Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ArlandoO
Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: ergens in het westen

Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:05

Vandaag begon de dag gewoon zoals altijd.
Eerst gewerkt tot 6uur, dan thuis even eten, omkleden, en lekker naar me pony toe.
2 van de 3 weilanden stonden open, en ze stonden natuurlijk weer helemaal achteraan :P .
Gelukkig als ik Arlando roep, komt hij naar voren gelopen.
Maar nu kwam hij ineens keihard bokkend aanrennen (niets voor hem, hij is liever lui dan moe).
Maar goed, hij is 4 en half dus af en toe een gekke bui is niets raars.

Omdat hij zo'n sweet itch deken draagt van oren tot staart, maak ik die altijd bij z'n borst en nek vast los, heb het idee dat dat lekkerder loopt voor zo'n beesie.
dat doe ik dus altijd. En hij sukkelt altijd lekker mee aan 't halster.
Aangekomen bij het hek zet ik hem altijd even halt omdat het hek naar binnen toe open gaat, hij blijft normaal gesproken keurig staan, maar nu liep hij ineens weg..
Ik liep rustig achter hem aan en hij stopte. Ik pak het halstertouw vast en ineens raakt hij helemaal in paniek en rent het weiland weer in..(errrrug ver en lang)
Ik zag meteen dat het fout zou gaan, het deken schoof langzaam maar zeker naar achteren, en zat nog vast onder zijn buik.
Ook had hij z'n halster om en het touw zwiepte heen en weer/ door z'n benen etc...

Ik stond aan de grond genageld, kon niets doen, hij was al te ver, en hij was in paniek.
Ik hoopte zo dat hij op tijd zou stoppen, maar ineens zie ik hem "klapppp" zo over-de-kop vliegen ;(
Hij stond GODZIJNDANK gelijk weer op, maar het deken zat nog vast om z'n achterbenen (doordat de 3 buiksingels nog dichtzaten, deken zelf zit niet vast om zijn benen) en hij sprong bokkend op waardoor de deken gelukkig af vloog.
De hele kudde gelijk op hol, want er lag ineens een beige deken in het land :wow: (heel eng natuurlijk)

Ik ondertussen zo snel mogelijk naar het weiland toe, en kon hem gelukkig zo pakken. Hij trillend op z'n benen, en ik net zo hard.
Ik zag geen rare dingen in eerste instantie, dus ik zijn deken opgepakt, maar hij raakte weer in paniek dus die maar laten liggen, even lekker stappen en afspoelen.
Hij liep niet kreupel, ik kon geen zwelling vinden niets.
Hij zal morgen wel stijf zijn denk ik...

Deken is vrij weinig meer van over, maar dat geeft niet. Gelukkig is hijzelf nog heel..
Ik besloot maar zo snel mogelijk weer proberen de deken om te krijgen, zodat hij geen trauma o.i.d. eraan overhoud.
Hoewel ik twijfel hoe hij zal reageren als er weer iets "vast" blijft zitten om zijn achterbenen...
Hij liet het gelukkig toe, en ik heb hem maar gelijk terug het land in gedaan..
Dit keer rende hij niet meer, en liep op z'n dooie gemakkie terug het land in..

Een ongeluk zit in een klein hoekje, gelukkig is het goed afgelopen. Het had veel erger kunnen zijn...
Ik hou de deken voortaan wel dicht tot de poetsplek ;)

Moest het even kwijt :P ookal is het goed afgelopen

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:11

niet zo verstandig om de deken los te maken. Zoals je zelf zegt hij is 4,5 jaar oud. Alles kan een keer fout gaan natuurlijk. Gelukkig is hij verder in orde. Wat zul je geschrokken zijn!

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:16

Ik kan me voorstellen dat je ontzettend bent geschrokken!
Gelukkig is het goed afgelopen.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:12

wow dat is idd heeel erg schrikken!!! Wij hebben bij onze merrie ook wel eens gehad dat ze vanuit het niets helemaal gek werd en niet te houden was, we zijn er nooit achtergekomen wat er aan de hand was :S

Anoniem

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:15

Gelukkig is het goed afgelopen. Er is een reden dat we mensen leren om bij het AFdoen van dekens ACHTERaan te beginnen, en bij het OPdoen van dekens VOORaan.
Jij weet ze nu ook ;)

Jollyjoy
Berichten: 369
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Leiden

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:19

Poe he, dat is schrikken zeg. Gelukkig lijkt hij helemaal oké. Even in de gaten houden de komende dagen.
Goed dat je toch weer geoefend hebt met een deken omdoen, zowel voor je paard als voor jezelf. En ik denk dat je inderdaad wel hebt geleerd dat je de deken voortaan vastlaat totdat je bij de poetsplek bent.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:03

let de komende dagen heel goed op met opstappen want dit is mijn vriendin ook een keer gebeurt en haar paard heeft er jaren over gedaan om niet weg te vliegen wanneer er iets over haar achterhand ging, deken, been van de ruiter, aai van iemand die er naast liep, drama.

ArlandoO
Berichten: 886
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: ergens in het westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 22:18

Thanx allemaal, ja zeker weten is dat schrikken.
En ik ben met de meeste dingen juist zo voorzichtig, zo laat ik hem nooit alleen als hij vaststaat ofzo, i.v.m. hangen/schrikken etc.
En zo'n soort "vast" ritueel gaat dan wel in een keer fout.

heb er zeker van geleerd en let nu nog bewuster op met wat ik doe.

Hij liep vandaag gelukkig helemaal goed, gaf geen reactie op deken op/af doen, zadel op/af en opstappen ook niks geen problemen.
Alleen durf ik niet te proberen of hij weer in paniek raakt als zijn achterbenen vast komen te zitten.
Met grondwerk les was dat 1 van de eerste dingen die we hebben geoefend. Ik moest toen met een longeerlijn om zijn been, dan voorzichtig druk geven, en dan moest hij zijn voetje optillen. Dat ging toen prima.

Misschien helpt het voor hem als ik weer even die basis meeneem.
Het vertrouwde van het op de grond oefenen.

xmaureentje
Berichten: 55
Geregistreerd: 14-10-08

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:52

Gelukkig is het goed afgelopen maar wat zal je geschrokken zijn !

KellyG

Berichten: 1956
Geregistreerd: 17-09-05
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:02

van je fouten leer je ;)
maar gelukkig heeft hij niks ernsigs opgelopen

zou wel even voor de zekerheid een veearts laten kijken.
Mijn paard is ook weleens over de kop geslagen, en ik merkte in de 1e instantie ook niks, maar 4 maanden later kwamen er wat problemen om de hoek kijken met rijden. Dan kwam dus door die val.
mij is toen ook verteld dat als een paard hard valt of over de kop gaat, altijd ernaar laten kijken, ook al zie je niks

ilh_

Berichten: 50
Geregistreerd: 23-08-09
Woonplaats: 's Gravenmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:04

chocobroodje schreef:
niet zo verstandig om de deken los te maken. Zoals je zelf zegt hij is 4,5 jaar oud. Alles kan een keer fout gaan natuurlijk. Gelukkig is hij verder in orde. Wat zul je geschrokken zijn!



zij heeft het altijd al zo gedaan, en dit keer is het fout gegaan.
kan gebeuren, maar als zij dat gewend was deed ze dat zoals gewoonlijk, dus dan is het makkelijk om te zeggen dat het niet verstandig was, maar zij deed het altijd al zo, ;)

verder, foutjes kunnen gebeuren, gelukkig is het allemaal goed afgelopen, en fijn dat je paard niets heeft,
ik hoop dat het verder goed gaat, :D

xx

_Question

Berichten: 2392
Geregistreerd: 13-04-06

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 23:32

Gelukkig is het goed afgelopen, ik doe ook nooit de voorste sluitingen los behalve als de deken echt af gaat.. Zodat de deken dus niet rond kan draaien of van plek kan verwisselen..
Je zal echt enorm geschrokken zijn jeetje

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Pfff zo geschrokken: Pony over-de-kop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 10:28

Zoooo wat heftig! Wat een geluk gehad zeg, en tja.. daar reken je natuurlijk ook niet op..