Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 20:18

Sinds enige maanden ben ik met mijn paardje Laila van 4 bezig met NH. Ze is sinds april dit jaar in mijn eigendom. Vanaf december staat ze bij ons op stal, maar toen alleen om haar even door te rijden. Wat dus niet 'even' betekende waar ik al gauw achter kwam. In februari heeft ze me er op een rottige manier afgegooid, waardoor ik erg last van mijn rug en nek had.
Toch kreeg ik de aanbieding om haar te kopen. Veel mensen hebben me voor gek verklaard, maar ik wilde haar dan ook alleen kopen als ik me compleet zou bezig houden met NH. Sinds bijna een maand zijn we onder begeleiding van Joyce (Bojangles hier op bokt) actief bezig met schriktraining.
Laila is erg RB extrovert en laat zich niet zomaar de les lezen. Ze is niet bang aangelegd, maar doet wel snel alsof ze in paniek raakt. Gewoon om duidelijk te maken dat ze niet zoveel zin heeft in werken.
Door de schriktraining is ze erg bijgekomen en krijgt ze ook steeds meer door dat werken ook leuk kan zijn.
Ik was bezig met Parelli met haar vanaf april, maar op bepaalde vlakken ging ze in protest en ik had te weinig ervaring om te weten waar dat precies vandaan kwam en wat ik daaraan kon doen.
Gelukkig woont Joyce vlakbij en is ze een goede vriendin van me, dus dat is geweldig dat ze ons op die manier kan helpen Haha!
We zijn nu ruim 3 weken bezig en wil jullie toch even delen in de vorderingen dmv foto's.

Hier wenst mevrouw niet op de volte gezet te worden en heeft ze een bloed- en bloedhekel aan gebruik van de zweep. Alleen van het geluid alleen al wordt ze woest. Ik liet hier Joyce even zien hoe Laila reageert op de volte. Vanaf dit punt zijn we verder gaan werken.
Even voor de duidelijkheid: De zweep gebruik ik van begin af aan alleen als aanwijzing, niet als machtsmiddel.
Duidelijk is te zien dat ze weigert om te luisteren. Check dr hoofd Duivel

Afbeelding

Afbeelding

We besluiten om met schriktraining te beginnen, zodat ze rustiger wordt en geluiden leert te accepteren. Gebruik van vlag (toen ook heel toepasselijk in de Hup-Holland sfeer Haha! ) en zweep in les 1.

Afbeelding

Afbeelding

De week erop haalde Joyce het zeil erbij. Dát was toch eng! Tong uitsteken Maar mevrouw muts raakte al snel gewend aan het zeil en vond het een geweldig ding Haha!
Eerst snuivend ervoor weg rennen en uiteindelijk gewoon dravend eroverheen Bloos

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen vrijdag zijn we dan begonnen met het slalommen om pionnen heen. Wat dus ook weer het gebruik van een stick betekend en wat Laila nog niet weet, het slalommen zijn eigenlijk gewoon kleine halve voltes. pssst: niet tegen dr zeggen hé? ROFL
Even als terugblik: Ze had een bloedhekel aan de stick of wat dan ook wat maar op een zweep leek. En haar van je af sturen daar had ze dus ook çeht geen trek in en ging ze gewoon voor je staan steigeren.
Maar check de foto's hieronder..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als klap op de voorpijl heb ik afgelopen zaterdag ook weer voor t eerst op dr gezeten Bloos Super ontspannen was ze.
Laatste keer dat ik op dr had gezeten was in februari, vlak voordat ze me er lomp afgooide en vervolgens het complete zadel richting dr buik schoof door dr rodeostunt.

Ahhhh lief diertje Lovers
Afbeelding

Even als extra info: Het is niet zo dat we eens per week met dr bezig zijn geweest. Naast dat Joyce me iedere week helpt ben ik zelf ook zo'n 3-4 uur per week met haar aan het werk op de grond en brengen we in de praktijk wat we van Joyce hebben mee gekregen. Het is enorm tijdrovend, maar als ik zie wat ik ervoor terug krijg dan sta ik echt versteld!!
Ik ben al jaren bekend met NH, maar nog nooit met totale overgave op die manier écht met een paard bezig geweest.
Ze is geweldig rustig geworden in de omgang, maar ik moet er wel constant met mijn hoofd bij zijn. Als ik dr 1 vinger geef dan jat ze mn beide handen, dus 200% consequent zijn is absoluut niet weg te denken.

Jukurensha

Berichten: 1026
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 20:24

Super zeg OK dan! Dat hoofd op de eerste foto is wel echt heel leuk Haha!

lil_kim

Berichten: 1151
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:12

Leuk verslag en foto's, alleen vind ik het touwhalster op de eerste 2 foto's eng hoog zitten.

horselove154
Berichten: 707
Geregistreerd: 04-07-08

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:56

Leuk dat je haar uit eindelijk toch gekocht hebt en dat ze zoveel heeft geleerd al! Haha!
Ik ben heel benieuwd naar jullie vorderingen!! Knipoog

xannemijn

Berichten: 1444
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Leusden

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:49

ziet er leuk uit zeg!mooie beestje Ja die tweede
foto vind ik echt mooi Haha!

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:42

het touwhalster zit op enkele fotos op de verkeerde plaats, pas daar mee op Knipoog het is een behoorlijk scherp ding. de knopen aan de neus moeten ong. 2 cm onder het jukbeen zitten.
dus de eerste 2 fotos veeeel te hoog, en te laag oa op de foto waar ze over het zeiltje loopt Ja

Verder: errrugg leuk paardje Ja echt wel mijn ding.

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:06

Ja ik weet het. Dr zat een stiksel los bij t groene touwhalster, maar dit is inmiddels alweer gemaakt Knipoog
Hierdoor zat hij de ene keer veel te hoog (als ze dr hoofd de lucht in gooide) en andere keer weer te laag.
Op de laatste foto staat ie er weer in de gemaakte versie Lachen
Hieronder weer nieuwe foto's van afgelopen zaterdag:

Wijken
Afbeelding
Volte
Afbeelding
Afbeelding
Jaaaaa! Ik heb dr alweer voor de 2e keer op gezeten Haha!
check dr neusje :p ze vind t heeeeerlijk om gekrabt te worden in dr manenkam

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:12

Ja leuk!
Gaat zo goed met Laila hè, leuk om te zien hoe jullie stapje voor stapje steeds meer vorderen Lachen
Gaat helemaal goedkomen met jullie!
OK dan!
Dat paard herken je over een paar maanden niet meer terug Lachen

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:51

Super is dat inderdaad he, dat grondwerk zoveel kan doen in de verhouding met je paard en het wederzijds vertrouwen (terug)krijgen!
Fijn dat je er zulke goede resultaten mee hebt!

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:27

Ja geweldig is dat! Werken met mn diertje op vertrouwen is t gaafste wat er bestaat Haha!
En zo braaf nu al met stappen onder het zadel. Dat hebben we dus afgelopen zaterdag gedaan. Door t haar laten wijken voor druk op de grond is ze nu supermakkelijk als ik mn been verleg om dr te laten wijken onder t zadel. Echt geweldig!!
Vind t grondwerken nóg leuker dan rijden.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat NH met je paard kan doen.. een gaaf verslag :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:29

Leuk is dat he? Grondwerk kan zo goed zijn voor ruiter en paard Haha!

Vind trouwens dat je een heel aansprekend paardje hebt Ja