Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura1987

Berichten: 7139
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:04

Er wordt hier ook vergeten dat niet iedereen zo daadkrachtig is.
Ik heb ook een vriendin die geen nee kan zeggen, zelfs als ze eigenlijk niet kan en/ of wil.
ts is misschien ook wel zo en is nu alle moed aan het verzamelen om afscheid te nemen van de bijrijdster.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:23

Stille meelezer maar wat een onwijs zuur topic. TS is niemand hier verantwoording schuldig he?

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 09:30

Leo schreef:
Stille meelezer maar wat een onwijs zuur topic. TS is niemand hier verantwoording schuldig he?


Ik wilde het ook al zeggen ja. Is niet gek dat steeds meer topic starters niet meer reageren in hun topics. Denk je om advies te vragen… word je met de grond gelijk gemaakt door mensen die vinden dat ze maar ff moeten oordelen en zelf wel even weten en zeggen hoe het moet en hoe het niet moet en TS vanalles voor de voeten werpen. Ze zal best zelf weten waar de knel punten hebben gelegen bij haar zelf, maar dat tot in den treuren aanhalen en ook nog flauwe grappen gaan maken, voegt echt 0 toe. Makkelijk praten ook voor mensen die er niet middenin zitten en het moeilijk vinden.

Reden weer waarom ik idd ook geen persoonlijke topics meer open. Begint een norm te worden op bokt tegenwoordig want ja je mag immers maar alles zeggen op een openbaar forum, van alles mag een discussie gemaakt worden en een TS moet maar alles slikken vooral ook. En dan haast beledigd zijn en naar reageren als een TS niet meer antwoord - wat ook een andere reden kan hebben nog natuurlijk- al snap ik het volledig als TS zich niet meer komt melden. Op deze manier help je iemand als TS echt niet, met hoe de ondertoon van dit topic is geworden. En je hoeft zeker ook niemand naar de mond te praten maar met hoe hier de toon gevoerd word ondertussen, motiveer en adviseer je iemand echt niet meer op een fijne manier.

Succes TS, kan me indenken dat het echt heel moeilijk is en veel om te verwerken momenteel om dit nu proberen echt definitief op te lossen. Ik herken mezelf een beetje in jou met hoe ik ben - als ik dat zo lees - en ja… Als het zo makkelijk was om zelf wat daadkrachtiger te zijn soms had je die stap denk ik wel al eerder genomen. Dus dan kunnen tips soms wel handig zijn als ze op een normale manier gebracht worden. Het is fijn wel dat je nu op het punt zit dat je er zelf echt klaar mee bent ook. Dan is de stap echt zetten alsnog heel moeilijk, maar ‘you’re halfway there’.

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:29

Daarbij kan ik me goed voorstellen dat ondanks dat de wegen scheiden ze er ook best verdrietig over kan zijn. Je hebt toch een paar jaar lief en leed gedeeld.

SjonnieZ

Berichten: 2371
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:53

Soms komen paarden eigenaren wel eens in een fase dat ze niet zoveel tijd hebben voor het paard. Ik zie dit regelmatig bij mij op stal gebeuren en dan is het vaak de bijrijder die steeds meer als eigenaar gaat en ook moet handelen.
Als dit hier speelt dan kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen van deze bijrijder.
Een open gesprek waarin jij aangeeft op welke wijze jij jouw rol als eigenaar voortaan gaat oppakken en wat jij van de bijrijder verwacht is dan mss passender.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:55

SjonnieZ schreef:
Soms komen paarden eigenaren wel eens in een fase dat ze niet zoveel tijd hebben voor het paard. Ik zie dit regelmatig bij mij op stal gebeuren en dan is het vaak de bijrijder die steeds meer als eigenaar gaat en ook moet handelen.
Als dit hier speelt dan kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen van deze bijrijder.
Een open gesprek waarin jij aangeeft op welke wijze jij jouw rol als eigenaar voortaan gaat oppakken en wat jij van de bijrijder verwacht is dan mss passender.


Ik weet niet of je alle berichten van TS hebt gelezen, maar er zijn al meerdere gesprekken geweest met de bijrijder.

SjonnieZ

Berichten: 2371
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:13

Kaitlyn schreef:
SjonnieZ schreef:
Soms komen paarden eigenaren wel eens in een fase dat ze niet zoveel tijd hebben voor het paard. Ik zie dit regelmatig bij mij op stal gebeuren en dan is het vaak de bijrijder die steeds meer als eigenaar gaat en ook moet handelen.
Als dit hier speelt dan kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen van deze bijrijder.
Een open gesprek waarin jij aangeeft op welke wijze jij jouw rol als eigenaar voortaan gaat oppakken en wat jij van de bijrijder verwacht is dan mss passender.


Ik weet niet of je alle berichten van TS hebt gelezen, maar er zijn al meerdere gesprekken geweest met de bijrijder.


Die heb ik gelezen ja maar daarin kun je niets afleiden over de rol die de TS zelf pakt als het gaat om de verzorging / management van haar paard.
Ik bedoel dit niet verwijtend naar TS trouwens, soms loopt het leven zo. Dat een bijrijder dan steeds meer op de eigenaars stoel gaat zitten is dan niet zo vreemd.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:50

en toen?

hoe is het nu??

man man ik ga kapot van de spanning..

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:02

finnyboy schreef:
en toen?

hoe is het nu??

man man ik ga kapot van de spanning..


Je kunt nu zelf het einde bedenken :D

Mondy

Berichten: 11876
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:05

Misschien gewoon even wachten tot er reactie komt ? Kan me niet voorstellen als je er zo mee zit en wellicht t niet helemaal lekker gelopen is het leuk is om tussen de grappen en grollen te moeten reageren.

Getup

Berichten: 8312
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 16:02

imaudy schreef:
finnyboy schreef:
en toen?

hoe is het nu??

man man ik ga kapot van de spanning..


Je kunt nu zelf het einde bedenken :D



Wat flauw

Kan me voorstellen, dat TS er tegen op ziet . Hoop voor haar, dat het gesprek achter de rug is of niet te lang op zich laat wachten

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:37

imaudy schreef:
finnyboy schreef:
en toen?

hoe is het nu??

man man ik ga kapot van de spanning..


Je kunt nu zelf het einde bedenken :D

Er werden hier al best spannende gegeven.

finnyboy

Berichten: 94
Geregistreerd: 30-05-18
Woonplaats: Groningen

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:39

Volgens mij is het maar net hoe je het zelf leest. Ik ben gewoon oprecht nieuwsgierig hoe het gegaan is.

paars

Berichten: 5600
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:46

Denk dat de meesten hier idd gewoon belangstellend zijn. Veel hebben er in het schuitje gezeten van stalhouder, eigenaar of bijrijder zijn en enfin het lijkt me niet banketstaaf bedoeld. Zie het als de slappe lach krijgen…soms likt het een dan het ander uit.

Ik vind de wijze waarop Amable het verwoord heel netjes. Niet voor iedereen eenvoudig. Ik weet nog dat ik mijn stalling wilde opzeggen. Man man man dat heeft me slapeloze nachten bezorgd omdat ik die mensen al mijn hele leven kende. Niet iedereen is even ‘sterk’ om eigen grenzen te bewaken. En als, zoals het hier lijkt, de bijrijder daar al járen overheen stampt is het best ingewikkeld om ‘opeens’ heel duidelijk te zijn.
Dus ik hoop ook dat TS met een update komt en hoe het nu verder gaat. En als het niet liep zoals TS hoopte dan mag ze hier weer power vinden want bokt is het zeer met TS eens: bijrijder mag op zoek naar een ander paard…

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:21

Grenzen vind ik ook lastig. En wat ook super lastig is voor mij, is als je een hele tijd lang van alles hebt geaccepteerd, omdat het net op het randje was, of er eigenlijk over, maar je wil er ook geen drama van maken, om dan niet te hard te zijn in dingen ineens wel aangeven.

Maar het grappen erover maken snap ik ook. Ik denk ook dat mensen dat doen vanuit een stuk herkenning, en omdat grappen het geheel wat minder zwaar en heftig maken, tenminste voor mij werkt dat zo :)

BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:27

Grappen moet gewoon kunnen toch.

En voor Ts hoeft het helemaal niet zo'n punt te zijn.
Ze kan gewoon zeggen dat ze geen bijrijder meer nodig heeft. Zonder grof te hoeven worden of die dingen te benoemen wat voor haar de reden zijn. Het is TS haar paard.

Natuurlijk zal het voor de bijrijder niet leuk zijn en die zal ook een band hebben. Maar als ze zeggenschap wil over een paard en zeker wil zijn dat ze die kan blijven rijden/verzorgen dan moet ze zelf maar een paard kopen.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:35

Avalanche schreef:
Grenzen vind ik ook lastig. En wat ook super lastig is voor mij, is als je een hele tijd lang van alles hebt geaccepteerd, omdat het net op het randje was, of er eigenlijk over, maar je wil er ook geen drama van maken, om dan niet te hard te zijn in dingen ineens wel aangeven.



Nou exact dit heb ik dus ook. Want je wilt niet meteen de zeikerd zijn. En je wilt een ander ook iets gunnen. Maarja als je dan te lang je irritatie hebt ingeslikt en dan alsnog wilt aangeven dat dit zo niet langer acceptabel is, dan ben je ALSNOG de zeikerd.... -O- En aangezien het dan al tijden zit te irriteren en gisten van binnen dan heb je ook de neiging om de bom te laten ontploffen zeg maar, en dat wil je dan ook weer niet want dat voelt ook weer onredelijk -O- Een boel stress vind ik het maar....

En je hoopt vaak ook gewoon dat iemand zelf het fatsoen heeft om je niet teveel te belasten zeg maar.
Dus dat het iets tijdelijks is ofzo en daarna de grens weer gewoon gerespecteerd wordt.

Ik zit bvb. daarom erg te twijfelen of ik hier nog wel andermans ponies wil hebben lopen als Mareentje er niet meer is. Want als ik zelf geen paardje meer heb, dan wil ik eigenlijk ook gewoon ein-de-lijk van al dat werk af zijn dat er gemoeid gaat met een eigen plekje onderhouden en die knollies van alles voorzien. Dat zal dan dus door die anderen zelf gedaan moeten worden.

Maar dan is de kans dus groot dat je een situatie krijgt waarbij er over grenzen van wat je zelf wel of niet prettig vindt heen gegaan wordt. Om redenen die best te begrijpen zijn. En waar je dan ook wel enig begrip voor wilt tonen. Dus je gaat dan niet meteen wanneer de eerste grote teen over de grens heen is, met de vuist op tafel slaan. Want zo'n begriploos type wil je niet zijn. Maarja, waar ligt dàn de grens....? Het is gewoon best lastig allemaal.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij de TS ook zo gegaan is. Dat ze er steeds dieper in is komen te zitten in het begrip hebben voor de wensen van de bijrijder.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:44

Een in de paardenwereld veel gebezigde uitspraak is: Wie betaalt, bepaalt. En dat is ts.

Maflinger_S
Berichten: 12173
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:45

Het ís ook lastig, voor beide kanten en ik benijd de TS dan ook niet om dit gesprek aan te gaan. Maar het moet wel, want het vreet energie en zo zou het niet moeten zijn.

imaudy
Berichten: 5081
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:45

Ze had natuurlijk ook wel wat aan de bijrijdster. Nu moet TS alles zelf doen.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:47

pmarena schreef:
Avalanche schreef:
Grenzen vind ik ook lastig. En wat ook super lastig is voor mij, is als je een hele tijd lang van alles hebt geaccepteerd, omdat het net op het randje was, of er eigenlijk over, maar je wil er ook geen drama van maken, om dan niet te hard te zijn in dingen ineens wel aangeven.



Nou exact dit heb ik dus ook. Want je wilt niet meteen de zeikerd zijn. En je wilt een ander ook iets gunnen. Maarja als je dan te lang je irritatie hebt ingeslikt en dan alsnog wilt aangeven dat dit zo niet langer acceptabel is, dan ben je ALSNOG de zeikerd.... -O- En aangezien het dan al tijden zit te irriteren en gisten van binnen dan heb je ook de neiging om de bom te laten ontploffen zeg maar, en dat wil je dan ook weer niet want dat voelt ook weer onredelijk -O- Een boel stress vind ik het maar....

En je hoopt vaak ook gewoon dat iemand zelf het fatsoen heeft om je niet teveel te belasten zeg maar.
Dus dat het iets tijdelijks is ofzo en daarna de grens weer gewoon gerespecteerd wordt.

Ik zit bvb. daarom erg te twijfelen of ik hier nog wel andermans ponies wil hebben lopen als Mareentje er niet meer is. Want als ik zelf geen paardje meer heb, dan wil ik eigenlijk ook gewoon ein-de-lijk van al dat werk af zijn dat er gemoeid gaat met een eigen plekje onderhouden en die knollies van alles voorzien. Dat zal dan dus door die anderen zelf gedaan moeten worden.

Maar dan is de kans dus groot dat je een situatie krijgt waarbij er over grenzen van wat je zelf wel of niet prettig vindt heen gegaan wordt. Om redenen die best te begrijpen zijn. En waar je dan ook wel enig begrip voor wilt tonen. Dus je gaat dan niet meteen wanneer de eerste grote teen over de grens heen is, met de vuist op tafel slaan. Want zo'n begriploos type wil je niet zijn. Maarja, waar ligt dàn de grens....? Het is gewoon best lastig allemaal.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij de TS ook zo gegaan is. Dat ze er steeds dieper in is komen te zitten in het begrip hebben voor de wensen van de bijrijder.

Precies wat jij daar beschrijft. Zo ongelooflijk herkenbaar, en idd die stress, waardoor die bom ontploft, en dat vind ik ergens dan ook weer niet eerlijk naar de ander zeg maar :=


imaudy schreef:
Ze had natuurlijk ook wel wat aan de bijrijdster. Nu moet TS alles zelf doen.

Ik kan me daar ook echt een dilemma voorstellen, en je wil ook niet iemand kwetsen, denk ik.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:54

imaudy schreef:
Ze had natuurlijk ook wel wat aan de bijrijdster. Nu moet TS alles zelf doen.

Dat is natuurlijk de vraag. Als ze op een volpensionstal staat dan hoeft ze niets te doen. En het paard zou al 20 zijn en halsartrose hebben,(als ik de berichten van ts goed begrepen heb) dus als die voldoende weidegang krijgt is rijden niet bepaald noodzakelijk.

pmarena

Berichten: 48220
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:58

TS geeft al aan dat ze geen bijrijder nodig heeft en ook geen nieuwe bijrijder meer wil :)
Ik weet natuurlijk niet hoe het 6 jaar geleden ging en of bijrijdster toen veel overgenomen heeft waardoor bij haar het idee ontstaan is dat zij over het paard gaat ipv de eigenaresse zelf :=


Avalanche: Nee juist omdat dat niet eerlijk is naar die ander (alhoewel die wel willens en wetens steeds over die grens heen is gegaan....) geeft dat weer meer stress :=

Ik zou gewoon het liefste willen dat mensen zelf het fatsoen hebben om überhaupt niet over die grens heen te gaan zodat ik de boeman niet hoef te zijn. Van de week ook, meisje van mini ponietje dat hier sinds een paar weken gratis staat. Vraagt of ze er nog een Haflinger bij mag zetten -O- Het is dan verdorie ook nooit genoeg zeg maar..... Ik snap de vraag hoor, vragen staat vrij. Maar verdorie....

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:03

pmarena schreef:
Avalanche schreef:
Grenzen vind ik ook lastig. En wat ook super lastig is voor mij, is als je een hele tijd lang van alles hebt geaccepteerd, omdat het net op het randje was, of er eigenlijk over, maar je wil er ook geen drama van maken, om dan niet te hard te zijn in dingen ineens wel aangeven.



Nou exact dit heb ik dus ook. Want je wilt niet meteen de zeikerd zijn. En je wilt een ander ook iets gunnen. Maarja als je dan te lang je irritatie hebt ingeslikt en dan alsnog wilt aangeven dat dit zo niet langer acceptabel is, dan ben je ALSNOG de zeikerd.... -O- En aangezien het dan al tijden zit te irriteren en gisten van binnen dan heb je ook de neiging om de bom te laten ontploffen zeg maar, en dat wil je dan ook weer niet want dat voelt ook weer onredelijk -O- Een boel stress vind ik het maar....

En je hoopt vaak ook gewoon dat iemand zelf het fatsoen heeft om je niet teveel te belasten zeg maar.
Dus dat het iets tijdelijks is ofzo en daarna de grens weer gewoon gerespecteerd wordt.

Ik zit bvb. daarom erg te twijfelen of ik hier nog wel andermans ponies wil hebben lopen als Mareentje er niet meer is. Want als ik zelf geen paardje meer heb, dan wil ik eigenlijk ook gewoon ein-de-lijk van al dat werk af zijn dat er gemoeid gaat met een eigen plekje onderhouden en die knollies van alles voorzien. Dat zal dan dus door die anderen zelf gedaan moeten worden.

Maar dan is de kans dus groot dat je een situatie krijgt waarbij er over grenzen van wat je zelf wel of niet prettig vindt heen gegaan wordt. Om redenen die best te begrijpen zijn. En waar je dan ook wel enig begrip voor wilt tonen. Dus je gaat dan niet meteen wanneer de eerste grote teen over de grens heen is, met de vuist op tafel slaan. Want zo'n begriploos type wil je niet zijn. Maarja, waar ligt dàn de grens....? Het is gewoon best lastig allemaal.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij de TS ook zo gegaan is. Dat ze er steeds dieper in is komen te zitten in het begrip hebben voor de wensen van de bijrijder.

Zo herkenbaar!!!

Ik ben niet op mijn mondje gevallen.
Maar iemand komt al een lange tijd.
Dan doorgaat deze een niet gemakkelijke periode, dus dan is er eens wat maar dan denk je, acht die zit niet lekker in haar vel, laat maar....
En zo kabbelt dat door, slik je dit eens weg, probeer je dat eens met fluwelen handschoenen aan te geven, maar word niet opgepikt.
Dan pik je dit of dat weer... tot het echt genoeg is.
En dan zeg je dat dit toch echt niet meer kan en dan word je nog net niet voor rotte vis uitgemaakt.
En ja dan is het hier op eigen erf waar je je niet meer fijn bij voelt dus dan is de volgende stap, vertrek maar.
En dat is moeilijk, zo moeilijk!

Heb hier ook een keer iemand na 3 weken weggestuurd die heir een paard had gestald, dat is niet moeilijk, ja voor het paard vond ik het sneu, maar wat een naar mens was dat.
En zie op facebook of marktplaats dat ze nog steeds stalhopper is.

Maar bij mensen die je al langer kent is het nooit leuk.
Maar uiteindelijk zijn het mijn dieren en hier ook nog eens mijn erf.
En ja dat is het nadeel als bijrijder, ik heb het laatste woord.

Celebi
Berichten: 3755
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Bijrijder problemen, hoe vertellen dat ik wil dat ze stopt .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:06

Iedere keer denk ik 'oh misschien is er een update', maar iedereen blijft hier gewoon lekker doorkletsen. :+