Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:31

Sinds 2 maanden ben ik officieel de trotse eigenaresse van Lasagna. De Haflinger waar ik ruim 14 jaar geleden mee ben begonnen op de ponyclub en die ik al die tijd verzorgd heb. Na een aantal jaar zijn we ook gaan mennen, en die zijn we op haar oude dag ook lekker blijven doen. Op zondag lekker inspannen, naar het strand om te rijden, naar Ulvenhout in de bossen, of lekker een rondje hier door de polder. Heel af en toe deden we nog samen een rondje polder, lekker halster om, touwtje als teugels zonder zadel heerlijk ontspannen...

2 maanden geleden is haar officiele eigenaresse overleden (wij betaalden dierenarts,hoefsmid etc, dus voor mijn gevoel was ze al van mij.). 2 weken na het overlijden vroeg haar zoon of ik een keertje langs wilde komen om even met hun te praten en tijdens het gesprek bleek dat ze met hun kinderen besproken hadden of hun het goed vonden als Lasagna van mij werd, omdat ik er al die jaren al zoveel plezier van heb en zo goed voor heb gezorgd...

Toen....1,5 maand geleden, bleek ze ineens tijdens het rijden niet helemaal rad te zijn, ik dacht rechtsvoor maar misschien verstapt, aangetikt? Je weet het nooit, dus is ze 1,5 week op rust gegaan, daarna bleek het helaas nog niet over te zijn en wilde ze zelfs niet meer op het been staan. We hebben de dierenarts met spoed gebeld, die heeft haar zodanig verdoofd dat ze op de trailer vervoerd kon worden naar de kliniek. Daar aangekomen loopt de muts zo de trailer af, niks aan te zien, op de harde volte etc etc, niet 100% recht,maar niet ernstig genoeg om haar nog een nachtje voor observatie te houden. Ook bleken de foto's 200% goed te zijn voor haar leeftijd, ondanks de kleine kwaaltjes die ze al had. Equipalazone meegehad voor 2 weken, op rollende ijzers (die rond aflopen) zodat ze makkelijker weg kon en dan zou het met rust over zijn..

Pijnstillers waren nog geen 3 dagen op, en ze stond weer op 3 benen, dierenarts gebeld of we langs konden komen. Ik was zelf net geopereerd, dus mijn vader naar de kliniek. En dan krijg je van de dierenarts het telefoontje dat ze haar schouderblad voor 1/3 verbrijzeld heeft... ;( . Het eerste wat er door me heen schoot was 'Maakt niet uit wat het kost, al moet ze geopereerd worden, zorg maar dat ze beter word!' Helaas kunnen ze er niks aan doen, ook niet met een operatie, dus is ze sinds 2 weken weidepony, mag ze niet meer voor de kar en niet meer onder het zadel. Wel dagelijks op pijnstillers, maar dan kan ze alsnog heel oud worden!


Gisteren was het wéér zover, ze heeft sinds donderdag af en aan bloedneuzen, en sinds gisteravond viel me een dikke bult op langs de zijkant van haar kaak, zelf goed gekeken, zag ik ineens iets van een gezwel/abces zitten, was er totaal niet gerust op en heb vanmorgen de dierenarts gebeld. Ze is direct komen kijken en nu blijkt ze langs haar kiezen een gezwel te hebben, iets kleiner dan een golfbal. De dierenarts ging er vanuit dat het een tumor is, gezien de structuur van het balletje.

Morgenvroeg word ze dus naar de kliniek gebracht, gaan ze eerst bloedonderzoek doen om te kijken of daar afwijkende waardes te zien zijn, zoals iets van een infectie etc? Dan word er met een slangetje in haar neus gekeken waar het bloed vandaan komt, wat sinds een aantal dagen uit haar neus druppelt. Daarna gaan ze de tumor bekijken en beslissen of ze die direct helemaal verwijderen, of alleen een stukje afsnijden om op kweek te zetten. Dat zal dan helaas staand moeten gebeuren en als het echt niet anders gaat op de operatietafel, maar gezien haar verbrijzelde schouder willen ze dat risico niet nemen. Z zijn bang dat ze tijdens het ontwaken uit de narcose zichzelf nog erger bezeert aan haar schouder (aangezien deze al heel zwak is..)

Zouden jullie alsjeblieft voor me mee willen duimen? Ik ben er nu al gigantisch ziek van, ze is nooit ziek geweest en het lijkt wel alsof alles nu in een keer komt...;(

Edit:
Ze staat maar op een half zakje pijnstillers per dag, die kleine hoeveelheid kan geen kwaad voor haar lichaam in de richting van nier-falen etc. Op dat halve zakje doet ze het erg goed. Ook is het zo dat dierenarts aangaf dat paarden na verloop van tijd soms geheel van de pijnstillers af kunnen, omdat de spier op de schouder de functie van die schouder grotendeels overneemt, waardoor de kans groot is dat ze straks ook zonder pijnstillers, pijnloos kan draven en galopperen
Wat betreft die tumor is het een kwestie van afwachten en onderzoeken wat het precies is.
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 14-09-09 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

BKS

Berichten: 760
Geregistreerd: 14-03-08
Woonplaats: Tersoal (Friesland)

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:34

Och meid wat een pech zeg!! Probeer wel ten alle tijde het belang van het paard voorop te stellen hoor. Een leven op pijnstillers schijnt niet geweldig te zijn We hebben zelf ook zo'n geval gehad maar we werden gewaarschuwd door de dierenarts dat de nieren niet beter worden van zoveel pijnstillers. Heel veel sterkte de komende tijd.....

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:38

Jeetje wat een pech zeg... heel veel sterkte komende tijd..
Ga verder met BKS mee..

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:39

@ BKS, dat heb ik ook van de dierenarts gehoord, maar ze staat maar op 1/2 zakje equipalazone op een dag en de dierenarts gaf ook aan dat veel paarden met hetzelfde probleem na een tijdje soms zelfs zonder pijnstillers kunnen omdat de spier bij de schouder sterker word en een deel van de functie van de schouder overneemt. Maar het belang van het paard staat hier zeker voorop, vandaar dat er alle keren ook zo snel gehandeld is. En ik begreep van de DA dat bij 2 zakjes of meer je nier/leverproblemen kunt krijgen. Dus zolang ze het op zo weinig zo goed doet, denk ik niet dat het veel problemen veroorzaakt. :)

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:40

Wat een dikke pech heb jij zeg....
Blijf inderdaad realistisch. Een leven op pijnstillers is voor jullie beide niets....
Heel veel sterkte!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:40

Getver wat naar zeg zoveel ellende in ene. Zal voor jullie duimen morgen!

natascha44

Berichten: 1209
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Aan de Stouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:42

Ik duim ook met je mee hoor....
Heel veel geluk gewenst voor zover het nog mogelijk is..
Echt veel pech heb je hoor..

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 15:54

Dankjewel, als jullie allemaal duimen voor ons morgen, dan moet het helemaal goedkomen hoop ik..

Ukje112
Berichten: 839
Geregistreerd: 18-08-09
Woonplaats: Fryslân Boppe en Drenthe :)

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:55

hè joh, wat vervelend voor jullie beiden! man o man, ik duim ook voor je op een goede afloop!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 17:56

Ik hou jullie op de hoogte. Zal morgen mijn telefoon meenemen, dan kan ik jullie updates geven vanaf de kliniek...

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:27

Jeetje meid, dit alles is niet niks..
Ik neem aan dat je nu al meer weet?

Ik dacht na je smsje, even je berichten checken, dan kom ik vast meer te weten.
Ik kom heel graag foto's voor je maken hoor!
Sterkte in ieder geval :(:)

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:32

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt. Veel sterkte.

Pien_1

Berichten: 1295
Geregistreerd: 25-10-06
Woonplaats: Pien zit op haar nest. Fatima in haar bunker.

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:36

Hier nog 1 die voor jullie aan het duimen is, ik hoop dat het allemaal goed komt!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:31

Hier de update. We zijn op de kliniek geweest en de tumor in haar mond is volledig verwijderd, het bloed is onderzocht en uit het bloed konden ze alleen 3 verhoogde waardes van de lever vinden, dit kon duiden op een tumor, of een minder goed werkende lever door toxines van evt. andere tumoren, maar het kon ook nog zo zijn dat deze verhoogd zijn door de equipalazone die ze krijgt voor haar schouder.

Ze heeft een rectaal onderzoek gehad, hierbij hebben ze op de middenlijn (onder de ruggegraat) een balletje gevonden, de grootte van een pingpongballetje wat er eigenlijk niet hoorde, en die achteraan nog iets verder groeide, waarheen was niet te voelen omdat de dierenarts niet verder naar binnen kon. Eierstokken waren goed, en de milt was iets verkleind, maar dit hoefde niks te betekenen.

Ook heeft ze een buikvochtpunctie gehad, dit is op de kliniek zelf onderzocht en hieruit zijn geen schokkende dingen gekomen, zover ze konden zien ook geen infecties. Ook hebben ze rontgenfoto's gemaakt van haar hoofd, hier waren 2 verdikkingen te zien maar dit hoefde eigenlijk niks kwaads te betekenen.

Ook hebben ze met een slangetje met camera aan het eind (hoe noem je zo een onderzoek, ik schaam me diep, want ik heb een paraveterinair opleiding gevolgd voor paarden...) Maar daar hebben ze gekeken waar het bloed vandaan kwam, helaas konden ze niks vinden en is het bloed tot nu toe ook weggebleven.

Wat er nu gebeurd, is dat het buikvocht en de tumor opgestuurd zijn naar Utrecht, dit duurt ongeveer 5 werkdagen, dus hopen na het weekend bericht te krijgen, omdat ze er ook een beetje spoed achter hebben zitten. Onderzocht word of er in het buikvocht nog afwijkende cellen aanwezig zijn, zo ja, wat voor cellen dit precies zijn. Ook word de tumor onderzocht om te kijken of dit goed of kwaadaardig is.

Al met al is het dus afwachten. Morgen komt Karin foto's maken, daar ben ik je echt heel dankbaar voor! Ook al valt het allemaal mee, dan heb ik zowiezo nog hele mooie foto's van haar! En als ze heel oud word, maken we gewoon straks weer veel meer foto's bij!!

Bedankt voor het duimen iedereen, maandag/dinsdag weet ik weer, dus ik hou jullie op de hoogte.

xJolijn

Berichten: 2936
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:35

wat erg!!!
ik duim heel hard voor je hoor!!!

Noatjuhh
Berichten: 634
Geregistreerd: 01-11-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:36

Heel erg veel succes, ik zal voor je duimen!

Barbara_

Berichten: 3310
Geregistreerd: 12-02-05
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:37

Pfff wat een pech zeg! Ongelofelijk dat dit nu allemaal precies komt nu ze net van jou is... ik zal voor je duimen!

marsyl

Berichten: 1643
Geregistreerd: 02-05-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:39

Succes-Succes-Succes-Succes-Succes-Succes-Succes
Sterkte-Sterkte-Sterkte-Sterkte-Sterkte-Sterkte-Sterkte
:(:) Y;(

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 19:57

Dankjewel!

@ Barbara_, ik verzorg haar eigenlijk al 15 jaar, dus voor mijn gevoel is ze die 15 jaar gewoon van mij geweest, maar iets meer geluk had geen kwaad gekunnen inderdaad, maarja komt vast goed. Ik was allang blij dat de onderzoeken tot nu toe niet heel slecht waren :)

karinFTbing

Berichten: 1708
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Breda

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:03

Pff meid, het is echt niet niks.
Ik doe het heel graag voor je, die foto's!
Ik hoop dat we morgen een lekker zonnetje hebben.
En ik heb al een tijdje mn fotocamera niet echt meer gebruikt, dus het zal even opstarten zijn :P Maar ik check vanavond mn boekje nog even :)

Ik hoop echt heel hard voor je dat het allemaal niks kwaadaardigs is en dat ze nog wat ouder mag worden bij jou.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:05

:(:) heel veel sterkte,ik ga voor je Afbeelding

noudy

Berichten: 1870
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:14

Wat erg zeg, dat is ineens wel heel veel pech.
Hoop alsnog dat het goed afloopt, ik duim in ieder
geval mee.
Sterkte.......

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:23

wat naar zeg, ik duim heel hard voor jullie :(:) :(:) .

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:48

sterkte! duim ook mee voor jullie!!!

eppie38

Berichten: 1220
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: aarde

Re: Verbrijzeld schouderblad en een tumor...Waarom....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:23

Nou meisje toch!
Komt ook alles tegelijk zeg, dit is echt bizar hoor.
Ik ga voor je duimen en niet de moed opgeven hoor dat kan altijd nog.
Heeeeeel erg veel sterkte voor jou en je prachtige meisje!