Nu toch...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:06

Ik schrijf dit verhaal met tranen in mn ogen ben helemaal kapot na toch t besef dat in niet zo'n lange tijd 1 van mn verzorgpaardjes zal overlijden.
Het hoort erbij maar t is zo moeilijk.

Ik verzorg er nu bijna 2 jaar en al vanaf ik daar begon was little mager en niet goed dik te krijgen maar t was nog aan te zien erg vrolijk en actief beestje maar werd gewoon niet dik.

Maar nu schrok ik laatst gewoon haar ribben zijn duidelijk te zien en dat terwijl ze ELKE dag op t gras staat minimaal 4 uur lang halve schep slobber krijgt speciaal voor paarden die aan moeten komen en een halve plak hooi. Dit is voor een shet heel veel en ze is nog steeds mager.

Vandaag hebben de eigenaresse en ik gekeken omdat ze kreupel leek dit was t niet maar ze was gewoon heel wankel en als we haar voorbeen oppakte en iets echt heel iets druk gaven viel ze al bijna om (natuurlijk is dit met beleid en op een veilige manier voor alle gegaan) haar hoeven brokkelen af en een stuk aan de onderkant was gewoon omgeklapt. En nu ik in bed lig komt t besef dat ze waarschijnlijk geen maand meer heeft... als ze nog meer verslechterd laten we haar inslapen hier heb ik verder geen invloed op.

elke dag zou ik geen hinnik meer kunnen horen als ik aankom...

Respect als je dit hele verhaal gelezen hebt en tips voor haar "laatste" tijd is welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:08

Hoe komt het dan dat ze zo mager is?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:10

Dat weten we niet we hebben letterlijk elk mogelijk onderzoek gedaan en er is niks uit gekomen

Anoniem

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:18

Wat naar zeg :(:) Sterkte!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:19

Wat zegt de hoefsmid?
Is ze naar een kliniek geweest?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:21

De hoefsmid heeft haar vorige week nog bekapt en zegt dat t een mineralen tekort is en we gaan haar niet meer vervoeren omdat ze niet in de trailer kan blijven staan en ze dan om zal vallrn

bizzybijtje bedankt!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:24

wat je vertelt over de hoeven lijkt wel wat op flare

hebben jullie altijd dezelfde hoefsmid?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:27

Ja altijd dezelfde hoefsmid.
en flare? Ben nog niet heel erg bekent met ziektes helemaal hoefziektes niet

marlonFloris

Berichten: 1586
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:32

Hoe oud is de shet?
Heeft de tandarts al naar haar gebit gekeken?
Als de smid vorige week is geweest kan zei nu toch niet alweer omgeklapte hoeven hebben? Dan Zou ik er een andere smid bij halen dan.
Is ze ontwormt?
Er bestaan vitamine spuiten zo te verkrijgen bij de welkoop voor meen iets van 8 euro:)

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:34

Ontwormt is ze en tandarts is 2 weken geleden geweest.
Met omgeklapt bedoel ik zegmaar dat er een stuk aan de onderkant voor de helft los is gekomen en "omgeklapt" is zegmaar
dit is puur doordat ze zwakker word

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:51

Anke98 schreef:
Ja altijd dezelfde hoefsmid.
en flare? Ben nog niet heel erg bekent met ziektes helemaal hoefziektes niet


nu wil ik niet zeggen dat je hoefsmid niet goed is hoor,
maar niet iedere hoefsmid is goed..

door verkeerd kappen kan er 'ruimte' ontstaan in de hoefwand, waardoor het dus gaat afbrokkelen en de dan zwakke buitenrand kan omklappen (laat je nagel maar eens groeien tot het punt waar hij eigenlijk te dun wordt en druk die op tafel.. dat doet vreselijk zeer en hij buigt om).. het 'onderkant omklappen' maakt het alleen maar meer naar flare klinken

vaak wordt het erger doordat dus de buitenste hoefrand door die druk naar buiten gaat staan.. een hoefsmid corrigeert dan als je pech heeft ook nog eens door de buitenkant bij te vijlen totdat de hoef er weer 'netjes' uitziet, waardoor die toch al slechte wand nog dunner en pijnlijker wordt.

het kan hersteld worden.. net als een blauwe plek bij je nagelriem bijvoorbeeld moet het dan helemaal uitgroeien en van binnenuit bijgewerkt worden (precies weet ik het niet hoor.. heb er ooit een keer wat ingedoken)

edit, heb even wat info voor je opgezocht

http://paardenhoeven.info/wat-is-flare/

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:59

Dus de shet staat 4 uur in het land en de overige 20 uur krijg hij een halve schep slobber en een half plakje hooi? Dan is het niet zo gek dat hij mager is hoor. Dit is echt niet veel zelfs niet voor een shet. Hij mag wel flink meer hooi hebben. Wat de hoeven betreft is lastig over te oordelen zo achter de pc.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 00:07

De hoefsmid heeft volgens de eigenaresse t altijd goed gedaan en die heeft ze al 10 jaar maar echt super bedankt voor t meedenken zoiezo maar dit is nog nooit eerder gebeurd

de shet staat minimaal 4 uur in t weiland ;) ze geeft zelf aan naar binnen te willen omdat ze de energie niet heeft om buiten te blijven

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:15

Alle onderzoeken zijn gedaan? Is er een wel DA bij geweest?
4 uur gras, een plakje hooi en een halve schep slobber? Niet zo vreemd dat het niet goed gaat .. daar zou dan tenminste en vitamine|mineralen brok bij gegeven moeten worden. Hoe oud is deze shet?

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:15

Maar waarom krijg die shet maar een half plakje hooi? Dat is echt veel te weinig hoor. Geen wonder dat hij te mager is dat kan ook niet anders.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:26

Ze mogen een hele plak maar 4 uur wei en slobber lijkt me voor een shet best genoeg

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:27

Ik zou zo'n pony op zijn minst de dagdosering Pavo vital gaan voeren met seniores priores slobber.
En dan gewoon als daar de kans voor is 3 keer daags met hooi zoveel als hij op kan.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:28

Niet als ie mager is, dat heeft hij blijkbaar te weinig eten. En 4 uur is toch heel weinig? Dan blijven er nog 20 uren over met zowat niks. Lijkt mij niet voldoende ook al is het een shet. Mijn geitje krijg nog meer hooi op een dag.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:28

moonfish13 schreef:
Ik zou zo'n pony op zijn minst de dagdosering Pavo vital gaan voeren met seniores priores slobber.
En dan gewoon als daar de kans voor is 3 keer daags met hooi zoveel als hij op kan.



Dit vind ik een goed idee. Begin daar eens mee. Weet haast wel zeker dat hij dan heel snel op zal knappen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:29

waarom staat de shet eigenlijk niet op onbeperkt hooi

als hij ondergewicht heeft, lijkt het mij in ieder geval raadzaam om hem op onbeperkt te zetten? of is er een medisch issue waardoor dat niet mag?

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:31

Ik hoop wel dat de eigenaren jou op tijd waarschuwen en dat mag je ook aan ze vragen hoor sterkte.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:32

Ik zou persoonlijk oom meer geven maar eerst 4 uur wei savonds hooi en sochtends slobber bv al mag daar ook wel hooi bij. Ze moeten toch de hele dag een beetje kouwen

moonfish13
Berichten: 18230
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:34

Paard wat stil stond en leverbot had, spoot toen ze net behandeld was echt door het dak van de dagdosis vital met een een kwart basisbrok die ze normaal al kreeg.
Dus dat voeren in plaats van een halve kilo basisbrok kan echt zinnig zijn.
Pavo is bijna overal te koop, een emmer vital kost rond de 23 euro en daar doe je met een shetlander dus dik 200 dagen mee. http://www.pavo.nl/sport/producten/pavo-vitalcomplete
Subli seniores priores, ook goed verkrijgbaar: http://www.subli.nl/Assortiment/nl/80/S ... iores.html
Hierbij zeggen ze op de site 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht per dag! En dan is een volle schep waarschijnlijk nog niet eens een kilo. Kun je nagaan hoeveel de pony hiervan mag hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:47

ik begrijp dat het jou pony niet is.

maar werkelijk, ik vind 4 uur gras per dag + een halve plak hooi en halve schep slobber érg weinig voor een paard dat moet aankomen.

Half plakje hooi? Dat is zó op.........
je spreekt over onderzoeken, maar er is dus geen enkele dierenarts geweest die wist waar dit door kwam? En de tandarts heeft niets gevonden, en de hoefsmid weet ook van niets? Ik kan me dat niet voorstellen eerlijk gezegd.

Hoe oud is de pony?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Nu toch...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:07

De pony is naar mijn weten 21 en ze krijgr van die grote vlokken die je eerst 10 min moet laten weken
meer hooi laat ze liggen dat heeft geen zin en nogmaals het is minimaal 4 uur sochtends word ze rond 10 uur buiten gezet en ligt eraan hoelaat ik kom en dan gaat ze weer naar binnen

Wel bedankt voor t meedenken