Tja, wat doe je dan....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:29

Hey,

Vanmiddag ging ik lekker rijden met mijn pony Kelsey, en we namen een route die ik niet zo vaak rij. Op die route staat bij een boerderij een witte pony, oud beestje en wat mager vanwege ouderdom. Eigelijk heel normaal en verder nooit overna gedacht. Vandaag kwam ik er langs en zag ik de pony hinniken naar ons, maar ik schrok wat ik zag, de pony is ernstig vermagerd!

Je kon echt álle botten tellen, de rugwervel en de botten in de achterhand. Voor zover ik kon zien, ik weet het niet zeker, had de pony iets op zijn neus, maar ik kon niet goed zien wat. Vreselijk. Het ergste was nog, dat áchter die boerderij een ander paard stond, gezond, vrolijk dravend en een deken op. Ik ben doorgereden, en nagedacht over wat ik ging doen, maar ik weet het nu nog steeds niet.

De pony staat er al sinds wij daar wel eens langs komen met de paarden. Ik weet ook nog dat ik ooit een meisje ben tegen gekomen die met die pony aan het wandelen was, verzorgertje? Op de terugweg heb ik geken op welk adres de pony stond. Je weet maar nooit, maar ik heb toch even getwijfeld of ik de dierenbescherming zou bellen. Ik heb even staan kijken en er kwam een man naar buiten die zand in z'n kruiwagen ging scheppen. Het gezonde paard hinnikte, en die man riep vrolijk terug. Toen die magere pony hinnikte, negeerde hij die gewoon.

Misschien overdrijf ik, maar het gaat slecht met die pony. Wat moet ik nou eigelijk doen? volgens mijn vriendin moet ik even afwachten en zelf naar die mensen toe gaan, de DB bellen kan altijd nog. Wat zouden jullie doen?

Groetjes hafjelinger

00peetje00
Berichten: 2326
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:32

Ik zou ook eerst aan de eigenaar gaan vragen of het paardje ziek is ofzo.

toot

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:33

gewoon de dierenbescherming bellen en die gaan voor je kijken dan doe je er wat aan maar je komt niet over als een bemoeial.

suc6 nog

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:34

Kan ook zijn dat het paardje oud is, hé! Dan vallen sommige
ook enorm in!

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:35

dat is waar wendy_paard!

Juangi, het paardje is oud, maar dit is heel erg. Hij is bijna het perfecte voorbeeld van het skelet van een pony....

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:39

Misschien eventjes vragen hoe het precies zit en anders aanbieden dat jij voor hem wilt zorgen :)
Tenminste dat zou ik wel doen

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:39

Ik ben maandag ook langs zon paard gereden. Zag er ook niet uit, ook zo ongelooflijk dun, maar eten hadden ze zeker wel!

Bij ons op de manege stonden soms ook van dit soort oudjes, werd niet meer opgereden, maar stonden in pensionstalling. Waren net wandelende skeletjes....

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:40

Js precies, ik vind gewoon dat dat niet kan. Ik ga morgen met mijn vriendin.

senna21

Berichten: 11884
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:41

Als het dier altijd goed verzorgd is (en het andere paard ook), zal er w.s. iets bijzonders aan de hand zijn.
Misschien is het paardje mager door ziekte. Daar kan een pony snel van afvallen, juist als het al oud is.
Als je het echt wil weten, knoop een (aardig) praatje aan met de eigenaar...
Misschien is het wel de familiepony die al jaaaren bij hun is en nu aan 'z'n laatste dagen' bezig.
Je weet nu veel te weinig om een oordeel te geven.
Het zou cru om zonder kennis van zaken de DB op het dak te sturen.

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 20:51

dat is waar, daarom ga ik morgen langs met vriedin.

Cemlys

Berichten: 14964
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:00

Hij kan idd ziek zijn, oud, iets op de neus (kan zo'n graaskorf geweest zijn), mss is hij nog herstellende, je krijgt een paard niet altijd op 1 week weer vol, zeker bij oudere paarden, en soms is buiten beter dan binnen laten staan. Gewoon even langsgaan en vragen.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:08

Ben je al langs geweest?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 22:10

Nee, nog niet :o

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:21

Ik zou niet zomaar de dierenbescherming bellen. Mijn pony was ook erg mager aan het einde, maar dat kwam gewoon doordat ze erg ziek was. Ook al ging er gigantisch veel voer in, dronk ze genoeg etc, en had ze onbeperkt hooi/gras.

Het is dan gigantisch klote als je ook nog eens een melding krijgt, dat je niet goed voor je dier zorgt. Dus eerst inderdaad langsgaan zoals je in de planning had.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 18:22

zoals je zegt in het begin kan het ouderdom zijn of is die ziek. ik zal niet snel een conclussie trekken omdat de andere pony er wel gezond uit ziet. mischien even aanbellen en navragen je weet maar nooit. maar zomaar de Dierenbescherming bellen kan voor jou mischien niet goed uitpakken

Kelly_16

Berichten: 166
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Elst (GLD)

Re: Tja, wat doe je dan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:56

ben je al langsgeweest?