Sommigen mensen... aso's op de weg

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 01:45

Eigelijk niet een verslag van vandaag maar van donderdag, toch wil ik het even kwijt, wordt er weer pissed van als ik eraan denk.

Donderdag was ik bij mijn ouders om mijn zusje even te helpen met rijden, nu kwam ze later terug van school dus bedachten mijn andere zusje en ik dat we weleens met het veulen konden gaan wandelen in de hoop dat ie meer verkeersmak wordt.

Het veulen heet Michael en is van begin juni, dus nu net 4 maanden, stoere bink; http://www.mijnalbum.nl/Foto-C4J4ATDM.jpg
Zijn moeder, Little, is goed verkeersmak en uiteraard ging zij mee. Michael zelf is al gewend aan auto's en de patrol met waterkar die eens per week de weide in komt, bovendien rijden er veel trekkers over de weg naast de weide dus dat vind ie van een afstandje ook niet zo erg.
Zo gezegd zo gedaan, mijn zusje neemt Little en ik loop erachter met het veulen.
We besloten de weg over te steken om een landweggetje aan de overkant langs te lopen omdat daar wat meer verkeer rijd dan op het weggetje naast de wei.

Het oversteken van de weg ging prima, even de bibbers van een motor maar verder geen probleem. Op het landweggetje kwam ons eerst een auto achterop, meneer minderde keurig vaart en ging ons ruim voorbij, pluim voor meneer, blijkbaar de enige fatsoenlijke weggebruiker in de regio, Michael keek er alleen even naar.

Vervolgens komt ons een huge trekker tegemoet met een heftig rammelend en schuddend apparaat erachter, ik kreeg al het vermoeden dat dat weleens problemen kon geven dus stap opzij de weg op en maan hem tot rustig rijden door met mijn arm op en neer te bewegen, nog even extra voor het geval meneer het niet zag. Maar nee hoor, hij raast ons gewoon vol gas voorbij en gaat ook nog eens geen mm opzij. _-:( Michael schoot compleet in de stress, steigert en wil zich omdraaien waardoor hij nog bijna de weg op sprong wat gelukkig niet gebeurde. Little stond 3 meter verderop heel stoicijns toe te kijken :+

Even later komt er een splitsing van links, vlak daarna zijn we omgekeerd en weer terug gegaan.
Met dat we de splitsing oversteken komen ons een auto en fietser tegemoet en komen er twee fietsers vanaf het weggetje rechts. Ik wilde even doorlopen om wat meer ruimte te hebben in de berm maar Michael ziet plots de fietsers achter zich (die dus van rechts kwamen), schrikt en springt opzij de weg op en zet zich schrap om terug te trekken.
Wat doen die fietsers??
Ze fietsen gewoon op 30cm achter hem langs! Dus ik zie het al mis gaan en zeg; pas op! Zegt die man, notabene een bekende van de familie en iemand die zijn hele leven al paarden heeft; ja, jij moet oppassen! |o
Dus zij zijn nog geen meter verder, komt de auto vanaf de andere kant aanrijden die blijkbaar haast had en wurmt zich door de berm achter Michael langs(die nog midden op de weg stond) op ogenschijnlijk nog geen 10cm achter zijn achterste. Het enige wat ik kon doen is terugtrekken en hopen dat ie niet ineens een flinke ruk geeft en achterover op de auto klapt. Meneer mongool stopt vervolgens 300 meter verderop bij een weiland met paarden. _-:(
Ik zie de fietser aankomen die direkt achter de auto aan kwam en zeg; 'wacht maar even' met de gedachte Michael eerst even van de weg te krijgen zodat hij niet alsnog door het lint gaat (hij stond nog steeds terug te trekken) en bij haar op schoot eindigt.
Wat doet die muts; fietst gewoon door en net als alle andere debieltjes, op 30cm achter zijn billen langs. |o

Bijna bij de weg komt ons nog een auto tegemoet die ook wel iets meer had kunnen remmen en afstand houden maar gelukkig reageerd hij daar verder niet op. Wel op de koe die in de wei naast de weg stond en precies op dat moment dacht; laat ik eens bokkend naar het draad galopperen. Haha, zowel Little als Michael schrokken zich een hoedje, maar het was dan ook niet zomaar een koe maar zo'n dikbil van mss wel 800 kilo, dat zo'n dier nog kan galopperen en bokken.
Gelukkig was de auto net gepasseerd dus is er verder niets gebeurd en die koe neem ik het ook niet kwalijk.
Wel was Michael inmiddels flink over de zeik en liep echt te bibberen naast me, gelukkig ging het oversteken van de weg verder zonder problemen.

Maar, o wat was ik vreselijk kwaad. :(
De paarden staan in Rouveen, zo agrarisch als de pest waar ook veel mensen paarden houden. Je zou dus verwachten dat ze wel enigzins snappen hoe paarden reageren maar nee hoor, Staphorst (waar Rouveen onder valt) maakt zijn naam weer waar als asocialen. :r

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:41

Ja maar meid je kunt toch niet verwachten dat de hele wereld rekening gaat houden met het feit dat JIJ een 4 mnd oud veulen mee naar buiten sleept? Dat is jouw keuze dus jij moet zorgen dat je dat veilig kunt doen zonder een risico te vormen voor de overige weggebruikers.
Ik word persoonlijk ook vreselijk iebelig als een paard tegenkom dat schuin over de weg gaat en daardoor iedereen en ook mijn auto in gevaar brengt.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 08:46

anneliesdj schreef:
We besloten de weg over te steken om een landweggetje aan de overkant langs te lopen omdat daar wat meer verkeer rijd dan op het weggetje naast de wei.

Sja, je wilt meer verkeer, dan komt het langs en is het weer niet goed....
Mi had je kunnen verwachten dat het veulen problemen zou geven op een smal weggetje zonder behoorlijke uitwijkmogelijkheid.
Je kunt niet verwachten dat de hele wereld stilstaat tot jij je veulen onder controle hebt....
Wel fijn dat je de koe het gespring niet kwalijk neemt :+

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 01:52

Hij zal er toch ooit aan moeten wennen lijkt me?
Zoals ik zei is hij gewend aan auto's dus het ging er ook om dat we trekkers ed tegenkwamen. En ik ga echt niet met een compleet wild beest de weg op en ik snap ook wel dat 'de wereld' niet op mij gaat staan wachten, maar een beetje rekening houden met elkaar is toch niet zo'n probleem?

Er was een normale berg naast de weg, waar wij ook stonden uiteraard en waar de trekker ook wel iets naar uit had kunnen wijken.
Maar ja, jullie vinden het blijkbaar normaal als trekkers gewoon met 80 doorstormen en geen mm opzij gaan? Is het zo raar dat ik vraag of hij iets vaart wil minderen? Waarom moet ik dat uberhaupt vragen, dat doe je uit fatsoen als je een paard oid tegenkomt.
Als hij ons in een rustig tempo was gepasseerd was er wss niets aan de hand geweest.

En hetzelfde was het geval bij de fietsers/auto, hij had de fietsers van achter niet gezien waardoor hij verrast werd. Als die even (en dan heb ik het echt niet over meer van een paar minuten) hadden gewacht had ik hem terug in de berm gezet en hadden ze allemaal normaal kunnen passeren.

En zeg nou eens eerlijk; zouden jullie een bang paard 30 cm achter zijn kont langs passeren? Dan ben je toch behoorlijk stompzinnig bezig.

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:05

Ik zou niet op deze manier een veulen verkeersmak willen maken, want ik geloof niet dat hij ervan opknapt....

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:02

*diepe zucht* Blijkt weer dat je paardje IN DE BAK 100% verkeersmak dient te worden voordat hij mee naar buiten kan 8)7
Voor een volende keer zou ik mams even tussen het veulen en verkeer houden. Hierdoor nemen jullie ook net iets meer ruimte in op de weg, en zal er waarsschijnlijk wel vertraagd of uitgeweken worden. En anders heeft Michael nog altijd koelbloedige mams naast zich om steun bij te halen.
Hou het ook kort en leuk; als veulen loopt te bibberen ben je al te laat ;) Waarschijnlijk was die motor bij het oversteken deze wandeling al genoeg geweest voor hem

piewie

Berichten: 1920
Geregistreerd: 11-05-07

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

Ik wet er alles van. Mijn paardje is super verkeersmak, maar de ruiter niet. Daarom ga ik de weg niet meer op heb genoeg meegemaakt dat ik het niet meer durf. Baal er enorm van dat hier geen bos vlak in de buurt is, maar jah dat zij dan maar zo. Maar ik ga voor geen goud deze tijd meer met een paard de weg op.

Rivendell

Berichten: 6853
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:16

Juut schreef:
*diepe zucht* Blijkt weer dat je paardje IN DE BAK 100% verkeersmak dient te worden voordat hij mee naar buiten kan 8)7


En hoeveel fietsers en trekkers kom jij tegen in de bak? Ze worden maar op 1 manier verkeersmak en dat is OP de weg.
Ik geef de TS groot gelijk. Ik zit ook in de polder, maar iedere mongool de je tegen komt, gaat als een idioot vlak langs.
Mijn paarden zijn verkeersmak, maar als ze schrikken van een eend en er komt ook nog een auto vlak achter langs, dan blijft het lastig. Als je een fietser passert op een smalle weg, dien je toch ook af te remmen? Een fietsende koter maakt ook rare bewegingen en daar remmen we wel voor af?
Hoe verkeersmak ze ook zijn, een paard blijft een paard en kan altijd ergens van schrikken.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:17

Pff je kunt er toch niet vanuit gaan dat iedereen weet hoe je om moet gaan met een paard in het verkeer. Jij bent degene die moet anticiperen op het verkeer, dat kun je niet van anderen verwachten.

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:40

Misschien is het handig dat je voor die weg had gekozen waar wat minderverkeer was dat hij even kon wennen? Daar kan je op wachten, en nu zal hij zeker alles nog eng vinden, maar aan de andere kant heb ej ook wel weer gelijk.

mick75

Berichten: 4545
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:30

Helaas is het inderdaad steeds normaler om vooral niet even uit te kijken bij het passeren van welk verkeer dan ook. Voetgangers worden dagelijks bijna van de voeten gereden, op de fiets stappen is bijna een levensgevaarlijke bedoening geworden omdat een bepaald slag automobilisten het fatsoen (of de moeite) niet kan opbrengen even aan de kant te gaan of gas terug te nemen.

Ondanks dat het tegen elke regel ingaat zal je daar als ruiter/ begeleider zelf rekening mee moeten houden, en je maar zo onderdanig mogelijk opstellen en zodra je potentieel lastig verkeer tegenkomt eventueel in draf of in noodgevallen galop een veilige passeerhaven moeten zoeken. En je paard met de kont naar het enge object neerzetten, maar wel zo dat ie kan zien wat er nou eigenlijk gebeurt.

Maargoed, ik had laatst ook zoiets. Er is bij ons een stukje weg van ca. 100 meter lang, met aan weerszijden haakse bochten met huizen precies in die bochten zodat je niet kan zien wat er voorbij die bocht is en in het midden een bouwplaats van ca. 15 meter lang. Door dichte begroeing word het geluid van gemotoriseerd verkeer zo vervormd dat je geen idee hebt hoever een auto, motor of trekker nog weg is en de weg is daar enkelbaans. Wel voor beide richtingen toegankelijk, maar omdat er alleen bestemmingsverkeer komt is het er nooit druk. Nou is er op dat onoverzichtelijke stukje een bouwput die de afrastering ca. 30cm op de weg heeft gezet, en aan de andere kant van de weg hebben ze hun pipowagen neergezet en een aantal pallets die afgeschermd zijn met blauw niet erg strak gespannen zeildoek. Is voor mijn paard meestal geen probleem, in elk geval van de week keek ze er niet naar op of om.

Maar net op die paar meter lengte van die bouwput (waar de toch al smalle weg dus nog extra versmald was), ik reed in het midden zegmaar van de bouwput, komen er zowel voor me als achter me auto's aan waarvan eentje met trailer en stampend paard erin. En meteen daar achterop een groep fietsers terwijl achterop een brommerrijder kwam. En guess what? Ze MOESTEN natuurlijk allemaal passeren ter hoogte van die wegversmalling waar ik toevallig ook nog reed... (zowel voor als na die versmalling, over ca. 15 meter of zo, zijn brede passeervakken ingericht). Paard bleef trouwens rustig en ging midden op de weg lopen van "jullie wachten maar lekker".

Maargoed, back on topic. Ik denk dat ik in jouw geval voortaan niet alleen de moeder mee zou nemen, maar ook nog een paar andere verkeersmakke dieren. Zodat die de kleine als het ware kunnen beschermen. bij enge dingen. En als je de kleine met 2 mensen begeleid gaat het ook vaak al beter.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:43

Juut schreef:
*diepe zucht* Blijkt weer dat je paardje IN DE BAK 100% verkeersmak dient te worden voordat hij mee naar buiten kan 8)7
Voor een volende keer zou ik mams even tussen het veulen en verkeer houden. Hierdoor nemen jullie ook net iets meer ruimte in op de weg, en zal er waarsschijnlijk wel vertraagd of uitgeweken worden. En anders heeft Michael nog altijd koelbloedige mams naast zich om steun bij te halen.
Hou het ook kort en leuk; als veulen loopt te bibberen ben je al te laat ;) Waarschijnlijk was die motor bij het oversteken deze wandeling al genoeg geweest voor hem

Het was heel kort, alles met elkaar heeft het net 15 minuten geduurd.
En de manier waarop hij op de motor reageert is zoals elk paard op een motor reageert, ik ken maar weinig paarden die bij een langsschietende motor niet hun hoofd optillen en een keer snuiven.

Ik vind het raar dat jullie reageren alsof ik een penny ben, ik maak al jaren paarden zadelmak en ik kan dus echt wel snel ingrijpen als er wat gebeurd.
En een paard kun je niet 100% verkeersmak maken in de bak, nogal dom om dat te denken.
Het enige wat je in een bak kunt doen is schriktraining, je kunt niet 10 verschillende fietsers, auto's, motor's en ook nog trekkers met al het mogelijke materieel erachter in een bak neerzetten. Ow en dan heb ik het nog niet eens over honden, geitjes, ganzen, brievenbussen, schreeuwende kinderen en alles wat niet leeft maar wel kan flapperen, rommelen, kraken enz. Edit; en galopperende koeien natuurlijk :P
Ben benieuwd hoe groot jouw bak is.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 20-09-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:45

sabina1998 schreef:
Misschien is het handig dat je voor die weg had gekozen waar wat minderverkeer was dat hij even kon wennen? Daar kan je op wachten, en nu zal hij zeker alles nog eng vinden, maar aan de andere kant heb ej ook wel weer gelijk.

Daar hebben we al wel vaker gelopen en daar is hij ook erg mak omdat we daar hooguit eens een auto of fietser tegenkomen ;)

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:46

Als je al jaren paarden zadelmak maakt moet je helemaal beter weten dan de hele wereld de schuld te geven voor iets wat JIJ verkeerd ingeschat hebt. De manier waarop het geschreven is komt op mij erg PENNY over, excuses.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:53

En wat heb ik dan verkeerd ingeschat?
Ik had alleen gehoopt dat mensen zoveel verstand hebben dat ze een paard op een normale manier passeren en nogmaals; als dat was gebeurd had Michael niet meer gedaan dan een stap opzij, daar ben ik van overtuigd. Want zoals ik al tig keer gezegd heb was hij al wel wat gewend.

En ja, ik heb het in bokt-style geschreven, leek me leuker dan er alleen neer te zetten dat een trekker mij passeerd met 80, dan was er namelijk geen commentaar geweest. En wat is er penny aan dan? Ik zie toch nergens afkortingen, msn taal of geklets over liefuh paardjuhs, blijkbaar ben je ook al penny als je je paard bij naamt noemt.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:57

Dat vind ik nog meer PENNY, want een tractor die 80 rijdt, ik moet de eerste nog tegen komen.

Ik loop veel langs de weg met allerhande paarden en ja ook dat gaat wel eens kantje boord, maar IK ben degene die moet zorgen dat er niets gebeurt. Ik kan niet van anderen verwachten dat ze weten hoe mijn dieren reageren.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:22

:(:) Je hebt zeker ook nog nooit 12 jarigen op grote landbouwmachine's gezien?

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:24

Mensen passeren paarden zoals ze auto's passeren. Zolang het geen mensen zijn die paarden gewend zijn kun je ze dat niet kwalijk nemen, hoe vervelend ook....

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:31

Elk mens met een normaal iq snapt dat een auto dood is en een paard een levend dier wat kan schrikken. En zelfs voor een auto rem je af, dat een paard in de berm staat betekend niet dat je er vol gas langs kunt. Dus ja, ik neem ze dat wel degelijk kwalijk.

Caira
Berichten: 26082
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Sommigen mensen... aso's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:42

Meid ik probeer je al de hele tijd uit te leggen dat mensen dat dus niet snappen. Ze hebben werkelijk GEEN idee hoe een dier in elkaar zit.

Cossie

Berichten: 614
Geregistreerd: 20-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:54

Misschien helpt het om een L (net als autorijscholen) sticker op zijn kont te plakken :+ ...Het is zo verschillend en opmerkelijk hoe medeweggebruikers reageren, de een gaat met alle voorzichtheid passeren en de ander denkt er nog niet eens over na }:0 Maar helaas moet hier wel rekening mee gehouden worden, hoe vervelend ook.

Tip: zelf een een reflectiehesje omdoen? Dit attendeert de automobilist net iets meer op bijzondere omstandigheden.

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:07

Melanie5 schreef:
Juut schreef:
*diepe zucht* Blijkt weer dat je paardje IN DE BAK 100% verkeersmak dient te worden voordat hij mee naar buiten kan 8)7


En hoeveel fietsers en trekkers kom jij tegen in de bak? Ze worden maar op 1 manier verkeersmak en dat is OP de weg.
Ik geef de TS groot gelijk. Ik zit ook in de polder, maar iedere mongool de je tegen komt, gaat als een idioot vlak langs.
Mijn paarden zijn verkeersmak, maar als ze schrikken van een eend en er komt ook nog een auto vlak achter langs, dan blijft het lastig. Als je een fietser passert op een smalle weg, dien je toch ook af te remmen? Een fietsende koter maakt ook rare bewegingen en daar remmen we wel voor af?
Hoe verkeersmak ze ook zijn, een paard blijft een paard en kan altijd ergens van schrikken.

Zie zeer sarcastisch bedoelde toon en smilie ;)
Ik geef de TS dus ook gelijk :j

@Cossie; ik heb eens gelezen dat als je met een L op je rug met je paard op stap gaat, jij dus aan geeft dat je paard niet verkeersmak is. En (nu komt de 'logica') automatisch de veroorzaker bent als het fout gaat. Tenslotte geef je duidelijk aan dat je paard niet verkeersmak is. Ik zou het dan inderdaad alleen bij reflecteervastje houden, al dan niet met 'pas op; paard'

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:16

anneliesdj schreef:
Juut schreef:

Hou het ook kort en leuk; als veulen loopt te bibberen ben je al te laat ;) Waarschijnlijk was die motor bij het oversteken deze wandeling al genoeg geweest voor hem

Het was heel kort, alles met elkaar heeft het net 15 minuten geduurd.

15 minuten kan dus ook al 'te lang' zijn ;) De reactie op de motor was 'normaal'te noemen, maar bracht al wat spanning. Dan had ik veulen rustig omgedraait en beloond. Kijk niet alleen naar de tijd, maar ook naar wat jullie tegen komen, hoe veulen reageerd en hoe zijn dag is. Het is een veulen, concentreren kan moeilijk zijn, en als hij het dan 5 minuten goed doet dan is ie het beste paard van de wereld :D
Ik heb eens een merrie beleerd die bij een andere ruiter totaal geblokeerd geraakt was. De eerste keer heb ik er geen 5 minuten op gezeten. Ze deed twee stapjes naar voren en was nog beter als Salinero verklaard 8-)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 21:17

Ik denk dat een 3e persoon meenemen die de achterkant van het veulen 'bestuurd' ook wel had gescheeld.
Als ze eenmaal in de achteruit staan, krijg je ze met alleen van voor aan het touw trekken niet naar voren .
Iemand die op zo'n moment even het veulen een duwtje de goede richting in kan geven is dan toch wel handig en die persoon kan dan tevens een barrière tussen veulen en verkeer vormen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 22:56

Cossie schreef:
Tip: zelf een een reflectiehesje omdoen? Dit attendeert de automobilist net iets meer op bijzondere omstandigheden.

Dat is idd een idee, normaal gebruik ik die ook met rijden, ookal zijn de paarden waarmee ik buitenrijd volledig verkeersmak, het geeft wel iets meer waarschuwing denk ik.

Juut schreef:
15 minuten kan dus ook al 'te lang' zijn ;) De reactie op de motor was 'normaal'te noemen, maar bracht al wat spanning. Dan had ik veulen rustig omgedraait en beloond. Kijk niet alleen naar de tijd, maar ook naar wat jullie tegen komen, hoe veulen reageerd en hoe zijn dag is. Het is een veulen, concentreren kan moeilijk zijn, en als hij het dan 5 minuten goed doet dan is ie het beste paard van de wereld :D
Ik heb eens een merrie beleerd die bij een andere ruiter totaal geblokeerd geraakt was. De eerste keer heb ik er geen 5 minuten op gezeten. Ze deed twee stapjes naar voren en was nog beter als Salinero verklaard 8-)

Ik snap wat je bedoeld maar ik vond zijn reactie op de motor niet bijzonder genoeg om direkt weer om te keren.
En met totaal van 15 minuten bedoel ik dus dat ik ook echt geen uur of langer met een veulen ga lopen, ik ben vooral een voorstander van kort maar krachtig ;)

_Rhiannon_ schreef:
Ik denk dat een 3e persoon meenemen die de achterkant van het veulen 'bestuurd' ook wel had gescheeld.
Als ze eenmaal in de achteruit staan, krijg je ze met alleen van voor aan het touw trekken niet naar voren .
Iemand die op zo'n moment even het veulen een duwtje de goede richting in kan geven is dan toch wel handig en die persoon kan dan tevens een barrière tussen veulen en verkeer vormen.

Je hebt gelijk maar ik denk niet dat in dit geval zo'n persoon veel had kunnen uitrichten, tenslotte wil je ook niet overreden worden door een auto en het ging allemaal te snel om iets te doen. Ik had zelf graag meer gedaan maar omdat het zo snel gaat leek het mij juist het verstandigst om maar gewoon te blijven staan en lichte druk op het touw te houden in de hoop dat hij dan ook blijft staan.
Als ik maar 10 seconden tijd had gehad had meneer echt alweer in de berm gestaan ;)
Dat was ook vooral waar ik me aan ergerde, ik verwacht echt niet dat ze 5 of zelfs 10 minuten wachten maar ze hebben me zelfs geen 10 seconden gegeven om het op te lossen, daardoor voel ik me gewoon machteloos.