Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:59

Als je niet handig/kundig genoeg bent om een b ponietje te behandelen dan haal je liever een d.a erbij.
Dat is echt geen schande en zo veel beter voor je veiligheid.

Ik hoop dat je geen schade in je gezicht eraan over houd ts.
Heel veel beterschap in ieder geval. :(:)

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:01

GamblersCup schreef:
Niet mijn volwassen, doorgewinterde, coole, superbrave, onderdanige merrie die je letterlijk verrot zou kunnen slaan met een zweep en ze zou het "braaf ondergaan".

Dat heb je eens uitgeprobeerd?

Paarden zijn en blijven dieren en kunnen onberekenbaar zijn. Júist in situaties van stress en pijn.

Het is te hopen dat TS hier vlot bovenop komt :(:)

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:08

GamblersCup schreef:
Boras, je kraamt echt onzin uit :')
Die vergelijking slaat als een lül op een drumstel _O-
Als je nu persé de vergelijking tussen een paard en een mens wilt maken (wat helemaal niet kan natuurlijk :') ) dan zou je moeten zeggen dat je het jonkie van ts met een kind zou kunnen vergelijken. Niet mijn volwassen, doorgewinterde, coole, superbrave, onderdanige merrie die je letterlijk verrot zou kunnen slaan met een zweep en ze zou het "braaf ondergaan".


Joh, je snapt 'm duidelijk niet. Maakt helemaal niets uit hoor :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:24

Ik snap m heel goed. Maar probeer je er maar uit te praten, maakt niet uit :)

Palmera, ik niet nee. Mijn paard is absoluut berekenbaar, ook in pijnsituaties. En ze is echt geen uitzondering. Niet alle paarden halen uit bij pijn. Daarvan had een vriendin een (therapie)stal vol. Heeft ook enorm veel met opvoeding en vertrouwen te maken. En domweg een superbraaf karakter.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:29

Ik geloof het direct als je zegt dat je een braaf en opgevoed paard hebt, oké?

Maar ik geloof het niet dat jij zegt haar zelfs af te kunnen ranselen met een zweep. Dan kan ook jouw brave paard zich gaan verdedigen.
Zonder het uitgeprobeerd te hebben kún je niet 100% zeker weten hoe jouw paard reageert in die ene nog nooit eerder voorgekomen situatie.
Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen :)

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 10:39

Achteraf is het altijd makkelijker praten, achteraf gezien vinden wij het ook ontzettend dom van ons zelf, we hadden bij de eerste reactie van hem moeten stoppen. Maar wij wilden met de beste bedoelingen het beestje helpen, het wondje bleef door sijpelen, en ik als verpleegkundige dacht, dit moet gestelpt worden. Ik wilde hem inderdaad zo goed mogelijk verzorgen. Het helpt mij zeker dat jullie zeggen dat ik het best had kunnen laten, wat één zei: je wilt geen slechte eigenaar zijn. Tips zijn zeker welkom, maar het is wel hoe je het brengt, want sommige reacties hier waren vrij pijnlijk om te lezen. Ik heb de beste bedoelingen voor hem en er valt altijd te leren, daar ben ik het mee eens!

Nog een paar antwoorden.
Hij is vorig jaar gecastreerd en heeft een klein jaartje in de opfok gestaan. Ik ga verder niet discuseren of hij nu nog in de opfok hoord te staan, dit is onze keuze en we gaan er nu zeker weer over na denken of hij daar weer heen moet.

Vanaf veulen aan is hem al geleerd dat hij af en toe alleen in de boks moest staan, omdat we dan even weg gingen met zijn moeder. Hij ging/gaat dan altijd eerst even hinniken, vind het niet leuk. Maar daarna gaat hij rustig aan zijn hooi knabbelen tot dat we weer terug zijn. Hij heeft er van de week al 2 keer eerder moeten staan, omdat ik even ging rijden. En toen was het na wat gehinnik en heen er weer geloop ook klaar.
Toen ik hem uit de stal haalde heb ik hem naast mijn fries vast gezet, hij stond toen rustig aan het touw en ik heb zijn wond afgespoeld en gevoeld, dat vond hij allemaal prima. De wondspray is speciaal voor paarden, ik noem het jodium omdat het geel is. Ik denk wel dat het prikt, wat één als tip zei dat je van de DA ook één kunt krijgen die niet prikt zal ik dus zeker even na gaan kijken.

Achteraf gezien denk ik ook dat het de reactie was op de wondspray, met gaasje die erop werd gedrukt om de wond te stelpen. Mocht mij dit weer overkomen ga ik dit ook zeker niet meer zo aanpakken. En ik vind het dan ook fijn om er met jullie over te praten wat anders had gekund. En het is en blijft inderdaad een jong paard. Het is stom, dom hoe je het ook wilt noemen, ik heb er van geleerd.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:45

Palmera schreef:
Ik geloof het direct als je zegt dat je een braaf en opgevoed paard hebt, oké?

Maar ik geloof het niet dat jij zegt haar zelfs af te kunnen ranselen met een zweep. Dan kan ook jouw brave paard zich gaan verdedigen.
Zonder het uitgeprobeerd te hebben kún je niet 100% zeker weten hoe jouw paard reageert in die ene nog nooit eerder voorgekomen situatie.
Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen :)


Het is voorgekomen. En niet 1 keer. Mijn paard laat alles toe, ondergaat het. Ik zit 35 jaar in de paarden en ik weet hoe de meeste paarden kunnen en zullen reageren. Maar ik heb er ook genoeg gezien die niet uithalen, verdedigen of aanvallen. Maar het ondergaan.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:03

Grace schreef:
Achteraf is het altijd makkelijker praten, achteraf gezien vinden wij het ook ontzettend dom van ons zelf, we hadden bij de eerste reactie van hem moeten stoppen. Maar wij wilden met de beste bedoelingen het beestje helpen, het wondje bleef door sijpelen, en ik als verpleegkundige dacht, dit moet gestelpt worden. Ik wilde hem inderdaad zo goed mogelijk verzorgen. Het helpt mij zeker dat jullie zeggen dat ik het best had kunnen laten, wat één zei: je wilt geen slechte eigenaar zijn. Tips zijn zeker welkom, maar het is wel hoe je het brengt, want sommige reacties hier waren vrij pijnlijk om te lezen. Ik heb de beste bedoelingen voor hem en er valt altijd te leren, daar ben ik het mee eens!

Nog een paar antwoorden.
Hij is vorig jaar gecastreerd en heeft een klein jaartje in de opfok gestaan. Ik ga verder niet discuseren of hij nu nog in de opfok hoord te staan, dit is onze keuze en we gaan er nu zeker weer over na denken of hij daar weer heen moet.

Vanaf veulen aan is hem al geleerd dat hij af en toe alleen in de boks moest staan, omdat we dan even weg gingen met zijn moeder. Hij ging/gaat dan altijd eerst even hinniken, vind het niet leuk. Maar daarna gaat hij rustig aan zijn hooi knabbelen tot dat we weer terug zijn. Hij heeft er van de week al 2 keer eerder moeten staan, omdat ik even ging rijden. En toen was het na wat gehinnik en heen er weer geloop ook klaar.
Toen ik hem uit de stal haalde heb ik hem naast mijn fries vast gezet, hij stond toen rustig aan het touw en ik heb zijn wond afgespoeld en gevoeld, dat vond hij allemaal prima. De wondspray is speciaal voor paarden, ik noem het jodium omdat het geel is. Ik denk wel dat het prikt, wat één als tip zei dat je van de DA ook één kunt krijgen die niet prikt zal ik dus zeker even na gaan kijken.

Achteraf gezien denk ik ook dat het de reactie was op de wondspray, met gaasje die erop werd gedrukt om de wond te stelpen. Mocht mij dit weer overkomen ga ik dit ook zeker niet meer zo aanpakken. En ik vind het dan ook fijn om er met jullie over te praten wat anders had gekund. En het is en blijft inderdaad een jong paard. Het is stom, dom hoe je het ook wilt noemen, ik heb er van geleerd.



denk dat de spray acederm is, wit met groene bus. die kan best prikken ja :(:)

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:05

Jeetje wat erg :(

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt deze week. Jaarling naar nieuwe weide gebracht. Eerste trailer ritje, super lief en ging goed. Langs een smal pad naar de nieuwe weide en toen kwamen veel nieuwe paarden in andere weides op ons afgerend. Hij schrok, kon geen kant op en sprong op mij. Ik ben gevallen en toen is hij op mij gesprongen, 2 hoeven op mijn been net beneden de knie. Ben heel blauw en heb 3 dagen in bed gelegen maar nu kan ik weer lopen. In mijn geval kon de jaarling er niet veel aan doen, hij was helemaal ontdaan. Maar ik was wel even geschrokken want je verwacht niet dat het gebeurt.

Heb ook een keer een hoef tegen mijn borst gehad toen ik mijn vorige hengst een halster af deed. Hij maaide toen uit gekkigheid omdat hij de wei in mocht. Dus ik ben sinds dien veel voorzichtiger.

Heel veel sterkte TS! Ik was er niet bij dus kan niet oordelen over je jonkie.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:08

Ehm... wat is de toegevoegde waarde van de onzinnige discussie hierboven over een paard dat zich al dan niet zonder tegenstribbelen in elkaar laat meppen? Ik begrijp niet wat de TS aan deze info heeft.

TS: heel erg vervelend en ik kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent. Leerzame en vooral pijnlijke les geleerd, het werd meneer duidelijk allemaal teveel maar een paard is een paard en die kunnen nu eenmaal wel eens zo uit de hoek komen. Hij wist niet dat je met alle goeie bedoelingen van de wereld die wond wilde verzorgen. Ik begrijp trouwens heel goed dat je iig het bloeden zsm wilde stelpen, als je een uur had gewacht op DA en deze had een bloedbad aangetroffen had je daar wel weer negatieve reacties op gekregen. Lang verhaal kort, je doet het niet snel goed in de paardenwereld en mensen weten achteraf altijd heel goed te vertellen hoe het wel had gemoeten. Want wij hier op bokt hebben nooit een domme fout gemaakt met onze paardjes en zijn áltijd zo ontzettend verantwoordelijk bezig :+

Sterkte en beterschap met je neus!

Anoniem

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:09

Komt het wel weer goed met je neus? Het klinkt namelijk best heftig!

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:15

Wat een naar ongeluk. Ik kan mij goed voorstellen dat je ging 'handelen', wondje schoon en verbinden. Wat een pech. Hoe gaat het nu met je, zo'n verwonding in je gezicht is niet niks! Beterschap.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:24

100% eens met Tiepfoudt over de eerdere discussie!

Sterkte TS, hoop dat je snel weer op knapt en er niets gebroken is.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:41

Maar ts hoe is je nacht gegaan en hoe is het nu met jou?

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:23

Beterschap... wat een naar ongeluk zeg...

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 16:09

Bedankt voor alle lieve reacties! Ik heb gelukkig aardig kunnen slapen vannacht (al was mn vriend daar niet zo blij mee, want heb de hele boel bij elkaar gesnurkt ;-P ) Vandaag heeft de KNO helaas geconstateerd dat mijn neustussenschot is verplaatst, en ik moet geopereerd worden. Komt ook geen lucht meer door mijn ene neusgat. De wond op de neus is afwachten hoe het hersteld. En maandag door de ct-scan. Als de zwelling afgenomen is en de operatie achter de rug, denk ik dat het wel weer aardig goed zal herstellen.
Het had raarder gekund, ik heb geluk gehad dat mijn neusbrug de grootste klap heeft opgevangen zei de arts. Wel een lichte hersenschudding, maar gelukkig mankeert er verder niets aan om het zo maar te zeggen :)

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:17

zo dan....dat is nog best afgelopen joh! Wanneer staat operatie gepland of nog geen idee?

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:21

Hé bah wat naar, hopelijk kom je er nog goed boven op zonder al te veel permanente schade aan je gezicht. Y;(

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:37

Beterschap TS! Laat je niet van de wijs brengen door alle bokkers met hun toppaarden die altijd super braaf zijn... >;)

Je hebt gehandeld om goed te doen. Jammer genoeg is het fout afgelopen. Je kan nog lang nadenken over "wat als?" maar dat is nu verleden tijd. Ik ben er van overtuigd dat je hier zeker uit geleerd hebt.

Ik heb hier een paard staan dat doodsbang is van een DA. Zelfs de DA ziet het niet echt zitten om te behandelen. Dat paard gaat regelrecht in fight modus. Dus ja sommige paarden kunnen zo heftig reageren. Al doende leer he hier mee omgaan en weet je hoe dit op te vangen. Want in omgang en rijden is dat paard een droom. Dus zeker niet opgeven en blijf je vertrouwen houden in je pony!

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:46

Beterschap, vervelende blessure. En je ziet er voor en zeker na zo'n operatie echt niet uit. Alles word bont en blauw, beginnend bij je ogen en afzakkend naar beneden. Echt zombie horror :D . Ook ooit zoiets gehad, maar dan een baseball in mijn gezicht. Word je niet vrolijk van. Neem de tijd om rustig te herstellen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:46

Jeetje, wat een rotklap moet dat geweest zijn. Heel veel sterkte en beterschap!

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:55

hoi TS,

Hierbij een stille meelezer. Ik wens je heel veel beterschap.

En ja niet ieder paard is braaf. Ik ben in januari door onze quarter merrie tegen de grond gesmakt, hoofd, rug en been zwartblauw en lichte hersenschudding. Paard ging in fight modus omdat de DA haar wilde behandelen, maar ze is heel erg kleinzerig en heel lomp, en valt aan als ze een injectie spuit ziet. DA wilde de praam opdoen omdat ze niet voor reden vatbaar was, ik hield haar vast en ze sprong omhoog met de twee voorhoeven recht op mij af. Helaas was het deze keer raak.

Merrie heeft als veulen gedeeltelijk de fles gehad en was heel erg verwent toen ik haar kocht. Ondanks professionele begeleiding is ze aan de hand nog steeds gevaarlijk ook met naar buiten brengen, het gaat wel wat beter maar er helemaal uit nooit denk ik, ze beschadigt zichzelf ook.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:04

Wat is dat schrikken zeg!

Ik heb jaren terug een trap in mijn gezicht gehad en naast de lichamelijke schade en pijn is er ook dat rotte gevoel van waarom doet mijn paard dit?

Je hebt het beste met ze voor, kosten je geld, tijd en energie, maar je hebt dat er graag voor over.
En dan zoiets...

Tuurlijk ziet je paard je rekeningafschriften niet en die snapt ook niet hoeveel tijd en energie je er in steekt.
En op zo'n moment zeker niet, ze zijn bang en verdedigen zich tegen datgene wat op dat moment te dichtbij is.
En helaas was jij dat die daar doodeng lag te wezen op de grond.
Je pony heeft waarschijnlijk amper beseft dat jij het was, maar wou je wel weg hebben of uitschakelen.

Anoniem

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:40

Allemachtig, wat een ellende. Bestwel heftig. Ik hoop maar dat alles goed geneest.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:10

Oei heftig TS!
Zo te lezen ligt je gezicht flink in de kreukels, ik hoop heel erg dat je weer helemaal hersteld en je snel weer wat beter voelt.
Wat anderen ook zeggen, ik vind het top van je dat je je pony probeerde te helpen, dat het iets anders afliep dan voorspeld, tsja daar is niks meer aan te doen, volgende keer gewoon wat voorzichtiger zijn (al kan er dan natuurlijk alsnog van alles misgaan)

Heel veel sterkte met de operatie en het herstel! Y;(