Dit gaat me toch wel ver...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Dit gaat me toch wel ver...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 23:30

Geen idee waar ik dit neer moet zetten.

Wat ik vanavond toch weer heb gehoord, daar ben ik best van geschrokken.

Wij hebben een huisje in Italie. Ik ben dus elke vakantie daar te vinden en werk er op een manege. Afgelopen februari heb ik Tuono leren kennen. Een 4 jarig zwaar mishandeld paard wat totaal geen zelfvertrouwen en al helemaal geen vertrouwen in mensen had. Na een tijdje ben ik hem in gaan rijden. Ik had hem een stukje zelfvertrouwen gegeven. Voor mij was het weer tijd om naar huis te gaan. De basis beginselen zaten erin en ik hoopte dat ze hem daar (goed en vriendelijk) door zouden rijden en dat vertrouwen afmaakten. Tuono ging namelijk voor je door het vuur als ie je kende.

In mei kwam ik weer terug. Hij was stukke verbeterd, keek weer fris uit z'n ogen en leek zin te hebben in de lente. Ik heb hem 2 weken gereden, voornamelijk weer de basis opgepakt. En na 2 weken weer afscheid genomen.

Deze zomer kwam ik natuurlijk weer terug. Hij zag er nog beter uit. Ik reed hem bijna niet meer omdat er andere paarden voor me klaar stonden. Hij deed alles ontzettend braaf en leek steeds sneller vertrouwen te krijgen in nieuwe mensen. Ben dan ook met een gerust hart vorige week weer terug gekeerd naar Nederland.

Nu hoorde ik begin deze avond dat er vandaag iets vreselijks is gebeurd. De manege eigenaar wilde Tuono rijden. Alles ging goed totdat Tuono de bak niet in durfde/wilde. Hij kwam hevig in protest, stijgerde en klapte achterover. Hierbij is een stuk van zijn tand afgebroken en hij heeft er een rood oog aan over gehouden. Hoe dat kan is voor mij een raadsel. Italianen zijn zo wie zo grover met paarden dan wij. Ze geven de paarden sneller een klap of een trap, oke, dat is hun manier, daar kan ik weinig aan veranderen. Maar nu gaf de manege eigenaar Tuono echt op z'n flikker (lees flinke klappen) terwijl (denk ik) hij vreselijk bang was omdat er iets aan de hand was. Nu zal, Tuono kennede, zijn (zelf)vertrouwen helemaal weg zijn in mensen en kunnen we van voor af aan weer opnieuw beginnen.

Wat vinden jullie hiervan en wat zou ik het beste kunnen doen? Ik ga er in oktober weer heen.
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 02-09-09 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:34

Tja, beetje moeilijk oordelen vanuit de 3de hand ;)
In oktober gewoon even navragen wat er nou precies gebeurt is, en kijken hoe ver (of terug) hij is, en daarvan uit oppakken.
Misschien zou je ook proberen de manege eigenaar wat meer begrip bij te brengen, als hij hier voor open sta.

Nogmaals, weet je wel zeker dat dit het echte verhaal is?
Mensen overdrijven heel snel :)

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 23:35

Asyaa schreef:
Tja, beetje moeilijk oordelen vanuit de 3de hand ;)
In oktober gewoon even navragen wat er nou precies gebeurt is, en kijken hoe ver (of terug) hij is, en daarvan uit oppakken.
Misschien zou je ook proberen de manege eigenaar wat meer begrip bij te brengen, als hij hier voor open sta.

Dat is al deels gelukt. Ze gooien er veel te snel pelhalmen in en in het begin liepen er heel wat met een pelham. Sinds ik er nu ben rijden er al 5 bitloos. Ook als ik zie dat hij onterecht paarden straft spreek ik hem er wel op aan en probeer uit te leggen wat er aan de hand kan zijn. Helaas gaat dit niet als ik er zelf niet bij ben...

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:36

wat een rot situatie. Inderdaad grote kans dat hij zijn vertrouwen in mensen weer helemaal kwijt is.
Ik zou in oktober gaan kijken wat er van hem geworden is. Je kan het eventueel weer oppakken, maar het is natuurlijk zeer de vraag of dat zin heeft. Jij steekt er een paar weken energie in, daarna ben je ver weg. Als ze zo ruw met hem om blijven gaan heb je kans dat dit zich herhaald en dan ben je weer terug bij af.
Dus ik zou gaan kijken hoe het met hem is, maar jezelf wel hard afvragen of het zinvol is om hier tijd aan te besteden.

Mjay

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:37

tja het is zoiezo jou paard niet en ik neem aan dat het paard voor de handel is dus ondanks dat het jou misschien vreselijk aant hart gaat kan je er verder weinig aan doen denk ik......

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 23:40

Een paard dat achterover klapt wordt door mij ook echt niet lief behandeld. Het is lévensgevaarlijk en moet héél snel afgeleerd worden. Voordat het een gewoonte wordt en het paard weggebracht kan worden naar de slager. Als het paard op het harde is omgeklapt mag je blij zijn dat hij nog leeft (vandaar die gebroken tand en rood oog waarschijnlijk) Paarden die dreigen om te klappen worden omgetrokken, dit is voor hun eigen veiligheid én die van de ruiter. Ik heb een paard gekend die zijn nek heeft gebroken bij zo'n rotgeintje. :n

Je hoorde het, dus je weet niet hoe het echt gegaan is. Voor een penny kan een vlieg doodslaan met een zweep al eruit zien als "afgeranseld", het kan dus allemaal best meevallen. Als jij elke keer dat je er kwam verbetering zag zullen ze écht niet zo hardhandig met ze omgaan als dat er beschreven wordt. :)

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 23:46

Mjay schreef:
tja het is zoiezo jou paard niet en ik neem aan dat het paard voor de handel is dus ondanks dat het jou misschien vreselijk aant hart gaat kan je er verder weinig aan doen denk ik......

Hij zou op de manege blijven staan. Waarvoor vraag ik me af want hier kan je geen kinderen op laten lessen of toeristen mee laten rond rijden. Ik hoorde ook dat hij nu erover na zit te denken hem te verkopen na het incident. Ik heb er een dubbel gevoel over... Erg oneerlijk tegenover het paard; oke, jij steigerd en je kan niet tegen een klap? Dan wordt je maar verkocht. Of heb ik dit fout?

@ shattered; ik weet dat Tuono niet zomaar zal steigeren als er rustig met hem om wordt gegaan. De manege eigenaar wil altijd snelheid en het paard moet maar meteen luisteren. Dat heeft hij dus nu met Tuono gedaan waar hij blijkbaar echt niet tegen kan. Hij is gaan stijgeren uit paniek/angst. Waarschijnlijk heeft toen de ME hem (per ongeluk) omgetrokken. Maar ik weet zeker dat dit puur uit angst, spaniek en spanning komt. Gister liep ie nog super braaf, nergens problemen mee.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Dit gaat me toch wel ver...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:13

Misschien heeft hij daar al eerder over na zitten te denken en heeft hij na dit incident geen twijfels meer om het paard weg te doen? Het is wel heel vervelend dat je er zelf niet bij was ofzo want nu heb je alleen een verhaal gehoord en kan je er verder weinig aan doen. Het kan namelijk vreselijk overdreven zijn allemaal. Het kan ook wel goed mogelijk zijn dat hij zijn vertrouwen in mensen inderdaad weer kwijt is of in ieder geval dat het weer wat meer beschadigd is. Misschien dat je het in oktober weer goed kunt maken bij dat paard maar dat valt dan nog te bezien als hij dat paard nu wilt verkopen. Misschien is dat ook wel beter voor het dier als er zo met hem word omgegaan..

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 15:51

WAcht even af tot oktober, hoe moeilijk ook. Punt is als je daar bent, je de eigenaar kan wijzen op verkeerde benadering, hoe om te gaan met het paard enz.
Zo vanuit nederland is dat wel heel erg lastig ;)
Het zou wel zonde zijn, als een paard waar zo veel mee bereikt is naar de filestijnen wordt geholpen...

nynke1995

Berichten: 1205
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: Fryslân

Re: Dit gaat me toch wel ver...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:11

Dat is niet leuk zeg, ik zou er gewoon heen gaan en kijken hoe het nu echt is je zegt namelijk dat je Denkt...

Steff1988
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Dit gaat me toch wel ver...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:35

Ben het met Asyaa eens, moeilijk oordelen als we er zelf niet waren.