Met m'n paard aangereden!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:39

AnnetB schreef:
Net met de verzekering gebeld en ik word inderdaad gezien als de zwakkere verkeersdeelnemer. Gelukkig dat de professionals wel normaal kunnen denken. Ik mag alle onkosten bijhouden die zullen worden vergoed door de verzekering. De auto had moeten reageren op onze stopsignalen, heeft hij niet gedaan en is daarom fout.


Met wiens verzekering?

Die van jezelf of die van de tegenpartij?

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:39

bigone schreef:
Resistance schreef:


Ik vind dit een beetje vreemd. Als je je kind perongeluk laat schieten en het de weg op rend, en hij rijdt er overheen, heef 'ie dan ook geen schuld "omdat je je kind niet in bedwang kon houden?" :P

Ja , inderdaad. Technisch gezien heeft dan ook de bestuurder geen schuld, je kunt nog zo goed anticiperend rijden als automobilist maar sommige dingen kun je niet voorkomen. Vind je trouwens zelf niet dat deze vergelijking erg kwetsend kan zijn naar mensen die hier op het forum zitten en een kind in het verkeer hebben verloren of zwaargewond, ronduit ondoordacht geplaatst.


En dat is dus niet waar, op het moment dat je een persoon aanrijdt ben je als automobilist bij voorbaat al schuldig, tenzij er echt aangetoond kan worden dat er werkelijk geen schuld is. Laatst nog een verhaal van een collega, zoontje reed over de stoep, auto komt uit de garage en rijdt stapvoets achteruit, zoontje rijdt met de fiets tegen de auto aan. Schade aan de auto, verzekering gebeld, moment waarop ze daar horen dat de auto in beweging was is de auto schuld en niet het kind.

Ook in deze situatie zou het mij niet verbazen als de auto schuld krijgt. Het was al zichtbaar dat het paard onrustig werd, dan kan iedereen bedenken dat je even wachten moet. Zelfs al zou de persoon gebaren, kom er maar langs, dan nog moet je op je eigen inzicht vertrouwen en is het soms beter om het zekere voor het onzekere te nemen en even te wachten. Maar dat kan in onze haastige maatschappij niet meer en als het dan misgaat is het altijd de schuld van een ander... Een automobilist is altijd de sterkere partij en zal daardoor sowieso eerder "de schuld" krijgen.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:40

alyel schreef:
Het dier verschoot, hoe kan dat dan de fout zijn van de ruiter?

Het was anders geweest wanneer het paard bv uitgleed en viel terwijl de auto passeerde op een normaal tempo met veilige afstand. Dan was het een gedeelde schuld vermoed ik, maar dit is toch duidelijk een fout van de bestuurder die niet op de hoogte is van de verkeersregels (althans hier in Be toch)

Dit is in Nederland, dus heel erg relevant is de belgische wetgeving dan niet.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:40

Dan ben ik er ook wel voor dat je met je paard pas de weg opgaat als je hiervoor les hebt genomen en de eerste paar keer alleen onder begeleiding van een instructeur.
Zowel automobilist als ruiter moeten leren hoe ze moeten handelen in zo'n situatie

LesleyxLinn
Berichten: 1102
Geregistreerd: 14-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:41

Ts kan inderdaad de volgende keer meer voorbereiden voordat ze de weg op gaat. Maar dat vind ik van andere weggebruikers ook. Ook als je een fietser nadert hoor je geen gas bij te geven en hou je rekening met onverwachte gebeurtenissen.

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:41

Wat is de wetgeving in NL dan???? Er moet toch iets omtrent bestaan

Nini1992
Berichten: 121
Geregistreerd: 07-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:42

Ook ik begrijp de situatie super goed en voorleggen aan de verzekering bij schade lijkt mij het handigst. Daarbij zie ik wel veel reacties van mensen van gewoon midden op de weg gaan rijden om mensen tot stoppen te ''dwingen''. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, maar denk ook dat dit niet altijd handig is. Mensen kunnen hier ook juist boos en opgefokt door raken en ik denk dat je als ruiter ook rekening moet houden met anderen en niet kan verwachten dat iedereen maar rekening houdt met ons/jou. Het is natuurlijk door een bestuurder ook niet aan de buitenkant te zien dat dit een 4 jarig paard is, wat voor het eerst mee naar buiten gaat.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:42

Ik ben wel benieuwd naar de versie van het verhaal van de automobilist. Wij horen het hier nu maar van 1 kant.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:43

Ayasha schreef:
En zie dat maar eens te bewijzen. Jouw paard had niet de weg op moeten draaien, hij had niet mogen optrekken als hij zag dat het dier zo op z'n ongemak was. Maar verzekeringstechnisch vrees ik dat je zelf de pineut gaat zijn.

Je kunt niet van alle medeweggebruikers verwachten dat zij paardenkenners zijn en zien of je paard op zijn gemak is of gekke dingen gaat doen. Je bent zelf degene die dat weet en je moet ernaar handelen, dus zorgen dat je niet in situatie's komt waar je paard zich niet meer op zijn gemak voelt.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:43

alyel schreef:
Wat is de wetgeving in NL dan???? Er moet toch iets omtrent bestaan

Lees dit topic anders even goed door, er zijn al wetteksten geplaatst zelfs ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 58044
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:47

anneliesdj schreef:
Ayasha schreef:
En zie dat maar eens te bewijzen. Jouw paard had niet de weg op moeten draaien, hij had niet mogen optrekken als hij zag dat het dier zo op z'n ongemak was. Maar verzekeringstechnisch vrees ik dat je zelf de pineut gaat zijn.

Je kunt niet van alle medeweggebruikers verwachten dat zij paardenkenners zijn en zien of je paard op zijn gemak is of gekke dingen gaat doen. Je bent zelf degene die dat weet en je moet ernaar handelen, dus zorgen dat je niet in situatie's komt waar je paard zich niet meer op zijn gemak voelt.

Gezien dat in België gewoon in je theorie cursus mee gegeven wordt kan je dat dus eigenlijk wel.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:47

Ik woon in Zuid-limburg, Ik woon in Nederland, mijn paard stond in België waar 75% van de eigenaren Duitsers waren. Ik reed in Nederlandse, Duitse en Belgisch bos en ik moet zeggen dat er toch wel duidelijke verschillen te zien zijn in de wijze waarop automobilisten je passeren.

De Duitsers waren over het algemeen het hoffelijkste. Nee inderdaad geen motor afzetten, maar wel ruim afstand houden, inhalen geheel over de andere weghelft en altijd reageren wanneer we vroegen om wat te vertragen. Ik kan me geen voorval herinneren waarbij ik behoefte voelde te schreeuwen tegen een automobilist terwijl ik best licht ontvlambaar kan zijn onderweg.

De Nederlanders en daarbij (misschien mijn vooroordeel) vooral de bestelbusjes waren een stuk minder netjes, ik had altijd een zweepje bij me dat ik zo ver mogelijk uitstak en dat tikje nog wel eens tegen spiegels en deuren aan terwijl het niet eens zo lang was. Vind ik persoonlijk erg weinig afstand.

De Belgen, waarschijnlijk lokale bewoners, waren helemaal erg. Die haalden een automobilist in die ons al inhaalde. Ik heb regelmatig met mijn voet perongeluk! tegen spiegeltjes aangezeten en als we niet snel genoeg gingen toeterden ze vrolijk. Nu zijn er in die buurt heeel veel stallingen dus ik kan me voorstellen dat je als inwoner op een gegeven moment ook crimineel wordt van al die slome paarden op de weg.

reneemontana
Berichten: 260
Geregistreerd: 18-11-08
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:50

Ik weet niet of het al een keer gezegd is in het topic maar ik heb wel m'n ruiterbewijs en bij de cursus is duidelijk naar voren gekomen dat je met een paard, al loop je er langs, een bestuurder bent in het verkeer en dus uiterste rechts van de rijbaan hoort te rijden. Ze gedogen het rijden op een fietspad ivm eigen veiligheid maar volgens de wet hoor je toch thuis op de rijbaan.

Neemt niet weg dat zo'n ervaring erg vervelend is. Hopelijk heeft je paardje er geen nare ervaring aan over gehouden.

Bij mij thuis rijden ze ook als gekken voorbij en wij gaan nu midden op de weg stappen tot we ze horen afremmen en dan gaan we netjes uiterste rechts rijden. En ik moet zeggen dat het bij ons werkt en degene die dagelijks voorbij rijden remmen nu al uit hun zelf.
Is wel een weg in het buitengebied en waar ze 60 mogen maar veel harder rijden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33873
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:53

Fijn dat je niet aansprakelijk bent! :j

Ik ga ook vaak met een onervaren paard op pad, alleen zit mijn zusje er dan op. Er is daar ook veel landbouwverkeer dus soms fiets ik vooruit bij een bocht om te kijken of er wat aan komt, wanneer we niet een inrit in kunnen laat ik het verkeer stoppen en houd ik de pony aan het touw vast. (zie O.S)

Is het niet een optie om iemand langs de weg mee te laten fietsen, want je zal nog wel vaker respectloze bestuurders tegen komen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58044
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:55

Ayasha schreef:
anneliesdj schreef:
Je kunt niet van alle medeweggebruikers verwachten dat zij paardenkenners zijn en zien of je paard op zijn gemak is of gekke dingen gaat doen. Je bent zelf degene die dat weet en je moet ernaar handelen, dus zorgen dat je niet in situatie's komt waar je paard zich niet meer op zijn gemak voelt.

Gezien dat in België gewoon in je theorie cursus mee gegeven wordt kan je dat dus eigenlijk wel.

Edit:
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=210
Citaat:
-Elke bestuurder moet zijn snelheid aanpassen zoals vereist naargelang de aanwezigheid van andere weggebruikers (in het bijzonder de meest kwetsbaren), de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig. Zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
-Elke bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veilige afstand houden.
- Elke bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
- Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
- De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
- Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
- Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-10-14 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:55

MarlindeRooz schreef:
Fijn dat je niet aansprakelijk bent! :j

Ho dit vind haar eigen verzekering.
Wie weet zegt de bestuurder heel wat anders

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:55

MarlindeRooz schreef:
Fijn dat je niet aansprakelijk bent! :j

Dat is helemaal niet gezegd. De Verzekeringsmaatschappij van TS vind dat zij niet aansprakelijk is. Maar dat zegt nog helemaal niets. Samen met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij zal dit uitgevochten moeten worden. En dan kan er van alles uitkomen.

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:56

ik ben ook eens aangereden met mijn paard,notabene door iemand die zelf paarden had,mijn paard had niets,de auto had flinke schade,is overigens gewoon netjes door de verzekering afgehandeld en betaald.

oww en we waren beide "schuldig" volgens de verzekeringen,dus een deel werd vergoed door mijn verzekering en een deel door die man zijn eigen verzekering...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 15-10-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 10:57

Ayasha schreef:
Citaat:
Elke bestuurder moet zijn snelheid aanpassen zoals vereist naargelang de aanwezigheid van andere weggebruikers (in het bijzonder de meest kwetsbaren), de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig. Zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Elke bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veilige afstand houden.
Elke bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.
Het is verboden een bestuurder aan te sporen of uit te dagen overdreven snel te rijden.

TS geeft zelf aan dat het paard heel relaxed was. Dus van angst is geen sprake. De automobilist had dus niet hoeven te stoppen.
AnnetB schreef:
Het is inderdaad een jong paard wat nog veel moet leren, maar hij is wel rustig en reageerde ook in dit geval nog heel relaxed. Zelfs na de klap bokte hij wel wat maar ging niet volledig aan de kletter en liet zich ook nog weer terug rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58044
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:01

En de reactie was op :
Ayasha schreef:
En zie dat maar eens te bewijzen. Jouw paard had niet de weg op moeten draaien, hij had niet mogen optrekken als hij zag dat het dier zo op z'n ongemak was. Maar verzekeringstechnisch vrees ik dat je zelf de pineut gaat zijn.

Waarop anneliesdj zegt dat je niet van alle bestuurders mag verwachten dat ze dat weten. Dat mag je dus wel in België, indien hij zou zien dat het dier op z'n ongemak was, had hij moeten weten hoe te reageren gezien dat deel uit maakt van theorie die gekend dient te zijn. Indien ie vee nadert had ie sowieso moeten vertragen (en dus niet optrekken). Indien het te zien was dat ie op z'n ongemak is, had ie volledig moeten stoppen. Maar hoe dan ook, optrekken is altijd fout bij dieren.
Rest de vraag of je dat bewezen gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-10-14 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:02

Zelfs al is de automobilist nu 'verantwoordelijk' voor de schade. Ik zou me zelf ook erg schuldig voelen als mijn paard zo'n domme actie uithaalde. Mijn paard sloeg ooit naar een auto die bij een kruising waar we stonden te wachten bijna tegen staart op kwam staan. Ze bokte heel hoog en daardoor mis, maar ik heb daar toch echt even de zweep overheen gehaald.
Auto had een inschattingsfout gemaakt, maar mijn paard had ook nooit zo mogen reageren.
Zo ook bij paarden die de weg opdraaien, die pak ik best wel even aan, jong of niet. Ongeacht het rijgedrag van de bestuurder verontschuldig ik mij ook bij zulke gedragingen.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:04

FlyAway schreef:
MarlindeRooz schreef:
Fijn dat je niet aansprakelijk bent! :j

Dat is helemaal niet gezegd. De Verzekeringsmaatschappij van TS vind dat zij niet aansprakelijk is. Maar dat zegt nog helemaal niets. Samen met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij zal dit uitgevochten moeten worden. En dan kan er van alles uitkomen.


Dit dus. :j

Ik roep: 6:169 BW. Maar verder zeg ik niets meer want het komt niet helemaal aan.

TS. Ondanks dat je de antwoorden in het topic niet helemaal kan waarderen, zou je wel willen laten weten hoe het is afgelopen met de verzekeringen?

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:05

Nini1992 schreef:
Ook ik begrijp de situatie super goed en voorleggen aan de verzekering bij schade lijkt mij het handigst. Daarbij zie ik wel veel reacties van mensen van gewoon midden op de weg gaan rijden om mensen tot stoppen te ''dwingen''. Ik heb het zelf ook wel eens gedaan, maar denk ook dat dit niet altijd handig is. Mensen kunnen hier ook juist boos en opgefokt door raken en ik denk dat je als ruiter ook rekening moet houden met anderen en niet kan verwachten dat iedereen maar rekening houdt met ons/jou. Het is natuurlijk door een bestuurder ook niet aan de buitenkant te zien dat dit een 4 jarig paard is, wat voor het eerst mee naar buiten gaat.

Ik vind het behoorlijk intimiderend en gevaarlijk om midden op de weg stil te gaan staan.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:07

Ayasha schreef:
En de reactie was op :
Ayasha schreef:
En zie dat maar eens te bewijzen. Jouw paard had niet de weg op moeten draaien, hij had niet mogen optrekken als hij zag dat het dier zo op z'n ongemak was. Maar verzekeringstechnisch vrees ik dat je zelf de pineut gaat zijn.

Waarop anneliesdj zegt dat je niet van alle bestuurders mag verwachten dat ze dat weten. Dat mag je dus wel in België, indien hij zou zien dat het dier op z'n ongemak was, had hij moeten weten hoe te reageren gezien dat deel uit maakt van theorie die gekend dient te zijn. Indien ie vee nadert had ie sowieso moeten vertragen (en dus niet optrekken). Indien het te zien was dat ie op z'n ongemak is, had ie volledig moeten stoppen. Maar hoe dan ook, optrekken is altijd fout bij dieren.
Rest de vraag of je dat bewezen gaat krijgen.

Dan moet je als niet-paardenkenner natuurlijk wel in staat zijn om te beoordelen of een paard op z`n ongemak is. :)*

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:07

er staat nergens duidelijk beschreven wat de automobilist eigenlijk gedaan heeft. TS zegt hem gevraagd te hebben te stoppen en toen zij zelf bijna stilstond trok hij op. Hieruit concludeer ik dan dat hij wel degelijk snelheid geminderd heeft. Sowieso denk ik dat de snelheid niet hard was anders had het paard niet een paar schrammetjes gehad. Daarnaast draaien paarden vaak op het allerlaatste moment hun kont juist naar de auto toe in zulke gevallen. Misschien was er in eerste instantie alle ruimte en draaide het paard ineens zn kont naar de auto. Ik vind niet dat die auto dan alle schuld moet krijgen.

Wat was trouwens de toegestane snelheid van dat weggetje?