Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:37

GamblersCup schreef:
Ik snap m heel goed. Maar probeer je er maar uit te praten, maakt niet uit :)

Palmera, ik niet nee. Mijn paard is absoluut berekenbaar, ook in pijnsituaties. En ze is echt geen uitzondering. Niet alle paarden halen uit bij pijn. Daarvan had een vriendin een (therapie)stal vol. Heeft ook enorm veel met opvoeding en vertrouwen te maken. En domweg een superbraaf karakter.



Paardenfluisteraar..... geweldig......
Lees je eigenlijk wel? Ze heeft haar vriend erbij gehaald omdat hij erg druk was en daarna ging het mis.

Afgezien van je verwondingen en de pijn, lijkt me het ergste dat je er onzeker van wordt.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:39

AUW Stoute poown! %)

Beterschap! Afbeelding

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:41

nou , neem na de operatie de tijd om te genezen. en doe eigenlijk daarna alleen dingen die jullie band weer opbouwen. (want twijfel is dodelijk in de natuur en kan verstrekkende gevolgen hebben voor je pony zijn gedrag)

doezel2

Berichten: 2559
Geregistreerd: 07-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:50

Margee schreef:
GamblersCup schreef:
Ik snap m heel goed. Maar probeer je er maar uit te praten, maakt niet uit :)

Palmera, ik niet nee. Mijn paard is absoluut berekenbaar, ook in pijnsituaties. En ze is echt geen uitzondering. Niet alle paarden halen uit bij pijn. Daarvan had een vriendin een (therapie)stal vol. Heeft ook enorm veel met opvoeding en vertrouwen te maken. En domweg een superbraaf karakter.



Paardenfluisteraar..... geweldig......
Lees je eigenlijk wel? Ze heeft haar vriend erbij gehaald omdat hij erg druk was en daarna ging het mis.

Afgezien van je verwondingen en de pijn, lijkt me het ergste dat je er onzeker van wordt.

Geen enkel paard is berekenbaar.

Getty_Maan

Berichten: 2591
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:58

Pfff Grace, wat een pech.. Zo blij met je 2 knappe paardjes en dan nu dit. Als je hulp nodig hebt roep je maar!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:27

Margee, paardenfluisteraar? Bedoel je de therapiestal? Dom wicht. Nooit van therapie rijden gehoord, voor gehandicapte mensen? Niks paardenfluisteraar.

Doezel2, en jawel, is het absoluut zeker dat deze paarden bij een wondje niet uit hun plaat gaan.

Maar waarom wordt deze discussie voortgezet, als jullie om het hardst roepen dat mijn opmerking (wat overigens een antwoord was op de vergelijking van iemand anders, dat wél op de situatie van ts gericht was) hier niet past? Of ben ik de enige die er niets meer over mag zeggen, en jullie wel? Eigenaardig.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:32

Ts, succes met de neus en volgende keer een andere aanpak.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:40

Ts, beterschap!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:41

Heel veel sterkte TS :\ Met paarden kan het soms zo vreselijk snel enorm uit de hand lopen :\

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:54

GamblersCup schreef:
Margee, paardenfluisteraar? Bedoel je de therapiestal? Dom wicht. Nooit van therapie rijden gehoord, voor gehandicapte mensen? Niks paardenfluisteraar.

Doezel2, en jawel, is het absoluut zeker dat deze paarden bij een wondje niet uit hun plaat gaan.

Maar waarom wordt deze discussie voortgezet, als jullie om het hardst roepen dat mijn opmerking (wat overigens een antwoord was op de vergelijking van iemand anders, dat wél op de situatie van ts gericht was) hier niet past? Of ben ik de enige die er niets meer over mag zeggen, en jullie wel? Eigenaardig.



Dit domme wicht weet dat geen enkel paard 100% berekenbaar is, ooit gehoord van het woord vluchtdier? Niets en helemaal niemand is dat. En met paardenfluisteraar bedoel ik jou, gezien je uitspraken ben je alwetend. En met jou soort mensen ga ik niet in discussie..... zo zonde van mijn tijd.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:55

Grace schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties! Ik heb gelukkig aardig kunnen slapen vannacht (al was mn vriend daar niet zo blij mee, want heb de hele boel bij elkaar gesnurkt ;-P ) Vandaag heeft de KNO helaas geconstateerd dat mijn neustussenschot is verplaatst, en ik moet geopereerd worden. Komt ook geen lucht meer door mijn ene neusgat. De wond op de neus is afwachten hoe het hersteld. En maandag door de ct-scan. Als de zwelling afgenomen is en de operatie achter de rug, denk ik dat het wel weer aardig goed zal herstellen.
Het had raarder gekund, ik heb geluk gehad dat mijn neusbrug de grootste klap heeft opgevangen zei de arts. Wel een lichte hersenschudding, maar gelukkig mankeert er verder niets aan om het zo maar te zeggen :)

Hoe was de scan? Hopelijk valt de schade mee.
Snurken is alleen vervelend voor die er naast ligt hoor!!! :+

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:05

Ik geloof niet dat het doelgericht was om jou flink te grazen te nemen.
Zeker niet bij een 2 jarige wat al met 1 jarige leeftijd geruind is.

Het is gewoon angst en paniek, is denk ik nog niet veel gewend en dan ook nog eens op nieuwe stal dat ie nog niet kent en nog erg moet wennen. Je had niet ermee door moeten gaan toen het al over de zeik was. Het is gewoon zo dat bij de ponys makkelijk omhoog komt in paniek, zeker bij jonge dieren.

En het dier wat bovenop jou is komen te staan die schrok zich natuurlijk een hoedje maar kon niet direct geheel van jou af komen en dus bleef die trappelen op jou, om eraf te komen, maar moet wel eerst ergens tegenaan kunnen staan om zich te kunnen verplaatsen, daardoor kan het voor jouw vriend lijken dat het doelgericht was, heel logisch.

Helaas, als je met paarden en ponys omgaat.......zit een ongeluk in een kleine hoek en kan erg vervelend uitpakken, het zijn en blijven dieren. Ik weet er alles van, zoveel gezien en meegemaakt in de jaren dat ik met de paarden en ponys omga......en ik let ook erg goed op en met logisch nadenken en handelen is het steeds goed gekomen.

En ik geloof direct dat ie enorm kan reageren op die spuitbus van acederm, heb er genoeg dieren van over de zeik gezien en nog minuten lang daarna over de zeik van was...........en direct daarna weer ff iets van de pijn voelt en hoppa meteen weer dikke angst en paniek, zulke dieren heb je als die het nog niet kent.

Gewoon pech en vervelend voor jou, sterkte en beterschap.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:18

Grace schreef:
Ik zei, dat beestje is wat in paniek en het doet hem vast wat zeer dat ik met een jodium gaasje zijn wond wil verbinden. Ik besloot hem vast te houden en we hadden hem tegen de muur gezet met zijn zijkant. Zo had hij steun daar en konden we er hopelijk rustig bij.


Als ik ook even achteraf mag praten, maar echt als goedbedoeld advies. Jij ziet het paard tegen een muur aan parkeren als steun, het paard ziet dit als opgesloten worden en paarden zijn claustrofobisch en vluchtdieren. Zorg dat het paard altijd het gevoel heeft weg te kunnen en dat die weg niet langs jou hoeft te gaan. Als een paard in paniek is en moet kiezen tussen een harde muur aan de ene kant of een mens aan de andere kant, dan ben je als mens altijd in het nadeel.

Uiteraard wens ik je wel heel veel beterschap toe en hopelijk zal dit voorval je verdere omgang met de pony niet al te zeer in de negatieve zin beïnvloeden.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 12:07

@ragdollcat en @gini ik ben het helemaal met jullie eens! Toen ik het bericht schreef was het ook echt om te relativeren en het allemaal even te plaatsen wat er die avond allemaal gebeurd was. Nu ik het heb laten bezinken en met iedereen hun kijk en advies. Ben ik ook gaan zien dat het echt pure paniek was. En wat @gini zegt, hij kon daardoor inderdaad niet echt een kant op, niet handig bij een "vlucht" dier.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 12:13

Margee schreef:
Grace schreef:
Bedankt voor alle lieve reacties! Ik heb gelukkig aardig kunnen slapen vannacht (al was mn vriend daar niet zo blij mee, want heb de hele boel bij elkaar gesnurkt ;-P ) Vandaag heeft de KNO helaas geconstateerd dat mijn neustussenschot is verplaatst, en ik moet geopereerd worden. Komt ook geen lucht meer door mijn ene neusgat. De wond op de neus is afwachten hoe het hersteld. En maandag door de ct-scan. Als de zwelling afgenomen is en de operatie achter de rug, denk ik dat het wel weer aardig goed zal herstellen.
Het had raarder gekund, ik heb geluk gehad dat mijn neusbrug de grootste klap heeft opgevangen zei de arts. Wel een lichte hersenschudding, maar gelukkig mankeert er verder niets aan om het zo maar te zeggen :)

Hoe was de scan? Hopelijk valt de schade mee.
Snurken is alleen vervelend voor die er naast ligt hoor!!! :+


Helaas is op de scan ontdekt dat mijn neusbrug wel gebroken is. Alleen daar kunnen/willen ze niets aan doen, omdat het dan vaak alleen nog maar meer beschadigd wordt. Het bot zit nog tegen elkaar aan, en moet dus zelf weer vastgroeien. De tijd zal het leren of dit goed verloopt, het ziet er gelukkig niet heel gek uit.

Ik ben gisteren geopereerd en mijn tussenschot is weer recht gezet, het is wel erg pijnlijk. Maar lang leve de morfine en pijnstillers _/-\o_

Ik moet nu vooral rust nemen, ook van mijn hersenschudding die ik toch wel opgelopen heb volgens de artsen. Voor mij niet makkelijk om de hele dag maar wat te liggen, maar des te sneller kan ik binnenkort weer lekker te paard!

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:15

KarinLF schreef:
kom op mensen, een preek naar TS heeft nu natuurlijk weinig zin en klinkt ook wat betweterig, ze ligt in de kreukels kom zeg!

We doen allemaal wel eens iets waarvan je achteraf denkt, dat heb ik misschien niet handig aangepakt.

Grace sterkte met je verwondingen. :(:)


Precies!

Daarbij ken ik jaarlingen die, tegen alle verwachtingen in, braaf allerlei pijnlijke behandelingen toelaten, en oudere paarden die bloedlink zijn, ieder paard kan wel eens raar reageren.
TS wist dat ze in die situatie voorzichtig moest zijn, maar had "gewoon" pech dat er wat dingen misgingen ondanks dat ze al iemand erbij had gehaald.

Beterschap, TS!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:17

jeetje ts, mak an hoor. Ook met een hersenschudding niet te vroeg beginnen!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:45

Beterschap TS! En neem echt je rust hoor, een hersenschudding is ook echt niet niks. En hier op stal heeft het allerbraafste paard, 28 jaar oud, deze week een trap gegeven toen hij schrok bij het verwijderen van een teek. En mijn stalgenootje kreeg die trap tegen een peesplaat boven haar knie en loop nu met krukken!

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:56

Even los van deze heftige gebeurtenis. Hoe denk je dit te gaan doen met rijden? Laat je hem inrijden of ga je het zelf doen?
Hoe is hij normaliter met alleen zijn en verzorging?

Ik vind dit wel echt hele gevaarllijke handelingen die hij uitvoert. Misschien bewust misschien niet, maar ik hoop dat dit maar een fase is van hem.
Dat kan echt heftig worden bij andere nieuwe dingen of verzorging.

Zou mij niet echt gerust stellen dat je ooit op hem moet gaan rijden. Hou mn hart vast.

Veel beterschap met al je verwondingen. Ben je even bont en blauw geslagen door je knol. jeetje.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:31

Afbeelding

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Pony slaat met hoeven mijn neus kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:37

Neem je rust TS! Klinkt allemaal niet zo fijn. Heel veel beterschap :(:)

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:45

TS heel veel beterschap :(:)

En als grootste tip, groene leem gebruiken bij opervlakkige wondjes.
Je kunt een flinke klodder op je hand nemen en dat rap over de wond wrijven, eigenlijk raak je de wond zelf niet eens aan.
Het bijt niet, voelt koel aan en trekt het vuil uit de wond.

Is bij mij het meest gebruikte spul op stal.
Koop ik als poeder en maak steeds wat aan voor gebruik.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:53

TS, sterkte en veel beterschap toegewenst.
Zo te lezen is het nogal heftig rondom jouw neus.

Helaas, paarden he, ook al ben je nog zo ervaren.......dan nog gebeuren er ongelukken.

Ik heb zelf ook bijna ongelukken meegemaakt doordat paarden/ ponys ineens in paniek raakten om iets kleins/ stoms.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:21

GamblersCup schreef:
Palmera schreef:
Ik geloof het direct als je zegt dat je een braaf en opgevoed paard hebt, oké?

Maar ik geloof het niet dat jij zegt haar zelfs af te kunnen ranselen met een zweep. Dan kan ook jouw brave paard zich gaan verdedigen.
Zonder het uitgeprobeerd te hebben kún je niet 100% zeker weten hoe jouw paard reageert in die ene nog nooit eerder voorgekomen situatie.
Dat is eigenlijk alles wat ik wilde zeggen :)


Het is voorgekomen. En niet 1 keer. Mijn paard laat alles toe, ondergaat het. Ik zit 35 jaar in de paarden en ik weet hoe de meeste paarden kunnen en zullen reageren. Maar ik heb er ook genoeg gezien die niet uithalen, verdedigen of aanvallen. Maar het ondergaan.


Ik weet niet wat mij meer verontrust... het feit dat jou paard alles van jou toelaat zonder een reactie te geven... of het feit dat dit al vaker voorgekomen is dat je je paard doorgelaten hebt om te kunnen weten dat hij/zij niks terug doet... dat klinkt in mijn oren als een héél braaf paard, waarvan ik mij nu dus afvraag wat het in hemelsnaam gedaan heeft om die reactie van jou uit te lokken...

@TS: heel veel beterschap met opknappen! Je hebt zo te horen nog een lange weg te gaan!
Jammer dat je paardje dit als enige uitweg zag, helaas kunnen we nooit in hun koppies kijken om te zien waar ze nu daadwerkelijk op reageren. Klinkt als een opeenstapeling van situaties waarin je paard besloot de vluchtroute te kiezen, ongeacht wie of wat hem in de weg staat. Inderdaad wel een puntje voor aandacht in zijn training. Of je het helemaal eruit krijgt is de vraag, maar kan uiteraard wel verbeterd worden!
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:14

Beterschap TS! Wat een klap moet dat zijn geweest.
Zulke ongelukjes gaan ook ontzettend snel, ik stond in de zomer eens de voorbenen op te scheren van een paard en die trapte met zijn achterbeen naar zijn buik door de vliegen. Alleen onderweg raakte hij mij net boven mijn oogkas. Daar kon ik toen ook niet tegen reageren, heb toen geluk gehad en er alleen een enorme ei op mijn hoofd aan overgehouden.
Je neus is dan nog een heel stuk kwetsbaarder, brr %)