Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:40

:wave:

Het leek me erg leuk om eens een soort 'verzamel' topicje te maken met een bepaalde oefening.
Omdat elk paard het weer anders uitvoert en ze allemaal in een ander leer stadium zitten.

De foto's zijn óf zelfgemaakt, óf ik sta er zelf ook op, dus geen gejat :')

Afbeelding
Klassieke buiging vanuit een beginnende spagaat, de koten zijn nog iets omgeknakt en het paardje heeft nog wat teveel gewicht naar voren,
Maar voor een eerste buiging best netjes uitgevoerd :)

Afbeelding
Buiging met keurig gestrekte voorbenen maar een nog wat te vastgehouden rug

Afbeelding
Deze haflinger heeft de buiging voornamelijk in zijn schouder en strekt zijn knieeen niet voldoende, ook is hier de rug nog nét ietsjes te vast.

Afbeelding
Deze haf strekt de benen perfect en komt heel mooi weg in zijn rug terwijl de achterhand ook goed onder het lijf staat.

Afbeelding
Deze fries staat wijd genoeg, houd haar benen goed gestrekt maar durft nog niet in de rug te zakken, het gewicht word al wel licht naar de achterhand verplaatst.

Afbeelding
Mooi gestrekte voorbenen, halshouding correct, goed in balans met een goed ondergeplaatste achterhand.

Afbeelding
Een heel mooi begin, voldoende ruimte, mooie inzet maar rug nog aan het vasthouden.

Afbeelding
Mooi gestrekte voorbenen, gewicht goed op de achterhand en in een wat meer opgerichte positie

Afbeelding
Opgerichte positie in de hals, gestrekte voorbenen maar staat te breed om lekker te kunnen zakken in de rug (achterbenen staan niet voldoende onder de massa)

Afbeelding
Mooie correcte buiging, mooi in de rug, gestrekte benen en goed ondergeplaatste achterhand

Afbeelding
Goede achterhand onderplaatsing, goed gezakt in de schouder maar hoofd mag meer gaan oprichten en minder buiging in de knieeen.

Het is best grappig om zo deze verschillen te zien.
Alle paarden worden gevraagd vanuit een spagaat en hebben getraind met het drukzetten met 1 hand op de singelplek (Heb ik ooit verzonnen :') ).
Die druk op de singelplek werkt overigens niet op ALLE paarden heel sterk, maar de eerste 8 foto's zijn allemaal paarden in de eerste uitvoering van de klassieke buiging :)

Als mensen nog toevoegingen hebben of dingen zien, alles is welkom :j
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 29-03-12 02:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderen

Natasja1986

Berichten: 307
Geregistreerd: 28-02-12
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:44

Wauw! de eerste meelezer is binnen! :)

mandy358

Berichten: 1544
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:44

Leuk Nikki! :D zo een overzicht! :D

lovelucky

Berichten: 950
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:48

Wat ik me nou afvraag als ik deze foto's zie, hoe 'kan' dit? Kan jij me uitleggen wat dit met het paardenlichaam doet? Doe je het met meer redenen dan gewoon 'om het kunstje' en ben je nooit bang dat ze bijvoorbeeld voorover klappen?
Ik hoop dat ik deze vragen hier mag stellen, kijk normaal eigenlijk niet naar topics over vrijheidsdressuur, maar ga deze zeker even volgen.

NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:54

@lovelucky

Kijk eens:
Afbeelding
Afbeelding

Paarden die zich een keer lekker uitrekken :)
Inprincipe is het al natuurlijk gedrag, maar om het echte uitrekken op commando te zetten is érg lastig. Paarden rekken en strekken meestal als ze wakker worden :j Maar om het aan te leren begin je met eerst de wijde stand van de benen te creeeren, anders krijg je dit soort rare buigingen:
Afbeelding
en dáár gaan paarden in omklappen omdat het beentje kanteld, zolang de voorhoeven plat op de grond staan staan paarden inprincipe stabiel :)

Met de klassieke buiging rek je HEEL veel spieren op: rug, buik, schouder, voorhand... Het gewicht word naar achtergeplaatst en het paard moet inprincipe bijna heel zijn lichaam aanspannen waardoor het spieropbouwend kan werken :)
Daarnaast is het natuurlijk mooi om te zien :j

lovelucky

Berichten: 950
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Bussum

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:28

Dankjewel voor je uitleg! Ik bedoelde mijn post helemaal niet aanvallend trouwens (in de zin van, wat doen jullie in vredesnaam met die beesten!) Maar echt uit interesse, dus vind het fijn dat je het even uitlegt. Wat betreft het over de kop gaan, ik denk dat dat in mijn hoofd zit doordat je veel vaker foto's etc. voorbij ziet komen van paarden die het wel doen op de manier zoals de eerste fjord en het paardje op jouw laatste foto.
Heb net trouwens in je profiel zitten spieken en ik zat echt bij ieder filmpje: WOW WAT GAAF! Heb het natuurlijk wel vaker gezien en het is mij niet helemaal onbekend, maar iemand die het op zo'n manier, met zoveel wederzijdse liefde en passie doet, die ben ik nog niet tegengekomen.

NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:29

Ik voel me ook niet zomaar aangevallen, maar ik vind het het gewoon enorm leuk om dingen gelijk met fotomateriaal en al die poes pas uit te leggen :))

En dankje voor het compliment :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:55

Wat leuk om al diezelfde oefeningen te zien, bij andere paarden met andere uitvoeringen!

Jespri

Berichten: 9646
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:56

Leuk overzicht Nikki! Grappig om te zien dat toch elk paard het weer anders uitvoert. :j

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:01

Leuk overzicht :D! Ga je dit ook doen met andere oefeningen? Leerzaam zo want zo weet je precies waar je naar moet kijken :)

Ileton
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:23

Heel handig, zo'n overzicht!

Vraagje; wat is de ideale hoofdhouding? Ik ben op het moment erg bezig om het hoofd in zowel de buiging als het compliment meer opgericht te krijgen. Maar tot hoever is dat reëel? Ik vind persoonlijk de buiging van de haflinger op foto 9 het allermooist. Maar kan ieder paard de hals zover opgericht krijgen in een buiging, of is dat bij sommigen gewoon niet mogelijk? Heeft het ook met de natuurlijke houding van het paard te maken?
Stel dat ik het later onder het zadel wil gaan vragen, dan moet zijn mond niet tussen zijn benen komen lijkt me (ivm teugels). Maar wat is dan het minimum?

Ik ben benieuwd!

duinmuis

Berichten: 188
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Ameland

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:02

Ziet er leuk uit Nikki! :))
Ik ga de buiging binnenkort ook maar weer eens met Ayla en Foger proberen :)
Die vinden het beide eng om te zakken ;)

Desireex

Berichten: 469
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Ressen

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:36

goed overzicht nikki :D

NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:07

Ileton schreef:
Heel handig, zo'n overzicht!

Vraagje; wat is de ideale hoofdhouding? Ik ben op het moment erg bezig om het hoofd in zowel de buiging als het compliment meer opgericht te krijgen. Maar tot hoever is dat reëel? Ik vind persoonlijk de buiging van de haflinger op foto 9 het allermooist. Maar kan ieder paard de hals zover opgericht krijgen in een buiging, of is dat bij sommigen gewoon niet mogelijk? Heeft het ook met de natuurlijke houding van het paard te maken?
Stel dat ik het later onder het zadel wil gaan vragen, dan moet zijn mond niet tussen zijn benen komen lijkt me (ivm teugels). Maar wat is dan het minimum?

Ik ben benieuwd!


Ik dénk dat het ook wel een deel te maken heeft met de eigen houding ja :)
Niet elk paard kan goed zijn hals er op zetten.
Ik denk dat dit het beste uitgangspunt voor het gemiddelde paard zal zijn:
Afbeelding
Eigenlijk een beetje met het hoofd 'aan de teugel' :))

Maysie schreef:
Leuk overzicht :D! Ga je dit ook doen met andere oefeningen? Leerzaam zo want zo weet je precies waar je naar moet kijken :)


Als daar meer intresse in is wil ik dat best doen :j
Maar dan moet ik nog wel even wat meer fotomateriaal gaan verzamelen :))

Joey

Berichten: 2594
Geregistreerd: 19-01-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:33

Maysie schreef:
Leuk overzicht :D! Ga je dit ook doen met andere oefeningen? Leerzaam zo want zo weet je precies waar je naar moet kijken :)


+1!
Das echt een heel leuk idee, ik vroeg me nou ook af wat de ideale positie voor het hoofd was, dankje! :D

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:45

Leuk en leerzaam Nikki!
Ik heb ook nog wel een foto van een van viev eerste buigingen :')
Afbeelding
Nu kan hij hem al op zweep commando en doet hij het hoofd boven de benen en niet er onder, maar misschien toch leerzaam :')

J_tombobecky

Berichten: 443
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:55

Gaf hoor Nikki! Doe je goed :)) Ik vind ook dat je er meerdere topics van moet gaan maken, zou leuk & leerzaam zijn :))

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:00

Superleuk overzichtje!

Britt_S

Berichten: 1887
Geregistreerd: 14-06-10
Woonplaats: Goirle

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:48

ziet er goed uit Nikki :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:27

Gaaf om te zien! Zo wil ik wel van meer oefeningen beelden en uitleg!
De klasieke buiging wordt ooit wel weer een doel van me bij Sylke, maar ondanks spagaat blijft ze door haar koten heen knikken en dan op zijn shetlands, patsboem richting aarde(voor baasje veels te eng!) Oefen nu wel kleine stukjes vanaf het blok. Haar voor benen op het blok en vandaar uit naar beneden laten komen. Ze heeft haar voorbenen dan al gestrekt op het blok staan. Gaat met hele hele kleine beetjes

NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:32

Wat een hele goede truuk is is om eerst het hoofd gewoon laag te vragen en vanuit die positie het hoofd iets onder het lichaam te gaan vragen :) niet gelijk heel de buiging vragen, maar eerst hoofd laag, daarna de beloning ongeveer tussen de hoefjes en van daaruit gaan zakken en experimenteren wat het beste werkt :j

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:42

Leuk en leerzaam overzicht! :j

Zitten er nou verder veel gevaren aan het buigen?

NikkivanOlst

Berichten: 7837
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Verschillende uitvoeringen klassieke buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 21:43

Bij te ver in de spagaat staan en van daaruit buiging heb je grote kans om spieren te verrekken.
Met een paard dat niet soepel is en toch doorvragen: spierverekkingen
Geen spagaat/omknakken in de koot: Koprollen en nekbreken

Ja dus :)

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:50

VisibreTeam schreef:
Wat een hele goede truuk is is om eerst het hoofd gewoon laag te vragen en vanuit die positie het hoofd iets onder het lichaam te gaan vragen :) niet gelijk heel de buiging vragen, maar eerst hoofd laag, daarna de beloning ongeveer tussen de hoefjes en van daaruit gaan zakken en experimenteren wat het beste werkt :j


Goede tip, al zal ik het moeten uitproberen als ze weinig will to please heeft, want in deze gaat ze snel vanzelf te ver, Ze krijgt het zelfs voor elkaar als ik haar tijdens een sessie vd een rust momentje geef, om zelf aan de slag te gaan met wat kan ik allemaal dan knakt ze zonder het te vragen gewoon even naar beneden. Dat was voor mij ook het moment even uit het olifantengeheugen verbannen en intensiever de spagaat te oefenen en vertrouwen krijgen. Ik doe deze tip dan ook vanaf het blok, laag en steeds een cm meer richting haar hoefjes(we komen er wel)

xElienx

Berichten: 7849
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:34

sil vergeet haar benen :') (oude foto, dat gaat nu wel wat netter :P )
Afbeelding