Met m'n paard aangereden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 15:26

Jeetje wat een dag!

Vandaag voor het eerst met mijn vierjarige paard naar het bos geweest. We moesten daarvoor een stukje over de weg. Was samen met zijn oudere, zeer relaxte weidemaatje. De heenweg ging goed en in het bos vond hij het echt prachtig. Terug weg ging ook goed tot we bijna terug waren. Hij draaide al een keer naar achteren bij een passerende auto, had mijn zweep al naar de andere kant gelegd om hem wat meer tegen te kunnen houden. Er kwam een bestel autotje aanrijden en wij gebaren hem te stoppen omdat ik voel dat mijn paard weer de weg op draait. In plaats daar van trekt die man op. Mijn paard schrikt en draait verder de weg op waarna we worden aangereden. We werden geschept, voet van m'n paard zat onder de band en zijn voorbenen waren bij de neus van de auto. Ik werd hard geraakt bij mijn rechterkuit. De auto stopte. Mijn paard was geschrokken en sprong er bokkend vandoor. Gelukkig ben ik blijven zitten en konden we rustig naar stal waar ik van m'n paard af geholpen ben. Beschadiging van het paard lijkt mee te vallen. 2 wondjes op voor en achter been. Ik daarentegen loop flink kreupel :')

De auto is achter ons aangereden om nummers uit te wisselen. Hij vind alleen dat hij geen schuld heeft. Ik vind van wel! Hij had moeten stoppen dan hadden we er rustig langs gekund.

Wat denken jullie?

Anoniem

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:28

Voet van je paard onder de band er vervolgens rent hij bokkend weg? :? Hoe dan?

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:29

Wat gemeen om extra op te trekken, aan de andere kant wist hij niet hoe dat paard zou reageren [heb je soms met mensen die geen betrekking hebben op paarden]. Wat een nare ervaring, en het ergste is nog wel dat je paard er een trauma van over houdt.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:30

moeilijke zaak , ik vind dat het zijn schuld is , maar hij zal natuurlijk zeggen dat je niet met je paard naar buiten moet gaan als je hem niet onder controle hebt , maar waar moet je het anders oefenen?
ik denk dat hij fout zat

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:31

Tja, die man kan jouw sein wel gezien hebben als een teken om er snel langs te gaan, ik vind inderdaad dat hij geen schuld heeft want een ruiter moet zijn paard in bedwang houden. ik snap heel goed dat je boos en geschrokken bent maar straks zal het gevoel overheersen dat je nog een paard hebt en je hem niet ter plekke af hebt moeten maken.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:31

Hij had niet 'moeten' stoppen. Het had fijn geweest als hij dat wel had gedaan en ik vind ook dat het hoort. Maar helaas weet je als je de weg op gaat dat je niet van iedere automobilist op aan kan en dat er ook mensen bij rijden die totaal geen rekening houden met paarden. Erg jammer, maar het is nou eenmaal zo. Vervelend dat dit is gebeurd, je mag ook blij zijn dat de automobilist nog netjes achter jullie aan is gereden.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:33

Het is een paard en geen fiets.
Langs een paard heensjezen is nooit de juiste oplossing, ongeacht of het paard onder controle is of niet.
Het is en blijft een vluchtdier.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:33

Auto had misschien moeten stoppen. Echter uit ervaring kan ik ook zeggen dat een handgebaar 'stoppen' op een paard, soms een wappergebaar wordt wat betekent doorrijden. Dat weet ik in deze situatie natuurlijk niet goed.

Echter, jij hoort je paard onder controle te hebben, en ja in elke situatie. Dus ook als je voor het eerst met je 4jarige het bos op gaat, en ook als je voor de hondertste keer met je 28jarige paard het bos in gaat. Hoe het precies in deze situatie dus zit weet ik niet, maar dat beide 'schuld' hebben, ja dat denk ik wel.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:36

Ik ben eens aangereden met mijn paard, hij reed zo dichtbij langs dat zijn spiegel eraf ging. Hij wilde het aanvechten en verloor meteen. Op een paard sta je sterker, vooral met een getuige erbij. Als iemand van zn fiets valt ga je toch ook niet jezelf er toch snel langspersen? Een beetje verstand en inschattingsvermogen mag best verwacht worden.
Sterkte met jezelf en je paard!

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:37

Juridisch gezien denk ik dat je nog mazzel hebt als jij de schade aan de bestelbus niet hoeft te betalen. Als jou paard niet geschrokken was had de situatie nooit ontstaan..

Persoonlijk is dat niet wat ik denk, het was een ongeluk en jullie mogen blij zijn dat het zo goed is afgelopen, maar ja.. Wat wij als paarden mensen vinden hoeft voor anderen echt niet zo gewoon te zijn. Helaas

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:39

Jouw paard draait de weg op en steekt als het ware over. Ik denk dat de auto niet heel hard heeft gereden gezien de schade aan je paard en de auto. Het is heel vervelend, maar laat de verzekering dan maar kijken hoe het opgelost moet worden. Al vraag ik me af of er daadwerkelijk schade is?

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:42

Er staat mij bij dat ik tijdens het leren voor mijn theorie van mijn rijbewijs geleerd heb dat er een minimumafstand aangehouden moest worden bij het passeren van 'vee', dus paarden op de weg en runderen die aan de hand vervoert werden.
Ik weet niet hoe veel afstand hij hield? Maar ik denk dat de kans groot is dat niet jij, maar hij aansprakelijk is voor dit ongeval.

Wel fijn dat hij achter jullie aan is gereden naar stal. Niet alleen om de nummers uit te kunnen wisselen, maar ook zodat jouw paard gelijk erachteraan de ervaring heeft dat een auto niet perse pijn betekent.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:44

Ik denk dat je dit niet aan bokt, maar aan je WA verzekering voor moet leggen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:46

Tjah dat kan gebeuren en hoe banketstaaf het ook is, jouw paard maakte die onverwachtse beweging waardoor hij onder de auto kwam. Ik vraag me vooral af, reed jij aan de linkerkant en het ervaren paard aan de rechterkant?
Waarom reed jij niet in de berm?

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:46

Volgens de wet is het : Paardrijden in het verkeer: wie is aansprakelijk bij een ongeval?
De regels in Nederland zijn hier duidelijk over: de eigenaar van een paard is aansprakelijk voor letsel of schade dat een paard bij een ander aanricht.
Er wordt uitgegaan van de eigen energie van het paard en de onberekenbaarheid van deze energie. Anders wordt het wanneer een ongeval wordt veroorzaakt waarbij er geen sprake is van de energie van het paard. Een stilstaand paard dat wordt aangereden door een automobilist is gevrijwaard van aansprakelijkheid. De automobilist is aansprakelijk.
Daarbij kan de eigenaar van het paard wel schuld zijn doordat deze gebruik maakte van een weggedeelte waar geen paarden mogen komen.

Maar als deze meneer roekeloos rijgedrag laat zien, heb je een kleine kans dat hij de schuldige is.

tessaroos

Berichten: 505
Geregistreerd: 26-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:48

Ik snap hoe je je voelt!
Ik heb zelf ook zo iets vergelijk baars mee gemaakt ik heb er toen ook een topic van gemaakt.
Waar ik altijd zo boos op word is dat een automobilist meestal (niet altijd) vindt dat hij niks fouts gedaan heeft en meestal ook de sitiuatie verdraait.
Ik denk dat ook veel mensen geen idee hebben wat ze moeten doen als ze een paard passeren en daarom gouw de ruiter de schuld geeft.
Ik hoop dat de auto schade verzekerd word en je paard en jij zelf er niks aan overhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:49

Celiien schreef:
Auto had misschien moeten stoppen. Echter uit ervaring kan ik ook zeggen dat een handgebaar 'stoppen' op een paard, soms een wappergebaar wordt wat betekent doorrijden. Dat weet ik in deze situatie natuurlijk niet goed.

Echter, jij hoort je paard onder controle te hebben, en ja in elke situatie. Dus ook als je voor het eerst met je 4jarige het bos op gaat, en ook als je voor de hondertste keer met je 28jarige paard het bos in gaat. Hoe het precies in deze situatie dus zit weet ik niet, maar dat beide 'schuld' hebben, ja dat denk ik wel.


Dat was eigenlijk ook mijn eerste gedachte; als hij bij een passerende auto al naar achter draait, hoor je nog niet op de openbare weg thuis lijkt me.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:49

En zie dat maar eens te bewijzen. Jouw paard had niet de weg op moeten draaien, hij had niet mogen optrekken als hij zag dat het dier zo op z'n ongemak was. Maar verzekeringstechnisch vrees ik dat je zelf de pineut gaat zijn.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 15:51

heb je en ruiterbewijs? verzekering technisch scheelt dat het e.e.a
Verder blijven paarden altijd onvoorspelbaar, ookal denk je je paard ' onder controle' te hebben je weet nooit wat ze kunnen doen. dus ' jij hebt schuld want je hebt je paard niet onder controle' gaat nooit op. Gezien uiteindelijk niemand z'n paard echt voor de volle 100% onder controle heeft i.m.o

Verder heb je mooi geluk gehad als jullie daadwerkelijk zijn geschept en jou paard nog naar huis heeft kunnen lopen! Wanneer er niet grote schade is die vergoed moet worden vraag ik me af wat het uitmaakt wie er schuldig is.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:04

Nou inderdaad, het eerste wat ik dacht toen hij begon te bokken was: HIJ DOET HET NOG!!!

Verder denk ik dat je op een rustige weg als deze waar erg veel paarden rijden toch mag verwachten dat iemand die zegt wel 30 keer per week over die weg te rijden een beetje rekening kan houden met de paarden die daar ook rijden. Ook een jong vierjarig paard zal moeten leren deel te nemen aan het verkeer. Ik reed al aan de meest rechtse kant in de berm achter het andere paard maar omdat de auto zo snel naderde vond hij het spannend en ging in de achteruit.

Jammer dat er geen rekening met elkaar gehouden kan worden. Wij gaven vanaf het begin al aan zacht te rijden of te stoppen omdat ik voel dat mijn paard het spannend vind. Waarom dan toch doorrijden?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Met m'n paard aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:09

tjah leuk en aardig dat hij het spannend vond, maar je móet je paard gewoon onder controle hebben, dwz als er een doodgewone auto langskomt, je paard niet meteen schrikt etc. Ja als er vuurwerk oid wordt afgeschoten, of een auto met 150km p/uur de hoek om komt gescheurd, uiteraard is het dan logisch. Maar een auto die achterop komt rijden, tjah dan ben je nog niet klaar voor de openbare weg en is het eerst zaak dit op afgesloten terrein te oefenen.

En nogmaals, misschien zag hij je handgebaar aan als rijd maar door?

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:11

Ik vind het altijd zo'n onzin om te zeggen dat je niet op de weg moet komen als je je paard nog niet 1helemaal onder controle hebt, want wanneer heb je een vluchtdier 100% onder controle ? Hij zal het toch ergens moeten leren en dat kan alleen maar door te doen.
Dan moeten die moeders ook niet met die slingerende kindertjes gaan fietsen, dat moeten ze dan ook maar thuis leren of op een afgesloten pleintje maar niet op de openbare weg, maar daar wordt wel rekening mee gehouden dat die onberekenbaar zijn, waarom dan niet met een paard :?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:14

Er is geen pasklaar antwoord te geven. Zal verzekeringswerk worden. Maar zie weinig kansen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 16:15

darwin schreef:
Ik vind het altijd zo'n onzin om te zeggen dat je niet op de weg moet komen als je paard nog niet 100% verkeersmak is, waar moet hij het anders leren ??
Dan moeten die moeders ook niet met die slingerende kindertjes gaan fietsen, dat moeten ze dan ook maar thuis leren of op een afgesloten pleintje maar niet op de openbare weg, maar daar wordt wel rekening mee gehouden dat die onberekenbaar zijn, waarom dan niet met een paard :?


Mwah, ik vind dat slingerende kinderen ook niet op de weg horen, die horen dat in mijn ogen inderdaad op een speelpleintje of desnoods in een gymzaal te leren; niet op een weg met groot verkeer.

Ik snap alleen niet waarom TS niet even is afgestapt als je paard het zo spannend vind dat die auto voorbij komt. Overigens weten ook lang niet alle automibilisten wat je bedoelt als je " gebaart " dat ze even wat zachter moeten rijden.. Overigens denk ik dat als je paard bij het naderen van een auto alleen al, achteruit de berm in gaat, het nog niet op de helft is van verkeersmak..

Ben het overigens met je eens dat alle paarden het een keer moeten leren... Maar misschien is het handiger om volgende keer ook iemand even mee te laten lopen aan de hand ermee..

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 16:17

Dat vind ik ook een beetje onzin hoor Celiien. We geven met twee personen duidelijk aan dat er geremd moet worden. Ipv trekt hij op. Je kan gewoon rekening houden met elkaar.
Ieder paard kan schrikken of bang zijn, hoeft echt geen vierjarige te zijn.
Bovendien ging het verder de hele rit prima en waren er gelukkig ook mensen die wel rekening met ons konden houden.

Zal straks de verzekering bellen. Horen wat zij vinden