het 'leed' dat buitenrijden heet...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:00

gisteren voor de eerste keer met m'n bijrijdpaard echt een stuk buiten geweest. de eigenaresse liep erlangs, met een touw zodat ze die kon vastmaken in geval van...


nu het eerste stuk ging prima! lekker stukje door het open bos. in de verte hoorde we enkele motors/quads rijden, en ik maar hopen dat ze niet ging rennen... daar schrikt ze echt van... maar ze keek hooguit een keer om en meer niet! (goedzoooooo)

toen we meer de bewoonde kanten in gingen kwamen we langs een boer die met z'n tractor bezig was met een grote ton erachter. de tractor was aan het lopen en de motor van die ton ook! pfoe wat vond ze dat eng... maar de lieve boer zette z'n machine af en liet alleen de trekker draaien. met wat gestribbel ging ze er uiteindelijk toch voorbij... want wat als die traktor eens aanrijdt...

dat was obstakel 2...


nu een stukje door de bewoonde straten, ging hardstikke goed, auto's keek ze niet naar om, enkel een huis waar een hond in een keer begon te blaffen toen maakte ze een klein hupje, maar liep erna ook gewoon netjes verder.. pfoe...

toen kwam tractor nummer 2,

kwam richting ons gereden, had z'n tractor even op het gras gezet zodat we voorbij konden (netjes!) maar ze vond het toch weer wat eng... maar liep toch weer met enige strubbeling door... (goedzoooooo)

daar weer bocht om, en toen was het de laatste (kleine) km richting stal, kon de stal in de verte al zien. er stond een vrachtwagen langs de kant stil, ik dacht ojee... maar liep er netjes langs zonder probleem! ook de auto's die voorbij kwamen: geen probleem.

en ja toen...

we waren voorbij de vrachtwagen, eigenaresse liep een stukje achter mij omdat het goed ging. we hoorde allebei een tractor komen en ik dacht van hó, even wachten op dr voor het touw maar dat ging ze niet redden. dus riep ze GEWOON DOORRIJDEN ALSOF ER NIKS IS!! maar de tractor reed volle gas door!!! ik dacht op het laatste moment van gewoon blijven zitten en dan komt dat goed...

eenmaal dat die tractor voorbij was gaf ze een bok en vloog ze de laatste 500 m naar stal in volle galop... niet terug te pakken want ze ging dan steeds harder... op het laatste moment bij de oprit van stal dacht ik van: gaat ze nu doorlopen of draait ze af naar stal?! ik mezelf maar voorbereid op naar stal gaan, en ja.... hop vloog ze naar rechts... gelukkig kunnen blijven zitten en haar stil kunnen zetten met dr neus bijna tegen de grote poort van het gebouw...

wat was me dat een ritje zeg... en de tractor bleef volle gas doorrijden natuurlijk... pff!!!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:01

Ik snap dat je daar van schrikt!
Misschien de volgende keer hand opsteken en rust gebaren? Doe ik zelf wel als ik verwacht dat ze het spannend vinden. :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 13:08

AlwaysH schreef:
Ik snap dat je daar van schrikt!
Misschien de volgende keer hand opsteken en rust gebaren? Doe ik zelf wel als ik verwacht dat ze het spannend vinden. :)


ik was zooooo gespannen van de vorige situaties dat ik gewoon m'n teugels niet los durfde te laten ... op vlak van buitenrijden ben ik echt een schijt beer! :')

dit was de eerste keer echt zo buiten rijden zowel met haar als voor mezelf met eender welk paard... :')

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:09

Bij mij steekt mijn moeder altijd haar hand op. :)

jankawijnsma

Berichten: 450
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: Raard

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:14

Heel herkenbaar! Ik word ook gek van al die tractors hier met al die dikke enge apparaten erachter. Knap van je en echt jammer dat t zo is afgelopen, gelukkig bleef je zitten!

Azmay

Berichten: 17994
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:16

Hoe meer ik gespannen ben hoe angstiger mijn paarden zijn ookal zijn ze in principe super verkeersmak. Dat versterkt elkaar echt. Gelukkig is het goed afgelopen. Maar vooral lekker blijven oefenen, komt vanzelf goed ;)

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:18

Als het zowel voor jouw als voor het paard de 1e keer buiten was snap ik niet dat je niet aangelijnd gaat. Daarnaast vind jij het spannend en dat neemt een paard geheid over.

Iemand vanaf de grond die zowel voor jou als voor het paard een veilige haven is die meeloopt.

Nu is het goed afgelopen maar een goede ervaring kan je het zo te lezen niet noemen.

Ik zou de volgende keer weer gaan, maar dan aan een touwtje en met iemand die je vertrouwd en waar het paard op vertrouwd.

robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:20

mij klinkt het vooral in de oren dat joj overal dingen ziet waar ze wel van zou kunnen schrikken.. zit verkrampt dus bevestigd naar je paard dat er iets spannends aan komt / is.
zorg dat je goed blijft ademen, zing een liedje of blijf klersen met de eigenaar. en geef vooral aaan dat je er langs wilt en er niet veel aan de hand is.. succes

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:22

MarliesV schreef:
Als het zowel voor jouw als voor het paard de 1e keer buiten was snap ik niet dat je niet aangelijnd gaat. Daarnaast vind jij het spannend en dat neemt een paard geheid over.

Iemand vanaf de grond die zowel voor jou als voor het paard een veilige haven is die meeloopt.

Nu is het goed afgelopen maar een goede ervaring kan je het zo te lezen niet noemen.

Ik zou de volgende keer weer gaan, maar dan aan een touwtje en met iemand die je vertrouwd en waar het paard op vertrouwd.


Een langere lijn er aan is niet per definitie veilig. Hoe wil je 500 kg tegen gaan houden als het op slaat? Dan is het lijntje alleen maar extra gevaar. Een touw met paniekhaak zou wel kunnen. :j

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:22

Ik heb het idee dat het paard best heel braaf is maar jij het paard onzeker maakt door zelf zo ontzettend onzeker en gespannen te zijn. De meeste situaties gingen toch gewoon goed? Waarom dan daar dan spanning van krijgen?

Geef je paard vertrouwen door zelf lekker en ontspannen te zitten. Door allemaal obstakels en moeilijkheden te zien (die je paard waarschijnlijk niet eens ziet) raakt je paard ook gespannen en onzeker.
Geniet zelf ook van de buitenrit en probeer minder op mogelijke obstakels te letten, want vaak zijn die 'obstakels' er alleen maar in jouw hoofd en kijkt je paard daar anders tegenaan.

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:23

Zo te lezen ben je zelf op voorhand al gespannen en ben je daardoor geen stabiele veilige factor voor het paard om blindelings op te vertrouwen dat al die rare grote of lawaaierige dingen echt niets doen.

Heb je de mogelijkheid om met een echt bomproof paard samen naar het bos te gaan? Onder het mom van 'goed voorbeeld doet goed volgen'?

En heb jezelf de mogelijkheid om op een bomproof paard een keer buiten te rijden?

Met deze wisselwerking van jouw spanning ("oh jee, daar gaan we weer" dat voelt je paard feilloos aan) zitten jullie denk ik samen in een vicieuze cirkel.

Hoe is het paard met een andere, zelfverzekerde ruiter erop?

Ik heb het probleem andersom.
Buiten kan ik alles met mijn pony, in de bak ziet hij spoken en dan word ik bang van hem.
Dit los ik op met les en door er af en toe iemand in de bak op te zetten die hem negeert als hij spoken ziet, zodat hij in elk geval niet bevestigd wordt in zijn gedrag.

Succes!

Ineke2

Berichten: 33124
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:04

Als jij zo bang bent geef je dat door aan je paard.
Ik zou dan ook met een braaf paard samen gaan rijden, maar al eerst eens een schriktraining volgen in de bak.

Maar niet alleen buiten rijden als jij het paard geen vertrouwen kunt geven. Dat gaat op zeker fout en dat blijkt ook wel uit je verhaal.
Succes :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:12

MarliesV schreef:
Als het zowel voor jouw als voor het paard de 1e keer buiten was snap ik niet dat je niet aangelijnd gaat. Daarnaast vind jij het spannend en dat neemt een paard geheid over.

Iemand vanaf de grond die zowel voor jou als voor het paard een veilige haven is die meeloopt.

Nu is het goed afgelopen maar een goede ervaring kan je het zo te lezen niet noemen.

Ik zou de volgende keer weer gaan, maar dan aan een touwtje en met iemand die je vertrouwd en waar het paard op vertrouwd.


we hadden een touw mee, en bij de eerste paar situaties was ze ook aangeklikt. daardoor bleef ze ook wat rustiger. alleen doordat alles zo snel ging bij de laatste situatie, had ik geen tijd meer om om te draaien en het touw eraan te laten klikken.


Marije_jiplover schreef:
Zo te lezen ben je zelf op voorhand al gespannen en ben je daardoor geen stabiele veilige factor voor het paard om blindelings op te vertrouwen dat al die rare grote of lawaaierige dingen echt niets doen.

Heb je de mogelijkheid om met een echt bomproof paard samen naar het bos te gaan? Onder het mom van 'goed voorbeeld doet goed volgen'?

En heb jezelf de mogelijkheid om op een bomproof paard een keer buiten te rijden?

Met deze wisselwerking van jouw spanning ("oh jee, daar gaan we weer" dat voelt je paard feilloos aan) zitten jullie denk ik samen in een vicieuze cirkel.

Hoe is het paard met een andere, zelfverzekerde ruiter erop?

Ik heb het probleem andersom.
Buiten kan ik alles met mijn pony, in de bak ziet hij spoken en dan word ik bang van hem.
Dit los ik op met les en door er af en toe iemand in de bak op te zetten die hem negeert als hij spoken ziet, zodat hij in elk geval niet bevestigd wordt in zijn gedrag.

Succes!


mijn eigen spanning zal best wel meespelen... was ook niet echt gepland om een buitenrit te gaan doen.

ik had inderdaad al eens voorgesteld om een bomproof paard mee te nemen als goed voorbeeld zijnde, maar niet direct een idee wie dan.

er is al eens iemand professioneel mee weg geweest die zulke 'probleem' paarden helpen, maar toen die persoon ermee weg was, was ze poeslief. (was voor m'n tijd dat ik hun kende)

het zijn echt de harde geluiden die het haar moeilijk maken, want de bladblazer op stal is ook niet haar grote vriend.

ik zou graag willen dat ik die spanning kon afsluiten...


ilaan schreef:
Ik heb het idee dat het paard best heel braaf is maar jij het paard onzeker maakt door zelf zo ontzettend onzeker en gespannen te zijn. De meeste situaties gingen toch gewoon goed? Waarom dan daar dan spanning van krijgen?

Geef je paard vertrouwen door zelf lekker en ontspannen te zitten. Door allemaal obstakels en moeilijkheden te zien (die je paard waarschijnlijk niet eens ziet) raakt je paard ook gespannen en onzeker.
Geniet zelf ook van de buitenrit en probeer minder op mogelijke obstakels te letten, want vaak zijn die 'obstakels' er alleen maar in jouw hoofd en kijkt je paard daar anders tegenaan.


ze is echt verder dood braaf, ze schrikt echt alleen van harde geluiden.

ik heb zoveel mogelijk ontspannen gezeten, gebabbeld, gezongen, maar ja ze gaan dat toch voelen.

ik kijk soms verder als paardje lief ja...

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:18

Herkenbaar vooral bij mij in de straat. Gelukkig heb ik veel weilanden om me heen waarvan we de eigenaar kennen dus ik rijdt voortaan gewoon de weilanden op als er een vrachtwagen of dergelijke langst komt.

Ook wel eens gehad dat dit niet kon, voor eigen veiligheid ben ik maar gewoon even midden op de weg gaan stappen totdat ik wel ergens een weiland op kon, en even een gebaar geven aan de chauffeur. Gelukkig snappen de meeste dat hier in de buurt en hebben ze er ook begrip voor :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 14:21

xtessax83 schreef:
Herkenbaar vooral bij mij in de straat. Gelukkig heb ik veel weilanden om me heen waarvan we de eigenaar kennen dus ik rijdt voortaan gewoon de weilanden op als er een vrachtwagen of dergelijke langst komt.

Ook wel eens gehad dat dit niet kon, voor eigen veiligheid ben ik maar gewoon even midden op de weg gaan stappen totdat ik wel ergens een weiland op kon, en even een gebaar geven aan de chauffeur. Gelukkig snappen de meeste dat hier in de buurt en hebben ze er ook begrip voor :)


ik kon helaas geen weiland op haha...

de eerste tractor met z'n 'enge' machine was ook een bekende voor de eigenaresse en heeft blijkbaar ook zelf paarden dus die zag het al aankomen natuurlijk, daarom dat hij z'n machine uit had gezet

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:00

Tipje: Blijf volgende keer midden op de weg stil staan (neus van je paard richting tractor) als iets te hard op je af komt rijden. Dan snapt zo'n boer (of andere bestuurder) ook dat er blijkbaar iets "bijzonders" is met het passeren van jou en je paard en dat dat rustiger moet. Het is wel belangrijk dat je paard dan stil kan blijven staan als er iets op hem af komt en niet direct omdraait en m peert.

Het is mijn ervaring dat boeren / andere automobilisten niet begrijpen dat je paard nou eenmaal bang kan worden van een lawaaierig groot snel bewegend apparaat en als ze dat al weten, irriteert het ze soms ook gewoon dat ze zich moeten aanpassen aan jou. Ik heb een tijd gestaan met mijn paard aan het begin van een boerenweg met na 10 min stappen eindelijk het bos. Ik kwam daar echt veel boeren tegen op een rit en die boeren kwamen ook veel ruiters tegen als ze met tractor / auto op de weg reden (de stal was vrij groot). Die boer wil ook z'n werk gewoon doen en moet ook even snel van A naar B en dan kunnen al die "schijtende" stomme rot beesten best eens irriteren. Ook merkte ik dat er 1 lol had in het een beetje laten schrikken van ruiter en paard met zijn tractor. Het is niet zo dat ik dat goedkeur, maar ik begrijp wel dat men op een bepaalde manier tegen paarden aan kan kijken of simpelweg onwetend is.

Ik kon dit altijd oplossen door: Sowieso ontzettend ver vooruit te kijken of ik een tractor aan zag komen. Op een gegeven moment weet je wel waar ze vandaan kunnen komen. Als ik er 1 zag, dan zocht ik direct de meest dichtstbijzijnde oprit / zijweg op. Dat betekende dat ik soms weer terug moest met mijn paard naar stal als ik net weg stapte. Daar stuurde ik mijn paard dan zo snel mogelijk heen (in draf) en ik stak een arm uit om aan te geven dat ik wilde gaan afslaan. Ik bleef altijd midden op het pad draven om duidelijk te maken dat ik nog niet gepasseerd kon / wilde worden. Eenmaal in de zijweg, draaide ik paardlief om zodat ze kon kijken naar het aankomend verkeer. Als de boer / auto passeerde, glimlachte ik altijd lief, beloonde ik mijn paard en stak een hand op ter begroeting. Zeker als je op een gegeven moment veelal dezelfde mensen tegen komt, helpt zo'n begroeting enorm bij de bereidwilligheid van iemand om een keer wel de motor uit te zetten als dat nodig is. Ik maakte ook even een kletsje met ze als ik ze toevallig ergens tegenkwam. Het kan zijn dat mijn situatie compleet anders was dan de jouwe (misschien heb jij geen zijpaden of kom je altijd iemand anders tegen), maar het feit blijft wel hetzelfde: pas jezelf aan, blijf eventueel in het midden van het pad stil staan (laat je niet aan de kant drukken) en probeer vriendelijk te zijn. Je houdt jezelf daarmee ook kalmer dan wanneer je niet weet wat je moet doen en in paniek raakt. Mocht je nog een keer in exact dezelfde situatie komen dan is het ook een idee om toch juist je paard om te draaien (weg van stal) en voor de tractor uit te draven. Als je paard dan op de vlucht was gegaan voor de tractor, dan was ze in ieder geval niet richting stal aan de kletter gegaan (dus hopelijk had je haar dan sneller terug gekregen). Mijn voorkeur voor draf heeft te maken met het feit dat allemaal gewoon wat sneller gaat voor jezelf / het paard / de boer of automobilist. Als je een hittepetit van een paard hebt, helpt dat draven ook om de spanning meer af te voeren dan stappen. En ik vind het zelf makkelijker om een paard in draf te houden, dan een paard in stap houden (als hij aan de kletter wil gaan). Vanuit stap is dat vaak explosiever in mijn ervaring, maar dat kan voor jou anders zijn.

Ik denk sowieso dat het verstandig is voor jou als je anders misschien een paar keer de eigenaresse op het paard ziet rijden buiten (dan weet je wat zij doet en zie je het paard reageren), neem een ander bomproof paard mee, ga oefenen op stal met dingen die lawaai maken (ga expres op het erf stappen als die bladblazer bezig is en loop er 30 keer langs), ga niet anders zitten als er iets aan komt (teugels ineens strak oppakken bijvoorbeeld is een goede trigger voor een paard dat er wat engs gaat komen) en misschien is het ook verstandiger om op plekken buiten te gaan rijden waar je weinig ander verkeer tegen komt. Misschien dat een ander tijdstip daar ook al in kan helpen. Je kan ook eerst aan de hand gaan oefenen met verkeersmak(ker) maken, maar dan moet je wel al zodanig de leider zijn van je paard dat ze zich niet los zal trekken / jou meesleurt en dat ze je wel zal volgen zolang jij maar gaat.

Succes er in ieder geval mee, buitenrijden is echt heel erg leuk en ontspannend. =)

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:10

Melewel94 schreef:
xtessax83 schreef:
Herkenbaar vooral bij mij in de straat. Gelukkig heb ik veel weilanden om me heen waarvan we de eigenaar kennen dus ik rijdt voortaan gewoon de weilanden op als er een vrachtwagen of dergelijke langst komt.

Ook wel eens gehad dat dit niet kon, voor eigen veiligheid ben ik maar gewoon even midden op de weg gaan stappen totdat ik wel ergens een weiland op kon, en even een gebaar geven aan de chauffeur. Gelukkig snappen de meeste dat hier in de buurt en hebben ze er ook begrip voor :)


ik kon helaas geen weiland op haha...

de eerste tractor met z'n 'enge' machine was ook een bekende voor de eigenaresse en heeft blijkbaar ook zelf paarden dus die zag het al aankomen natuurlijk, daarom dat hij z'n machine uit had gezet



Gelukkig, dat schilt alweer iets :)

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:31

AlphaDaemon schreef:
Tipje: Blijf volgende keer midden op de weg stil staan (neus van je paard richting tractor) als iets te hard op je af komt rijden. Dan snapt zo'n boer (of andere bestuurder) ook dat er blijkbaar iets "bijzonders" is met het passeren van jou en je paard en dat dat rustiger moet. Het is wel belangrijk dat je paard dan stil kan blijven staan als er iets op hem af komt en niet direct omdraait en m peert.

Het is mijn ervaring dat boeren / andere automobilisten niet begrijpen dat je paard nou eenmaal bang kan worden van een lawaaierig groot snel bewegend apparaat en als ze dat al weten, irriteert het ze soms ook gewoon dat ze zich moeten aanpassen aan jou. Ik heb een tijd gestaan met mijn paard aan het begin van een boerenweg met na 10 min stappen eindelijk het bos. Ik kwam daar echt veel boeren tegen op een rit en die boeren kwamen ook veel ruiters tegen als ze met tractor / auto op de weg reden (de stal was vrij groot). Die boer wil ook z'n werk gewoon doen en moet ook even snel van A naar B en dan kunnen al die "schijtende" stomme rot beesten best eens irriteren. Ook merkte ik dat er 1 lol had in het een beetje laten schrikken van ruiter en paard met zijn tractor. Het is niet zo dat ik dat goedkeur, maar ik begrijp wel dat men op een bepaalde manier tegen paarden aan kan kijken of simpelweg onwetend is.

Ik kon dit altijd oplossen door: Sowieso ontzettend ver vooruit te kijken of ik een tractor aan zag komen. Op een gegeven moment weet je wel waar ze vandaan kunnen komen. Als ik er 1 zag, dan zocht ik direct de meest dichtstbijzijnde oprit / zijweg op. Dat betekende dat ik soms weer terug moest met mijn paard naar stal als ik net weg stapte. Daar stuurde ik mijn paard dan zo snel mogelijk heen (in draf) en ik stak een arm uit om aan te geven dat ik wilde gaan afslaan. Ik bleef altijd midden op het pad draven om duidelijk te maken dat ik nog niet gepasseerd kon / wilde worden. Eenmaal in de zijweg, draaide ik paardlief om zodat ze kon kijken naar het aankomend verkeer. Als de boer / auto passeerde, glimlachte ik altijd lief, beloonde ik mijn paard en stak een hand op ter begroeting. Zeker als je op een gegeven moment veelal dezelfde mensen tegen komt, helpt zo'n begroeting enorm bij de bereidwilligheid van iemand om een keer wel de motor uit te zetten als dat nodig is. Ik maakte ook even een kletsje met ze als ik ze toevallig ergens tegenkwam. Het kan zijn dat mijn situatie compleet anders was dan de jouwe (misschien heb jij geen zijpaden of kom je altijd iemand anders tegen), maar het feit blijft wel hetzelfde: pas jezelf aan, blijf eventueel in het midden van het pad stil staan (laat je niet aan de kant drukken) en probeer vriendelijk te zijn. Je houdt jezelf daarmee ook kalmer dan wanneer je niet weet wat je moet doen en in paniek raakt. Mocht je nog een keer in exact dezelfde situatie komen dan is het ook een idee om toch juist je paard om te draaien (weg van stal) en voor de tractor uit te draven. Als je paard dan op de vlucht was gegaan voor de tractor, dan was ze in ieder geval niet richting stal aan de kletter gegaan (dus hopelijk had je haar dan sneller terug gekregen). Mijn voorkeur voor draf heeft te maken met het feit dat allemaal gewoon wat sneller gaat voor jezelf / het paard / de boer of automobilist. Als je een hittepetit van een paard hebt, helpt dat draven ook om de spanning meer af te voeren dan stappen. En ik vind het zelf makkelijker om een paard in draf te houden, dan een paard in stap houden (als hij aan de kletter wil gaan). Vanuit stap is dat vaak explosiever in mijn ervaring, maar dat kan voor jou anders zijn.

Ik denk sowieso dat het verstandig is voor jou als je anders misschien een paar keer de eigenaresse op het paard ziet rijden buiten (dan weet je wat zij doet en zie je het paard reageren), neem een ander bomproof paard mee, ga oefenen op stal met dingen die lawaai maken (ga expres op het erf stappen als die bladblazer bezig is en loop er 30 keer langs), ga niet anders zitten als er iets aan komt (teugels ineens strak oppakken bijvoorbeeld is een goede trigger voor een paard dat er wat engs gaat komen) en misschien is het ook verstandiger om op plekken buiten te gaan rijden waar je weinig ander verkeer tegen komt. Misschien dat een ander tijdstip daar ook al in kan helpen. Je kan ook eerst aan de hand gaan oefenen met verkeersmak(ker) maken, maar dan moet je wel al zodanig de leider zijn van je paard dat ze zich niet los zal trekken / jou meesleurt en dat ze je wel zal volgen zolang jij maar gaat.

Succes er in ieder geval mee, buitenrijden is echt heel erg leuk en ontspannend. =)



het grootste oorzaak voor mij zal zijn dat het aan mij ligt. ik heb niet veel zelfvertrouwen op dat gebied, en dus als gevolg dat ik dr leider niet kan zijn. ik dúrf de leider niet te zijn, ik kan haar niet overtuigen dat het object niet eng is. mij is altijd geleerd om voorwaarts te houden, maar kon ook niet gaan draven aangezien de eigenaresse dr vast had aan het touw.

ze is echt een schat van een paard, maar enkel dat is toch wel een vervelend puntje...

heb ze al eens met de eigenaresse gezien, en ook dood braaf, maar toen kwamen we ook geen gekke obstakels tegen eerlijk gezegd...

voor m'n gevoel laat ik het buitenrijden voor wat het is, ik wordt er al gespannen van als ik er nog maar aan denk... ik hou meer van lekker dressuuren ....

ik zou gewoon eens willen dat ik wat meer ballen aan m'n lijf had...

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:45

Herkenbare situatie, dat ze zo hard doorrijden. Alleen is mijn jonge paard volgens mij verkeersmak geboren gelukkig, want die was voor de eerste keer op buitenrit alleen bang voor een hele grote steen... auto's e.d. deed m niks

Waar is jullie rijbak? Bij ons ligt deze aan de weg, en dat scheelt veel, omdat daar ook vanalles langs komt, alleen dan in een 'veiligere' omgeving. zou je eventueel schriktraining kunnen doen?

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: het 'leed' dat buitenrijden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:00

Probeer de volgende keer als je een tractor ziet of een vrachtwagen er heel hard achteraan te draven. Moedig je paard (en jezelf) aan om dat gevaarte weg te jagen. Werkt voor veel paarden (en mensen) als een trein. Vooral tussen de oren. Worden jullie allebei dapper van. Succes!

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:05

waarom niet eerst eens proberen vanaf de grond als je je dan zekerder voelt. Kun je niet eerst eens lekker gaan wandelen? Kun je dan wel meer haar leider zijn?

Friesfanaat

Berichten: 1345
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:16

mystery1980 schreef:
waarom niet eerst eens proberen vanaf de grond als je je dan zekerder voelt. Kun je niet eerst eens lekker gaan wandelen? Kun je dan wel meer haar leider zijn?


Ik vind dit altijd een behoorlijk enge tip als ik eerlijk mag zijn.. Naast je paard heb je toch echt minder te vertellen dan er bovenop is mijn mening...

Iemand ernaast mee laten lopen aan een touw vind ik wel een goede oplossing, maar in je eentje naast je paard en er dan naast lopen vind ik eerlijk gezegd enger en onveiliger dan iemand erop en iemand ernaast..

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:19

Wat vervelend dat je niet lekker kan buiten rijden met je paard! Ik vind het echter niet correct dat je afgeeft op de chauffeur van de tractor. Zoals al gezegd, zijn die mensen aan het werk en hebben ze vaak geen idee dat een paard op de weg zo hevig kan schrikken van hun machine. Het probleem ligt ook niet bij de tractorchauffeur, dat ligt bij jou en je paard.
Gaat het rijden in de bak wel erg goed? Schrikt ze daar wel eens van dingen en kan je dat dan goed oplossen? Heb je daar wel veel zelfvertrouwen? Zo nee, eerst in de bak aan het werk :). Zo ja, dan raad ik aan om het buitenrijden op te gaan pakken door samen te gaan rijden met een ervaren, verkeersmak paard en, als dat voor jou fijn voelt, met nog iemand er naast.
Het gaat vast goed komen, veel succes alvast!

Marije_jiplover

Berichten: 25331
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:05

Friesfanaat schreef:
mystery1980 schreef:
waarom niet eerst eens proberen vanaf de grond als je je dan zekerder voelt. Kun je niet eerst eens lekker gaan wandelen? Kun je dan wel meer haar leider zijn?


Ik vind dit altijd een behoorlijk enge tip als ik eerlijk mag zijn.. Naast je paard heb je toch echt minder te vertellen dan er bovenop is mijn mening...

Iemand ernaast mee laten lopen aan een touw vind ik wel een goede oplossing, maar in je eentje naast je paard en er dan naast lopen vind ik eerlijk gezegd enger en onveiliger dan iemand erop en iemand ernaast..

Niet mee eens :n

Ik ben met mijn jonge pony nog voor ik hem goed en wel had ingereden al vaak zat gewandeld langs de weg en door het bos.

En mijn vroegere wedstrijd paard is enorm opgeknapt van onze wekelijkse wandeling door de polder in de winter toen de bakken op de manege op ongunstige tijden bezet waren op de zaterdag.

Ernaast kan echt wel een hoop schelen.

En als ik ernaast loop ben ik ook niet bang voor gebok, want ik kan er dan toch niet afvallen.

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:14

Vind het bijzonder dat die ene tractor echt voor je bleef stilstaan, hier ben ik blij als ze wat vaart minderen en wijf dan altijd vriendelijk bedankt met knikje, zodat ze dat vooral blijven doen.
Tja, denk dat de eigenaar en je verzorgpaard nog wat moeten oefenen in het verkeer, zo te lezen nog niet helemaal verkeersmak, helpt ook niet als jij bij elk groot voertuig oeeehhhhh denkt, ga je toch allicht onbewust anders van rijden. En bomproof paard meenemen is ook echt heel handig, ook voor je eigen zelf vertouwen, hier gaat alles in 1e instantie met een bomproof exemplaar mee.

Gelukkig ben je blijven zitten en is het goed afgelopen.