We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:39

Goed gedaan dat je het gesprek bent aangegaan! En fijn dat het nu tot een fijne les heeft geleid, op naar meer zulke lessen!

Maar 1000 keer meer fouten en 200x meer tijd en elk paard tot 7 jaar zou eigenlijk door een prof moeten doorgereden worden vind ik nogal, euh, bijzondere uitspraken. Instructeurs moeten zelfvertrouwen hebben, maar dit klinkt haast hooghartig. Daarbij is het is maar net wat je doel is met een paard. En als jou dat meer tijd vergt (en met jou is dat bij vele anderen zo) en jij bent daar oké mee, dan is dat prima. Het interesseert een paard zelf niets of hij op zijn zevende Z loopt, of recreatieve dressuur doet.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 01:06

Een beetje perfectionisme is goed, maar een mens kan ook vergeten om de mooie dingen van het leven te zien.
De reis is het doel, niet de aankomst.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 02:12

Vandaag zat ik precies over hetzelfde te denken en ook of ik misschien op Bokt m'n gevoel kwijt kon. En nou vind ik jouw topic! Wat een toeval.
Fijn om die reacties te lezen, haal ik zelf ook veel uit.

Ik snap je volkomen en het is zó moeilijk om jezelf niet met anderen te vergelijken, zeker als ze doen wat jij ook wilt doen... 'de basis is heel belangrijk!' is iets wat ik mezelf steeds vertel en dat helpt maar af en toe wil ik wel eens een middelvinger naar mezelf en m'n paard opsteken en gewoon wat gaan doen! Maar ja. Daarna kan ik waarschijnlijk gaan lijmen en repareren, dus dan maar langzaam...

Mijne heb ik nu bijna 8 maanden en we rijden nog steeds niet. Voornamelijk vanwege slechte hoeven en verhuizen van stallen maar ondanks dat mis ik nog bepaalde dingen voordat ik op wil stappen. Hij is 8 jaar en een ex renpaard. Ik wil hem ontspannen leren zijn, bitloos rijden, durven vertrouwen op mij als hij onzeker is. Hij is heel duidelijk en een open boek, soms een drama queen. Hij is gewoon zadelmak maar hij is amper bereden afgelopen jaar. Hij is niet schrikachtig of heet, maar gewoon snel gespannen als hij iets niet weet. Hij staat 24/7 buiten met gras en hooi en krijgt klein beetje bietenpulp (geen krachtvoer brok dus). Hij blijft liever z'n hele leven in de wei denk ik. En ik zou graag trektochten met hem maken :D

We staan sinds eind december op nieuwe stal en we oefenen nu met ontspannen in de bak zijn (wandelen, simpel longeren) :+ vele andere ruiters zouden na zes weken al behoorlijk wat kilometers in de nieuwe bak gemaakt hebben. Maar nee hoor, wij niet. Zucht :+

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 15:38

Schrijf ik een hele tekst, valt mijn internet weg.. -O- :+

Ik vind dat ik ook met mijn lesgeefster moet communiceren. Wat van de ene lesgever tot de andere verschilt, is of ze echt luistert of niet.

@Woepsie: hoe toevallig, na mijn reactie gisteren kwam ik in jouw topic terrecht :D Ik ben verliefd op ren- en koerspaarden (galop en draf) dus volg je topic. Jullie hebben al een hele weg afgelegd en echt top! Ook las ik over lastige voetjes maar ook dat is zelfreflectie, en dat is top! Nadenken over mogelijkheden ipv de massa te volgen. Alsook nadenken over je gemaakte keuze.

Zelfreflectie is verdomd moeilijk! _/-\o_ Jezelf voordurend in vraag stellen en ook accepteren dat jij de oorzaakt bent (ookal doe je zo je best). Het is zoveel gemakkelijker om de schuld in iemand anders (je paard in dit geval) te schuiven "hij is altijd koppig" "hij werkt niet mee" "hij is gevaarlijk" want daarmee zeg je lekker "ik doe niets fout, niet mijn schuld".

Gisteren ook iets heel leerijk ervaren :)* Ik ZAG een vriendin dezelfde rijkundige fouten maken. En 5min later zat ik haar te corrigeren tot ik ineens besefte "nu zeg ik al 15min exacte hetzelfde als mijn lesgeefster al weken zegt". Ineens zag ik de fouten en hun gevolgen en van op afstand kon ik ze corrigeren *\o/* . Stap 1: fouten herkenen: check! Stap 2: fouten niet meer maken :+
Wat me toen ook opviel: haar paard bleef rustig met deze fouten. Terwijl mijn jonkie in galop vlucht bij deze fouten. Dat deed me nogmaals beseffen dat hij ontzettend gevoelig en expressief is. En dat vergt extreme precisie van mezelf en dat maakt het leerproces extra moeilijk maar hierdoor is hij een super leermeester.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:58

crazygirl1 schreef:
Ze vraagt elke les bij aankomst "hoe gaat het? Je paard? Je werk?" Dus lekker laag drempelig om mijn hart te luchten. En dat heb ik vandaag ook gedaan :)

Ik kreeg volgende "het is absoluut oké om fouten te maken. Jij maakt er 1000 meer dan ik maar ik maak er 1000 meer dan Charlotte Dujardin. Ook ik stap soms af met een heel slecht gevoel, want ik maakte foute waardoor mijn paard iets foutief uit voerde of niet begreep. Paardrijden is vetdomd moeilijk, je komt jezelf voordurend tegen. Elk paard tot 7jaar zou eigenlijk door een prof moeten doorgereden worden maar ja ach jij werd verliefd op dit jonge paard. Het gaat je 200x meer tijd vergen maar jullie gaan dit samen bereiken!" De les begonnen met een zeer rustige ziel waarbij de les een niveautje lager werd gezet. Les super blij beëindigd :)


Ik vind dat best als een toffe juf klinken ^^

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:55

Een heel bekend probleem! Ik heb ook de moed op willen geven, elke keer lukte de simpele basis niet eens... Been geven en paard vertikte het om er naar te luisteren.
Gewoon blijven proberen elke stapje vooruit is er eentje! Als je het nu zelf doet heb je daar in de toekomst ontzettend veel profijt van! Dit is ook de reden dat ik haar niet laat doorrijden.

Heel veel succes!!