Trainingsverslag van Youngster

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trainingsverslag van Youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:56

Namens de eigenaresse van Youngster (zij heeft geen account op Bokt) en naar aanleiding van de volgende twee topics bij deze het trainings/revalidatieverslag van de 21 jarige Youngster.

Afscheidstopic, bedankt voor alles.
De ene dag bij Lotje en de andere dag ben je 'm kwijt

Stukje voorgeschiedenis van Youngster, en 'de andere kant van het verhaal'

Youngster is een leuke lieve intelligente E pony die tot tweemaal toe Z dressuur heeft gelopen met mijn nichtje en sinds kort de M2 heeft bereikt met zijn verzorgster. 3 jaar geleden heb ik Youngster geadopteerd van mijn schoonzus, in eerste instantie voor mijn dochter maar die was er toch nog te klein voor.

Na een korte zoektocht kwam ik zijn toekomstige verzorgster tijdens een workshop tegen. Zij was op slag verliefd op Youngster.
De eerste tijd volgde zij lessen met hem en leerde zij dat een Z pony echt geen knopjes heeft maar dat de ruiter een goede ruiter moet zijn om een pony goed te laten lopen.

Dat het ontwikkelen van ruitergevoel enige tijd in beslag neemt daar was zij van overtuigd. Na vele teleurstellingen in de B dressuur heb ik haar het advies te geven om eens te stoppen met wedstrijden en zich te gaan verdiepen in de rechtrichtende buigingsarbeid en in Youngster en zich zelf. Wekelijks volgde zij de lessen bij mij volgens de methode die mijn trainingscentrum handhaaft.

Na twee jaar lang lief en leed te hebben gedeeld, vroeg de verzorgster of er een mogelijkheid was Youngster dichter bij haar huis te stallen zodat ze makkelijker dagelijks naar hem toe zou kunnen om hem te trainen en te verzorgen. Ik wilde haar geluk niet in de weg staan en stemde daar mee in, wekelijks ging ik naar haar toe om haar te begeleiden. Vaak moest ik haar erop wijzen dat een pony lengtebuiging dient te hebben, niet op de voorhand moet lopen etc.

Mijn man bracht haar altijd naar de wedstrijden met onze trailer en auto en kon zo ook een oogje in het zeil houden. De prestaties volgden………………………… Eenmaal in de M1 beland vroeg ze mij of ze mocht gaan lessen bij Lotje Schoots van stal van Silfhout. Hiermee stemde ik in, alhoewel ik daarbij vermeldde dat twee verschillende instructeurs niet werkt, en dat ik dus dan niet meer zou komen om les te geven. Ik wilde gewoon af en toe een oogje in het zeil houden. Zij beloofde mij op de hoogte te houden van het wel en wee van Youngster.

In augustus vroeg ze mij of ze Youngster mocht verhuizen naar een luxe stal met binnenbak etc. Ik stemde hiermee in, mits hij dagelijks naar buiten zou gaan en contact zou hebben met soortgenoten. Ook wilde ik eerst een rondleiding bij die stal.

In diezelfde week kreeg ik een telefoontje dat Youngster in de les bij lotje aan het struikelen was en ze daardoor de les hadden afgebroken. Een toevallige aanwezige dierenarts bij haar op stal concludeerde dat Youngster wel eens een tumor kon hebben.
Dat is natuurlijk verschrikkelijk.

Ik wilde dat ze hem naar mij zou brengen, ik wilde Youngster eerst eens een paar dagen observeren. Toen hij uit de trailer kwam en zijn deken af ging schrok ik. Hij stond strak in zijn vel en kon niet naar links en niet meer naar rechts buigen. Ook had hij al zijn gewicht op zijn voorbenen staan.

Foto's van Youngster en zijn verzorgster uit bovenstaande topics (voorbeeld: tweede foto uit het tweede topic) worden door velen als goed beschouwd, maar de echte kenner weet dat Youngster niet ondertreedt en daarbij al het gewicht op zijn voorhand heeft. Ook steekt zijn derde halswervel uit en de pas naar achteren van zijn benen is groter dan de pas naar voren. De oplossing voor deze pony is lengtebuiging en weer ondertreden met zijn binnen en buitenachterbeen, zodat hij weer voorwaarts/neerwaarts kan bewegen en het gewicht op 4 benen komt.

Ik vertelde de verzorgster dat Youngster zwaar overbelast was en dat ik hem een paar dagen in de wei zou doen en hem goed in de gaten zou houden. De reden van overbelasting zou kunnen zijn de zware bodem waar zij hem in trainde of de Roll Kurr. Maar natuurlijk kon het ook zo zijn dat hij na twee keer Z en een keer M2 niet zoveel energie meer over had voor de wedstrijdsport.

Ik stelde voor aan de verzorgster en haar vader tijdens een bezoek aan mij dat ze kon helpen om hem weer in balans te laten komen. Zo kon ze er ook van leren, en kon ze dit in in de toekomst voorkomen. Dit aanbod werd afgeslagen.

Net daarna ben ik een aantal dagen naar Wenen gegaan en heeft iemand Youngster voor mij goed in de gaten gehouden. Hij was niet 1 keer gevallen, maar hij gedroeg zich wel afzijdig van de andere paarden. Tijdens mijn verblijf in Wenen vond ik allerlei nonsens op een forum dat door de verzorgster geplaatst was. Ik besloot hierop dat Youngster bij mij zou blijven en met veel liefde en geduld hier weer bovenop geholpen zou worden. Zo is er na 3 jaar op een vervelende manier een einde gekomen aan de relatie tussen de verzorgster, Youngster en mij.

Het gaat nu erg goed met Youngster, hieronder kun je het verslag lezen.

September 2009

Het gaat al een stuk beter met Youngster, hij zit nog erg strak in zijn vel maar die 5 dagen dag en nacht in de wei hebben hem goed gedaan en mijn collega masseert hem dagelijks en doet heel licht grondwerk met hem. De wonden op zijn buik van geweld van buitenaf worden dagelijks behandeld met een helende zalf om te voorkomend dat er littekenweefsel ontstaat.
In de afgelopen dagen is hij niet 1 keer door zijn benen gezakt en kijkt weer beter uit zijn ogen.
Hij moet nog wel weer zijn plek in de kudde hervinden maar dat komt goed.
Ik hoop dat Youngster nog lang van zijn leven kan genieten, na twee keer Z2 en een keer M2 en na 3 jaar intensieve training door Christine is het nu tijd voor hem om vooral te gaan genieten van zijn leven. Dat is wat ik hem gun!!!!!!!!!!!

24 september 2009
Youngster begint weer wat losser in zijn vel te zitten en begint langzaam weer vertrouwen te krijgen in zijn eigen kunnen.
Het werk aan de longe doet hem erg goed in combinatie met de massages.
Youngster kan zijn hals weer lang maken ook al kost het hem moeite en heeft weer enige vorm van souplesse in zijn schouders.
Ook kun je zien dat zijn hoofdpijn minder wordt, hij staat weer open voor zijn omgeving.
Youngster heeft inmiddels weer een vaste stal waar hij lekker iedere nacht kan bijkomen van alle impulsen.
Dat het goed komt met hem daar ben ik van overtuigd.

26 september 2009
Het gaat heel goed met Youngster, hij is weer helemaal gewend en geniet weer een beetje van zijn leven als pony. Mijn collega heeft de trainingen iets uitgebreid richting het longeren toe, Youngster krijgt weer een redelijke lengtebuiging waardoor hij gelijk weer soepeler in zijn vel komt te zitten. Hij maakt weer grotere stappen met achterbenen en tilt daarom zijn voorbenen ook weer beter op. Zelfs een klein stukje draf doet hem goed.
Na het werk krijgt hij een lekkere bak slobber.
Als hij behandeld is door Linda van Diepen (osteopaat) dan laten we ook Ingrid van den Oever komen voor een controle van zijn gebit. Hij knoeit erg met zijn eten wat kan duiden op haken op zijn kiezen.

30 september.

Youngster kan weer spelen met de anderen en vooral ook weer echt galopperen in de wei.
Een genot om te zien dat hij zich weer zoveel beter voelt.
Hij leek vandaag wel 5 ipv 21.

1 en 2 oktober
Youngster galoppeert door de wei, stuurt andere paarden weg bij het kuil en speelt weer met de anderen. Ook in het longewerk gaat het erg goed.

EngeltjeS

Berichten: 16644
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Trainingsverslag van Youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:07

mooi geschreven het verslag :) ik moet bekennen, heb niet alles gelezen van youngster, maar wel dat laatste topic idd :)

geef hem maar een knuffel!

ikkedus
Berichten: 3300
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:12

uhm, dit lijkt mij evengoed een vorm van modder gooien! %) Dit had veel beter onderling kunnen worden uitgesproken. En alhoewel misschien eenzijdig belicht heb ik het verhaal vd 'huurster' niet ervaren als modder gooien. (overigens kan je net zo goed de bokt naam gebruiken, aangezien de meesten wel weten wie er al die tijd zo gek was van Youngster!) Ik voel in haar berichten eerder veel verdriet om het missen van een geliefde pony, waar zij volgens mij naar eer en geweten voor heeft gezorgd zo goed zij kon en wist! Mij dunkt dat de ' eigenaar' bij vermoeden van verschil in mening en africhting, al eerder contact had moeten zoeken om een oplossing te vinden! Nu worden er hier dingen geinsinueerd die voor ons niet te controleren zijn en wordt er naar mijn mening stemming gemaakt! _-:( . Dus ' Eigenaar'; een deel van de verantwoordelijkheid ligt hiervoor ook wat mij betreft bij je zelf!
Graag een slotje dus voor dit bericht!

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:13

Ik heb beide kanten gelezen. En ik vind dat je zoiets gewoon maar beter voor in het echte leven kan laten, en niet rond moet gaan strooien op een forum, zodat je 2 grote partijen krijgt. Dit niet alleen naar jou toe bedoeld, maar naar allebei.

Er zijn wel 2 dingen die ik niet begrijp.
Er heeft een dierenart geconstateerd dat er mischien een tumor zou zitten bij Youngster. Waarom laat je dit voor wat het is als ik vragen mag? Het is een dierenarts, en dan mag je heus wel een conclusie hebben over waarom hij zou struikelen in de les bij Lotje, maar als een dierenarts zoiets zegt.... Waarom dat weg wuiven?

En ten tweede, als de huurster Youngster niet goed gereden heeft, de laatste tijd, waarom kwam ze wel al zo ver met hem, als het geen pony is waar de knopjes voor het oprapen liggen?

Misschien dat je daar wat opheldering over zou kunnen geven? Ben er wel benieuwd naar namelijk :)

Mizoan

Berichten: 7150
Geregistreerd: 04-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:15

sylva schreef:
Ik heb beide kanten gelezen. En ik vind dat je zoiets gewoon maar beter voor in het echte leven kan laten, en niet rond moet gaan strooien op een forum, zodat je 2 grote partijen krijgt. Dit niet alleen naar jou toe bedoeld, maar naar allebei.

Er zijn wel 2 dingen die ik niet begrijp.
Er heeft een dierenart geconstateerd dat er mischien een tumor zou zitten bij Youngster. Waarom laat je dit voor wat het is als ik vragen mag? Het is een dierenarts, en dan mag je heus wel een conclusie hebben over waarom hij zou struikelen in de les bij Lotje, maar als een dierenarts zoiets zegt.... Waarom dat weg wuiven?

En ten tweede, als de huurster Youngster niet goed gereden heeft, de laatste tijd, waarom kwam ze wel al zo ver met hem, als het geen pony is waar de knopjes voor het oprapen liggen?

Misschien dat je daar wat opheldering over zou kunnen geven? Ben er wel benieuwd naar namelijk :)


Meid je neemt mij mijn woorden uit de mond.......

Anoniem

Re: Trainingsverslag van Youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:31

Even voor de duidelijkheid; ik ben zelf de eigenaresse niet en dit verslag van Youngster is het verslag dat ook online staan (werd in de topics van Youngster ook al een paar keer naar verwezen). Eigenaresse heeft geen account op Bokt, maar heeft de andere topics wel meegelezen.

Calanddra

Berichten: 14122
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:34

Duidelijk bericht en ook wel fijn om eens de andere kant van het verhaal te horen.

Natuurlijk is het beter om dit irl op te lossen. Maar de verzorgster heeft ook haar verhaal geplaatst op bokt, waarom zou de eigenares niet haar verhaal mogen vertellen?

Al ben ik het verder wel eens met sylva.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:38

Shaseera schreef:
Even voor de duidelijkheid; ik ben zelf de eigenaresse niet en dit verslag van Youngster is het verslag dat ook online staan (werd in de topics van Youngster ook al een paar keer naar verwezen). Eigenaresse heeft geen account op Bokt, maar heeft de andere topics wel meegelezen.


Dat snapte ik idd uit je verhaal. Maar dan weet je gezien je relatie met de officiele eigenaar niet de antwoorden op mijn twee vragen? :)

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Trainingsverslag van Youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:13

Ik denk dat ik dit topic op slot ga zetten.
Op dit moment alleen voor overleg, maar mogelijk definitief.

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Trainingsverslag van Youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:36