Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zinloze VD oefening bleek een jaar later ineens erg nuttig

 
Profiel   

In januari 2015 deed ik mee aan een online Clicker Challenge. De challenge was om je paard op 2 kleine blokjes hout te laten stappen, 10 seconden stil te laten staan en dan achteruit eraf te stappen.

Ik weet nog dat ik het toentertijd eigenlijk een behoorlijk zinloze oefening vond... :o

Ik heb er trouwens wel veel van geleerd (zei Captain Hind Sight): duur opbouwen en zorgen dat Kyra niet 20 hoofdkunstjes (flehmen, gapen, schudden enz) ging doen om een click te verdienen omdat ze niet snapte dat het "staan" de oefening was.

Zie hier ons lekker klungelen: :D



En nu anderhalf jaar later komt de veearts omdat Kyra gevoelige hoeven heeft. Röntgenfoto's kunnen precies zeggen of en hoever haar hoefbeen eventueel gekanteld is. Ze moet op ... jawel! twee houten blokjes staan zodat haar hoef van de grond is en de röntgenfoto haar hele hoef beslaat. Kyra blijft netjes wachten tot ze eraf mag stappen. In de Clicker Challenge heb ik immers het hele gedrag ge-chaind (chaining = een 'ketting' rijgen van alle kleine tussenstapjes die dan uiteindelijk kan worden beloond met 1 click & bekrachtiger)

Omdat dit voor Kyra geen probleem is grap ik of ik geen korting kan krijgen. ;) Ze Kyra gedroeg zich voorbeeldig wat de veiligheid ten goede komt. Ik was nu superblij dat ze dit al goed kon, want om een paard met pijnlijke hoeven in een stresssituatie (veearts) even wat nieuws te leren, draagt nooit bij aan de situatie... Ik had niet eens geoefend.

Kijk hier hoe deze Clicker Challenge ineens een zeer goede voorbereiding bleek: +:)+




Laatst bijgewerkt door A_nouk op 28-08-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Verwijzing naar blog verwijderd.

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 17:16 



 
Profiel   

wat handig!
zou je misschien een uitleg kunnen geven over hoe je het kunstje leerde? mag ook in PB, maar ik denk dat meer mensen dat leuk vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 17:39 



 
Profiel   

En dit zou ik dus een hele leuke blog hebben gevonden op de voorpagina.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 17:47 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
En dit zou ik dus een hele leuke blog hebben gevonden op de voorpagina.

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Wat grappig dat het zo van pas komt ts :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 18:00 



 
Profiel   

En ik ben niet goed in engels en blog is engels

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 18:13 



 
Profiel   

Jeika schreef
wat handig!
zou je misschien een uitleg kunnen geven over hoe je het kunstje leerde? mag ook in PB, maar ik denk dat meer mensen dat leuk vinden :)


Eerst moet je paard gewend zijn aan de clicker en weten wat het betekent: "Ik kan de click (en beloning beinvloeden) door mijn gedrag. Ik moet op de cues van mijn Mens letten."

Daarnaast moet je paard wat basisoefeningen onder de knie hebben zoals: voorwaarts lopen (zonder aan het touw te trekken, maar op een cue), achterwaarts (hij moet immers ook van de blokjes af!) en halthouden. Als je paard al heeft geleerd om op objecten te staan is dat een pré ("mat training")

Daarna combineer je alles, maar je bouwt het stap voor stap op, dat heet shaping. In het begin click je voor "alles wat bijdraagt aan het eind gedrag", dus bv iets kleins als het onderzoeken van de houtblokken met neus of hoeven. Daarna het erop staan, eraf stappen en als laatste bouw je aan "duur" van de oefening.
Bij Kyra was het lastigste het werken aan de duur: dus langer staan op de blokken, maar dan zonder allerlei ander gedrag (zoals flehmen) te laten zien.

Het gewoon rustig stilstaan op de blokken was voor ons het lastigst. Met de rest hadden we in andere situaties al ervaring opgedaan. Nu moest ik leren clicken en belonen voor ze iets anders deed dan stilstsaan. Ik moest nog sneller zijn, anders dacht ze: "Mijn Mens is gewoon off met haar timing, ik weet zéker dat ze voor het flehmen clickte. Ik zal het gewoon nog eens doen." :D Dat was echt een struikelblok voor ons, maar het is helemaal goed gekomen.

PS in de omschrijving van het YT filmpje staat meer info (moet je ff doorklikken naar YT)

fleurtjeuh schreef
En dit zou ik dus een hele leuke blog hebben gevonden op de voorpagina.

Dank je. Hoe zet je het daar? Ik zit maar in een paar topics hier (en ben niet meer zo 'bokkig' als vroeger).


lifaya schreef
Wat handig! Wel jammer dat je maar het halve verhaal hier verteld en de rest op een blog, heb daar eerlijk gezegd niet zon zin in :=

Het hele verhaal staat hier toch? Hoe een oud VD kunstje (het op 2 losse blokken staan) nuttig was anderhalf jaar later (bij een veearts bezoek). Ik hoefde geen stress te hebben omdat mijn paard opeens iets 'engs' moest doen en mijn paard ook niet. Dat is wat ik wilde delen.

Ik vond het gedeelte of ik nu wel of geen korting kreeg van de veearts niet zo ter zake doen in een topic van ITP VD oefeningen. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 18:14 



 
Profiel   

Bokt is 'op zoek' naar leuke bloggers, dus ik denk dat als je wat zoekwerk doet en de juiste mod een bericht stuurt dat je graag bokt blogger zou willen worden dat je al een heel eind verder komt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 18:26 



 

Ik denk dat Lifaya bedoelde dat ze het vervelend vindt dat je mensen in het topic wel 'lekker maakt' door te vertellen dat je korting vroeg, maar mensen dan vervolgens dwingt om naar je blog te gaan als ze het antwoord willen weten. Dat kan wat manipulatief overkomen, alsof je op die manier mensen naar je blog wilt trekken, want anders had je alles wel op Bokt verteld of (aangezien je het zelf off topic vond) het hele wel/niet korting krijgen gewoon niet genoemd.

Back on-topic: wat grappig dat die oefening zomaar in de challenge zat! Zouden ze geweten hebben dat dat inderdaad door dierenartsen wordt gebruikt? Ik ken het namelijk zelf ook helemaal niet.
Wat was de uitslag van het onderzoek?
Op zich heel fijn als het géén hoefbevangenheid, maar in onzekerheid zitten met een gevoelig lopend paard is ook niet leuk. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 20:26 



 
Profiel   

Kyra heeft EMS: Equine Metabolic Syndrome waarbij hoefbevangeheid, overgewicht, insuline resistance componenten van zijn. Misschien zelfs een beetje Cushings, maar dat hebben we niet getest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 20:50 



 

Wat naar! :( :(:)
Cushing lijkt me dan wel een optie. Hier lopen ook twee insulineresistende pony's rond en die zijn ook allebei in heel korte tijd - toen een van hen gevoeliger begon te lopen op het harde - op Cushing onderzocht en het was 2x prijs. EORTH hoort hier trouwens ook bij, hebben ze ook allebei last van.
Maar ze is dus niet hoefbevangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 20:54 



 
Profiel   

Ze is hoefbevangen. :( Dat hebben de rontgenfoto's uitgewezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 21:18 



 

:( Wat ontzettend rotnieuws. Aan beide hoeven?
Vroeger dacht ik altijd dat hoefbevangenheid het einde was, maar gelukkig kan het tegenwoordig veel effectiever behandeld worden. Wel 'fijn' dat je al weet dat EMS de achterliggende boosdoener is. [***] is voor hij de diagnose insulineresistent kreeg ook verschillende keren hoefbevangen en spierbevangen geweest zonder dat dat echt een duidelijke oorzaak had en dus was het ook moeilijk om daar goed op in te spelen. Insulineresistentie verklaarde toen een hoop en dat heeft er ook voor gezorgd dat hij op een andere manier gehouden werd. Logisch was namelijk altijd dat de dikke Tinker minder gras kreeg en slanke [***] langer op de wei mocht blijven - na die diagnose werd hij ook beperkt tot paddock, hooi en af en toe een uurtje gras en hij is sindsdien niet meer bevangen geweest, maar stijf is hij nog wel.

Hoe ben je eigenlijk achter EMS gekomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 21:27 



 
Profiel   

De veearts heeft die diagnose gesteld. Hij is expert op gebied van kreupelheden (de reden om deze veearts te kiezen) en de enige met een mobiel röntgen apparaat.

fleurtjeuh schreef
Bokt is 'op zoek' naar leuke bloggers, dus ik denk dat als je wat zoekwerk doet en de juiste mod een bericht stuurt dat je graag bokt blogger zou willen worden dat je al een heel eind verder komt :)

Bedankt voor de tip.

Ik heb geen ambities om nog meer te bloggen (ik blog 2x/week in het Engels, daarnaast ook in het Nederlands, én ik schrijf ik artikelen voor allerlei paardenmagazines). Ik dacht dat het gewoon een rubriek was hier op bokt. :) Bedankt voor je uitleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-16 23:59 



 
Profiel   

Haha wat grappig om te horen dat het nog handig kan zijn ook. Mijn verzorgpony kan het ook dus idd leuk om te weten dat het nog van pas kan komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-17 09:42 



 
Profiel   

Ik merk de hele tijd met alle oefeningen die ik met clickertraining aanleer dat ze later ook een kleine bouwsteen zijn voor ander gedrag. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-17 20:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen