Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 10:52

Ik moet dit even kwijt. Ik moet een keus maken of ik het nu wel of niet zal doen.
Ik ben heel erg aan het nadenken om mijn twee fjordendames naar de stad te verhuizen waar ik woon voor de winter. Nu staan ze bij mijn ouders en ook al is dat super goedkoop, het is niet ideaal: mijn ouders wonen op kleigrond dus staan ze enorm in de blub dat het gewoon echt niet goed is. ‘s Nachts kunnen ze wel naar binnen maarja het is niet alles. Daarnaast kan ik daar gewoon echt niet trainen. Ik zak overal enkeldiep weg in de klei!

Nu kwam ik erachter dat er een aantal stallen vrij zijn op de pensionstal in de buurt van mijn eigen woonplaats. Ik kom al heel regelmatig daar over de vloer vanwege de menvereniging. Ik ken de eigenaar goed en ik weet hoe ze met de paarden omgaan. Dus zit heel erg te denken om ze voor de wintermaanden daar te stallen. Ik heb de eigenaar al gesproken en hij vind het prima (ook als ik maar voor een aantal maanden kom en in de lente ze weer naar mijn ouders gaan waar ze langer buiten kunnen staan)

Gevoelsmatig is het een enorm grote ja aan mijn kant. Oh wat zou ik het fijn vinden. Maar aan de andere kant: dit gaat mij wel klauwen met geld kosten. Het is een volpension met alles er op en eraan en dat dan voor twee paardjes waarvan eentje ik eigenlijk niet kan gebruiken (pensioen vanwege peesblessure)

Voordelen:
- Ik kan dagelijks naar ze toe. (bij mijn ouders kan ik maar een tot twee keer per week langs komen, omdat we gewoon ver uit elkaar wonen)
- Ik kan gebruik maken van een binnenbak waar ik met de tweewieler ook mag mennen
- Ik kan met de menlessen van de menvereniging meedoen met mijn eigen paardje (dit is zo’n bucket list ding waar ik al jaren over droom maar niet lukt omdat logistiek gezien dit lastig is vanuit mijn ouders woonplaats)
- Volpension, dus alleen de lusten, niet de lasten.
- Ik kan de oudere dame met peesblessure weer eens fatsoenlijk de aandacht geven wat ze enorm mist.
- Ik kan in de ochtend of in de avond heel makkelijk even langs gaan.
- Geen ponies die staan te verpieteren in die verschrikkelijke BLUB!
- Ik ontlast mijn vader tijdens de wintermaanden van de verzorging van de paarden (omdat ik niet thuis woon doet hij de meeste verzorging)

Nadelen:
- Kost heel veel geld (kan het wel betalen maar flink sparen wordt dan wat lastiger tijdens de wintermaanden)
- Ze staan meer op stal dan wanneer ze bij mijn ouders zijn.
- Oudere merrie die met pensioen is, is een moeilijke naar andere vreemde paarden. Ik vind het heel eng om ze bij een ander vreemd paard te zetten en heb hier weinig ervaring mee. (misschien ben ik banger dan nodig is hiervoor omdat wij altijd alleen maar deze twee dames bij elkaar hebben gehad)

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:56

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt. :)
Als ik jou was zou ik ze verhuizen.

Succes met de beslissing!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:57

Zo te lezen, denk ik eigenlijk dat je het voor jezelf al wel weet.

Ik zou in jouw geval het in ieder geval doen. Ik merk aan mijn paard in ieder geval dat hij in de wintermaanden meer aandacht vraagt dan in de zomer. Juist voor je oudere merrie zal dit denk ik heel fijn zijn.

Qua sparen, tja je zegt al dat je het kan opbrengen maar dat het sparen op een laag pitje komt. Het is natuurlijk voor een aantal maanden.
Als je ze hier voor vast heen had verplaatst zou het wat anders zijn.

Daarnaast, is het ook voor de grond bij je ouders handig dat dat wat kan herstellen.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:01

Ik zou nog eens kijken voor een verzorgster tijdens de winter en/of evt een mogelijkheid om je paard 2x daags in elk geval de stal uit te halen. Het is in mijn ogen niet fair om paarden die gewend zijn in de winter dagelijks overdags buiten te lopen, nu slechts - ik noem maar wat - 2 tot 4 u max uit de stal te hebben t.b.v. je eigen gerief. Als je ervoor kan zorgen dat ze er gemiddeld er over de dag iets vaker uit komen (onderling regelen), waarom niet. Echter niet ten koste van het welzijn en buitenlopen van mijn paarden. :Y)

flemminghfan
Berichten: 28
Geregistreerd: 30-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:12

Ik overwinter al een paar jaar met mijn paarden en het bevalt mij en mijn paarden uitstekend!! Een aanrader. Per 1 december gaan ze naar de pensionstal en afhankelijk van het weer komen ze in maart of april weer naar huis.

De hele dag diep in de klei staan is idd ook niet goed en als het sneeuwt of glad is ga je ook niet met de trailer even naar een binnenbak om je paard te kunnen rijden. Naast dat dat ook veel tijd en geld kost (benzine en bakhuur).

Afgelopen winter heeft 1 paard met een blessure gestaan en toch heb ik hem op de pensionstal gezet. Ik mocht er een beetje mee stappen en als hij zich rustig hield mocht hij naar buiten de wei op. Maar 's winters is dat niet altijd goed voor een paard aangezien de grond dan vaak niet ideaal is voor de genezing van de blessure. Ook hier heb ik geen spijt van. Ja het kost meer geld maar er wordt ook goed voor gezorgd en dat geeft ook rust in de wintermaanden. Daarnaast vond ik het belangrijk dat ze niet uit elkaar gehaald werden.

Met de pensionstal heb ik afgesproken dat ze voor de andere paarden uit ieder een paar uur op de paddock komen en als de alle andere pensionpaarden op de andere paddocks staan gaan die van mij er weer af zodat die ook weer gevuld kunnen worden met andere paarden. Waarom op deze manier? Zo komen ze er een paar uur per dag uit en loop ik niet het risico op blessures omdat ze bij vreemde paarden in de paddock gezet worden. Dit risico wil ik bewust niet opzoeken omdat ze maar een paar maanden daar staan. Misschien is zoiets ook te regelen voor jou met die pensionhouder?

Ja ze komen die periode minder buiten dan dat ze aan huis staan maar ik kan niet merken dat ze daar problemen mee hebben hoor! Ik kan het je dus van harte aanbevelen en zou zeggen gewoon doen!!

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:48

Op zich kan ik ook gemakkelijk meerdere keren per dag langs stal gaan. Het is 10 minuten met de auto, en volgende week begin ik met mijn nieuwe eerste baan en die ligt daar weer maximaal vijf minuten verder van weg. Dus echt kippe-eindjes.

Ook lopen er een flinke bak bekendes op deze stal rond en ook een aantal goede vriendinnen waarvan als ik vraag of ze de dames even uit de stal willen trekken vast ook geen probleem vinden.

Flemminghfan: ik ga dat eens vragen. Op zich lijkt me dat wel fijn. Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is hier op stal.

b485
Berichten: 1093
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:13

Ik heb ook voor ongeveer dezelfde keuze gestaan: 2 pony's volpension (met trainingsmogelijkheden) of ze thuis (aan huis incl blub) te houden. Wij hebben er voor gekozen om ze thuis te houden, maar te investeren zodat ze niet meer in de blub staan. Van die investering heb ik langer plezier. Dit kan dus ook nog een optie zijn om te overwegen.

Ineke2

Berichten: 33114
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 14:20

Kun je ze niet deze winter naar de stal doen en dan zorgen dat ze voor de volgende winter niet meer in de blub staan? Dus drainage / tegels / beton voor de paddock met een stuk zand.
In de enkeldiepe blub is voor geen enkel paard ideaal maar met een peesblessure al helemaal niet!

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:02

Ik zit daar nu wel aan te denken. Nu weg halen en de boel in alle rust opknappen en ophogen etc.

Helaas gisteren wel een mega ruzie met mijn moeder hierover gehad. Zij heeft niets met de ponies (en is zelfs bang van paarden) maar vindt het vooral heel veel geld en totale onzin.
In werkelijkheid denk ik dat ze bang is dat ik helemaal niet meer thuis langs kom als ik de ponies daar weg haal. Verder kan zij slecht tegen verandering en heeft zij een behoorlijke handleiding.

Het zet wel behoorlijk wat druk op de ketel en maakt het niet bepaald makkelijker er op. :( Ik wil nu toch wel binnen een dag ofzo de knoop doorhakken.

Yucca

Berichten: 4907
Geregistreerd: 06-09-05

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:18

Ik zou het gewoon proberen voor een maand of 4/5. Volgend jaar kan je altijd nog besluiten of je het nog eens wil doen.

En wat betreft je moeder: met je nieuwe baan zou het sowieso wel iets veranderen misschien? Vertel haat gewoon de voordelen die je hier ook hebt verteld.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:36

Ik zit zo een beetje met hetzelfde, maar na een horror winter waar het weiland helemaal omgeploegd was en er van rijden niets meer in huis kwam laat ik ze nu ook overwinteren op een pension. Het is wel zwaar financieel, maar je hebt dan wel plezier van de paarden en niet enkel de winter corvées.
Ideaal is natuurlijk aan huis of ouderlijk huis, maar zonder paddock en rijbak vind ik het niet te doen.

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 11:51

Er valt heel moeilijk met mijn moeder te praten over dingen waar ze het niet mee eens is, ze kan zich niet inleven in de situatie van iemand anders. Ik zou een heel boek vol kunnen schrijven over haar.

Ik ben eigenlijk overstag. Ik wil het doen. Nu alleen mijn ouders zover krijgen. (en dat terwijl het eigenlijk mijn ponies zijn en ik 25, jemig dit is eigenlijk wel ernstig := )

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:38

Haha weet je mijn mama is ook geen paardenmens en als ik naar haar zou luisteren dan zit ik nu in een appartementje en zou ik al mijn vrije tijd in het huishouden moeten gaan steken. Er is maar 1 ding dat ze niet begrijpt en dat is dat ik op haar manier niet gelukkig zou worden. Die kan zich dat dus ook niet voorstellen waarom mensen hobby's hebben en nog erger ervoor zo veel geld betalen, maar tenslotte ben jij degene die moet beslissen. Misschien zal ze de eerste weken niet zo happy zijn met je beslissing, maar draait ze wel bij als je toch nog tijd genoeg voor haar vrijmaakt.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:56

Ik twijfel over hetzelfde, ts. Alleen staat mn merrie thuis lekker zo veel mogelijk buiten met haar ponyvrienden en komt ze er op de pensionstal alleen uit, als ik kom rijden. Ze heeft geen ijzers, dus kan niet te vaak in de stapmolen....wel kunnen ze haar loslaten 's ochtends, maar dan hebben we t over 20 min.

Hopelijk trekt je moeder wat bij ( en vergeet niet, in t weekend eens langs te gaan bij je ouders ~~}> )

MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 21:28

betadine schreef:
Haha weet je mijn mama is ook geen paardenmens en als ik naar haar zou luisteren dan zit ik nu in een appartementje en zou ik al mijn vrije tijd in het huishouden moeten gaan steken. Er is maar 1 ding dat ze niet begrijpt en dat is dat ik op haar manier niet gelukkig zou worden. Die kan zich dat dus ook niet voorstellen waarom mensen hobby's hebben en nog erger ervoor zo veel geld betalen, maar tenslotte ben jij degene die moet beslissen. Misschien zal ze de eerste weken niet zo happy zijn met je beslissing, maar draait ze wel bij als je toch nog tijd genoeg voor haar vrijmaakt.


Ja, herkenbaar! zij heeft gewoon andere prioriteiten dan ik. De dingen die zij juist leuk vindt daarvan vlieg ik juist de gordijnen in! _O-
Ik ga nu ook hopen dat ze bij gaat trekken, al zal ik mij voorbereiden dat ze mij lang dit zal verwijten.

Getup schreef:
Ik twijfel over hetzelfde, ts. Alleen staat mn merrie thuis lekker zo veel mogelijk buiten met haar ponyvrienden en komt ze er op de pensionstal alleen uit, als ik kom rijden. Ze heeft geen ijzers, dus kan niet te vaak in de stapmolen....wel kunnen ze haar loslaten 's ochtends, maar dan hebben we t over 20 min.

Hopelijk trekt je moeder wat bij ( en vergeet niet, in t weekend eens langs te gaan bij je ouders ~~}> )


Ah ja gelukkig komen ze wel gewoon elke dag een aantal uur eruit in de paddock of wei of binnenbak (afhankelijk van het weer). Dat is overdag en dan ben ik ook aan het werk. In de ochtend vroeg of juist in de avonduren is er ruimte genoeg om ze er dan extra er uit te halen en aan het werk te zetten.

haha je hebt gelijk moet niet mijn ouders vergeten. Dat is ook mijn moeders angst.

Animal

Berichten: 8446
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:11

VVDD ---> VSW

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Wikken en wegen: verhuizen voor de winterperiode of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:34

Is het geen optie om je 'actieve' paard mee te nemen en je oudje lekker op pensieon te laten bij je ouders? Of staat je pensioenpaard dan alleen?

Als ik het zo lees zou dat mijn optie zijn. Paard waar je actief mee bent meenemen, en de andere lekker op pensioen op de wei laten staan met zorg.