Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

We doen zo ons best! Maar pfff zo moeilijk

 
Profiel   

De moed zakt me soms in de schoenen. Het lijkt zo onbereikbaar. Wetende dat het volledig aan mezelf ligt, zorgt nog meer voor frustratie.

Zijn leeftijdsgenoten van 5jaar rijden mooie L proefjes en springen parcours van 1m00.

Wij.. wij rijden basis. Been -en zit hulpen. Ik word door elkaar geschut, hij verliest zijn balans en wij razen rond als half ongeleide projectielen in de bak.

En toch doen we zo ons best! Elke week dressuur les: basis moet erin! We leren elke week bij maar het is allemaal zo moeilijk. Na 10 lesgeefsters hebben we de perfecte lesgeefster gevonden. 100x herhalen. Maar 100 en 1 foutjes kruipen er elke keer tussen.

Begrijp me niet verkeerd, we gaan vooruit. Stapje per stapje. Aan de hand, longe, voer-en stalmanagemznt staan wij heel veel verder tegenover diezelde paarden waar het rijden beter gaat.

Maar zucht! Soms zakt de moed mij in de schoenen en laat ik hem liever doorrijden door professionele ruiter. Maar god wat zie ik mijn paard graag.. en ben ik zo blij met alles wat we leren! Alleen het duur zo lang. Gaat het ooit lukken? Kunnen wij dit?

Vermoed dat wel meerdere hiermee zitten. Hoe gaan jullie er mee om?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 19:54 



 
Profiel   

Loslaten, niet te perfectionistisch en te ver vooruit willen kijken en al helemaal niet jezelf vergelijken met anderen ;)
Geniet van je paard! Daar gaat het uiteindelijk om. Rome is niet in één dag gebouwd, probeer kleinere stapjes te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 19:58 



 
Profiel   

Probeer trots te zijn op de dingen die goed gaan en minder te focussen op het "presteren".
Ik snap hoe je je voelt maar juist die focus maakt dat het misschien wat langzamer gaat.
Probeer juist samen te genieten, jullie komen er wel, en wat maakt het uit als dat 3 jaar later is dan de rest. Dan weet je in ieder geval dagje basis goed zit, en die lijkt me toch het belangrijkst.

5 jaar is echt nog jong hè, het enne paard is gewoon wat sneller dan het andere. Geef je paard vooral de tijd om alles te leren. En probeer eens wat anders, rijd je wel eens buiten? Of volg een leuke clinic. Ik denk dat je jezelf te veel focust en je eigen paars terwijl vergelijkt met die van andere.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 19:59 



 
Profiel   

Ga vooral jezelf niet vergelijken met anderen! Iedereen (paarden/mensen) doen dingen op een ander tempo. Persoonlijk hou ik er helemaal niet van die jonge paarden in de (spring) sport.


Het komt allemaal op zn tijd wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:00 



 
Profiel   

Het gaat om de weg ernaartoe, niet het eindpunt.

Voor elke 101 kleine dingetjes die erin sluipen staan een aantal verbeterde punten tegenover! Je paard is 5, jullie hebben nog een heel leven voor je om iets leuks te doen! Je hebt al veel geprobeerd schrijf je en je hebt nu eindelijk goede, passende instructie. Dan kom je er echt wel! Bij die wedstrijd ruiters gaat ook niet alles vanzelf! Een groot verschil is, is dat als je niet gewend bent om paarden in en door te rijden het gewoon wat langer duurt.

Trots zijn Ts, jullie komen er wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:01 



 
Profiel   

Oh dat heb ik ook.. mensen die ik al jaren ken hebben hun paard van niks naar z2 gereden ofzo, of met springen van b naar z en ik tja.. mijn paard is niet zo getalenteerd en nogal flegmatiek. En ik ben geen wedstrijdruiter, maar wil wel dat ze fatsoenlijk loopt. We hebben samen al veel geleerd in de 8 jaar dat ik haar rij, maar rijden nog steeds lekker recreatief. Soms geniet ik daarvan, soms denk ik: ik zou wel een paard willen met meer talent.
Nu genieten we gewoon van wat wel allemaal lekker gaat in plaats van me kapot te ergeren als bepaalde dingen niet lukken. Dan hou je wel plezier in het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:04 



 
Profiel   

Wow zo herkenbaar, ik zit precies in hetzelfde schuitje. Mensen die in ken rijden ook in het L en dan kom ik... bij mij is dit echter allemaal gekomen van mijn angst door een val afgelopen zomer, ik kom er maar niet overheen. Daarvoor ging het heel goed (maar ook toen deden we anderhalf jaar over een goede basis).

Echter... als ik kritisch naar deze personen kijk zie ik bij de een in de krul getrokken paard die alleen zijn nek buigt en de ander wordt op de kop gereden, dat doe ik dan weer niet. :')

Ik lees hier even mee! Een goede basis is het allerbelangrijkste, maar vergeet geen lol te maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:05 



 
Profiel   

Jep, hier ook. Ik ben (door omstandigheden) helaas ook nooit verder gekomen dan de basis. Inmiddels is mijn veulentje al 9 jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:09 



 
Profiel   

't is geen fiets. Herken het maar al te goed, de twijfel, maar ook niet het samen leren weg willen geven.
Dus ik kies voor samen. 't is een 20j plan en gelukkig had ik op een hoop onzin na geen andere plannen.
Maar ga niet ontkennen dat ik het vaak ook denk na weer een keer aankl*ten.
Gewoon genieten van je beessie, 't komt allemaal goed :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:12 



 
Profiel   

Het kost mij zelf gewoon zoveel moeite en energie om mijn paard fatsoenlijk te laten lopen dat ik zelf kapot ben aan het einde van een les. Heb een keer les gehad van iemand die subtop reed. Ze liep de sterren van de hemel, maar ik was totaal gesloopt en had migraine na de les. En dan heb ik nog wel een goede conditie.
Daar heb ik dus geen zin in elke keer. Daarom doe ik alles op een lager pitje en wat minder fanatiek.
Als iets niet lukt zou ik me daar een paar jaar geleden erg druk om maken, maar dat doe ik niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:16 



 
Profiel   

Ik zei 2 jaar terug dat als ik na een jaar nog niet kon galopperen met onze toen 4,5 jarige GVR hij weer weg zou gaan. In de zomer heb ik galopjes gedaan, maar dat is dus alweer een tijd geleden.. Maar ik peins er niet over hem in te ruilen. Ik roep nu telkens dat ie minstens 50 wordt, dus dat we alle tijd hebben en als ik terugkijk naar filmpjes van 2 jaar geleden, dan zie ik hoe we al gegroeid zijn. Het gaat misschien niet zo snel, maar hij is groot en in de groei (en blijft maar groeien :? ) en allebei zijn we niet zo handig. Beter nu langzaam naar verbetering van ons allebei dan snel en in de lappenmand, denk ik maar. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:19 



 
Profiel   

Ik herken je zo in je verhaal. Florion kochten we toen hij 4,5 was. Ik dacht hup zadelmak en lekker doorrijden. Nu 2,5 jaar later gaat hij beter. Wordt de basis bevestigd. Ik heb altijd in hem geloofd en gedacht: als de basis bevestigd is komt de rest als peanuts. En dat klopt ook wel, de oefeningen doet hij met 2 hoeven in de neus maar het is dan altijd de basis die het weer lastig maakt. Maar er is hoop, hij is nu binnen een jaar van 160 ik de B naar goeie punten in de M, dus jou tijd komt wel, die anderen haal je straks weer in ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:25 



 
Profiel   

Het is zeker herkenbaar.. Mijn paardje is een leeftijdsgenootje van die van jou. Sinds een paar weken kan er iemand op zitten, ik sta te juichen bij het feit dat hij steeds zekerder aan de hand meestapt met ruiter. Ik juich om ieder klein stapje vooruit en ben super trots op hem. Maar natuurlijk is er die keerzijde en zou ik er zo graag zelf op zitten. Of zou ik willen dat het sneller gaat en dat ze al door de bak sturen of dat ik al een buitenritje kan maken of gewoon lekker zonder zadel op zijn rug zitten en samen genieten.
Ik wil heel graag weten hoe hij zit en voelt..

Maar die momenten laat ik ook weer los om te kunnen genieten van het proces, van het stoeien met de lastige dingen en van die kleine overwinningen. Omdat we samen groeien en samen elkaar leren aanvullen. We hebben ons hele leven nog samen. :) en jullie hopelijk ook.

Maar ik voel met je mee en herken het heel erg..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:26 



 
Profiel   

Buiten het feit dat de ene het sneller oppikt dan de andere.
Zit er ook een wereld van verschil van hoe het paard gereden word, hoe kritisch ben je zelf?
Want eerlijk is eerlijk ik zie soms ruiters in de B rijden waarvan ik denk "wat doe je hier"?
Terwijl een ander denkt van "zou ik nu al kunnen starten, zijn we al wel vergenoeg"? Maar die rijden me toch een goede nette punten.
Puur omdat ze zelf kritisch naar hun samen kijken, hoe voelt het, hoe ziet het?

Kortom kijk niet teveel naar andere. Vaar lekker jullie eigen tempo en koers!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:41 



 
Profiel   

Zeker herkenbaar en zeer frustrerend ook ! Aankomende zomer rijd ik mijn paardje 2 jaar waarvan hij 1 jaar van mij is en we moeten nog 1 winstpuntje voor we l2 mogen. Maar van zeer ver moeten komen en zijn nog lang niet waar we willen zijn. Het ging vaak 2 stappen vooruit en dan weer 3 terug. In het begin wou die zn kop niet laten zakken en gaf niks mee van voren. Ging je hem longeren met een beetje bijzet liep die perfect natuurlijk. Kreeg ook niks geen steun van mijn moeder en zus. (Mn zus vind het nog steeds een poedersuiker en stapt er ook niet op) mama is er een aantal keer op geweest toen haar paard geblesseerd was maar toen ging hij het op een lopen zetten. Weg was weer de support. Daardoor zakte de moed bij mij ook steeds meer in de schoenen omdat niemand er vertrouwen in had, gaat t bij jou ook wel weg. Het ging allemaal zo langzaam en niemand wilde me helpen omdat hij zo vervelend was en nog geen b proef wou lopen. Uiteindelijk toen die van mij was prive les genomen en t gaat steeds beter. Maar nog ene keer super en andere keer niet. Maar ik blijf denken tegenslagen horen erbij en niet alles kan (in een keer) goed gaan. Vooral blijven denken aan je doelen en dan gewoon kleinere doelen stellen. Ik wilde gewoon een normale slangevolte kunnen rijden zonder dat ie over beide schouders weg zou lopen xd. Als je je kleine doelen hebt bereikt extra van genieten . Tegenslagen snel vergeten en weer door. Zo denken is lastig dat klopt haha. Maar ik ben blij en trots met waar ik nu sta en nu bereikt heb en die tegenslagen moet ik maar voor lief nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 20:56 



 
Profiel   

Ik herken het helemaal, en ik denk dat veel meer mensen het herkennen.

Toen ik mijn paard kocht, begonnen we ook bij 0. Nu, bijna een jaar verder, starten we volgende maand L2. Ik ben van stalling veranderd, en ben gaan lessen bij mijn (nu) staleigenaar.
We hebben tegenslagen gehad, maar ook positive dingen meegemaakt. 2 stappen vooruit, en dan weer 3 stappen achteruit.
Overal om mij heen zie ik mensen die netjes rijden, alles voor elkaar hebben en als een speer gaan. Natuurlijk ook mensen waarvan ik denk van; 'Wat ben jij nou aan het doen?', maar dat heb je altijd!

Maar weetje?
Heb lol! Kijk niet naar andere, en doe lekker je eigen ding! Dat doe ik ook! Ik ga naar het bos, ik train keihard, ik les, maar ik hobbel ook gewoon lekker rond! :)
Het belangrijkste is, is dat je lol hebt en dat je niet naar andere kijkt. Het gaat er ook niet om wat andere van je vinden.

En ga je niet zo snel als je zou willen? Haal je schouders op, en ga door. Wie weet gaat iets anders wel super!
En wees blij met elke stap vooruit. Wat elke stap, is er 1 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:27 



 
Profiel   

Oh zo fijn deze reacties!!! Elkaar wat oppeppen! Geduld, plezier en doorzettingsvermogen.

Inderdaad Kiki er zitten er ook veel tussen die wel 'meer' kunnen maar vraag me soms ook af hoe ze bepaalde gevolgen/problemen later zullen oplossen. De intructrice die wij nu hebben zet nadtuk op houding, loslaten, vw-nw, beenhulpen, tempo en balans. En ja dan gaat het 1uur lang over "rustige tempo, rond het binnenbeen, buitenteugel contact, lang laag over de rug" en de week ervoor 1uur over "benen lang en tegen paard, stille handen en recht (horizontaal+verticaal) en ook ontspannen rijden. Ze geeft wel 1000complimentjes en zegt ook dat wat wij proberen ook, verschrikkelijk moeilijk is. En het is ok om per week 1xles 1xrijden 1xlonge 1xbuitenrijden 1xgrondwerk.

Als ik vrienden hoor "wij springen/dressuren M maar hij is zo koppig. Hij steigert constant omdat ik geen kracht genoeg heb, hij profiteert" of "ik bracht hem naar de weide en hij trapelde mij over" of "hij schopt mijn richting uit tijdens longeren" "pffff hij is zo dominant!" "Longeren altijd met bijzet want dan loopt hij mooi" "wij gaan nooit wandelen want hij gaat er vandoor. Als we wandelen, is het met S&T maar dat komt omdat hij zoveel temperament heeft wegens nationaal dressuren" "het is zo een zenuwpees pfff zal ook nooit veranderen (loopt achter LL, 23u opstal, 0,5 grote plak hooi, geen grondwerk enkel losgooien maar ja dan springt hij alle kanten op, daar valt toch niets aan te doen) iedereen kent ze wel... Topruiter en ze bedoelen het goed maar niveau zegt niets.

En dan kom ik met mijn 5jarige, die op elke weide leider is dus aan dominantie geen gebrek. Voetjes uitkrabben was steigeren en slaan. Aan de hand met halster naar weide of vaststaan, ging hij steigeren. Verkeerd zadel (tijdens pasbeurt met zadelmaker) en we kregen rodeo. Opzij duwen aan de hand, hij beet. Alleen op wndeling, brulde hij de buurt bij elkaar terwijl hij ter plekke galoppeerde. Blinde paniek bij verhuis, geen seconde rustig, dribbelen/zweten/fel vermageren/brullen.

En toch staat hij 24/7 buiten, veel ruwvoer, correct zadel. En na uren grondwerk geeft hij zijn voetjes, longeren wij zonder hulpteugel en longeertouw, gaat hij op commando achteruit, maken we alleen buitenritten van 30km, loopt hij me nooit omver (ookal is er blinde paniek), trapt nooit richting mens, wacht steeds op mijn commando. <3 <3 <3

Dit paard had in handen van andere eigenaar misschien veel verder gestaan qua rijniveau maar god hij was waarschijnlijk als gevaarlijke warmbloed bestempeld geweesd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:27 



 
Profiel   

Ts jij bent 100x een beter paardenmens en ruiter dan al diegene die met al die bijzet/strenge bitten/23/7 stal meteen proberen van niveau naar niveau gaan zonder de rust te nemen voor hun paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:34 



 
Profiel   

crazygirl1 schreef
Oh zo fijn deze reacties!!! Elkaar wat oppeppen! Geduld, plezier en doorzettingsvermogen.

Inderdaad Kiki er zitten er ook veel tussen die wel 'meer' kunnen maar vraag me soms ook af hoe ze bepaalde gevolgen/problemen later zullen oplossen. De intructrice die wij nu hebben zet nadtuk op houding, loslaten, vw-nw, beenhulpen, tempo en balans. En ja dan gaat het 1uur lang over "rustige tempo, rond het binnenbeen, buitenteugel contact, lang laag over de rug" en de week ervoor 1uur over "benen lang en tegen paard, stille handen en recht (horizontaal+verticaal) en ook ontspannen rijden. Ze geeft wel 1000complimentjes en zegt ook dat wat wij proberen ook, verschrikkelijk moeilijk is. En het is ok om per week 1xles 1xrijden 1xlonge 1xbuitenrijden 1xgrondwerk.

Als ik vrienden hoor "wij springen/dressuren M maar hij is zo koppig. Hij steigert constant omdat ik geen kracht genoeg heb, hij profiteert" of "ik bracht hem naar de weide en hij trapelde mij over" of "hij schopt mijn richting uit tijdens longeren" "pffff hij is zo dominant!" "Longeren altijd met bijzet want dan loopt hij mooi" "wij gaan nooit wandelen want hij gaat er vandoor. Als we wandelen, is het met S&T maar dat komt omdat hij zoveel temperament heeft wegens nationaal dressuren" "het is zo een zenuwpees pfff zal ook nooit veranderen (loopt achter LL, 23u opstal, 0,5 grote plak hooi, geen grondwerk enkel losgooien maar ja dan springt hij alle kanten op, daar valt toch niets aan te doen) iedereen kent ze wel... Topruiter en ze bedoelen het goed maar niveau zegt niets.

En dan kom ik met mijn 5jarige, die op elke weide leider is dus aan dominantie geen gebrek. Voetjes uitkrabben was steigeren en slaan. Aan de hand met halster naar weide of vaststaan, ging hij steigeren. Verkeerd zadel (tijdens pasbeurt met zadelmaker) en we kregen rodeo. Opzij duwen aan de hand, hij beet. Alleen op wndeling, brulde hij de buurt bij elkaar terwijl hij ter plekke galoppeerde. Blinde paniek bij verhuis, geen seconde rustig, dribbelen/zweten/fel vermageren/brullen.

En toch staat hij 24/7 buiten, veel ruwvoer, correct zadel. En na uren grondwerk geeft hij zijn voetjes, longeren wij zonder hulpteugel en longeertouw, gaat hij op commando achteruit, maken we alleen buitenritten van 30km, loopt hij me nooit omver (ookal is er blinde paniek), trapt nooit richting mens, wacht steeds op mijn commando. <3 <3 <3

Dit paard had in handen van andere eigenaar misschien veel verder gestaan qua rijniveau maar god hij was waarschijnlijk als gevaarlijke warmbloed bestempeld geweesd.


En met zo iets ben je al zover op anderen voor !! Die van mij gedraagt zich nu bij mij opzich wel. Maar was en is op vreemde plekken nog erg bang maar niemand kan hem dan vasthouden ik soms ook nog met moeite maar de band wordt nog steeds beter en hij weet nu dat ik de baas ben en moet luisteren maar ook kan vertrouwen. En je bent zoveel verder met een paard dat jou vertrouwd ( en die jij ook kan vertrouwen) dan dat je paard m loopt maar niet te vertrouwen valt. Daar mag je echt trots op zijn hoor ! Iedere keer als het met rijden dan wat minder gaat denk dan daar aan ! Hoe trots je daar op kan zijn en wat je daarmee hebt bereikt. En zoals anderen zeggen, met vergelijken voel je je alleen maar slechter! Het komt goed,de een heeft gewoon wat meer tijd nodig. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:35 



 
Profiel   

Kijk dat is precies wat k wilde zeggen, en je snapte wat ik bedoelde +:)+

Maar als ik zo hoor heb jij ook andere prioriteiten gesteld en hebt ook nog even je paard goed opgevoed. Ook daar ga je straks ook alleen maar meer profijt van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:38 



 
Profiel   

Wat een mooie post, Crazygirl, je bent duidelijk gek op je paard, hebt wat met hem. Dat is toch het allerbelangrijkst?

Wat betreft dat idee dat je paard bij een andere eigenaar veel verder was geweest, dat zei ik een tijdje terug ook tegen onze staleigenaar. Die zei dat Paard aan liefde, aandacht en respect niets tekort kwam en dat dat toch altijd het belangrijkst is.
Nu hebben wij (man en ik, hij galoppeert overigens wel met hem) een paard met een gouden karakter, maar geen makkelijk lijf. Alleen als hij het niet snapt dán wil ie weleens lastig worden, maar ja, dat ligt dan ons natuurlijk. We hebben geen wedstrijdambitie, maar ik wil wel graag dat ie zijn lijf goed gebruikt (hij moet immers 50 worden ;) ), dus dat is wel een belangrijk doel. En nu na 2 jaar lessen en lol maken gaat het 'ineens' steeds beter. Wat van ver komt is goed, denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:43 



 
Profiel   

Heeeeeel herkenbaar! Had dit met mijn andere paard ook. Wij bleven vastzitten op hetzelfde niveau en mijn clubgenoten zag ik allemaal maar vooruitgang boeken. Op den duur heb je er gewoon geen plezier mee van.

Mijn tip? Kijk gewoon naar jezelf, hoe meer je je met anderen gaat vergelijken hoe slechter jij je voelt. Je paard is ook nog maar 5 jaar, dat is nog behoorlijk jong! Het ene paard is het andere niet, het zijn nog altijd levende wezens en geen fietsen. Focus je op alles wat wél goed gaat, laat al de rest waarvan jij zou willen dat ze goed gaan gewoon los, want dat is een teken dat jij én je paard daar nu nog niet aan toe zijn. Je zult zien als je je denkwijze verandert je meer plezier gaat beleven aan de kleine overwinningen, die uiteindelijk tot grote overwinningen zullen leiden. Het heeft mij ook anderhalf jaar gekost om dit te snappen, ben vanaf nul terug opnieuw moeten beginnen, maar heb er tot op de dag van vandaag nog geen seconde spijt van gehad want toen zijn we pas écht vooruitgang beginnen te boeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-17 21:46 



 
Profiel   

Ik vraag me soms een beetje af waarom sommigen per se helemaal zelf hun paard willen opleren terwijl het niet zo goed lukt. Voor beide is het dan fijner als het paard wordt door of bij getraind door een kundiger persoon. Die dat ook met alle rust en vriendelijkheid doet, maar gewoon beter waardoor het makkelijker en sneller gaat.

Misschien een troost, mijn springpaard is bijna 6 en ben ik nu opnieuw aan het inrijden en corrigeren, nadat dit meerdere keren is mislukt door de vorige stal. Je loopt op mij dus al voor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 00:32 



 
Profiel   

Misschien moet je het 'moeten' eens laten varen en het leuk maken voor jezelf en je paardje..
hij/zij is nog ontzettend jong.. ga lekker kilometers maken buiten.. verruim daar eens een draf en neem hem dan terug tot hij bijna jogt maar wel actief.. ga dan een paar passen doorzitten om vervolgens weer licht te rijden. herhaal dat een paar keer en wissel het af met een pasje of wat schouderbinnenwaards of van de ene kant naar de andere kant van het pad wijken.. en vervolgens laat je de hele dressuur weer varen voor een lekkere gallopade op een geschikt pad..

houd het leuk, houd de oefeningen kort en heb vooral veel plezier.. je hoeft morgen geen Z te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 00:37 



 
Profiel   

Ik heb ook een aantal jaren lang (gevoelsmatig) gesukkeld in de dressuur met mijn eigen paard. We bleven hangen in een vicieuze cirkel.
Wat mij toen heeft geholpen, is het rijden van een paar andere paarden: wel met goede begeleiding. Het waren paarden met verschillende niveaus. Dat heeft mij geholpen om meer ruitergevoel te ontwikkelen en om met een frisse "blik" te rijden op mijn eigen paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-17 00:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen