Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chimene

Berichten: 246
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Limburg

Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 21:59

Zaak gestolen Haflinger Marcus geseponeerd!

Beste mensen,

Wellicht kunnen jullie onze zoektocht naar onze haflinger Marcus nog herinneren. Marcus was gestolen op 2e paasdag 2006. Na een zware vermoeiende zoektocht en ontzettend veel hulp van vele Bokkers, vrienden, onbekenden en familie is Marcus gelukkig teruggevonden. De mensen die hem op stal hadden staan hadden ons gebeld(dochter is ook een "bokker"). Dolgelukkig dat we Marcus weer gevonden hadden en na enige tijd onder beslag te hebben gestaan bij deze lieve mensen mocht hij weer naar huis. We hebben het er niet bij gelaten en hebben dus een onderzoek laten starten naar de dief/dieven. Dit ging niet geheel makkelijk. Medewerking kwam niet altijd van harte, maar ik heb mijn stem goed laten horen om toch mijn gevraagde informatie te verkrijgen. Doordat marcus in verschillende handen is geweest hebben we te maken gekregen met verschillende districten politiekorpsen in Belgie. De een was soepeler dan de ander maar we zijn op veel fronten tegen een muur gelopen. Ik heb jullie belooft om jullie op de hoogte te stellen als er nieuws was ivm het onderzoek naar de dief/dieven. De zaak is geseponeerd! De dief/dieven worden niet vervolgd. Wat mag ik nu concluderen? Dat misdaad loont? Schandalig gewoon. Helaas is dit niet alleen het geval in de zaak van Marcus maar bij vele vele andere paardendiefstallen ook. Zoals jullie wellicht weten ben ik vrijwilligster bij http://www.gestolenpaarden.nl en helaas komen wij dit soort gevallen telkens tegen. Ikzelf , en ik denk vele met mij vinden dat dit niet moet kunnen. Toen ik de brief las van het gerechtshof van Tongeren dat de zaak geseponeerd was , was ik zowel boos als teleurgesteld. We weten inmiddels zoveel en de man(nen) in kwestie word niet vervolgd.

Wat is er in de tijd van vinden van Marcus tot nu allemaal gebeurd en wat zijn we te weten gekomen?

Ik probeer het zo beknopt mogelijk weer te geven in grote lijnen. Namen worden vervangen door X en Z ivm privacy.
Bij in beslagname is de politie ter plaatse geweest en hebben een verklaring opgenomen van de lieve mensen die Marcus hebben herkend en ons gebeld hebben. Hier kregen wij te horen van wie hij Marcus op proef had meegenomen. Dit was X Toen ik de naam hoorde kwam me die direkt bekend voor. We waren namelijk een week eerder bij de ouders van X geweest nav een tip van een bokker dat Marcus daar zou staan.
X is verhoort door de politie. Zijn verklaring was zeer tegenstrijdig. Een voorbeeld: hij verklaart dat hij de persoon van wie hij Marcus heeft gekocht niet kent.......maar als hij die persoon belt dan neemt er een duitssprekend vrouwtje op! Na speurwerk van de politie is de persoon die Marcus aan X heeft verkocht gevonden. Namelijk meneer Z. Meneer X heeft de mensen die Marcus op stal hadden staan op proef schadeloos gesteld op financieel gebied.

Het onderzoek werd voortgezet door een ander politiekorps omdat X en Z niet in hetzelfde district wonen in Belgie. Z is tot 3 maal toe uitgenodigd te verschijnen maar Z heeft 3 keer afgebeld. Nu is het in Belgie zo(heb ik me laten informeren door politie) dat als iemand drie keer niet komt , officieel door het parket word geeist dat hij zich moet melden. Bij niet verschijnen word hij aangehouden en meegenomen voor verhoor. Na een jaar krijgt iemand een oproep om officieel te verschijnen en kan niet verzet worden. Wijkagent is meerdere malen bij Z aan de deur geweest en Z geeft geen gehoor. Echter is Z ook na een jaar nooit verhoord. Vreemd hoor in mijn ogen. Ik heb contact gelegd met politie in het district van Z en die meldden mij volgende:"Awel Madame, wij kunnen nu ook niets meer voor u betekenen. Als Z toevallig een overtreding begaat dan word hij meegenomen en kunnen wij hem ook voor deze diefstal verhoren.Wij kunnen niet elke dag bij Z voor de deur gaan staan.". Ik stelde hem daarop de vraag: En als ik Z traceer en ik bel u word Z dan wel meegenomen voor verhoor? Hierop antwoordde de agent:" Jazeker, dan wel !" Jullie begrijpen natuurlijk wel dat we meerdere malen Z zijn gaan zoeken maar troffen hem steeds niet thuis of op het werk aan.Hij was intussen van baan veranderd. Wij weten wie Z is en is woonachtig op een paar kilometer van onze wei vandaan waar de paarden staan. Z staat in zijn dorp bekend als zijnde paardendief.Dit hebben wij van meerdere dorpbewoners gehoord. Dus Z is geen onbekende in zijn omgeving.

Z is naar vermoeden niet alleen geweest ten tijde van de diefstal. Er is een getuige geweest die ten tijde van de diefstal de veewagen heeft gezien waarin Marcus is meegenomen. Deze man heeft een fotoconfrontatie gedaan ivm de veewagen en heeft de juiste veewagen aangewezen alszijnde de veewagen die er stond ten tijde van de diefstal. De veewagen is getraceerd bij Z.

Toen wij aangifte hebben gedaan bij de politie voor de diefstal zijn er politieagenten naar de wei gekomen maar hebben geen sporen opgenomen. Deze waren er wel degelijk. Het spoor waar ze gelopen hebben met Marcus achter de wei door naar de veewagen bijvoorbeeld. Dit had misschien wel mee kunnen helpen indien Z was verhoord.Ik wil hiermee aantonen dat het wel duidelijk is dat een diefstal van paarden geen prioriteit heeft bij onze overheid. Diefstal is een strafbaar feit en ik vind dan ook dat er sporen moeten worden opgenomen als die er zijn. Er zijn zo vele andere dingetjes geweest waar we urenlang over zouden kunnen discusieren, maar in de praktijk blijkt toch maar weer dat paardendiefstal geen prioriteit heeft.Triest!!!

Wij zijn heel blij dat we Marcus in ieder geval weer thuis hebben maar we vinden het zeer teleurstellend dat er geen gehoor/gevolg word gegeven aan de diefstal.En dan druk ik me nu heel zacht uit.
Conclusie: MISDAAD LOONT?! Steel een paard en verdien je geld ermee, je word toch niet gestraft??? Het heeft geen prioriteit.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor jullie steun en hulp.

groetjes Chimene en Marcus

Afbeelding

ChingYi_Dino

Berichten: 2871
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Wessem

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:36

ja idd vindt hett ook nog steeds zo'n onzin :(

Whinnylando

Berichten: 993
Geregistreerd: 09-10-08
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:31

Wat een verhaal, je zal het maar meemaken! Gelukkig heb je hem terug maar de nasleep geeft toch een wrange smaak aan het geheel. Vraag me af als Salinero gestolen wordt of het dan ook "geen prio" heeft.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:37

Dit is toch werkelijk niet te geloven.....
Maar ja, een paard is dan ook "maar" een zaak he! :( , en vooral een "ding" waar je je nu toevallig wel eens erg aan kunt hechten.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:49

Lang leve de vooruitgang... NOT!
Waar zijn de tijden gebleven dat paardendieven gewoon met een stevig touw aan de dichtstbijzijnde boom opgeknoopt werden...
Is ook erg kostenefficiënt: geen celruimte, geen bewaking en geen eten en drinken op kosten van de overheid cq. belastingbetaler nodig.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:02

Mensen ik snap best dat zoiets geen prioriteit heeft. Er valt immers geen zak aan te verdienen.
Mensen op de bon slingeren die 5 km te hard rijden - dát is nog eens lucratief. Wie treurt er nou om een paard dat is gestolen? :n

TS; blij te horen dat Marcus weer thuis is. Geef hem een dikke knuffel.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:04

Een woord voor deze hele zaak...

TRIEST!!!! ZIELIG!

Echt schandalig dat de overheid zo reageerd :(

Ik ben al héél blij te lezen dat je Marcus hebt teruggevonden maar dat die mannen onbestraft rondlopen vind ik niet kunnen!

Ga je nog verder in deze zaak??

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:09

echt te triest voor woorden zeg :n je hebt gewoon ( vermoedelijk) ALLE bewijzen, en nog wordt de zaak geseponeerd?

Xadyra
Berichten: 47
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:10

dit is verschrikkelijk, ik snap werkelijk waar niet dat ze er niks meer aan doen en dat meneer Z er zo makkelijk van af is gekomen

chimene

Berichten: 246
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:12

Eponastable schreef:
Een woord voor deze hele zaak...

TRIEST!!!! ZIELIG!

Echt schandalig dat de overheid zo reageerd :(

Ik ben al héél blij te lezen dat je Marcus hebt teruggevonden maar dat die mannen onbestraft rondlopen vind ik niet kunnen!

Ga je nog verder in deze zaak??


ik ga me informeren of ik hier nog iets mee kan , maar ben bang dat ik weer tegen een hoge muur oploop!Het heeft geen prioriteit blijkt telkens weer..........helaas

chimene

Berichten: 246
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:18

Isabonny schreef:
Dit is toch werkelijk niet te geloven.....
Maar ja, een paard is dan ook "maar" een zaak he! :( , en vooral een "ding" waar je je nu toevallig wel eens erg aan kunt hechten.


Een stuk blik op 4 wielen heeft wel prioriteit, een paard met 4 benen niet, blijkt wel weer! |(

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:34

Echt om van te kotsen...
Ik vind dat we dit toch moeten aanvechten bij het ministerie ofzo...
Stuur maar een klachtbrief naar onze eerste minister!

Stelletje eikels!

freespirit
Berichten: 1913
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: tussen Assen en Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:38

media opzoeken !!!!!! Falende politiekorpsen, onrecht, daar smullen sommige media van....

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:38

freespirit schreef:
media opzoeken !!!!!! Falende politiekorpsen, onrecht, daar smullen sommige media van....
:)*

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:46

VVDD > NM

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:50

chimene schreef:
Isabonny schreef:
Dit is toch werkelijk niet te geloven.....
Maar ja, een paard is dan ook "maar" een zaak he! :( , en vooral een "ding" waar je je nu toevallig wel eens erg aan kunt hechten.


Een stuk blik op 4 wielen heeft wel prioriteit, een paard met 4 benen niet, blijkt wel weer! |(


Kijk, en das van de zotte..een paard wordt als een ding gezien..naar auto's wordt ook op tot bepaalde hoogte gezocht. Alleen die dieven worden wel vervolgt. Hier kun je wat mee. Als de wet zo is dat een dier gelijk wordt behandeld als een voorwerp, zoals de auto..laat ze zich dan ook aan hun eigen wet houden en er dus wat mee doen. Je kan dus een aanklacht indienen voor het niet handelen naar de wet. Zoek op wat er met verdachten gebeurd als er een bende is opgerold in auto's jatten en verhandelen, welke straf daarop staat..zoek vervolgens de wet omtrent dieren op, daarin staat waarschijnlijk dat het een voorwerp is en dan kom je terug op de wet van de autodiefstallen.
FGaat je wel weer een hele lange adem kosten, weet niets eens of het mogelijk is een aanklacht in te dienen tegen de wet, haha..maar gedachtengang klonk besdt interessant.

Een zaak wat geseponeerd is, kan deze ooit nog heropend worden op basis van nieuwe bevindingen?

Succes ermee!

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:15

tsss schandalig. En dan mag je zelf niet het recht in handen nemen. :( Terwijl die imbeciel gewoon z'n gang kan blijven gaan. :n

Ik zal de eerste zijn om de politie te verdedigen, gezien de professionele activiteit van een aantal familieleden :D maar dit vind ik wraakroepend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:22

Erg triest deze zaak.

Ik zal als ik jullie was zeker proberen de media in te schakelen.
Wie weet wat er uit rolt.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:30

Triest..
En dan te bedenken dat paardendiefstal in the good old days in't wilde westen letterlijk een 'halszaak' was. Je werd zonder pardon opgehangen als je als paardendief gepakt werd. Dat was een van de ergste vormen van misdaad.

Ik geloof idd dat ik in jouw geval - als je alles al geprobeerd hebt en tegen die muur op blíjft lopen - de media zou inschakelen. Een stukje in de krant of op TV over gerechterlijke dwaling van bepaalde korpsen wil nog wel es stimulerend werken is gebleken ;)

Sterkte, dit soort dingen VREET energie weet ik helaas uit ervaring, bedenk dus goed vantevoren of je het er voor over hebt. Je hebt een lange adem nodig, veel doorzettingsvermogen, moet héél stevig in je schoenen staan en een rotsvaste relatie hebben wil die er niet aan gaan (ik maak geen grapje helaas).

In ieder geval wel fijn dat Marcus weer thuis is, daar ging het uiteindelijk om moet je maar denken.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:35

Ik ben ontzettend blij dat Marcus weer bij jullie terug is. Wat fijn dat de mensen die hem herkende contact met jullie hebben opgenomen. Wat lief van ze!

Ik vind het van de zotte dat de zaak geseponeerd is. Bah zeg.
ook ik dacht gelijk aan de media, misschien haalt het wat uit.

chimene

Berichten: 246
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 11:40

Onze eerste zorg was Marcus te vinden! Gelukkig is ie weer terug, maar het irriteert me mateloos dat er geen gevolg word gegeven aan een paardendiefstal, en dan spreek ik niet alleen voor mezelf.Er worden zo vaak paarden gestolen, verduisterd, en er word gewoon geen donder mee gedaan.En ik snap dat er zaken zijn die ook belangrijk zijn zoals vermissingen, moordzaken, etc.. maar het draait allemaal om geld.Geen personeel genoeg etc.Maar ondertussen hebben de paardendieven vrij spel.

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:41

Misschien even wat anders maar hoe zit het met die zaak van Swieber?

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Zaak gestolen haflinger Marcus geseponeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:44

fijn dat je paardje weer terug is en kan me heel goed voostellen dat je boos word van zulke politie mensen...

_Noraly

Berichten: 5477
Geregistreerd: 27-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:44

Ik zou idd kijken of de media er wat mee kan, die smullen van dat soort verhalen. Al is het eerst maar de krant oid.

Ik vind het erg absurd dat ze de zaak seponeren als er bewijs is!

Ibalia

Berichten: 2256
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Een-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:51

Ik ga thuis nog even het verhaal goed doorlezen maar wil jullie alvast feliciteren met het feit dat Marcus weer thuis is.