Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Davinia_
Berichten: 7033
Geregistreerd: 05-01-03

Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:48

Natuurlijk weet ik dat ik op een dag afscheid zal moeten nemen van mijn pony. Dat heb ik altijd al geweten en in m'n achterhoofd gehouden. Maar nu komt dat afscheid toch wel heel snel dichtbij..

Het ging eigenlijk allemaal best goed met haar. Ze rende nog vrolijk rond en had van niet zoveel dingen last. Oke, ze was wat sneller buiten adem, maargoed, ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Desondanks bleven we toch nog trouw dagelijks wandelingetjes maken of ritjes maken waar we allebei van genoten. Af en toe had ze wel een slechte dag, was ze wat stijf, liep wat slechter en kreeg het sneller benauwd. Maar de volgende dag had ze nergens meer last van en rende ze weer vrolijk verder.
Maar nu heeft ze eigenlijk alleen nog maar slechte dagen. Het is nog wel die vrolijke Amanda die ze altijd was, maar niet meer de snelle Amanda. Rennen doet ze niet echt meer en kan ook niet echt meer de wandelingen aan. Vroeger liep ze altijd snel voor me uit (ook al was dat niet de bedoeling ), ondertussen loopt ze zo langzaam af en toe dat ik denk dat we haast omvallen als we nog langzamer gaan lopen.
Ik had de hoop dat het gewoon een slechte dag was en dat het zou kunnen komen door de overgang van het weer en dat het snel weer beter zou gaan.
Maar helaas, de slechte dagen blijven aanhouden..
Ze is nog wel gewoon vrolijk en blij, maar ergens merk ik gewoon dat ze op raakt en als ik bij haar ben geeft ze me het gevoel dat ze dat zelf ook weet.
Ze geeft me het gevoel dat het voor haar eigenlijk ook een beetje klaar is. Het klinkt zo raar, ik kan het niet goed uitleggen.. Ze is anders vrolijk dan eerst, doet ook anders..

Deze week maar eens een goed gesprek met de dierenarts. Hoeveel zin heeft het nog om er pijnstillers in te gaan gooien als ze daar kennelijk toch niet beter van loopt? Is het nu geen mooie leeftijd (ze is 35 jaar) om haar te laten gaan? Hoe moet het zijn voor die snelle Amanda om nu niet meer zo soepel te kunnen lopen?
Ergens in m'n achterhoofd weet ik het antwoord al en ben ik blij dat ik toch nog 4 jaar van haar heb mogen genieten. Dat we toch nog 4 jaar samen mochten zijn. Maar ook doet het wel erg veel pijn dat ik m'n meisje moet gaan missen..

doekenbas
Berichten: 259
Geregistreerd: 29-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:59

jeetje ja dat is inderdaad een hele moeilijke beslissing om te nemen....

ik vind dat je altijd voor je paard moet kiezen. net als een (overigens heel mooi) vers wat ik hier al vaker op bokt heb gelezen:

in al die jaren die ze bij je was is ze nog nooit egoistisch geweest...
ze heeft er altijd voor jou gestaan en heeft alle emoties en moeilijke tijden met jou beleefd...
alle mooie tijden, altijd heel veel plezier gehad...

nu is haar einde nabij, en nu moet je er voor haar staan. als je weet dat ze niet meer dezelfde is als vroeger en ziet dat ze last heeft van verschillende dingen waardoor haar kwaliteit van leven achteruit gaat vindt ik de keuze voor euthenasie de beste.

heel veel sterkte met deze keuze..

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:06

het zal heel moeilijk voor je zijn maar volgens mij heb je het besluit al genomen, heel dapper en als ik het zo lees alleen maar beter voor je meisje en ze heeft in ieder geval een hele mooie leeftijd behaald.

heel veel sterkte want leuk wordt het nooit al zijn ze 100....

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:13

moeilijk hoor, ook al weet je dat je de goede beslissing gaat nemen. ik zit in zelfde schuitje, we weten het al een tijdje dat onze shet niet te lang meer zou moeten leven met zijn blessure (en jij is pas 12). tot nu toe hebben we het met de medicijnen redelijk tot goed en soms heel goed kunnen opvangen. Nu de laatste twee weken is het echt tot ons doorgedrongen dat de verhoging van de medicijnen nu niets extra's meer bied en de dagen die slecht zijn eigenlijk alleen maar meer aan het worden. Ik ga deze week een afspraak maken.... |(
dat moment is zo moeilijk, elk sprankje hoop pak je aan, maar uiteindelijk is het uitstel van executie, je zal de keuze moeten gaan maken, terwijl je eigenlijk niet wil.
maar weet je, uiteindelijk geef je je paardje alleen maar wat ie verdient...rust, na al die trouwe jaren...sterkte!

Finstar1991

Berichten: 2070
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: steenwijk

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:54

Moeilijk meis,
Ik zou haar laten gaan, ze heeft alles gegeven.
Je maatje geweest.
Geef haar wat ze verdient, een heengaan zonder pijn.
Veel sterkte meis

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:01

Jeetje.. moet er niet aan denken om zo'n beslissing te moeten maken... Heel veel sterkte! Doe wat je gevoel zegt. Dan is het goed....

SaBiNa_S

Berichten: 3738
Geregistreerd: 03-12-08

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:51

Heeft ze veel pijn? Als ze geen pijn heeft zou ik haar nog niet laten gaan denk ik. Maar jij weet het t beste .

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:56

Ik zou inderdaad eens eerlijk gaan praten met de veearts. Eigenlijk voel je zelf al aan dat het minder gaat met haar. De winter is een moeilijke tijd voor zo'n oud dier. Maar jij kent haar het best en hoe dan ook blijft het een enorm moeilijke beslissing. Heel veel sterkte.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:22

Het klinkt alsof je je keuze eigenlijk al hebt gemaakt.. Blijft een moeilijke beslissing hoe oud of jong ze ook zijn.. Heel veel sterkte in ieder geval. :(:)

xMoreill
Berichten: 131
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:37

Ik snap je heel goed, 35 jaar is een hele mooie leeftijd, denk in het belang van je paard.. Het mooiste is dat je misschien nog door iemand met een prof. camera een supermooie foto kan maken, en die dan laten afdrukken. Heb ik ook gedaan met mijn verzorgpony die ze te koop hadden gezet toenik op vakantie was, als ik dan ga slapen kijk ik altijd nog even naar die foto.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:40

misschien heb je wat aan mijn topic? "laten inslapen nu ze nog goed is?" het gaat dan wel over iets anders, maar er staan heel veel tips tussen en moreel gezien versterkt het je misschien wat in het maken van je beslissing.

EAW
Berichten: 472
Geregistreerd: 24-09-09

Re: Het einde komt nu wel heel dichtbij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:11

Denk aan je paard, ze is altijd trouw geweest.
Dan is dit toch wel het minste wat je terug kan doen?
35 is een prachtige leeftijd voor een paard, maak idd een mooie grote foto en hang die op!