Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 00:04

Hey allemaal,

Ik moet dit even van mij afschrijven. Vanavond is mij iets heel naars overkomen. Het is een groot verhaal, maar houdt het even kort. Het gaat om een jonge b-pony ruin van 2 jaar. Hij was in paniek geraakt omdat hij alleen moest staan in de boks omdat ik wilde gaan rijden met mijn friesje. Ik was nog niet een weg en toen hoorde ik al dat het mis ging. Hij ergens tegen aan geslagen en zijn been iets open gehaald. Even afspoelen viel het mee, maar het bleef wel wat bloeden. Even wat wondspray er op en een drukverbandje was mijn idee, om het bloeden even te stoppen. Had al gezien dat het wel een oppervlakkig wondje was.

Alleen als ik het probeerde ging hij met zijn voet slaan en tippelen. Ik besloot mijn vriend te bellen, hij er bij om de pony gerust te stellen en vast te houden. Ik was bij zijn been bezig toen hij begon te steigeren en daardoor viel ik, hij kwam boven op mij en stond op mijn been, toen op de grond en toen op mijn hals en borst. Mijn vriend sleurde mij er onder vandaan. Ik zei dat het wel ging, was wel erg geschrokken maar had niet erge pijn.

Ik zei, dat beestje is wat in paniek en het doet hem vast wat zeer dat ik met een jodium gaasje zijn wond wil verbinden. Ik besloot hem vast te houden en we hadden hem tegen de muur gezet met zijn zijkant. Zo had hij steun daar en konden we er hopelijk rustig bij.

Wat er toen gebeurde was dat hij heel hoog plotsklaps steigerde en met zijn voeten begon te slaan en neer kwam met 1 hoef recht in/op mijn neus. Een bloedbad en hevige pijn als gevolg. Mijn neus kapot, een wond op 4 punten gescheurd. Het is nu gehecht en helemaal opgezet. Heb ook hoofdpijn en krijg morgen meer te horen. Al met al ontzettend naar, maar ook erg naar hoe de pony reageerde.

Mijn vriend vertelde achteraf dat het leek alsof hij het op mij gemunt had toen ik op de grond lag. Hij stampte namelijk echt met zijn hoeven op mij... Ik weet gewoon even niet wat ik ervan denken moet. We hebben hem sinds een week aan huis, maar ik ken hem al vanaf veulen aan en altijd mijn grote vriend geweest. Gek op hem en hij luisterde altijd goed. Ik snap niet hoe dit zo gek heeft kunnen lopen. Met hem is nu verder alles goed, wondje bloede vrij kort daarna al niet meer, en een kennis die kon het niet eens meer vinden( die heeft de paarden even opgevangen omdat wij met rap naar het ziekenhuis toe moesten)

Nou dit was het, ben ik het even kwijt!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:07

Heftig ongeluk. Ik wens je van harte beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:10

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onverantwoordelijk om alleen de verwondingen van een paniekerig dier te verzorgen... had dan even gewacht totdat er nog iemand was.


Sterkte TS! Naar van je neus, ik hoop dat het snel geneest.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:10

Een week aan huis en dan alleen in de box omdat je gaat rijden.
Ik denk dat die van mij en vele anderen net zo gereageerd hadden, gewoon stress en niet persoonlijk.

Ik zou hem ergens zetten waar hij zich niet kan verwonden als hij alleen moet blijven
Hoewel ik het na een week ook wel erg vroeg vind om een jonkie al alleen te zetten.
Voor nu beterschap! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:14

Volgens mij beschrijft de TS toch heel duidelijk dat ze haar vriend erbij haalde en ze met z'n tweeen waren toen ze de wond echt begon te verzorgen?

Wat vreselijk naar om mee te maken, dat sowieso. Ik heb hier wel eens van een hengst uit het niets een voorhoef tegen mijn wenkbrauw gehad. Die was een week later meteen gecastreerd, was te onbetrouwbaar door zijn hormonen.
Wanneer is dit ruintje gecastreerd? En waarom staat hij niet gewoon in een groep in de opfok?

Sowieso is 'op stal staan' voor sommige paarden die dit niet kennen echt vreselijk en iets waar ze echt aan moeten wennen. Mijn paard vond op stal staan echt verschrikkelijk toen ik hem kreeg. Achteraf bleek dat hij lange tijd in een natuurgebied had gelopen en ook bij de fokker nog nooit echt in een box had gestaan, al helemaal niet alleen. Het heeft echt weken geduurd voor hij besefte dat in een stal staan fijn was tegen vliegen, hitte en regen, maar tot die tijd was hij vreselijk zenuwachtig en kwam hij steeds bezweet uit de box van al het rondlopen. Ik zou er met een 2jarige dus ook niet van uitgaan dat die op alles net zo cool reageert als een ervaren paard.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:26

Dubbele post, kan niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 09-06-17 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:28

Hij begon al te "tippelen en te slaan" toen ts nog alleen was. Hij raakt in paniek en dit is de enige manier waarop zo'n dier zich kan uiten. Erg onhandig aangepakt, en zeker niet de pony z'n schuld. En niet alleen de wondverzorging is onhandig aangepakt. Een baby van 2, nadat ie net een weekje verhuisd is, alleen in een box opsluiten en z'n enige houvast bij hem weghalen... wat verwacht je dan? Dat ie rustig hooi gaat staan knabbelen tot jullie terug zijn? Natuurlijk raakt ie in paniek. Zo'n jonkie hoort in een kudde, niet als gezelschap voor 1 volwassen dier aan huis.

Anoniem

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:37

Hij was in paniek in de box en heeft zich bezeerd; ze haalt hem eruit om hem te verzorgen maar als ze aan het been komt begint hij te tippelen en te slaan.

Op welk moment had jij dan die 2e persoon erbij gehaald? Ik vind haar gedachtengang niet gek: paard is in paniek in de box, dus haal je hem eruit in de overtuiging dat hij dan zal kalmeren, helemaal omdat je het paard al 2 jaar als kalm dier kent. Vervolgens kijk je of je als hij kalm is bij het been kunt komen, lukt dat niet en de wond heeft écht verzorging nodig, dan haal je er iemand bij.

Als mijn paard een wond heeft weet ik ook niet hoe die reageert, dat weet je namelijk nooit met een paard. En ik kijk altijd eerst zelf wat de situatie is. Anders moet je bij wijze van spreken al iemand erbij roepen als je het erf betreedt, want wie weet hoe het paard er vandaag bij staat en hoe hij zal reageren als je iets met hem doet...

Hoe doe jij dat dan als je bijvoorbeeld je paard uit de wei wilt halen en je ziet vanuit de verte wat roods op zijn been, ren je dan eerst terug naar de stal om er iemand bij te halen, of ga je eerst kijken wat er aan de hand is en kijk je of je zelf alvast iets kan doen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:55

Beterschap, zo'n reactie krijgen op goede bedoelingen is nooit leuk.

Er zijn paarden die in vechtmodus gaan bij stress/pijn en paarden zijn van nature claustrofobisch (klem tegen een muur kan dat zeker oproepen).
Veiligste plek is naast de schouder, het klinkt alsof je er voor hebt gestaan bij het behandelen? Of ben je eerst opzij gedrukt door de pony?
Drukverband + jodium is behoorlijk gevoelige combi. Vraag je DA eens naar ontsmettingsmiddel dat niet pijnlijk is, want die bestaan zeker.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:32

xyzutu2, mijn paard haalt niet uit en zal nooit zo reageren als de pony van ts op een wondje. Niet te vergelijken. Bij mijn paard had de ts gewoon netjes gehandeld zonder problemen.

Maar dat is gelijk het punt hier: ze laat een 2 jarige die er net een weekje is alleen, opgesloten in een box achter en neemt z'n enige houvast mee. Dan flipt ie (joh!), beschadigd zichzelf en probeert dan alleen een wond te verzorgen... dan vraag je er om. In die situatie had ik er inderdaad direct even iemand bij gehaald, je kunt natuurlijk op je vingers uitrekenen dat zo'n dier, in die situatie, niet rustig blijft staan :n
Al had ik het diertje nooit zo achtergelaten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:37

Je paard is er net een week, dus totaal niet gewend.
Dan is hij compleet in de stress omdat zijn maatje weg is.
En dan wil jij van hem verwachten dat je zijn been met een oppervlakkige wond kunt verzorgen.

Ik vind het enorm rot voor je. Maar erg handig ben je zelf niet bezig geweest.
Als hier een jong paard met een oppervlakkig wondje staat krijgt hij er al geen verband om.
En zeker al niet als hij staat te stressen. Dan geeft dat getrut aan het been alleen maar meer stress.

Anoniem

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:41

Hey, TS wil het even van haar afschrijven. Denk niet dat ze behoefte heeft aan prekende betweters. :)*

Sterkte, TS. Kan me indenken dat je flink geschrokken bent. :(:)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:44

Neemt niet weg dat ik het oprecht vervelend vind voor ts, het zal behoorlijk pijn doen -O-
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 09-06-17 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:44

Hoe een paard reageert op wondverzorging weet je pas als ze wat hebben.
Mijn toen 8 jarige rustige kalme merrie had wat schaafwonden. Die mocht ik naast die plek zonder problemen met de harde borstel borstelen, maar een watje met betadine lukte alleen maar met hulp van 2 stalgenoten.

Ts, snap dat je erg geschrokken bent. Heel veel beterschap.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:47

Mijn paard doet dat nooit is net zoiets als mijn kind doet dat nooit...
Dan houd ik maar wijselijk mijn mond ;)

Ts, wat zal je geschrokken zijn! Veel beterschap.
Ik zou het niet persoonlijk nemen. Het dier is jong en was overstuur.
Geen persoonlijke hetze tegen jou. Het is een paard.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:48

nou het is vervelend zat, zeker als je hem al lang hebt.... wat ik zelf zou doen?
beterschap ts, en pas goed op jezelf!

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:50

Mijn hemel wat zijn weer leuk op bokt!! TS zit met haar gezicht flink in de kreukels en de meeste reacties gaan over hoe ze het HAD moeten doen of dat het niet handig was? tja achteraf een koe in zijn kont kijken daar heeft ze nu niks meer aan.

veel beterschap TS en waarom je pony zo heftig reageerde dat kan ik je niet vertellen(pijn?bang?) maar zodra je hersteld ben weet je nu wel wat je te doen staat en hij is nog hartstikke jong.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:55

kom op mensen, een preek naar TS heeft nu natuurlijk weinig zin en klinkt ook wat betweterig, ze ligt in de kreukels kom zeg!

We doen allemaal wel eens iets waarvan je achteraf denkt, dat heb ik misschien niet handig aangepakt.

Grace sterkte met je verwondingen. :(:)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:57

Dus je mag alleen maar zeggen, wat rot voor je?

Juist aangeven waarom het mis kon gaan is leren dat haar dit nog niet eens gaat overkomen.
Lijkt me best waardevol.
Vertellen dat een ander bij een jong paard niet meteen aan wond verzorging doet als het oppervlakkig zodat ze een volgende keer niet denkt, dit moet perse nu en anders ben ik een slechte eigenaar.
Maar dat eigen veiligheid voorop staat.

Maar nee alleen maar zeggen beterschap mag op bokt.
Tjonge jonge

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:59

TS super veel sterkte met je neus, wat moet jij je rot geschrokken zijn zeg. Hopelijk trekt de zwelling gauw een beetje weg.

@ Bruintje, het kan geen kwaad dat er wat over gezegd wordt. Maar zoveel mensen achter elkaar is misschien wat overdadig, ik denk dat TS hier zeker wel wat van geleerd heeft. Dan hoeven we daar verder niet meer wat over te melden toch?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:01

Jeetje ts wat zal je geschrokken zijn. Hoe is je nacht gegaan? Als het gaat probeer dan vandaag ff heen te gaan..gewoon ff bij hem kijken. Zou zonde zijn als je nu een angst gaat ontwikkelen.
Goed van je om het van je af te schrijven.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:16

Of TS nu in de kreukels ligt of niet; het blijft een giga inschattingsfout die met een beetje gezond verstand perfect vermeden kon worden. Dat is gewoon zo en TS mag dat gerust weten.
Was het echt nodig om een paard helemaal over de zeik te jagen omdat er een klein wondje was: NEE. Dat kleine wondje geneest gewoon vanzelf, het is echt niet nodig om hem daarom met twee klem te zetten.
Het apart zetten kan met zo'n jong, nieuw dier ook best gewoon opgebouwd worden.
En om nu te zeggen dat hij het op jou gemunt had, denk eens na: hij heeft gewoon gereageerd op jullie acties...

Veel beterschap en denk de volgende keer wat beter na...

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:34

Beterschap! Ik zou wel goed met de ruin aan de slag gaan, zodat hij leert om respect voor jou te hebben en ook leert om eens alleen te blijven.
Het fijnste zou zijn als er nog minstens 1 paardje bij kwam, op deze leeftijd moeten ze nog zoveel leren en dat kunnen ze het beste van soortgenoten doen.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:50

Boras, je kraamt echt onzin uit :')
Die vergelijking slaat als een lül op een drumstel _O-
Als je nu persé de vergelijking tussen een paard en een mens wilt maken (wat helemaal niet kan natuurlijk :') ) dan zou je moeten zeggen dat je het jonkie van ts met een kind zou kunnen vergelijken. Niet mijn volwassen, doorgewinterde, coole, superbrave, onderdanige merrie die je letterlijk verrot zou kunnen slaan met een zweep en ze zou het "braaf ondergaan".

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:51

Het is achteraf praten en daar mee is natuurlijk niemand geholpen , maar had je dit paard niet beter kunnen (laten) sederen nadat je er voor de eerste keer onder terecht was gekomen? (of mss eerder al?)

*toevoeging* als t wondje echt zo oppervlakkig was dan is sederen wellicht iets overdreven, maar had je hem mss beter weg kunnen zetten na die eerste keer dat je er onder kwam.