel wanneer ik toevallig langs moet.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:18

@Amy77, dat bedoel ik met niet laten vallen, je geeft haar wel advies als ze daarom vraagt. Zoals TS het op mij over laat komen zou ze dus ook geen advies geven.Dat is het punt dat ik zeg dat kun je niet maken.
Maar goed iedereen zn eigen mening en ik zeg niet dat mijn mening de juiste is, maar zo zie ik het wel.
Wat TS of anderen daarvan vinden mag iedereen voor zich weten.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:08

De ts geeft juist wel advies als de vriendin er voor open gaat staan. Ze heeft al gemaild met adresjes waar het dier beter zou kunnen staan. Wat dat betreft trekt ze haar handen er niet vanaf. Gelukkig is ze wel zo wijs om het dier niet te gaan verzorgen en meehelpt in de kosten, zoals de vriendin dat wil.

Als je een dier koopt terwijl je afhankelijk bent van een ander om het dier te verzorgen en te betalen, ben je niet goed bezig. Ik denk dat wij dat als dierenliefhebbers dat als feit vast kunnen stellen. Ik zie dan ook echt niet in waarom de ts de vriendin toch zou moeten helpen. De vriendin probeert haar op deze manier haast te verplichten om toch mee te doen, en dit gaat gewoon veel te ver.

bloempje08
Berichten: 245
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: ergens waar het gezellig is

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:24

ik ben nog steets van mening dat een veulen/ jaarling of welke leeftijd dan ook op stal kan staan. maar zoals ik nu begrijp staat dit paardje de hele dag op stal en word er dus alleen uit gehaald als ze tijd heeft. ze wandeld nu wel met hem ma gaat ze dat in de winter ook doen??

vind het zo niet kunnen voor dat paardje snachts op stal prima ma niet zo. hopelijk word ze nog wakker

megahaf

Berichten: 409
Geregistreerd: 10-03-08

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:46

Als dat half uurtje voor en na de enige beweging is die het paardje zal krijgen, kan het ook niet veel spieren opbouwen. En na een tijdje zal het paardje vast wel gek gaan doen van zodra het buitenkomt - als het dan ook nog wat sterker wordt (en hoeveel brok krijgt ie?) zijn we weer een eind van huis, want zal je vriendin er dan nog mee durven/kunnen gaan wandelen?

Lindee

Berichten: 2928
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Zwolle

Re: Ruzie met vriendin om paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:59

ik vind het nog steeds goed hoe je gereageert hebt tegen je vriendin,
en het is zeker niet uit jaloezie alleen uit wijsheid waarschijnlijk!
jij kent je vriendin beter dan dat deze mensen haar kennen, en ik
weet zeker dat jij weet hoe zij in elkaar zit.. vind het ook erg goed
van je dat je haar zoveel adviezen hebt gegeven, helaas wil ze daar
niet aan mee werken.. maar je zei toch ook dat ze al met dekjes
enzo wou beginnen ?! dat vind ik wel echt heel vroeg !
in ieder geval nog heel veel succes en sterkte!